پیام سپاهان

آخرين مطالب

انجام عملیات حفاری تحت نظارت آب منطقه‌ای/استخراج از معدن با بیل مکانیکی انجام می‌شود اجتماعی

انجام عملیات حفاری تحت نظارت آب منطقه‌ای/استخراج از معدن با بیل مکانیکی انجام می‌شود
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - شرکت کانسار آذربن کاشان درباره وضعیت فعالیت خود در معدن کامو گفت: تمامی فعالیت‌های این شرکت به صورت کاملا قانونی بوده و این موضوع از طریق دستگاه‌های اجرایی از جمله شرکت آب منطقه‌ای، اداره محیط زیست و اداره صنعت معدن تجارت رصد و نظارت مستمر صورت می‌پذیرد.
به گزارش خبرنگار گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، اردیبهشت ماه 1403 منابع محلی در شهر‌های کامو و چوگان و همچنین جوشقان قالی خبر از حفاری‌های جدید در معدن کامو دادند.
خبرنگار دانشجو به جهت اهمیت موضوع و حساسبت آن به تاریخ 8 اردیبهشت ماه در گزارشی به وضعیت سال‌های قبل این معدن پرداخته و درباره ضرورت نظارت بر معدن کامو نکاتی را مطرح کرد.
با انتشار این گزارش، مسئولان شرکت کانسار آذرین کاشان جوابیه‌ای را نسبت به بهره‌برداری فعلی خود در معدن کامو منتشر کردند.
متن جوابیه به شرح زیر است:
با سلام و ادب
احتراما در خصوص فعالیت شرکت کانسار آذرین کاشان در مورد معدن سنگ آهن کامو مطالب ذیل جهت استحضار و نشر را در پی و‌پاسخ به خبر کارشده در آن پایگاه خبری در تاریخ 1403/02/08تقدیم میگردد
(1) پروانه اکتشاف معدن فوق سال 1385 صادر و بهره بردار قبلی شروع به کار نموده که در سال 1386 گواهی کشف و در سال 1387 پروانه بهره برداری صادر گردیده است.
(2) بنا به ادعای واهی شورای شهر کامو در سال 1392 موضوع در دادسرای عمومی و انقلاب کاشان مطرح و پس از انجام کارشناسی هیئت کارشناسی و اخذ استعلامات اداری از سازمان‌ها و ادارجات مربوطه به دستور دادستان بلامانع بودن ادامه فعالیت معدن صادر گردید.
(3) در سال 1398 با توجه به سیاست‌های جدید شرکت مبنی بر شروع فعالیت مجدد و مجاز کردن مدت زمان تعطیلی به مدت 5 سال موضوع در شورای عالی معادن کشور مطرح و ضمن مجاز نمودن تعطیلی بازگشایی معدن پس از اخذ استعلام از آب منطقه‌ای و محیط زیست بلامانع اعلام گردید.
(4) پس از انجام استعلامات لازم از سوی اداره صمت استان اصفهان و اخذ تعهدات کتبی و محضری از شرکت و مکاتبه اداره محیط زیست با دادستان کاشان بازپرس محترم شعبه هفتم دادسرای عمومی و انقلاب کاشان دستور به ادامه فعالیت معدن را صادر نمود و اداره صمت اصفهان نسبت به اعمال 5 سال تعطیلی مجاز در پروانه اقدام نمود.
(5) در سال 1399 شرکت با توجه به برنامه‌های تعریف شده نسبت به انجام مطالعات تکمیلی اکتشافی و تهیه نقشه‌های زمین شناسی اقدام نمود.
(6) از اردیبهشت ماه 1400 شرکت پس از انجام مقدمات لازم و هماهنگی‌های ایجاد شده با دستگاه‌های اجرایی ذیربط نسبت به تجهیز و اصلاحات و بروزرسانی خط فرآوری موجود در محل معدن اقدام و از شهریورماه 1400 با استفاده از دیو‌های موجود در محل معدن که طی سالیان قبل توسط بهره بردار قبلی استخراج شده بود فعالیت فرآوری و ارسال بار را آغاز نمود.
(7) پیرو مزاحمتهاو پیگیری‌های متعدد شورای شهر کامو و بیان ادعا‌های واهی و غیر کارشناسی جلسه‌ای مورخ 1400/10/11 در استانداری اصفهان تشکیل که منجر به تنظیم صورتجلسه از سوی معاونت محترم عمرانی استانداری اصفهان گردید.
پیرو صورتجلسه تنظیمی در استانداری اصفهان جلسه‌ای در محل فرمانداری کاشان با حضور رئیس بازرسی استانداری و مدیران و روسای ادارات ذیربط و سازمان‌های مربوطه و دادستان کاشان در حضور بهره بردار معدن و نمایندگان شورای کامو و جوشقان تشکیل که مجربه تنظیم صورتجلسه مورخه 1400/09/29گردید که مطابق آن مقرر گردید شرکت آب منطقه‌ای نسبت به انجام کار‌های مطالعاتی و کارشناسی توسط خود یا شرکت مشاور امین ظرف مدت 3 ماه اقدام و نتیجه منعکس نماید، که پیرو آن معاون عمرانی استاندار خطاب به رئیس سازمان صمت اصفهان مکاتبه‌ای تنظیم که در آن مقرر گردیده بود پس از آماده شدن گزارش کارشناسی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان موضوع در شورای معادن استان به ریاست استاندار محترم و با حضور مدیران دستگاه‌های ذیربط واعضای شورای معادن استان مطرح گردد لذا پس از انجام مطالعات و کارشناسی مجدد نتیجه از سوی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان به اداره صمت، موضوع در تاریخ 1401/11/26درشورای معادن مطرح و منجر به صدور رای شورا مبنی ادامه فعالیت معدن بالحاظ موارد ابلاغی گردید.
(8) ضمنا عده‌ای نسبت به اعلام شکایت و طرح دعوا به استناد مدارک کذب و باطل شده مبنی بر ابطال پروانه بهره برداری با درخواست دستور موقت مبنی بر توقف عملیات در دیوان عدالت اداری اقدام نموده که منجر به صدور دستور موقت در مورخ 1401/01/23گردید که پس از ورود ثالث این شرکت به دعوای مطروحه و ارائه مدارک و مستندات واقعی و قانونی منجر به صدور رای مورخ 1401/02/10مبنی بر کان لم یکن رای صادره قبلی مبنی بر توقف گردید. به استحضار حضرتعالی میرساند که از سال 1391 تاکنون شکایت و دادخواست‌های متعدد اعم حقوقی از طریق مراجع قضایی شهرستان کاشان از سوی عده‌ای افراد محدود و سودجو به بهانه‌های مختلف مطرح و همگی پس از انجام مراحل کارشناسی و رسیدگی و استعلام از اداره جات و سازمان‌های مربوطه رد و آرا به نفع این شرکت صادر گردیده است. از جمله این موارد میتوان به شکایت این افراد به طرفیت و سازمان صنعت معدن تجارت استان اصفهان و شورای عالی معادن به خواسته‌ی ابطال پروانه بهره برد سنگ آهن کامو و اعتراض به صدور آن و نیز ابطال مصوبه شورای عالی معادن مبنی بر ادامهی فعالیت معدن آهن کامو در تاریخ 1399/09/29به دلیل تخلیه سفره‌ی آب زیرزمینی و خشکیدن قنات و سرچشمه به دیوان عدالت اداری و ارجاع پرونده شعبه 10 دیوان اشاره نمود.
شکایت فوق منجر به صدور دادنامه 140131390001901339 مورخ 1401/08/16مبنی بر رد شکایت و تایید صحت صدور مجوزات صادر‌های معدنی شرکت گردید که رای فوق پس از اعتراض شاکیان به شعبه‌ی 8 تجدید نظر دیوان عدالت ادار‌ی ارجاع که پس از رسیدگی این شعبه منجر به صدور دادنامه به شماره 140221390001193917 مورخ 1402/05/10 مبنی بر تایید رای شعبه بدوی صادر و ابلاغ گردید.
(9) همچنین پس از صدور رای از سوی دیوان عدالت اداری مبنی بر قانونی بودن مجوزات و فعالیت‌های معدن مجدداً نسبت به طرح دعوا در شعبه اول دادگاه عمومی میمه اقدام نمودند که دادگاه پس از اخذ استعلامات از اداره محیط زیست شرکت آب منطقه‌ای اداره صمت استان اصفهان و مرکز بهداشت شهرستان کاشان نسبت به صدور رای مبنی بر رد دادخواست خواهان‌ها صادر نمود.
(10) ضمنا مجدد در جلسه شورای معادن استان در تاریخ 1402/11/14موضوع مطرح و پس ارائه گزارش توسط سازمان‌ها واداره جات ذی ربط مقررشدمعدن به فعالیت خو دادامه و فرماندار کاشان نسبت به مدیریت منطقه و رفع تنش‌های احتمالی اقدام نماید.
(11) - این شرکت مجوز انفجارو استفاده از مواد ناریه را نداشته و ندارد و عملیات استخراج بوسیله بیل مکانیکی انجام می‌شود.
(12) درخصوص موضوع حفاری در نزدیکی چشمه‌ها به استحضار میرساند پیرو بند یک صورتجلسه شورای معادن استان اصفهان شرکت آب منطقه‌ای اصفهان و اداره صمت اصفهان به عنوان متولی و دستگاه ناظر نسبت به مکاتبه کتبی با این شرکت مبنی بر اعلام نقاط جهت حفاری و ایجاد چاه پیزومتری جهت مطالعات تکمیلی و اندازه گیری کمی و کیفی آب‌های زیرزمینی منطقه اقدام نموده اند.
علی رغم هزینه‌های مالی بسیار بالا جهت اجرای مفاد نامه‌های ابلاغی و انجام حفاری این شرکت نسبت به عقد قرارداد با پیمانکار مورد تایید آب منطقه‌ای اقدام و درحال انجام عملیات اجرایی میباشد.
در علی‌هذا با عنایت به آرای قطعی و قانونی صادره از سوی دیوان عدالت اداری و سایر محاکم قضایی و همچنین صدور رای شورای عالی معادن و شورای معادن استان پس از ماه‌ها بررسی و انجام کار‌های کارشناسی توسط خود دستگاه‌های دولتی و اجرایی صادر و به طرفین ابلاغ گردیده و همگی موظف به رعایت و انجام آن شده اند و تمامی فعالیت‌های این شرکت مطابق با مجوزات اخذ شده و به صورت کاملا قانونی بود و این موضوع از طریق دستگاه‌های اجرایی از جمله شرکت آب منطقه‌ای اداره محیط زیست و اداره صنعت معدن تجارت رصد و نظارت مستمر صورت می‌پذیرد.
این شرکت مجوز انفجارو استفاده از مواد ناریه را نداشته و ندارد و عملیات استخراج بوسیله بیل مکانیکی انجام می‌شود.
با تشکر
به گزارش دانشجو ، عدم فعالیت معدن کامو چندین سال است که به عنوان یک مطالبه عمومی از سوی مردم مطرح شده و لزوم پیگیری مطالبات مردمی وظیفه ما است. لذا هر گونه پاسخی از سوی بهره‌برداران از این معدن به شفافیت بیشتر وضعیت زیست محیطی در منطقه حفاظت شده کرکس کمک می‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/846068/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازگشت ربیعی به اصفهان پس از خبر تلخ

روایت کانال 13 عبری از سرانجام عادی‌سازی رابطه عربستان و اسرائیل

جریمه تیم فوتبال استقلال خوزستان

سونوس سرانجام از اولین هدفون خود با قیمت 449 دلار رونمایی کرد

از ماجرای شوخی کسایی با شهناز، تا سفر سایه به اصفهان

جمع‌آوری 120 معتاد متجاهر در اصفهان طی 72 ساعت

صاعقه جان یک روستایی را در مهاباد گرفت

پشتیبانی کامل از فایل‌های 7Zip و TAR به ویندوز 11 آمد

فقدان وزیر و آینده وزارت خارجه

داستان 17 سقوط

چشم انداز اقتصاد بعد از ابراهیم رئیسی/ دولت بعدی مهم است/ احتمالاً امام صادقی ها در دولت بعدی هم خواهند بود

جمع‌آوری 120 معتاد متجاهر در اصفهان طی 72

ابیات زیبا فردوسی در شاهنامه

گوگل در بخش نتایج هوش مصنوعی میزبان تبلیغات می‌شود

گامی تاریخی علیه سران اسرائیل

پیش شرط های تحرک بازار طلا چیست؟

نامگذاری یک میدان در زواره به نام شهید آیت الله رئیسی

ویژه برنامه گرامیداشت شهدای خدمت در جوار چایخانه امام رضا(ع)

زبان فارسی برای چند سده، دومین زبان رسمی هند

تجهیزات تولید تراشه TSMC در صورت حمله چین می‌تواند از راه دور غیرفعال شود

گوشی تاشو Mate X6 هواوی احتمالا در نیمه دوم 2024 معرفی می‌شود

فایل صوتی جنجالی وزیر دفاع اسرائیل

سفر آیت الله رئیسی به مازندران برای جامعه ایثارگری منشا خیر و برکت بود

سوگواره‌ای در فراق شهید جمهور با حضور هنرمندان اصفهانی

جلوگیری از تعطیلی 2 هزار واحد تولیدی در کشور

توقیف 27 تن شکر در نجف آباد

چند درصد از مردم ایران شاغل‌اند؟

حضور جمعی از شهروندان مهابادی در مراسم تشییع شهدای خدمت در تبریز

تسلط این دختربچه را در شعرخوانی ببینید

خودنمایی نمایشگر پشتی بزرگ در اولین تصویر گوشی آنر مجیک V فلیپ

صدور هشدار نارنجی هواشناسی برای 17 استان

مردمی بودن مهمترین ویژگی رئیس جمهور شهید بود

ارسال پرونده نظام کاشت گل محمدی کاشان به «فائو»

شهدای خدمت گفتمان انقلاب اسلامی را احیا کردند

جهان دار مکافات است

این گوشی ارزان باتری 6 هزار میلی‌آمپرساعتی، نمایشگر خمیده 120 هرتز و شارژ 80 وات دارد

تکانه یا تغییر؟ درباره تأثیرپذیری چهار نهاد کشور از سانحه اخیر

آغاز ثبت‌نام مدارس شاهد استان  از سوم خردادماه

رتبه نخست گناباد در توزیع تخم نوغان و تولید «پیله تر» کرم ابریشم خراسان رضوی

‌تلاش آیت‌الله رئیسی به دلیل تقوا و رابطه قلبی با خدا بود

مسیر پر افتخار این سید صادق و شهید جمهور ادامه خواهد داشت

بهترین هتل های اصفهان از نظر مسافران و کاربران کدامند؟

تغییر زمان برگزاری جشنواره سراسری «شعر روح‌الله» در اصفهان

دوران جدید کامپیوترهای ویندوزی با کوپایلوت پلاس آغاز شد؛ متمرکز بر هوش مصنوعی

تحریم‌های هوانوردی و جان‌هایی که می‌روند

کشف لیوان خارجی قاچاق در اصفهان

درخشش هنرمندان اصفهانی در جشنواره ملی تئاتر ایثار

پیام تسلیت امامان جمعه و جماعت مسجد «محمد المصطفی (ص)» دولت آباد کرمانشاه به مناسبت شهادت آیت الله رئیسی

خاموشی ماینر‌های قاچاق دراصفهان

شاعرانه/ که می‌بوی مشک آید از جویبار