پیام سپاهان
وزیر نیرو:/خبر تکمیل شده/
اردکانیان: جاری بودن زاینده رود طبق برنامه زمان بندی صورت می گیرد
چهارشنبه 29 خرداد 1398 - 21:32:10
پیام سپاهان - اصفهان - وزیر نیرو گفت: چگونگی جاری بودن آب زاینده رود در سال جاری بر اساس برنامه زمان بندی و محاسبات آب منطقه ای نسبت به ورودی مخزن سد انجام می شود.

رضا اردکانیان عصر چهارشنبه در جمع خبرنگاران اصفهان افزود: امسال شرایط ویژه ای را سپری می‌کنیم و در محاسبات خود باید محافظه کاری معقول داشته باشیم اما نباید هم به گونه‌ای سختگیری کنیم که معیشت کشاورزان و جنبه‌های زیست محیطی با خطر رو به رو شود.
وی، اولویت نخست مسؤولان آب منطقه‌ای را تأمین آب آشامیدنی و در کنار آن آب مورد نیاز کشاورزی دانست و تصریح کرد: در عین حال شرایط را رصد می‌کنیم تا با هر نوع تغییر مثبت، گشایش بیشتری ایجاد می‌شود.
وزیر نیرو با تاکید براینکه احیاء و جریان پایدار زاینده رود مساله مهمی برای دولت است، خاطرنشان کرد: همان اندازه که زاینده رود و حفظ حیات آن در شرایط روحی - روانی مردم اصفهان نقش مؤثری دارد، حفظ این حیات و طراوت در سایر نقاط کشور نیز تأثیرگذار است.
وی یادآور شد: کارگروهی برای احیای زاینده رود شکل گرفته و واگذاری اختیارهای لازم به کمیته استانی در حال پیگیری است.
اردکانیان اضافه کرد: این موضوع با سطح بالاتری از همکاری بین سازمان‌های مسؤول از جمله وزارت نیرو، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، حفاظت از محیط زیست، مدیریت و برنامه ریزی، وزارت کشور و مردم به وضعیت پایداری درخواهد آمد.
وی وضعیت پایدار زاینده رود را متکی به مصرف درست و تأمین منابع آبی جدید برشمرد و گفت: وضعیت باید به گونه‌ای باشد که خیال مردم در این سال‌ها و نسل‌های آینده از این امر آسوده شود و دغدغه حیات زاینده رود را نداشته باشند.
زاینده رود به طول بیش از 380 کیلومتر به عنوان بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران از کوه‌های زاگرس مرکزی سرچشمه می‌گیرد و در نهایت به تالاب بین المللی گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.
این رودخانه در دهه اخیر بدلیل خشکسالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت، به یک رودخانه فصلی تبدیل شده است و در پایین دست در بیشتر ایام سال بویژه فصول گرم با خشکی مواجه می‌شود که این موضوع مشکلات بسیاری را برای بخش‌های آشامیدنی، صنعت، کشاورزی، گردشگری و محیط زیست استان اصفهان بوجود آورده است.
زاینده رود از روزهای پایانی اسفند پارسال تاکنون در اصفهان تا شرق این شهرستان برای مصارف کشاورزی جریان دارد اما از روزهای اخیر بنابر اعلام مسؤولان شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، حجم خروجی آب از سد زاینده رود کاهش یافته است.
تالاب گاوخونی متعلق به همه است
وزیر نیرو همچنین در باره تالاب گاوخونی تاکید کرد: این تالاب فقط برای اصفهان نیست بلکه به همه تعلق دارد.
اردکانیان با بیان اینکه امسال 44 تالاب مهم کشور بدلیل بارش های زیاد بین 40 تا 100 درصد آبگیری شد، افزود: این موضوع حتی در رویاها هم نمی گنجید که آبی داشته باشیم تا بتوانیم با قصد و برنامه ریزی، آن را (برای تالاب‌ها) رها سازی کنیم.
وی با بیان اینکه برخی تالاب‌ها مانند گاوخونی سهم کمتری از این بارندگی ها داشتند، اظهار داشت: احیای زاینده رود که در دستور کار ماست، عملی میان بخشی و همگانی محسوب می شود و در عین حال که وظیفه ذاتی دستگاه‌ها به جای خود باقی است، وزارت نیرو هم باید مسئولیت خود را در این زمینه انجام دهد.
وزیر نیرو با اشاره به اینکه مدیریت آب، عرصه چند بُعدی است، اضافه کرد: اگر هر سازمانی به مسئولیت خود عمل کند این کار به استمرار جریان آب در رودخانه و ادا شدن حق تالاب گاوخونی منجر می‌شود.
اردکانیان تاکید کرد: ذکر نکردن نام تالاب گاوخونی در صحبت‌ها به معنای نادیده گرفتن آن نیست.
وی با بیان اینکه در قانون، ستادی برای حفظ تالاب‌های کشور داریم، خاطرنشان کرد: آئین نامه اجرایی آن اخیراً به تصویب هیأت وزیران رسیده است و در انتظار تشکیل نخستین جلسه آن هستیم.
وی با بیان اینکه امسال به شکرانه صبری که مردم داشتند، مشمول لطف الهی و بارش‌هایی زیادی شدیم که دور از تصور ما بود، افزود: برغم وجود مباحثی در باره تغییر اقلیم، باور ما این است که وقتی شکر نعمت به جا آوریم و پیگیر مسائل در مدار صحیح خود باشیم، مشمول لطف الهی می‌شویم ضمن اینکه برخی کفران ها هم ممکن است نعمت را از کف ما بیرون کند.
گاوخونی یکی از 19 تالاب بین المللی ایران است که در کنوانسیون رامسر در سال 1975 به ثبت رسید و در زمان حاضر بیش از 95 درصد آن خشک است.
207 طرح آب، برق و فاضلاب در اصفهان در دست اجراست
وزیر نیرو همچنین با بیان اینکه 207 طرح آب، برق و فاضلاب در استان اصفهان با اعتبار 80 هزار میلیارد ریال در دست اجراست، گفت: میانگین پیشرفت فیزیکی این طرح‌ها حدود 63 درصد و در مقایسه با نقاط دیگر بالاست.
وی با بیان اینکه این طرح‌ها توسط دولت و بخش خصوصی طبق برنامه، بهره برداری خواهد شد، افزود: امروز و فردا هشت طرح پایان یافته در شهرستان‌های مختلف استان اصفهان با بیش از هفت هزار میلیارد ریال اعتبار افتتاح می‌شود.
اردکانیان در باره پست 230 کیلوولت منطقه صُفه اصفهان که امروز افتتاح شد، اظهار داشت: این طرح بسیار حائز اهمیت است زیرا سطح بالایی از فناوری دارد و فضای محدودی را می‌گیرد.
وی با بیان اینکه ایجاد این ایستگاه‌ها در مناطق شهری که محدودیت مکان وجود دارد، بسیار به صرفه است، افزود: اصلی ترین تأثیر آن در پایداری شبکه بویژه برای مناطق صنعتی مانند اصفهان است.
وزیر نیرو با اشاره به اینکه مقرر است این طرح در نقطه دیگری در مرکز شهر اصفهان نیز تکرار شود، خاطرنشان کرد: تکمیل آن نیاز به اعتبار پنج هزار و 500 میلیارد ریال دارد که امیدواریم طبق برنامه انجام شود.
اردکانیان اضافه کرد: با تکمیل این طرح‌ها، از وضعیت پایدار شبکه برق در شهر بزرگ اصفهان با توجه به ابعاد مختلف آن از جمله شبکه حمل و نقل قطار شهری اطمینان حاصل خواهیم داشت.
وی در باره خاموشی ها نیز توضیح داد: وقتی که مصرف ما در مسیر صحیح باشد، نگرانی‌های مربوط به این موضوع نیز کاهش می‌یابد.
وزیر نیرو با اشاره به ظرفیت 80 هزار مگاوات شبکه انرژی الکتریسیته کشور تصریح کرد: شدت مصرف انرژی ما نسبت به جهان بالاست و باید در شیوه‌های مصرف بویژه در بخش دولتی بازنگری کنیم.
به گفته وی، از 57 هزار مگاوات اوج بار مصرف برق در سال گذشته 23 هزار مگاوات مربوط به وسایل سرمایشی و چهار هزار مگاوات مربوط به دستگاه‌های دولتی بود.
وی ادامه داد: صرفه جویی و مصرف درست در بخش برق فقط برای کاهش خاموشی‌ها نیست بلکه در تولید برق نیز تأثیر می‌گذارد.
وزیر نیرو برای شرکت در مراسم افتتاح و کلنگ زنی هشت طرح با اعتبار هفت هزار میلیارد ریال به استان اصفهان سفر کرده است.
3011/‏6027

http://www.sepahannews.ir/fa/News/101211/اردکانیان--جاری-بودن-زاینده-رود-طبق-برنامه-زمان-بندی-صورت-می-گیرد
بستن   چاپ