پیام سپاهان
منصوری آرانی:
حمله به نفتکش‌ها، کار کسانی است که در دو دهه گذشته خلیج فارس را نا امن کرده‌اند
شنبه 25 خرداد 1398 - 11:28:16
پیام سپاهان - یک کارشناس مسائل سیاسی و امور بین‌الملل گفت: در حمله به نفتکش‌ها باید کسانی را متهم کنیم که اساساً منطقه ما را در خلیج فارس، غرب آسیا و خاورمیانه در طول تاریخ نا امن کرده و تنش ایجاد کرده‌اند.
عباسعلی منصوری آرانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان در خصوص حملات روز پنجشنبه به دو نفتکش ژاپنی و نروژی در 40 کیلومتری بندر جاسک در دریای عمان و اتهام زنی آمریکا به ایران در این خصوص، اظهار کرد: در شرایط فعلی به نظر می‌رسد یک گروه یا کشورهایی که تمایل دارند تنش در منطقه خلیج فارس رخ دهد دست به چنین حملاتی می‌زنند، پس باید انگشت اتهام به سوی آنان باشد. ایران سال‌ها امنیت منطقه خلیج‌فارس و دریای عمان را تأمین کرده است و همواره به دنبال این بوده‌ایم که در منطقه ثبات و امنیت برقرار باشد.
وی در همین خصوص افزود: بنابراین اگر قرار بر این باشد که کسی را متهم کنیم باید کسانی را متهم کنیم که اساساً منطقه ما را در خلیج فارس، غرب آسیا و خاورمیانه، نا امن کرده و تنش ایجاد کرده‌اند. در دو دهه گذشته آمریکا و برخی از متحدانش ثبات منطقه خلیج فارس و خاورمیانه را بر هم زده‌اند، اما با وقاحت دیگران را متهم به بی‌ثبات کردن منطقه می‌کنند.
این کارشناس مسائل سیاسی و امور بین‌الملل، تصریح کرد: بنابراین حمله به این دو نفتکش و دلایل آن را باید در تاریخ جستجو کنیم. باید ببینیم چه کسانی از بی‌ثبات کردن منطقه سود می‌برند و در طول تاریخ این نقش مخرب را داشته‌اند. مسلماً ایران اسلامی از بی‌ثباتی و تنش در خلیج فارس و منطقه سودی نمی‌برد و به همین دلیل نمی‌توان انگشت اتهام را به سوی ایران دراز کرد.
منصوری آرانی با بیان اینکه ایران اسلامی همواره تلاش کرده است که خاموش کننده تنش‌ها در منطقه باشد، ادامه داد: ایران برای اینکه تنش در عراق، افغانستان، سوریه و در خلیج‌فارس نباشد تلاش زیادی کرده است و در حادثه حمله به نفتکش ها نیز این ارتش جمهوری اسلامی ایران بود که به کمک سرنشینان آن شتافت و آتش را خاموش کرد. بنابراین دلیلی وجود ندارد که انگشت اتهام به سوی ایران باشد.
وی گفت: متأسفانه کشورهایی که همواره آتش بیار معرکه هستند با آژانس‌های خبری که به دست دارند شرایط را متشنج می‌کنند و اتهام به ایران می‌زنند.
فیلمِ ارتش آمریکا، سند نیست
این عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس نهم، در خصوص فیلم منتشر شده از سوی ارتش آمریکا که مدعی هستند در این فیلم سرنشینان قایق ایرانی در حال جدا کردن مین عمل نکرده از بدنه نفتکش هستند، اظهار کرد: در درجه اول باید گفت این فیلم اصلاً واضح نیست. از آن گذشته اصلاً مشخص نیست که این قایق متعلق به کدام کشور است. اگر قرار باشد این فیلم به عنوان سند و مدرک حساب شود ایران صدها فیلم مستند از فعالیت مخرب آمریکا در منطقه دارد.
نماینده سابق مردم کاشان در مجلس، افزود: آمریکا در جایگاهی نیست که بخواهد دیگران را محکوم کند و دنیا هم با این اتهام زنی‌های آمریکا همراه نیست.
منصوری آرانی گفت: حمله‌کنندگان به نفتکش‌ها قصد داشتند گفت‌وگوهای نخست‌وزیر ژاپن در تهران را تحت‌الشعاع قرار دهند و جنگ روانی راه اندازند. برای به حاشیه بردن یک موضوع، بحران جدیدی راه می‌اندازند تا موضوع اصلی را موضوع ثانویه کنند. برای اروپا و ژاپن امنیت در خلیج‌فارس مهم است و در آینده روشن‌تر خواهد داشت این اعمال کار چه کسانی بوده است.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس شواهد و مدارک و عملکرد برخی کشورها در طول تاریخ این مطالب را مطرح کردیم. جنگ عراق، فعال سازی طالبان و القاعده کار چه کسانی بود؟ جنگ‌های منطقه‌ای را چه کسانی آغاز کردند؟ بنابراین این یک بحث عقلانی و تجربی است که ما می‌گوییم برخی کشورها از بی‌ثبات کردن منطقه سود می‌برند. بنابراین این اعمال جز یک سناریو است که از قبل تعیین کرده‌اند.
کد خبرنگار: 13040
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/100692/حمله-به-نفتکش‌ها،-کار-کسانی-است-که-در-دو-دهه-گذشته-خلیج-فارس-را-نا-امن-کرده‌اند
بستن   چاپ