پیام سپاهان
حضور توانخواهان در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان
پنجشنبه 23 خرداد 1398 - 10:37:16
پیام سپاهان - دبیر جشنواره بین المللی کودکان و نوجوانان گفت: در جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان، نقش و سهمی به جامعه معلولان اختصاص داده شده که امیدواریم شاهد حضور توانخواهان و معلولان در این رویداد باشیم.
به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، علیرضا تابش شامگاه گذشته(چهارشنبه) در حاشیه برنامه "فراتر از هنر" با محوریت نای و نوای هنرمندان معلول در عمارت هنرمند، اظهار کرد: باید با تمرکز بر معلولان هنرمند اقداماتی در اماکن فرهنگی هنری انجام دهیم و با فرهنگ سازی درست برای معلولان و توانخواهان تدابیری به لحاظ معماری، فیزیکی و سطح دسترسی آنها به اماکن فرهنگی هنری بیندیشیم تا بتوانند جزئی از مصرف کنندگان محصولات فرهنگی باشند.
وی افزود: برخی نیم نگاهی به این موضوع دارند که معلولیت محدودیت است، البته باید گفت که این موضوع تنها به لحاظ ظاهری وجود دارد. یعنی معلولان به لحاظ ظاهری دچار محدودیت هایی در مقایسه با دیگر افراد هستند، اما انسان از احساسات و توانایی های درونی و ذاتی تشکیل شده که جامعه معلولین نیز در همه جوامع برحسب ذات و خصلت خود توانمندی و یا هنری را در خود پرورش می‌دهند.
دبیر جشنواره بین المللی کودک و نوجوان با اشاره به استفاده ظرفیت‌های معلولان در اماکن و رویدادهای هنری، گفت: سعی کرده ایم که در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان نقش و سهمی را به جامعه معلولان اختصاص دهیم و طبق برنامه ریزی‌های انجام شده، امیدواریم شاهد حضور توانخواهان و معلولان در این رویداد باشیم.
تابش ادامه داد: طی دو سال گذشته در تهران و در برخی مراکز استان‌ها طرح "سینما اشاره" به اجرا در آمده که زمان‌هایی به توانخواهان و از جمله ناشنوایان اختصاص می‌دهد تا بتوانند فیلم‌های در حال اکران را در کنار خانواده خود و با استفاده از زبان اشاره تماشا کنند.
وی با بیان اینکه نهادهای فرهنگی و عمومی باید تدابیری بیندیشند که سطح دسترسی معلولان به فضاهای فرهنگی هنری افزایش پیدا کرده و زمینه استفاده آنها از محصولات فرهنگی هنری بالاتر برود، تصریح کرد: هنرمندانی که جزء جامعه معلولان هستند باید بتوانند آثار خود را عرضه کرده و مردم هم بتوانند از این آثار استفاده کنند که این دو مورد باید موازی با هم و همراه با فرهنگ سازی پیگیری شود تا بتوانیم در جامعه‌مان سهم بیشتری به معلولان در فعالیت های فرهنگی هنری اختصاص دهیم.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/100538/حضور-توانخواهان-در-جشنواره-بین‌المللی-فیلم‌های-کودکان
بستن   چاپ