پیام سپاهان
سود کسبه از جریان زاینده‎رود چقدر است؟
چهارشنبه 12 تير 1398 - 13:21:46
پیام سپاهان - اگر چه اصفهان آثار تاریخی بسیاری در جذب گردشگران دارد، اما به طور قطع نقش جریان زاینده رود بر پویایی حیات اقتصادی و اجتماعی این شهر انکار نشدنی است. 
به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان، با وجود پتانسیل بالای اصفهان در جذب گردشگران، به گفته کارشناسان و فعالان اقتصادی، جریان زاینده رود، تاثیر بسزایی در کسب درآمد و شکوفایی اقتصاد این شهر دارد تا جایی که نوروز امسال با جاری بودن رودخانه، علاوه بر افزایش مسافران داخلی و خارجی، کاهش آلودگی و ... درآمد مغازه ها و به خصوص فروشگاه های نزدیک زاینده رود به گفته خود فروشندگان، بیشتر شده است.
باید توجه داشت که جریان موقت و خشکی زاینده رود، علاوه بر کاهش نشاط اجتماعی از میزان تعاملات مردم کمتر می کند، بنابراین به جرات می توان گفت که جریان دائمی این رودخانه موجب شکوفایی اقتصادی این شهر و رونق کسب و کار می شود.
به طور قطع با توسعه صنعت گردشگری، توجه مردم به مغازه‌ها‌ و فروشگاه‌های اطراف زاینده رود بیشتر شده است و این موضوع موجب خوشحالی کسبه و مغازه داران به خصوص در حاشیه زاینده رود شده است.
یکی از مغازه داران مجاور زاینده رود درخصوص اثرگذاری جریان زاینده رود بر میزان فروش و کسب سود به خبرنگار ایسنا، می گوید: زمانی که آب زاینده رود جاری است، میزان فروش مغازه ها بین 30 تا 60 درصد افزایش می‌یابد. 
به گفته این مغازه دار، افزایش فروش موجب اشتغال بیشتر در شهر می‌شود، زیرا نیروی کار کمتر، آماده پاسخگویی برای رفع نیاز مشتریان و مراجعه کنندگان نیست. به همین دلیل در نوروز امسال با ازدیاد مسافران، شاهد افزایش 60 درصدی فروش و جذب نیروهای جدید بودیم.
فروشنده دیگری می گوید: زمانی که زاینده رود خشک بود، کسبه به دلیل کمبود فروش، سود اندکی داشتند به نحوی که حتی ناچار به تغییر شغل و یا تعطیلی مغازه های خود شدند. باید توجه داشت که تغییر و انصراف از شغل، هزینه و ضرر زیادی به دنبال دارد و ممکن است افراد بدهکار به دلیل پیدا نکردن شغل مناسب، دچار خلاف شوند.
رئیس اتاق اصناف اصفهان نیز با بیان اینکه زنده بودن اصفهان به زاینده رود بستگی دارد به خبرنگار ایسنا، می گوید: هر زمان زاینده رود جریان داشته است، مردم بیشتری تعطیلات خود را در اصفهان گذرانده اند. در نتیجه جاری بودن زاینده رود 50 درصد و در مواقعی حتی 100 درصد بر روی نشاط اجتماعی و همچنین کسب‌و‌کار مغازه های جبهه اول، دوم و سوم زاینده رود اثرگذار است. 
رسول جهانگیری توجه به بازارهای قدیمی اصفهان را از جمله تاثیرات جریان آب زاینده رود می داند و اضافه می کند: گردشگری داخلی که به دلیل جاری بودن رودخانه توسعه می‌یابد، در رونق اقتصاد داخلی تاثیرگذار است، زیرا یکی از علت‌های اصلی سفر مسافران داخلی به اصفهان همین زاینده رود است.
وی در خصوص تاثیر بازگشایی آب زاینده رود در سه ماه اخیر، اظهار می کند: به طور معمول در تعطیلات میان هفته و پایان هفته مردم سایر استان ها از جمله تهران، یزد، چهارمحال و بختیاری و ... به اصفهان سفر می کنند که علاوه بر موضوع گردشگری، جریان آب زاینده رود تاثیر بسزایی در روحیه شهروندان اصفهانی دارد.
رئیس اتاق اصناف اصفهان می گوید: برای جاری بودن آب زاینده رود، بعد از بارش های مناسب در وهله نخست باید منابع آبی مدیریت شود تا در دراز مدت شاهد جریان زاینده رود باشیم.
جهانگیری با بیان اینکه اصناف توزیعی که کالا و خدمات را ارائه می‌دهند، رونق بیشتری در کسب‌و‌کار دارند، تصریح می کند: رستوران‌ها، هتل‌ها و مهمان‌پذیر‌ها، تولیدگنندگان صنایع دستی، تولیدکنندگان نبات و پولکی و گز، بازار پوشاک و اماکنی که خدمات ارائه می‌کنند، ‌از جمله اصنافی هستند که از جریان زاینده رود تاثیر می گیرند. 
وی رونق صنایع دستی و کالاهای مختص اصفهان را از نتیجه جریان زاینده رود می داند و می گوید: کلیت بازار اصفهان تحت تاثیر جریان آب بوده و شامل اصناف خدماتی همچون کافی‌شاپ‌ها و بستنی فروش‌ها و همچنین خدمات فنی تعمیر وسایل نقلیه مسافران است.
رئیس اتاق اصناف اصفهان درباره میزان توجه به جبهه های مختلف در یک منطقه گردشگری، اظهار می کند: جبهه نخست که ویترین کسب‌و‌کار در مقابل مسافران است، در هر منطقه گردشگری موجب افزایش میزان توجه مسافران داخلی و خارجی و حتی شهروندان می‌شود به همین دلیل بازدید بیشتری از آنها انجام می شود.
وی تاکید می کند: بررسی میدانی برای ارزیابی میزان رضایت اصناف صورت نگرفته و برخی آمارها از نظرسنجی کلی اتحادیه ها به دست آمده است.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/102563/سود-کسبه-از-جریان-زاینده‎رود-چقدر-است؟
بستن   چاپ