پیام سپاهان
نگاه "سرآلیش" به کودک همسری
چهارشنبه 12 تير 1398 - 10:09:59
پیام سپاهان - «سرآلیش» نام فیلمی به نویسندگی و کارگردانی بهروز باقری است که فیلم‌برداری آن حدود یک هفته دیگر در اصفهان به پایان می‌رسد و برای حضور در جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان آماده می‌شود.
تهیه‌کننده این فیلم در گفت وگو با خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان اظهار کرد: «سرآلیش» به معنی معاوضه است. بین بعضی از افغانستانی‌ها رسمی است به این شکل که فرد دختردار، پیش یا پس از تولد، دخترش را به عقد مردی دیگر، که او هم دختر دارد درمی‌آورد و به‌نوعی آن‌ها دخترانشان را با هم معاوضه می‌کنند. دردناک اینکه آن دختر، که بعضاً صیغه محرمیتش با مردی دیگر در رحم مادر برای او خوانده‌شده در سنین کودکی باید با آن مرد، که هم‌سن پدر اوست ازدواج کند. 
یاسر احمدی ادامه داد: موضوع فیلم «سرآلیش» کودک همسری است و بهروز باقری قصه آن را با نگاهی به همین رسم و رسوم نادرست نوشته و کارگردانی کرده است. هرچند، کودک همسری فقط مربوط به افغانستانی‌ها نیست و در کشور ما نیز خبر ازدواج دختران زیر 15 سال هر از گاهی به گوش می‌رسد.
وی افزود: پیش‌تولید این فیلم از دو ماه پیش شروع شده و حدود 12 روز است که مشغول ضبط آن هستیم. فیلم‌برداری آن تا یک هفته دیگر به پایان می‌رسد و تدوین آن نیز هم‌زمان با فیلم‌برداری در حال انجام است. بخشی از لوکیشن این فیلم در سگزی و بخشی دیگر هم در اصفهان است.
حمایت نشدیم
احمدی با تأکید بر اینکه «سرآلیش» یک فیلم تجاری نیست، گفت: این فیلم کاملاً هنری و بر اساس دغدغه کارگردان ساخته‌شده به همین دلیل با سرمایه شخصی آن را می‌سازیم. اگرچه به ارگان‌ها و نهادهای مختلفی نیز برای جلب حمایت مراجعه کردیم، اما با اینکه محوریت آن یک موضوع اجتماعی داغ بود و در مجلس شورای اسلامی نیز این قضیه در حال بحث است هیچ حمایتی از آن صورت نگرفت!
این تهیه‌کننده اعلام کرد: با توجه به اینکه موضوع «سرآلیش» درباره کودک و نوجوان است بنا داریم آن را برای حضور در سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان و جشنواره بین‌المللی فیلم فجر آماده کنیم.
به گزارش ایسنا، در فیلم 110 دقیقه‌ای «سرآلیش» بازیگرانی از ایران و افغانستان ایفای نقش می‌کنند و اسامی بازیگران اصلی آن به این شرح است: حجت‌الله نجف پور، فریدالدین صلواتی، غلام یحیی یعقوبی، مریم رضایی، لیلا سخی زاده، غلام یحیی یعقوبی و آتنا آقا علیان.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/102529/نگاه-"سرآلیش"-به-کودک-همسری
بستن   چاپ