پیام سپاهان
بهره برداری غار برزک کاشان پس از نقشه برداری میسر می شود
سه شنبه 28 خرداد 1398 - 11:28:25
پیام سپاهان - کاشان - رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان گفت: غار طبیعی شهر برزک پس از نقشه برداری، انجام کارهای مطالعاتی و آماده شدن شرایط، برای بازدید عمومی قابل بهره برداری خواهد بود.

مهران سرمدیان روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این غار ارزشمند طبیعی به دنبال باز شدن حفره‌ای در حیاط خانه یکی از شهروندان برزکی کشف و پس از هماهنگی لازم از محل بازدید شد.
وی بیان کرد: در بررسی و بازدید میدانی تصمیم گرفته شد با هدف تعیین مسیرهای موجود و ابعاد فضاهای غار، گروهی از متخصصان غارشناسی برای دیدن و بررسی آن به منطقه اعزام شوند تا با همکاری شهرداری برزک، نقشه مسیرها را پس از مطالعه وضعیت فضاهای داخلی غار تهیه کنند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان اضافه کرد: به نظر می‌رسد که این غار طبیعی شگفت انگیز در زیر برخی از خانه‌های مسکونی شهر برزک امتداد داشته باشد.
وی یادآور شد: اسفند 1396 در اثر نشت ناشی از ترکیدگی لوله آب در حیاط خانه‌ای مسکونی در شهر برزک فرورفتگی ایجاد شده، کنکاش‌های بیشتر به پدیدار شدن گودالی به عمق حدود هشت متر منجر و در نتیجه نخستین سالن این غار طبیعی نمایان شد.
به گفته رئیس مرکز پژوهشی کاشان‌شناسی دانشگاه کاشان، تاکنون بین 500 تا 600 متر از این غار زیبا که دارای راهروها و فضاهای گوناگون است، شناسایی شده اما دسترسی به فضاهای دیگر به دلیل وجود مسیرهای تنگ و باریک میسر نیست.
برزک با حدود پنج هزار نفر جمعیت در دامنه رشته‌های کوه کرکس، 45 کیلومتری جنوب غربی کاشان واقع است.
بیش از 2 هزار و 500 غار در کشور شناسایی شده است اما کمتر از 200 غار ثبت و نقشه برداری شده اند و اطلاعات آنها در اختیار قرار دارد.
6136/‏8123/‏6026/‏

http://www.sepahannews.ir/fa/News/100991/بهره-برداری-غار-برزک-کاشان-پس-از-نقشه-برداری-میسر-می-شود
بستن   چاپ