پیام سپاهان
تا پایان سال‌جاری؛
6 هزار نفر در بخش معدن کشور شاغل می‌شوند
شنبه 15 تير 1398 - 15:17:11
پیام سپاهان - کاشان- معاون وزیر و رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گفت: 6 هزار نفر با بهره‌برداری از طرح‌های در دست اجرای بخش معدن و صنایع مرتبط تا پایان سال‌جاری مشغول به‌کار می‌شوند.

خداداد غریب‌پور روز شنبه در آیین از سر گیری عملیات ساخت منطقه ویژه اقتصادی کاشان افزود: این 6 هزار نفر با نزدیک به سه میلیارد دلار طرح قابل بهره‌برداری بخش معدن و صنایع معدنی در نقاط مختلف کشور مشغول به‌کار خواهند شد.
وی بیان کرد: احیا و فعال‌سازی معدن‌های کوچک به عنوان ظرفیت‌های نهفته کشور ضروری و در راستای کمک به رونق تولید و حفظ سرمایه های ملی است.
رییس هیات عامل ایمیدرو یادآور شد: دولت از این رو برای اکتشاف 300 هزار کیلومترمربع از معدن‌های کشور در چند سال گذشته سیاستگذاری انجام داده تا در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرند.
وی تصریح کرد: اولویت وزارت صنعت، معدن و تجارت بهره‌گیری از توانمندی بخش خصوصی بر اساس اصل 44 قانون اساسی، بدون رقابت بلکه با رفاقت است که در این راستا، توجه به نیروی انسانی کارآمد و ایجاد اشتغال پایدار نیز جزو اولویت ها قرار دارد.
غریب‌پور با اشاره به افزایش تولید فولاد در منطقه اقتصادی خلیج فارس از چهار میلیون تن به سالانه 10 میلیون تن و 18 میلیون تن محصولات پتروشیمی با مشارکت بخش خصوصی در منطقه پارسیان اضافه کرد: دولت هیچ‌گاه با بخش خصوصی و سرمایه داران رقابت نمی کند و تمرکز خود را بر افزایش سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال در کشور قرار داده است.
وی تاکید کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان دولت، زمینه‌ساز حضور بخش خصوصی جهت سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، صدور مجوزها و تامین انرژی مورد نیاز صنایع است و البته در برخی موارد مشارکت اندکی هم دارد.
تنها در سال 1397 بیش از 460 میلیون تن مواد معدنی از پنج هزار و 500 معدن فعال در کشور استخراج شده است.
برپایه آمارهای وزارت صمت، نزدیک به 22 تا 23 میلیارد دلار ارزش محصولات تولیدی بخش معدن و صنایع معدنی ایران در سال گذشته بوده که از این رقم، 13 میلیارد دلار سهم مصرف بازار داخلی و بقیه صادر شد.
ایران با 68 نوع ماده معدنی شناسایی شده و برخورداری از ذخیره افزون‌بر 60 میلیارد تن، از نظر گوناگونی مواد معدنی و ذخیره شناسایی شده به ترتیب در جایگاه 10 و 15 جهان قرار دارد.
رییس هیات عامل ایمیدرو برای شرکت در آیین از سر گیری طرح ساخت منطقه ویژه اقتصادی کاشان به این شهرستان سفر کرده بود.
این طرح با پیش بینی اعتبار 60 میلیارد ریال در مرحله نخست که در زمینی به مساحت یکهزار و 500 هکتار اجرا خواهد شد، پیش‌تر در سال 94 نیز کلنگ زنی شده اما به دلیل مسائلی مانند فقدان مجوزهای لازم از سوی سازمان حفاظت از محیط زیست بلاتکلیف مانده بود.
شهرستان 365 هزار نفری کاشان با برخورداری از یکهزار و 200 واحد تولیدی و صنعتی کوچک و بزرگ در فاصله نزدیک به 200 کیلومتری شمال اصفهان واقع است.
6136/‏8123

http://www.sepahannews.ir/fa/News/102826/6-هزار-نفر-در-بخش-معدن-کشور-شاغل-می‌شوند
بستن   چاپ