پیام سپاهان
شورای جهانی صنایع دستی آماده اعطای نشان به شهرهای بیشتری از ایران است
چهارشنبه 29 خرداد 1398 - 14:29:52
پیام سپاهان - اصفهان - رییس شورای جهانی صنایع دستی در منطقه آسیا و اقیانوسیه گفت: این نهاد آمادگی دارد به شهرهای بیشتری از ایران نشان شهر جهانی صنایع دستی را اعطا کند، البته هر شهری پیش از این باید نشان ملی این عرصه را کسب کرده باشد.

غادا هیجاوی روز چهارشنبه در نشست هم اندیشی رییسان کمیسیون گردشگری شوراهای اسلامی شهرهای کشور در اصفهان افزود: دستورالعمل شهر جهانی صنایع دستی موجود است و تمام شهرها می‌توانند پس از مطالعه آن برای کسب مدارک داخلی لازم و اخذ چنین نشانی ابتدا در داخل کشور و سپس از بعد جهانی اقدام کنند.
وی اضافه کرد: ایران در مقام ریاست شورای جهانی صنایع دستی منطقه غرب آسیا می‌تواند برای افزایش شهرهای جهانی خود اقدام کند.
هیجاوی با تاکید بر اینکه تولید انبوه صنایع دستی یک آفت برای این عرصه به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: این موضوع رقابت را به خطر می‌اندازد و باید برای هر کدام از صنایع دستی اصالت خاص را در نظر گرفت و بر مبنای آن تولید کرد.
رییس شورای جهانی صنایع دستی در منطقه آسیا و اقیانوسیه با بیان اینکه حقوق معنوی صنایع دستی در هر منطقه و شهری باید حفظ شود، گفت: صنایع دستی هر منطقه ای باید ریشه یابی شود و برای حفظ آن تلاش کرد.
وی افزود: در تصمیمات شهری و استانی درباره هنر و صنایع دستی نباید بین نهادها و سازمان ها گسستگی وجود داشته باشد، زیرا این امر به سود هنر نخواهد بود.
هیجاوی با اشاره به اینکه ثبت صنایع‌دستی در ابتدا باید از خود منطقه و شهر انجام گیرد، تصریح کرد: شهرها و مناطقی که در این هنر قوی و توانمند هستند باید حضور خود را در نمایشگاه‌های بین المللی و در همایش‌های معتبر افزایش دهند.
نشست هم اندیشی رؤسای کمیسیون گردشگری شوراهای اسلامی شهرهای کشور روز چهارشنبه با حضور رییس شورای جهانی صنایع دستی در منطقه آسیا و اقیانوسیه، مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و مدیریت توسعه شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری های کشور با هدف بررسی مشکلات این عرصه و راهکاری ارتقا در سالن همایش‌های بین المللی شهرداری اصفهان برگزار شد.
تاکنون 10 شهر از ایران به عنوان شهر جهانی صنایع دستی انتخاب شده اند.
از 602 رشته صنایع دستی شناسایی شده در دنیا 299 مورد مربوط به ایران و از این تعداد 196 رشته مربوط به استان اصفهان است.
شورای جهانی صنایع دستی روز چهاردهم شهریور 1394، اصفهان را از بین 6 شهر جهان که نامزد ثبت جهانی صنایع دستی شده بودند به عنوان شهر جهانی صنایع دستی برگزید.
6022 / ‏‬ 6020

http://www.sepahannews.ir/fa/News/101151/شورای-جهانی-صنایع-دستی-آماده-اعطای-نشان--به-شهرهای-بیشتری-از-ایران-است
بستن   چاپ