پیام سپاهان
وزیر نیرو:
وضعیت آب در کشور بحرانی نیست
چهارشنبه 29 خرداد 1398 - 23:56:04
پیام سپاهان - اصفهان - وزیر نیرو گفت: وضعیت آب در کشور در مجموع بحرانی نیست و باور دارم با توان موجود می توان مشکل را نه تنها برای نسل حاضر بلکه برای آیندگان حل کرد.

رضا اردکانیان چهارشنبه شب در جلسه مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی که با حضور وزیر نیرو در استانداری اصفهان برگزار شد، افزود: حل مشکل آب تک تابعی نیست و باید توانایی داشته باشیم که توابعی چند منظوره را در این خصوص تعریف کنیم.
وی ادامه داد: باید آسیب شناسی جامع و منصفانه‌ای از وضعیت کنونی ترسیم شود تا راه حل واقعی به دست آید.
وزیر نیرو اظهار داشت: این اطمینان را می‌دهم که با مساله تبعیض کنار نمی آیم و اگر رفتار تبعیض آمیزی وجود داشته باشد نباید انتظار رضایت مندی از مردم داشته باشیم.
وی با بیان اینکه از انتقادات و نظرات مردمی استقبال می‌کنم و از تندی‌ها گلابه ندارم، افزود: البته در جایی که سخنانی مطرح می‌شود که به غیر از این باشد به همان اندازه تأثیر منفی دارد.
اردکانیان در خصوص مساله حق آبه ها ، گفت این مساله در بسیاری از نقاط کشور وجود دارد و در همین راستا کار کارشناسی با حضور شرکت‌ها انجام شده و حتی با معاون حقوقی رئیس جمهور و رئیس قوه قضائیه رایزنی‌هایی صورت گرفته و تمام تلاش ما بر این مساله متمرکز شد که استخوانی لای این زخم نماند و به آنچه قانون می‌گوید به صورت کامل عمل شود و در صورتی که باید کوتاهی‌هایی صورت گیرد با تمام عوارض آن مساله را می‌پذیریم.
وی در خصوص فعالیت کارگروه احیای زاینده رود، با اشاره به صرف وقت بخشی از اعضای این کارگروه در مدیدیت سیلاب‌های سال جاری، اظهارداشتد : برغم این مساله مباحث جمع بندی شده و به شورای عالی آب منتقل شده و گزارش آن به معاون اول رئیس جمهور ارائه شده است.
وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در زمان حاضر تنها راه حل و بهترین راه ساز و کاری است که در آن جایگاه همه صنوف ، سازمان‌های مردم نهاد، استانداران، نمایندگان مجلس و تمام بخش‌های ذی ربط در نظر گرفته شده است.
وی اضافه کرد: اگر همه در این ساختار وارد شویم الگوی موفقی در حوضه آبریز زاینده رود پیدا خواهیم کرد که می‌توانیم در سایر حوزه‌ها نیز از این مدل بهره جوییم.
اردکانیان با بیان اینکه مشکل از بخشی کردن یک مساله فرابخشی بوجود آمده است، تصریح کرد: مشکل بوجود آمده را باید از همان طریقی که بوجود آمده است حل کنیم و کاری را که باید در سنگر جمعی حل کرد را نباید انفرادی ساخت.
وی اظهارداشت: اگر بالا دست و پایین دست همه با هم کار کنیم و هر کسی مشکل را بخشی نسازد به موفقیت خواهیم رسید و امیدواریم با تصویب شورای عالی آب در هفته اول تیر ماه این مساله ابلاغ شود.
وی تاکید کرد: باور ما این است که موضوع احساس زاینده رود یک موضوع ملی و احیای این رودخانه یک وظیفه ملی است.
وزیر نیرو ادامه داد: راجع به طرح‌های تأمین آب پس از سیل اخیر بنای ما آن است که در کمتر از یک ماه اخیر همایشی با حضور کارشناسان هواشناسی، هیدرولوژی، تغییر اقلیم، مرکز پژوهش‌های مجلس، برگزار و بر اساس بهترین نظریه راجع به سیل اخیر برنامه ریزی مناسب اتخاذ شود و ممکن است تخصیص‌ها نیز در این خصوص متفاوت شود.
وی اضافه کرد: تلاش ما این است کا در صورت تکرار چنین حوادثی خسارت‌ها کاهش و منافع افزایش یابد و بر همین اساس قبل از سال آبی امیدواریم به جمع بندی برسیم.
6026/‏/7134/

http://www.sepahannews.ir/fa/News/101221/وضعیت-آب-در-کشور-بحرانی-نیست
بستن   چاپ