پیام سپاهان
بسته‌‌بندی‌های قابل بازیافت راهکار کاهش آلودگی‌ پلاستیکی
چهارشنبه 22 خرداد 1398 - 12:56:12
پیام سپاهان - بسته‌های قابل بازیافت راهکاری مهم برای کاهش آلودگی‌های پلاستیک در سطح دنیا است. 
به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان و به نقل از "zmescience"، جهان بی رویه در حال تولید پلاستیک است و تنها ده درصد از این پلاستیک‌های تولید شده به بازیافت تبدیل می‌شوند. بسیاری از محصولات پلاستیکی که امروزه استفاده می‌کنیم، قابل بازیافت نیستند و حتی برخی از آنها که قابل بازیافت هستند، در عمل بازیافت نمی‌شوند.
در یک مطالعه جدید، محققان دانشگاه آکسفورد بسته‌های قابل بازیافت و سازگار با محیط زیست را توسعه دادند که می‌توانند لایه‌های فلزی در بسته بندی مواد غذایی جایگزین کند، در حالیکه سطح حفاظت غذایی تغییری نکند.
بسته بندی مواد غذایی یکی از اجزای مهم زندگی مدرن است، حصول اطمینان از عمر طولانی‌تر محصولات از شاخصه‌های مهم و مدنظر در دنیا امروز است. از یک سو، پوشش‌های فلزی برای بسته بندی مواد غذایی دارای چندین لایه از مواد مختلف است که امکان بازیافت را بسیار دشوار می‌کند و از سویی دیگر، تولید بسته‌های قابل بازیافت چالش برانگیز است.
بسته‌های غذایی در تماس با مواد غذایی قرار دارند و همین موضوع محدودیت‌هایی در استفاده از ترکیبات شیمیایی موجود در آنها ایجاد می‌کند، پوشش بسته بندی مواد غذایی نباید با مواد غذایی واکنش داشته و همچنین نباید امکان تماس با مولوکل‌های هوا را داشته و در نهایت باید مقرون به صرفه باشد.
با توجه به این هدف، این تیم تحقیقاتی موفق به طراحی و تولید پوشش بسته بندی قابل بازیافت در مقیاس وسیع با هزینه‌های مناسب شده است.
بازیافت مواد کامپوزیت همواره سخت است و در این مورد خاص، فویل پلاستیکی و آلومینیومی ابتدا باید جدا و بازیافت شود که فرایندی دشوار و ناکارآمد است. در مواد جدید، فویل‌های پلاستیک و آلومینیوم با مجموعه‌ای از نانوساختارهای هیدروکسید دو لایه (مواد جامد غیر آلی و غیر واکنشی) جایگزین شده است. فرآیند تولید این ورقه‌ها ارزان است و تنها نیاز به آب و اسید آمینه دارد. فویل حاصل شفاف است و به طور مساوی نسبت به اکسیژن و بخار آب نفوذناپذیر و کاملا محکم است. از آنجا که فرآیند تولید به طور کامل مصنوعی است، پارامترهای مختلف را می توان کنترل کرد، به عنوان مثال، برای اضافه کردن ایمنی و حفاظت قابل دستیابی است.
محققان می‌گویند این پوشش جدید شفاف، مکانیکی و قوی است و آنها را برای بسته بندی انعطاف پذیر مواد غذایی مناسب می سازد و همچنین فرصت بازیافت این محصولات فراهم است.
کدخبرنگار:13037
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/100449/بسته‌‌بندی‌های-قابل-بازیافت-راهکار-کاهش-آلودگی‌-پلاستیکی
بستن   چاپ