پیام سپاهان
/پایان نامه/
تحلیل جامعه شناختی تجربه زیسته کودکان کار
چهارشنبه 22 خرداد 1398 - 12:56:03
پیام سپاهان - نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد شرایط نابسامان اقتصادی و اجتماعی خانواده ها و از طرفی فرهنگ پذیرفته شده در زمینه کار کودک توسط آنان، موجب ورود کودکان به عرصه کار در خیابان شده است و همچنین آنان در این عرصه با مسائل مختلفی مواجه می‌شود.
به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان، انیسه امیری -دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه خوارزمی در پایان نامه خود به "تحلیل جامعه شناختی تجربه زیسته کودکان کار خیابانی افغان در شهر اصفهان" پرداخت.
هدف از انجام این پژوهش مطالعه تجربه زیسته کودکان کار خیابانی شهر اصفهان است.
این پژوهش در راستای پاسخگویی به این سوال که کودکان کار خیابانی چه تجربه ای از حضور و فعالیت خود در خیابان دارند، صورت گرفته است. 
روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش روش کیفی، و محقق از روش پدیدارشناسی به طور خاص، در انجام این پژوهش بهره برده است.
در این پژوهش 15 نفر از کودکان کار خیابانی با استفاده از شیوه نمونه گیری هدفمند و بر مبنای اشباع نظری انتخاب شده اند. 
برای گردآوری داده‌ها از تکنیک مصاحبه نیمه ساخت یافته استفاده شده است. سپس در مرحله تجزیه و تحلیل داده ها 10 مقوله تحت عنوان کار ضرورتی گریزناپذیر- هنجاری پذیرفته شده، شبکه روابط اجتماعی دوستان، شبکه روابط خانوادگی- فامیلی، رفتار دوگانه مردم نسبت به کودکان، نگرش نسبت به کار کودک، نحوه برخورد با تازه واردها، محاسن و معایب کار در خیابان، تمایز کار از تکدی گری، بازی و سرگرمی یا فقط کار و نگاه به آینده، آرزوها استخراج شد. 
یافته‌های این پژوهش نشانگر این است که شرایط نابسامان اقتصادی و اجتماعی خانواده های این کودکان و از طرفی فرهنگ پذیرفته شده در زمینه کار کودک توسط آنان، موجب ورود کودکان به عرصه کار در خیابان شده است و همچنین آنان در این عرصه با مسائل مختلفی مواجه می شوند.
به گزارش ایسنا، این پایان نامه با راهنمایی بیژن زارع در دانشگاه خوارزمی دفاع شد.
کد خبرنگار:13037
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/100443/تحلیل-جامعه-شناختی-تجربه-زیسته-کودکان-کار
بستن   چاپ