پیام سپاهان

آخرين مطالب

عطر ناب گلاب در اردیبهشت ایران/ سهم 90 درصدی ایران در تولید گل محمدی در جهان اجتماعی

عطر ناب گلاب در اردیبهشت ایران/ سهم 90 درصدی ایران در تولید گل محمدی در جهان
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - ایران با دارا بودن 90 درصد تولید گل محمدی در جایگاه نخست جهان ایستاده است و تلاش برای افزایش تولید و تعداد کارگاه‌های فراوری این محصول با اقدامات زیرساختی و نام‌گذاری روزی به نام «گل محمدی و گلاب» از سال گذشته آغاز شده است.
به گزارش خبرگزاری ایمنا از اصفهان، گل محمدی با دارا بودن مزایای گیاهی منحصربه‌فرد یکی از مهم‌ترین محصولاتی است که در حال حاضر در تمام استان‌های کشور با سطح برداشت متفاوت کاشت می‌شود.
این گیاه نسبت به کم‌آبی مقاوم است و مناطق باز و آفتاب‌گیر را ترجیح می‌دهد.
کاشت گل محمدی در مناطق خشک و کم‌آب با توجه به وضعیت بحرانی منابع آبی منطقه و نیازی که به کاشت محصولات کشاورزی کم‌آب احساس می‌شود سبب شده است تا کاشت گیاهان دارویی به‌ویژه گل محمدی بهترین جایگزین برای محصولات پرمصرف آبی باشد، بنابراین کاشت آن در بعضی مناطق به‌صرفه است.
استخراج گلاب از گل محمدی نیز یکی از تولیدات مهم اقتصادی کشور است، به نحوی که هر سال گلاب تولید شده و اسانس حاصل از آن علاوه بر مصرف داخلی به خارج از کشور نیز صادر می‌شود.
دی سال گذشته بود که سعید ضابطی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کاشان از ثبت بیستم اردیبهشت به عنوان «روز گل محمدی و گلاب» در ضمیمه تقویم ملی کشور خبر داد.
وی با بیان اینکه گل محمدی و گلاب دو محصول استراتژیک این منطقه است که شهرت جهانی دارد، تاکید می‌کند: با این پیشینه و بنا به پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در جلسه 891 شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست رئیس‌جمهور، ثبت «روز گل محمدی و گلاب» در ضمیمه تقویم ملی کشور ثبت شد.
محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی به مناسبت روز ملی گل محمدی و گلاب در پیامی عنوان می‌کند: در حال حاضر تولید 90 درصد گلاب جهان در اختیار ایران است که با ایجاد نشان تجاری معتبر، ظرفیت بالایی در تولید ثروت، اشتغال و ارزآوری دارد.
حسین زینلی، مشاور وزیر و مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در این خصوص تاکید می‌کند: برای تولید گل محمدی استان فارس، استان معین است و استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان و کرمان استان‌های پشتیبان هستند.

پیام سپاهان

عطر ناب گل در کاشان اصفهان شهرستان کاشان در استان اصفهان یکی از مناطق ویژه کشور در زمینه کاشت گیاه گل محمدی است، اردیبهشت کاشان نمونه کوچکی از بهشت روی زمین است، همه جا آغشته به عطر ناب «گل محمدی» می‌شود و این شمیم دلنواز مسافران و گردشگران زیادی را به سوی این منطقه روانه می‌کند.
در فصل بهار گویی خداوند کاشان را گلباران کرده، به هر طرف که بنگری گل‌های سرخ محمدی زیبایی منطقه را دوچندان کرده است و عطر ناب گل و گلاب هر رهگذری را مدهوش خود می‌کند. باغداران منطقه کاشان این روزها در گلستان‌ها مشغول برداشت گل محمدی هستند.
این گل سرخ از زمان‌های بسیار دور در این منطقه روییده و کشت می‌شده و پس از آن با شناخت بیشتر این گل و خواص آن به دیگر مناطق برده شده است. محل رویش گل محمدی در منطقه کاشان و شهرهای اقماری آن از جمله برزک، نیاسر و قمصر است، بیش از 70 درصد گل منطقه در برزک به دلیل وجود خاک و آب و هوای مساعد تولید می‌کند.
شکفتن گل‌ها ابتدا در مناطق کویری کاشان و آران و بیدگل همچون ابوزیدآباد، یزدل، محمدآباد و نوش‌آباد آغاز می‌شود و پس از آن نوبت رویش گل در مناطق سردسیر و کوهستانی کاشان است. اواخر فروردین فصل رویش گل منطقه کویری است و اوایل اردیبهشت نوبت به گل مناطق کوهستانی از جمله شهر برزک، قمصر، کامو و نیاسر و روستاهای مشهد اردهال، نشلج، وادقان، ون، خاوه، سار و سده‌ده، مرق، آذران و ورکان و جوینان می‌رسد.
گلاب‌گیری‌های منطقه کاشان از اواخر فروردین آغاز می‌شود، گلاب ناب از منطقه کوهستانی کاشان به دست می‌آید زیرا گل محمدی در آن مناطق کیفیت مناسب‌تری دارد، آفتاب کمتری می‌خورد و اسانس و عطر آن حفظ می‌شود.

پیام سپاهان

آغاز برداشت گل محمدی از 2700 هکتار از گلستان‌های منطقه کاشان حمیدرضا محمدی فشارکی، فرماندار ویژه کاشان اظهار می‌کند: برداشت گل محمدی از گلستان‌های شهرستان کاشان آغاز شد و برداشت طی دو ماه در 2700 هکتار از گلستان‌های کاشان انجام می‌شود.
وی می‌افزاید: متوسطِ عملکردِ گل محمدی در هر هکتار، چهار تن است و در صورت وارد نشدن خسارت و حوادث غیرمترقبه، برداشت بالغ بر 10 هزار تن گل برآورد می‌شود.
فرماندار ویژه کاشان تعداد شاغلان در برداشت گل از گلستان‌های محمدی را 5 هزار نفر عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: در گلاب‌گیری‌های صنعتی و سنتی نزدیک به 5 هزار نفر به‌طور مستقیم و حدود 15 هزار نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به کار هستند.
محمدی فشارکی اضافه می‌کند: کاشان، رتبه نخستِ سطحِ زیر کشت و تولید در استان اصفهان و رتبه نخست میانگینِ عملکردِ تولید در واحد سطح گل محمدی کشور را دارد و حدود 5 هزار باغدارِ گل محمدی در این شهرستان اشتغال دارند.
وی تصریح می‌کند: گل محمدی از نظر نیاز آبی، محصولی کم‌آب‌بَر است و پیش‌بینی می‌شود سال جاری، در صورت وارد نشدنِ خساراتِ حوادث غیرمترقبه، بیش از 10 هزار تن گل محمدی از گلستان‌های این شهرستان برداشت و نزدیک به 40 میلیون لیتر گلاب و 300 لیتر اسانس گل محمدی از باغ‌های این شهرستان استحصال شود.
فعالیت 1800 کارگاه سنتی و 50 کارگاه صنعتی در کاشان علی محلوجی، مدیر جهاد کشاورزی کاشان خاطرنشان می‌کند: سالانه نزدیک به 4300 نفر در صنعت گلاب‌گیری و استحصال عرقیات در واحدها و کارگاه‌های گلاب‌گیری شهرستان اشتغال دارند.
وی ادامه می‌دهد: حدود 1800 کارگاه سنتی و 50 کارگاه صنعتی در کاشان وجود دارد که سالانه بالغ بر 15 هزار تن گلاب تولید می‌کنند و بزرگ‌ترین تولید کننده این محصول در جهان هستند.

پیام سپاهان

استان فارس رتبه نخست تولید گل محمدی در کشور را دارد استان فارس 46 درصد سطح زیر کشت و تولید گل محمدی کشور را به خود اختصاص داده است و شهرستان داراب (لایزنگان و نوایگان) با بیش از 5600 هکتار سطح زیر کشت گل محمدی، بزرگ‌ترین باغ گل دیم و ارگانیک گل محمدی جهان را دارد.
شهرستان‌های فیروزآباد، میمند، اقلید، نی‌ریز، بوانات، استهبان، شیراز و خرمبید نیز شهرستان‌های دارای گل‌محمدی در استان هستند.
حشمت‌الله صادقی، رئیس کمیته گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی فارس می‌گوید: برداشت گل محمدی از اواخر فروردین آغاز می‌شود، تا پایان خرداد ادامه دارد و بهره‌برداران این محصول در استان، بیش از 12 هزار نفر هستند.
وی می‌افزاید: در 23 شهرستان استان گل محمدی کشت می‌شود و مهم‌ترین موارد مصرف گل محمدی تهیه گلاب، اسانس و صنایع داروسازی است که تولیدات آن علاوه بر بازار داخلی به کشورهای حاشیه حوزه خلیج‌فارس، آسیای میانه و اروپا صادر می‌شود.
به گفته رئیس کمیته گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی فارس، استخراج گلاب از گل محمدی یکی از تولیدات مهم اقتصادی کشور است به طوری که هر ساله گلاب تولید شده و اسانس حاصل از آن علاوه بر مصرف داخلی به خارج از کشور نیز صادر می‌شود.
صادقی تصریح می‌کند: سطح زیرکشت در کشور 30 هزار هکتار و در استان فارس 8500 هکتار است، میزان تولید گل محمدی در استان فارس 7548 تن بوده و در سال 1401 رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده است.
وی خاطرنشان می‌کند: در سطح استان فارس تعداد واحدهای فرآوری 172 مورد است که 136 واحد سنتی و 36 واحد به صورت مکانیزه فعالیت دارند.

پیام سپاهان

سهم 5 هزار هکتاری گل محمدی از زمین‌های کشاورزی کرمان علی باقری، مدیرکل جهاد کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه در استان کرمان 5000 هکتار از زمین‌های کشاورزی به کاشت گل محمدی اختصاص دارد، اظهار می‌کند: گل محمدی در میان محصولات باغی بعد از زعفران، کمترین مصرف آب در هکتار را دارد.
وی میزان مصرف آب برای کاشت گل محمدی را 3000 تا 3500 مترمکعب آب در سال اعلام می‌کند و می‌افزاید: در حال حاضر به علت سطح توسعه در سال‌های گذشته، توسعه گل محمدی پیشنهاد نمی‌شود.
باقری ادامه می‌دهد: در حال حاضر 5000 هکتار از زمین‌های کشاورزی استان کرمان به کاشت گل محمدی اختصاص دارد.
وی اضافه می‌کند: درآمد و ارزآوری گل محمدی بسته به قیمت و امکان صادرات، متغیر است و باید با احتساب هزینه تولید یک کیلو گل در هکتار با قیمت جدید، محاسبه شود.
افزایش سطح برداشت گل محمدی از گلستان‌های استان‌های پیشرو در تولید این گل و افزایش تعداد کارگاه‌های فرآوری شده از اهداف تعیین روزی برای گل محمدی است، در این راستا همکاری مسئولان در سطح استان‌ها و حمایت از فعالان صنعت گلاب‌گیری اهمیت دارد.
کد خبر 750571

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/848628/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده سپاه کرمانشاه: شهید جمهور رئیسی، شهید رجایی را برای مردم تداعی کرد

وداع با شکوه مردم استان اصفهان با خلبان شهید دریانوش

‌مالباختگان شیرازی به کلانتری 32 گلشن مراجعه کنند

اجرای طرح خدماتی محله‌محور در محلات منطقه 9 اصفهان

185 کیلوگرم تریاک در اصفهان کشف شد

پیکر خلبان شهید سرتیپ دوم محسن دریانوش به خاک سپرده شد

از تو بگذشتم و بگذاشتمت با دگران

سوگواری مردم سمنان در غم شهادت رئیس جمهور و همراهانش

سامانه بارشی تا یکشنبه در اصفهان می‌ماند/سیل استان را فرا می‌گیرد

7 فقره زمین خواری در اصفهان کشف شد

اگر منتظر گلکسی زد فولد 6 اولترا هستید شاید سامسونگ شما را ناامید کند

نشست کنترل پروژه خط 2 متروی اصفهان برگزار شد

مشکلات چند ساله مناطق کم‌برخوردار اصفهان رفع می‌شود

شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز پنجشنبه 3 خرداد 1403 + آخرین وضعیت

شانه‌ات را دیر آوردی سرم را باد برد

اصلاح روشنایی در 300 نقطه کاشان اجرایی شد

برگزاری مراسم یادبود شهید آیت‌الله رئیسی و شهدای خدمت در منطقه 15 اصفهان

احیای 277 بنگاه اقتصادی در اصفهان با حمایت رئیس‌جمهور شهید

«بوکر بین‌الملل» برای نخستین بار به یک نویسنده آلمانی رسید

تشییع پیکر شهید دریانوش در پایگاه هشتم شکاری

بی‌قراری اصفهانی‌ها در تشییع شهید دریانوش + فیلم

آغاز پروژه ایمن‌سازی بزرگراه شهید چمران از اواسط خرداد 1403

انویدیا حالا هر سال تراشه‌های هوش مصنوعی جدیدی تولید خواهد کرد

قیمت طلا، سکه و ارز 3 خردادماه 1403؛ ریزش شدید قیمت ها در بازار

بی‌تابی‌های همسر شهید دریانوش‌

چرخ حمایت و تسهیل امور بنگاه‌های اقتصادی استان اصفهان در حال حرکت است

استقبال یک شهر از پیکر شهیددریانوش/مردم نجف آباد غوغا به پا کردند

پیش‌بینی آب و هوای اصفهان در 24 ساعت آینده؛ امروز پنجشنبه 3 خرداد

مست آمدم ای پیـر که مستـانه بمیرم

طراحی یوتیوب بار دیگر تغییر کرد

درخواست بازداشت نتانیاهو؛ نیش یا نردبان؟

تداوم فعالیت سامانه ناپایدار جوی در اصفهان

تشییع شهید محسن دریانوش در پایگاه هشتم شکاری اصفهان

ببینید | تشییع پیکر شهید محسن دریا نوش در نجف آباد اصفهان

فیلم| حضور سیل جمعیت مردم نجف‌آباد در مراسم تشییع شهید دریانوش

آغاز مراسم تشییع پیکر مطهر کمک خلبان شهید و تکنسین حادثه بالگرد شهدای خدمت در اصفهان و زنجان

«نمی‌توانید، نتوانستید! خرمشهر تبدیل به گورستان شما شد!»

خیل عظیم جمعیت در میدان امام نجف‌آباد برای تشییع شهید دریانوش

دستگیری 32 متخلف شکار و صید در مناطق حفاظتی اصفهان

پیکر خلبان شهید محسن دریانوش در اصفهان تشییع شد

فیلم| تشییع پیکر شهید محسن دریانوش در نجف‌آباد اصفهان

عصر ایران مطرح کرد: سقوط بالگرد رئیسی، ادامه چالش اطلاع رسانی

فعالیت سامانه ناپایدار جوی در اصفهان تداوم دارد

بی‌قراری اصفهانی‌ها در تشییع شهید دریانوش

رینگ چهارم 35 درصد میزان آلاینده‌ها در بزرگراه شهید خرازی را کاهش می‌دهد

مراسم تشییع پیکر مطهر شهید محسن دریانوش در نجف‌آباد آغاز شد

سد بوکان، پر آب‌ترین سد استان آذربایجان‌غربی

فیلم| مراسم تشیع شهید دریانوش در نجف‌آباد

فیلم/ تشییع پیکر شهید محسن دریانوش در نجف‌آباد اصفهان

انتظار برای ورود پیکر شهید دریانوش در میان جمعیت در نجف آباد