پیام سپاهان
روزانه 500 هزار لیتر به عشایر اصفهان آبرسانی می شود
چهارشنبه 12 تیر 1398 - 6:26:47 AM
ایرنا
پیام سپاهان - اصفهان- مدیرکل امور عشایر اصفهان گفت: با توجه به افزایش میزان دما روزانه 525 هزار لیتر به عشایر این استان آبرسانی می شود.

مختار اسفندیاری روز چهارشنبه در گفت و گویی اظهار داشت: این مقدار آب به وسیله تانکر در اختیار عشایر قرار می‌گیرد، البته حجم آبرسانی در صورت افزایش گرما، بیشتر خواهد شد و مشکلی از این حیث نخواهیم داشت.
وی ادامه داد: بارش‌های مناسب در ماه‌های گذشته سطح مرتع در منطقه را بیشتر کرد و پیش بینی می‌شود میزان تولیدات عشایر نسبت به سال قبل 20 درصد افزایش یابد.
مدیرکل امور عشایر اصفهان با اشاره به طرح هویت گذاری دام سبک و سنگین تصریح کرد: این طرح مزایای زیادی دارد که مهمترین آن جلوگیری و یا کاهش دام خواهد بود، از سوی دیگر دام‌های مولد را بهتر می‌توان حفظ کرد و در مجموع سبب بهتر شدن وضع تولید عشایر خواهد شد.
اسفندیاری با بیان اینکه قاچاق دام کمتر از سوی عشایر انجام می‌شود، گفت: این قشر از جامعه ارزش دام را بسیار بهتر درک می‌کنند بنابراین قاچاق و فروش غیرمجاز کمتر در بین آنها رخ می‌دهد.
وی خاطرنشان کرد: عشایر استان سالانه 10 هزار تن گوشت قرمز معادل 28 درصد نیاز منطقه، 55 هزار تن لبنیات، 300 تن عسل، 150 هزار تن سیب درختی تولید می‌کنند، همچنین در طول سال تولید بالغ بر 35 هزار متر مربع صنایع دستی انواع فرش، جاجیم، گلیم، کیف و محصولاتی از این قبیل بخشی از درآمدشان را پوشش می‌دهد.
24 هزار نفر عشایر ایل قشقایی 25 اردیبهشت گذشته به مناطق جنوبی اصفهان واقع در سمیرم، دهاقان و شهرضا وارد شدند و پس از آن 27 هزار نفر عشایر ایل بختیاری اواخر همین همان ماه به مناطق غربی شامل چادگان، بویین میاندشت، فریدن ، دامنه و فریدونشهر کوچ کردند.
طبق آمار اداره کل امور عشایر استان اصفهان، 9 هزار و 605 خانوار عشایری در استان اصفهان زندگی می‌کنند که این تعداد شامل ایلات قشقایی، بختیاری و عرب جرقویه هستند اما خانوار عشایر عرب جرقویه شیوه زندگی و کوچ شأن با عشایر قشقایی و بختیاری بسیار متفاوت است.
عشایر قشقایی و بختیاری برای کوچ قشلاق به خارج از استان و مناطق جنوب به خصوص استان فارس می‌روند در حالی که عشایر عرب جرقویه فصل قشلاق به منطقه جرقویه کوچ می‌کنند و در مراتع مشغول دامداری می‌شوند که مردان جدا از خانواده در مراتع دامداری و چوپانی می‌کنند و زنان به همراه فرزندان در منطقه نصر آباد مستقر می‌شوند.
ایل عرب ساکن جرقویه حاصل مهاجرت عشایر در حدود 200 تا 300 سال قبل به این منطقه بوده است اما به زبان عربی تکلم نمی‌کنند.
استان اصفهان 10 میلیون و 700 هزار هکتار مساحت دارد که 6 میلیون و 300 هزار هکتار از آن را مراتع تشکیل می‌دهد .
 

http://www.sepahannews.ir/fa/News/102503/روزانه-500-هزار-لیتر-به-عشایر-اصفهان-آبرسانی-می-شود
بستن   چاپ