پیام سپاهان
اجرای طرح اصفهان 2020 به تحول بخش گردشگری استان می انجامد
چهارشنبه 29 خرداد 1398 - 23:06:32
پیام سپاهان - اصفهان- شهردار اصفهان با اشاره به طرح اصفهان 2020 گفت : اجرا این طرح ملی به تمرکز امکانات و منابع به سمت ایجاد تحول در بخش گردشگری می انجامد.

قدرت الله نوروزی روز چهارشنبه در نشست تخصصی اصفهان ٢٠٢٠ با محور شهر گردشگری، هنر و میراث فرهنگی در حاشیه برنامه‌های یازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع دستی در سالن همایش‌های نمایشگاه اصفهان افزود: گردشگری به عنوان یک منبع اقتصادی بزرگ در فعالیت‌های کنونی جهان شناخته می‌شود.
وی با بیان اینکه زمانی می‌توانیم موفق باشیم که افکار مؤثر، رفتار همراه و هم سو، بیان مبتنی بر همدلی و همراهی داشته باشیم، تصریح کرد: با نگاه به اقتصاد جهان در می‌یابیم که 10 درصد از فرصت‌های شغلی در اختیار گردشگری است همچنین تولید ناخالص جهانی 10 درصد ریشه در گردشگری دارد.
شهردار اصفهان ادامه داد: ما در ایران و اصفهان می‌توانیم با ایجاد تحول هماهنگ و هم سو در گردشگری فضایی برای رشد کارها و مشاغل کوچک و تبدیل به بنگاه‌های بزرگ داشته باشیم.
وی اضافه کرد: مسئولان باید راه را برای صنعت گردشگری بازگشایی کنند تا بخش خصوصی این مسیر را تثبیت کند، باید با یک وحدت شاهد پویایی در این عرصه باشیم.
نورزی با اشاره به اینکه در طول تاریخ اصفهان تا 2 سال پیش 67 هتل داشتیم، اظهار داشت: تنها 2 هتل پنج ستاره داشتیم اما طی 2 سال گذشته نزدیک به 26 هتل و مهمان پذیر و مکان اقامتی شروع به ساخت شده است که نشان دهنده راهی برای توسعه گردشگری است.
گردشگری 10 درصد درآمد ناخالص دنیا را به خود اختصاص داده است
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه باید نگاه روشنی به صنعت گردشگری داشته باشیم، اظهار داشت: گردشگری در جهان جایگاه مهمی دارد به گونه‌ای که این صنعت 10 درصد درآمد ناخالص دنیا را به خود اختصاص داده است، همچنین حدود پنج درصد اشتغال در جهان متعلق به صنعت گردشگری است.
فریدون اله یاری ادامه داد: به لحاظ ارز آوری در 150 کشور دنیا گردشگری جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است و همچنین گردشگری در 60 کشور اولین رتبه ارزآوری را دارد.
وی بیان کرد: آنچه مسلم است این بوده که تحولات مهمی در حوزه گردشگری رخ داده است که عمده آن مربوط به هفت دهه اخیر است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به انواع گردشگری گفت: در ابتدا گردشگری تفریحی و سپس گردشگری فرهنگی و تاریخی ایجاد شده است، امروز حدود 40 درصد گردشگری جهان را گردشگری فرهنگی و تاریخی به خود اختصاص داده اند.
وی با بیان اینکه باید به لحاظ گفتمانی عمده توجهات را به نسل سوم گردشگری یعنی گردشگری خلاق معطوف کنیم، ادامه داد: فاصله شگفتی در حوزه گردشگری با جهان داریم که برخی عنوان می‌کنند با افزایش شاخص‌های گردشگری می‌توان این صنعت را تحول کرد اما این دیدگاه درست نیست.
اله یاری اظهار داشت: با ایجاد بستر برای ارتقا گردشگری مزیت‌های سرمایه گذاری فراهم و رونق هتل سازی و گردشگری را شاهد خواهیم بود.
وی گفت: گردشگری به ویژه گردشگری خلاق که یکی از رویکردهای جدی دنیا است با برنامه ریزی زیربنایی فرهنگی در جهت رشد و نگرش در عرصه های اجتماعی و مدیریت ایجاد خواهد شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان خاطرنشان کرد: توسعه گردشگری نیازمند خلاقیت و ایجاد زمینه تفکر است، از این رو باید گفت با پروتکل و دستور در گردشگری تحولی ایجاد نمی‌شود.
میراث ملموس نیاز به رسیدگی بیشتر دارد
ارجمند، دبیر اجرایی طرح ملی اصفهان 2020 درباره جزییات این طرح گفت: شهر اصفهان شهری است که در عرصه هنر، فرهنگ و معماری مکتب دار است و سرآمد بوده است.
وی با اشاره به اهداف طرح اصفهان 2020 ادامه داد: در سه چشم انداز توسعه اصفهان فرا صنعتی، پایدار شهری و ارتقا شاخص اچ دی آی دیده شده است.
دبیر اجرایی طرح ملی اصفهان 2020 بیان کرد: این طرح را با رویکرد روساختی و زیر ساختی پروژه‌ها پیش می بریم که منبع توسعه فرهنگی در رویکردهای زیر ساختی دیده شده است، همچنین در بخش میراث فرهنگی در بخش ملموس و ناملموس و آیین‌های فرهنگی اصفهان طرح‌ها را پیش می بریم.
وی اضافه کرد: میراث ملموس نیاز به رسیدگی بیشتری دارد که با محوریت سازمان میراث فرهنگی و شهرداری برای بازسازی و حفظ این مهم می‌کوشیم.
ارجمند بیان کرد: دو سوم رشته‌ها و صادرات در بخش صنایع دستی به استان اصفهان اختصاص دارد که برای بالندگی این جایگاه متعالی نیازمند قدم‌های بیشتر و بزرگ‌تر هستیم، همچنین ارتقا کیفیت و شاخص‌های گردشگری و اصلاح زیر ساخت‌ها باید مورد توجه بگیرد.
ظرفیت‌های حوزه گردشگری باید ما را به شهر اول گردشگری خاورمیانه تبدیل کند
رئیس کمیسیون اقتصادی و حقوقی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه اولین هدف شورا ارتقا سطح کیفیت زندگی شهروندان بود که برای تحقق این هدف زیر ساخت و ابزار آن باید فراهم می‌شد، گفت: در گذشته صنعت مانع پیشرفت توسعه استان و تراکم جمعیتی مشکلاتی از جمله ناهنجاری اجتماعی و ترافیک را به وجود آورده بود.
نصیر ملت بیان کرد: نیازمند این بودیم تا مسیر توسعه اصفهان عوض شود که بهترین مسیر مبتنی بر ظرفیت‌هایی بود که در شهر وجود داشت همچنین ظرفیت فوق العاده این شهر آثار فاخر و هنرمندان آن بود.
وی با اشاره به اینکه 9 ماه برای مطالعات طرح اصفهان 2020 با کارشناسان و ذینفعان وقت صرف شد، گفت: ظرفیت واقعی این شهر در حوزه گردشگری باید ما را به شهر اول گردشگری در خاورمیانه تبدیل کند.
رئیس کمیسیون اقتصادی و حقوقی شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: میانگین تولید ناخالص داخلی گردشگری 10 درصد است که 40 هزار میلیارد تومان تولید ناخالص داخلی سال گذشته گردشگری اصفهان بوده است.
وی اضافه کرد: سال 2020 برای اصفهان سال طلایی از منظر هنری و فرهنگی دیده شده و باید ظرفیت موجود در اصفهان را معرفی، شناسایی و در نهایت به توسعه گردشگری برسانیم.
ملت با اشاره به اینکه نیازمند اصلاح مسیر توسعه اصفهان در اسرع وقت هستیم، اظهار داشت: قرار است در گام اول گردشگری را با نگاه به بهتر شدن زندگی شهروندان توسعه دهیم که دغدغه مندان شهر اصفهان باید به نوعی سهمی از این طرح داشته باشند.
وی اهداف طرح اصفهان 2020 را ارتقا جایگاه گردشگری پایدار در توسعه اقتصادی شهر، استفاده از ظرفیت‌های گردشگری برای ارتقا فرهنگ جامعه و کاهش ناهنجاری و افزایش نشاط، توسعه کالبدی شهر اعم از زیر ساخت و زیباسازی، حفاظت از محیط زیست و میراث طبیعی و ارتقا جایگاه دیپلماسی آب، حل بحران آب در استان، بازنمایی و صیانت از ارزش‌های هویتی و معنوی هنر در شهر اصفهان دانست.
رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه برای توسعه گردشگری هدف گذاری‌های لازم صورت گرفته است، اظهار داشت: اگر گردشگری به درستی توسعه یابد در ابعاد مختلف توسعه به همراه دارد.
به گفته وی، برای پشتیبانی از طرح ملی اصفهان 2020 دانشگاه‌ها و اعضای هیأت علمی پشتیبانی و همراهی داشتند.
به گزارش ایرنا، استان اصفهان با بیش از 22 هزار اثر تاریخی (یک هزار و 850 اثر ملی و هفت اثر ثبت جهانی) و افزون بر 600 خانه تاریخی در کانون توجه علاقه مندان حوزه گردشگری، باستان شناسی، معماری و هنر است.
این استان یکی از بزرگ‌ترین مراکز تولید انواع مختلف صنایع دستی ایران به‌شمار می‌رود و از دیرباز نیز گهواره هنرهای زیبا و صنایع دستی بوده است.
یازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع دستی اصفهان که روز گذشته با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افتتاح شد تا ٣١ خردادماه در محل برگزاری نمایشگاه‌های بین المللی استان اصفهان برپاست.
٩٩١٣ /6026/‏

http://www.sepahannews.ir/fa/News/101218/اجرای-طرح-اصفهان-2020-به-تحول-بخش-گردشگری-استان-می-انجامد
بستن   چاپ