پیام سپاهان
/پایان نامه/
اجرای استراتژی‌های کنترل آلودگی هوا با کمک مدل مصنوعی
شنبه 25 خرداد 1398 - 15:23:09
پیام سپاهان - نتایج یک پژوهش نشان داد، با کمک پهنه بندی و مدلسازی پراکنش گرد و غبار با استفاده از سنجش از دور و مدل شبکه عصبی مصنوعی، می‌توان به استراتژی‌های کنترل آلودگی هوا و کاهش هزینه‌ها دست یافت.
به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان، سحر باقرپور- دانشجوی کارشناسی ارشد ناپیوسته رشته محیط زیست گرایش آلودگی‌های محیط زیست در پایان نامه خود به بررسی "پهنه بندی و مدلسازی پراکنش گرد و غبار با استفاده از سنجش از دور و مدل شبکه عصبی مصنوعی (منطقه مورد مطالعه: شرق اصفهان)" پرداخت. 
امروزه یکی از بزرگترین مشکلات آلودگی هوا در کلانشهرهایی نظیر استان اصفهان گرد و غبار است.
در این تحقیق برای آشکارسازی پدیده گرد و غبار بر روی تصاویر ماهواره‌ای، از تصاویر مودیس ماهواره ترا در سال 2015 استفاده و شاخص‌های کمی LRDI,GDDI,BTD,BTDI,NDD برای آشکارسازی گرد و غبار روی تصاویر ماهواره ای اعمال شد.
نتایج تحقیق نشان داد که شاخص رقومی BTDI ,LRDI از قدرت تفکیک بهتری نسبت به شاخص‌های دیگر برای آشکارسازی گرد و غبار برخوردار است.
در این تحقیق برای پیش بینی نحوه انتشار گرد و غبار از مدل شبکه عصبی مصنوعی استفاده شد. از این مدل می‌توان اطلاعات مفیدی، برای اجرای استراتژی‌های کنترل آلودگی هوا و کاهش هزینه‌ها استخراج کرد.
در این مدل از تکنیک شبکه عصبی مصنوعی به روش(MLP) پرسپترون چند لایه و الگوریتم آموزش پس انتشار خطا استفاده شده است. پارامترهای جهت باد، سرعت باد، رطوبت و دما به عنوان ورودی و غلظت 5.pm2 به عنوان خروجی مدل در نظر گرفته شد. مقدار ضریب همبستگی مدل برای پیش بینی غلظت 5.2 pm که از مقایسه داده های واقعی با داده های شبیه سازی شده بدست آمد، برابر 710 درصد است. 
نتایج نشان داد که در سال 2012 بیشترین ماکسیمم ماهیانه آلودگی 5.PM2 مربوط به تیرماه و ایستگاه الیادران (56,453 میکروگرم بر متر مکعب) و کمترین ماکسیمم ماهیانه آلودگی 5.PM2 مربوط به فروردین ماه و ایستگاه بانک سپه (9,43 میکروگرم بر متر مکعب) است و در سال 2015 بیشترین ماکسیمم ماهیانه آلودگی 5.PM2 مربوط به اردیبهشت ماه و ایستگاه ولیعصر (7,146 میکروگرم برمتر مکعب) و کمترین ماکسیمم ماهیانه آلودگی 5.PM2 مربوط به مهر ماه و ایستگاه ولیعصر (7,25 میکروگرم بر متر مکعب) است.
به گزارش ایسنا، این پایان نامه به راهنمایی دکتر مژگان احمدی ندوشن در دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان دفاع شد.
کدخبرنگار:13037
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/100730/اجرای-استراتژی‌های-کنترل-آلودگی-هوا-با-کمک-مدل-مصنوعی
بستن   چاپ