پیام سپاهان
اما و اگرهای بازسازی تالار هنر
چهارشنبه 12 تير 1398 - 11:55:40
پیام سپاهان - یک هنرمند تئاتر با بیان اینکه وقتی زمان بازسازی تالار هنر مشخص نشده، ممکن است این بازسازی 10 سال طول بکشد، گفت: تغییر شیوه مدیریتی و کارشناسی، مهمی است که بعد از بازسازی تالار هنر باید در دستورکار قرار گیرد تا شاید این تالار از رخوت نجات پیدا کند.
محمدجواد صرامی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان اظهار کرد: اگر بازسازی تالار هنر در کمتر از یک سال انجام شود، هیچ‌کس هیچ خرده‌ای بر آن نمی‌گیرد چراکه همه می‌دانند این سالن به تعمیر و تجهیز و نوسازی نیاز داشت اما وقتی گفته می‌شود که زمان اتمام بازسازی مشخص نیست و هنوز یک خشت آن جابجا نشده،امکان این هست که بازسازی 10 سال هم به طول بیانجامد و هنرمندان را از داشتن همان سالن قبلی محروم کند.
وی ادامه داد: طبق شنیده‌ها اعتباری نزدیک به پنج میلیارد تومان برای بازسازی تالار هنر تخصیص‌یافته و انتقاد من این است که چرا این هزینه صرف ایجاد یک سالن مناسب در منطقه‌ای بهتر از شهر نشده؟ سال‌های سال است که هنرمندان به نامناسب بودن محل این تالار اعتراض دارند و این بر کسی پوشیده نیست.
کارگردان تئاتر «تتراکرومات» قول شهرداری و شورای شهر را برای ساخت سالن تئاتر در مناطق خوب اصفهان یادآور شد و گفت: چرا آن‌ها به این قول خود جامه عمل نپوشاندند؟ شنیده‌شده که مدیر اسبق تالار هنر، مسئولیت بازسازی این تالار را برعهده‌گرفته و سؤال اینجاست که وقتی عملکرد این مدیر مورد انتقاد هنرمندان بوده چرا بازسازی باید به این شخص سپرده شود؟ شاید دلیل این اتفاقات ناخوشایند و خدشه‌دار شدن فضا را باید در سپردن امور تالار به مدیریت اسبق آن جست.
وی با اشاره به حمایت تالار هنر از تئاترهای روی صحنه در زمان بازسازی تالار هنر تصریح کرد: مدیر تالار هنر اعلام کرده که در زمان بازسازی تالار، از تئاترهای روی صحنه حمایت خواهد کرد اما این حمایت‌ها قبلاً هم انجام می‌شده و اتفاق جدیدی نیست. ضمن اینکه وقتی تالار هنر نه اثری را تولید کرده و نه برگزارکننده آن بوده، چه لزومی دارد که اصرار به درج نشان‌واره خود تنها در ازای تبلیغ رایگان آن اثر داشته باشد و کارگردانان را مجبور به این کار کند که بالای پوستر کار خود بنویسند این اثر با حمایت تالار هنر روی صحنه می‌رود؟
صرامی تأکید کرد: چون حمایت از برنامه‌های فرهنگی جزو سبد حمایت‌های برنامه‌های فرهنگی شهرداری است و تئاتر هم یک کار فرهنگی است، دلیلی ندارد نشان تالار هنر در پوستر به‌عنوان تولیدکننده یا برگزارکننده قید شود. وظیفه ذاتی شهرداری حمایت تبلیغاتی از تئاترهای اجراشده در سطح شهر است و نباید برای این حمایت منتی بر سر هنرمندان بگذارد.
این نمایشنامه‌نویس، شفاف‌سازی روند حمایت‌های تالار هنر را نیز خواستار شد و گفت: اگر تالار هنر هزینه اجرا در سالنی غیر از سالن‌های حمایت‌شده را به گروهی پرداخت کرده باید معیار این انتخاب خود را برای همگان شرح دهد تا هنرمندان بدانند به چه دلیل یک تئاتر در فهرست حمایت‌های ویژه دفتر تخصصی تئاتر قرار می‌گیرد و تئاتری دیگر نه و طبق چه ساز و کاری تالار هنر، از تئاتری که مدیر قبلی این تالار در مکانی غیرمتعارف اجرا کرده حمایت مالی می‌کند؟
کارگردان تئاتر «چرخه سودایی» با اشاره به مشکل اصلی تالار هنر، اظهار کرد: سیاست‌گذاری و کارشناسی این تالار سالیان سال است که مشکل دارد و برای عده‌ای خانه‌ای شده که به آن تکیه کرده‌اند و حاضر به ترک آن نیستند. تغییر شیوه مدیریتی و بیش از همه کارشناسی، مهمی است که بعد از بازسازی تالار هنر باید در دستورکار قرار بگیرد تا شاید این تالار از رخوت نجات پیدا کند. 
صرامی یادآور شد: عده‌ای که به‌جای منافع فرهنگی شهر دیگر منافع را رجحان دادند و ضربه بزرگی به هنر تئاتر در بدنه شهرداری زدند. اکنون تنها امید ما این است که تالار هنر بعد از بازسازی با سیاست‌گذاری جدیدی شروع به کار کند. امروز تئاتر اصفهان همدلی کامل و بی‌چون‌وچرای هنرمندان را لازم دارد و از آن‌ها می‌خواهم که با هم متحد شوند.
وی ابراز امیدواری کرد که شورای شهر و شهرداری اصفهان، در فرصت باقیمانده خود این مشکلات را مرتفع و وعده‌هایی که به هنرمندان تئاتر دادند را نیز عملی کنند.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/102549/اما-و-اگرهای-بازسازی-تالار-هنر
بستن   چاپ