پیام سپاهان

آخرين مطالب

ریاست یا رقابت در 1404؟ مقالات

ریاست یا رقابت در 1404؟
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - آرمان ملی /متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
حمید شجاعی| کمتر از یکماه دیگر مجلس یازدهم به کار خود پایان داده و مجلس دوازدهم رسما کار خود را آغاز خواهد کرد. این در حالی است که مجلس دوازدهم هنوز به طور کامل مستاجران 4 ساله خود را نشناخته و انتخابات دور دوم در جمعه پیش‌رو چهره نفرات جدید را مشخص خواهد کرد.
 با این حال از هم اکنون صحبت‌هایی پیرامون رئیس و هیأت رئیسه آینده مجلس به گوش می‌رسد و هنوز مجلس رسما تشکیل نشده نام‌هایی برای حضور کرسی ریاست مطرح می‌شود. نام‌هایی از قبیل محمدباقر قالیباف، منوچهر متکی، سیدمحمود نبویان و حتی حمید رسایی که چندی است در رسانه‌ها به میان آمده است. اما در این میان شاید بسیاری از سیاسیون اعم از اصلاح‌طلب، اصولگرا و مستقل بیش از بقیه یک نام را مطرح کنند و بیشتر از بقیه روی آن مانور می‌دهند. محمدباقر قالیباف شاید تنها چهره‌ای باشد که در میان اسامی کاندیداهای ریاست شانس بیشتری برای حضور مجدد بر کرسی رئیس پارلمان را داشته باشد. چهره‌ای که هر قدر در خارج از مجلس با ریاستش بر خانه ملت موافقند اما جریانات داخل مجلس مثل شریان، صبح ایران و امناء چندان تمایلی برای انتخاب قالیباف در قالب رئیس مجلس نداشته باشند. هر چند که طبق شنیده‌ها قالیباف از چندی پیش رایزنی‌های خود را برای کسب این موقعیت و مقام با اعتدالیون و مستقلین راه یافته به پارلمان آغاز کرده است. با این حال برخی معتقدند که شاید مهم‌ترین دست‌انداز و مانع قالیباف در مسیر ریاست مجدد نه نامزدهای رقیب که شانس خود را برای نخستین‌بار امتحان می‌کنند که از قضا دولت است. به عبارت دیگر عده‌ای بر این باورند که دولت رئیسی به جهت اینکه مجلس یازدهم به ریاست قالیبباف آنطور که باب و تمایل دولت بوده عمل نکرده و اغلب انتقادات خود را روانه پاستور کرده است لذا درصددند تا مجلس بعدی را به نحوی بیشتر همراه خود داشته باشند و رئیسی همسو‌تر با دولت انتخاب کنند. از همین‌رو نیز تحرکات و فعالیت‌هایی پیرامون این مساله داشته‌اند. همین اتفاق باعث شده تا این فرضیه مطرح شود که اگر رئیسی اقدامی در جهت حذف قالیباف کلید بزند رسما برای خود یک رقیب تمام عیار برای انتخابات 1404 ساخته است. انتخاباتی که به نظر آبستن تحولات و اتفاقات خاصی خواهد بود. حال باید دید دولت و مشخصا سیدابراهیم رئیسی کدام گزینه را انتخاب می‌کنند ریاست قالیباف بر مجلس دوازدهم یا تلاش برای حذف او و پذیرش رقابت با وی در چهاردهمین دوره ریاست جمهوری.
برای ریاست حاکمیت نظر دهد
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ارتباط با احتمال ریاست مجدد قالیباف بر مجلس آینده اظهار داشت: تصور من این است که چون مجلس دوازدهم، مجلس تقریبا یکدستی است، کار آقای قالیباف برای رسیدن به کرسی ریاست سخت‌تر است؛ البته نظر حاکمیت هم در این مورد موثر است. من فکر می‌کنم گزینه ریاست مجلس، گزینه‌ای نیست که حاکمیت نسبت به آن بی‌اعتنا باشد و نظر خود را ارائه خواهد کرد. به همین جهت، گمان می‌کنم رقابت اصلی میان آقایان قالیباف و متکی باشد. غلامعلی رجایی گفت: پیش‌بینی می‌کنم که نه برای آقای قالیباف اما برای گزینه ریاست مجلس، حاکمیت نظر بدهد. به نظر من که تا به الان حاکمیت بی‌نظر نبوده و قاعدتا کسانی‌که تازه به مجلس آمده‌اند در این قضیه باید حتما توجهی به نظر حاکمیت داشته باشند. وی در خصوص اختلاف قالیباف با رئیسی بیان کرد: من اطلاع ندارم که در چه حد با هم اختلاف دارند، اما تصورم این است که باهم اختلاف دارند و طبیعتا سعی می‌کنند، اختلافات را بروز ندهند. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص احتمال رقابت قالیباف و رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده افزود: آقای قالیباف یکبار به آقای رئیسی پاس گلی داد و کنار کشید. قاعدتا اگر آقای قالیباف بخواهد خودش را کاندیدا کند، رقابت قدری جدی خواهد شد. باید منتظر بمانیم تا ببینیم آقای قالیباف به سمت انتخابات خواهد رفت یا خیر. اما پیش‌بینی‌ام این است که اگر برای ریاست مجلس انتخاب نشود، امکان این‌که بخواهد رقابت در پاستور را شروع کند، وجود دارد.
قالیباف 2 رقیب جدی دارد
یک فعال سیاسی اصولگرا در خصوص ریاست قالیباف بر مجلس دوازدهم گفت: از سال دوم ریاست آقای قالیباف در مجلس، یک جبهه مخالفتی با ریاست ایشان شکل گرفت و جمعی از نمایندگان فعلی مجلس، به مرور زمان با نوع مدیریت، اقدامات و فعالیت‌های ایشان در موضع ریاست مجلس مخالف بودند و انتقاداتی به ورود طرح‌ها یا به تأخیر انداختن آن‌ها، نوع مدیریت ایشان در صحن علنی و ورود نیروهایی به مجلس داشتند. سیدحسین نقوی حسینی تصریح کرد: مخالفت این جبهه در سال چهارم خیلی شدید شد و از همانجا مشخص بود که برای مجلس دوازدهم، بنا دارند به نحوی وارد کارزار رقابت و انتخابات شوند که آقای قالیباف به ریاست مجلس نرسد و خواهان تغییر در مدیریت مجلس بودند. الان هم شاهد همین فعالیت‌ها هستیم و جریاناتی که در رقابت‌ها و کارزار انتخاباتی شکل گرفت، جریاناتی بودند که اغلب آنها مدعی تحول در نوع مدیریت مجلس بودند. این افراد معتقد بودند که وظیفه ما این است که به مجلس برویم و ریاست و نوع مدیریت آن را تغییر دهیم. بنابراین کار آقای قالیباف سخت و مشکل است. البته این موضوع به انتخابات روز جمعه (21 اردیبهشت) هم بستگی زیادی دارد چون تکلیف 45 کرسی مجلس در روز جمعه تعیین خواهد شد و با توجه به اینکه در مجلس دوازدهم فراکسیون اکثریتی نخواهیم داشت، 45 کرسی هم بسیار اثرگذار است. بنابراین کار آقای قالیباف برای رسیدن به ریاست مجلس با مشکلات جدی مواجه خواهد شد. وی افزود: ایشان دو رقیب جدی دارد که به سرعت پشت‌سر وی حرکت می‌کنند. یکی از آنها آقای متکی از شورای وحدت است. رقیب دیگر آقای قالیباف، آقای ذوالنوری است. ایشان از این لحاظ شانس بهتری دارد که اگر بتواند نظرات همه کسانی‌که با ریاست آقای قالیباف مخالف هستند، را تأمین کرده و این دیدگاه را نمایندگی کند، می‌تواند شانس رقابت خیلی جدی‌تری داشته باشد. وی در خصوص امکان رقابت قالیباف و رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو اظهارکرد: این یک بحث دیگری است و باید دید که آقای قالیباف در عرصه انتخابات ریاست جمهوری حضور پیدا می‌کند یا خیر. شاید بین دولت با آقای قالیباف یا هر فرد دیگری که رئیس مجلس شود، تفاهم و گفت‌وگویی صورت بگیرد و بر سر این موضوع با هم تعامل داشته باشند. اما اینکه آیا دولت نگران حضور ایشان در انتخابات ریاست جمهوری آینده باشد و به وی بگویند که رئیس مجلس بماند و در انتخابات ریاست جمهوری نیاید، یک مساله دور از ذهن است.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/847926/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شرایط، زمان و مکان اعزام مشمولان اصفهانی پایه خدمتی خرداد 1403

پیش‌بینی آب و هوای اصفهان در 24 ساعت آینده؛ امروز یکشنبه 30 اردیبهشت

23 هزار حیوان‌گزیده فقط در این استان

دادگستری اردستان یکی از حوزه‌های قضائی استان با کمترین اطاله دادرسی است

دانشجویان نخبه و ممتاز علمی به کمک دانشگاه آزاد بشتابند

نخستین جلسه کمیته راه اندازی پست 400 کیلو ولت نجف آباد برگزار شد

نجفی: دانشجویان نخبه و ممتاز علمی وارد میدان شوند

تیم هندبال شهید شاملی کازرون به مصاف پرواز هوانیروز اصفهان می‌رود

برگزاری 2 ویژه‌برنامه‌‎ به‌مناسبت دهه کرامت در ناژوان

نیازمندی 1000 میلیاردی تاسیسات بیمارستان بهشتی کاشان

نهمین اعتصاب کامیون داران طی 6 سال!

متولی‌گری بازار و میدان امام علی(ع) مشخص شود

دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان

داستانک/ بوی مادر

حکایت جالب از ضرب المثل کسی که خرش از پل گذشت یعنی چه؟

جدال میان دو پیامرسان محبوب

پیش بینی جدید یک نماینده درباره نرخ ارز در بازار؛ قیمت دلار این‌گونه 13 هزار تومان ریخت

موج جدید بارش‌ ها، از این روز آغاز خواهد شد

با کریمان کارها دشوار نیست

شهرداری اصفهان گزارشی از حسابرسی شرکت قند ارائه دهد

منطقه 5 اصفهان در جایگاه نخست افزایش تناژ جمع‌آوری مواد بازیافتی

«خورشید هشتم» به پل خواجو می‌رود

دستگیری 32 سارق و فروشنده مواد مخدر در بهارستان

تأثیر مطالعه بر سلامت روان

بازی/ Hoosegow: Prison Survival؛ ماجراجویی در زندان

افت شاخص بورس

ماجرای جنایت وحشتناک مرد دوزنه در جاده

دوئل عشقی دو مرد بر سر زن صیغه‌ ای، قربانی گرفت

جزییات جدید درباره تعطیلی آخر هفته

زمان واریز یارانه نقدی اردیبهشت ماه

اجرای 100 کیلومتر از شبکه فاضلاب نجف آباد توسط بخش خصوصی

بسته جدید تشویقی ساخت‌وساز در شورای شهر اصفهان تصویب شد

برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی در حمام میرزا رسول مهاباد

جاری شدن آب بعد از 140سال خشکی درقنات حسن آبادنصرآباد

اوج فعالیت سامانه بارشی در اصفهان چهارشنبه است/ احتمال وقوع سیلاب

نمایشگاه کتاب دوحه میزبان رونمایی از مصحف مشهد رضوی

سرعت شارژ؛ وقتی پوکو X6 پرو، پیکسل 8a را با اختلاف چشمگیر شکست می‌دهد

طعنه به پیش‌نیاز سخت‌گیرانه ویندوز 11؛ ویندوز XP روی پردازنده‌ قدیمی‌تر از خودش اجرا شد

کارمندان OpenAI ظاهراً مجبور به امضای توافق‌نامه عدم انتقاد از شرکت بوده‌اند

برگزاری جشن الفبا در شهرستان ورزنه

بهره‌‎مندی از ظرفیت خیران در امور استانی با افتتاح خانه کرامت در اصفهان

اجرای پویش سبز جمع‌آوری آلاینده‌های محیط زیستی

ناظران ویژه در هفته 28 لیگ برتر

حریق نیمه گسترده انبار چوب و ضایعات در حبیب آباد + عکس

چالش کشور برای توسعه هوشمندسازی/اجرای پایلوت e-call در تهران و اصفهان

راه‌اندازی هرچه زودتر خط 2 متروی اصفهان نیازمند اقدام ویژه است

«طرح بهارستان» در گناوه اجرا شد

گزارش حسابرسی شرکت قند نقش جهان اعلام شود

اعزام حجاج شهرضایی به خانه خدا

بی‌توجهی سازمان نظام مهندسی به اجرای تفاهم‌نامه با شهرداری اصفهان