پیام سپاهان

آخرين مطالب

رییس اتاق اصفهان خواستار توجه به مَضرات اقتصادی تعطیلی پنجشنبه‌ها شد اجتماعی

رییس اتاق اصفهان خواستار توجه به مَضرات اقتصادی تعطیلی پنجشنبه‌ها شد
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - رییس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان اعلام کرد: تصمیم مهم برای تعطیلی روز‌های پنجشنبه، فاقد پشتوانه علمی و بدون توجه به مَضرات اقتصادی آن برای کشور گرفته شده است.
 امیر کشانی روز سه‌شنبه با نوشتن نامه خطاب به رییس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تعیین تعطیلی روز پنجشنبه بعنوان دومین روز تعطیلات هفتگی در کشور افزود: کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با وجود دلایل محکم، در اقدامی دور از انتظار، تعطیلی روز پنجشنبه را بعنوان دومین روز تعطیلات هفتگی اعلام کرد و این اقدام عجیب در «سال جهش تولید با مشارکت مردم» موجب شگفتی فعالان اقتصادی و اعتراض آنان شد.
در این نامه آمده است: دلسوزان کشور امیدوار بودند که تعطیلی روز شنبه مانع وارد شدن ضربات زیان بار تعطیلی روز پنجشنبه بر پیکر نحیف اقتصاد ایران شود.
در نامه رییس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان آمده است: نتایج مطالعات دقیق علمی حاکی از آن است که تعطیلی پنجشنبه‌ها، تنها از ناحیه پنج شریک اصلی تجاری کشور بیش از 8.3 میلیارد دلار به تجارت خارجی کشور زیان می‌زند و برای توجه به این رقم کافی است در نظر داشته باشیم که میزان صادرات غیرنفتی کشور در سال 1402 حدود 49 میلیارد دلار بوده است.
ادامه این نامه حاکیست: شاید اگر این مساله در کمیسیون اقتصادی بررسی می‌شد اکنون روز شنبه بعنوان روز تعطیل تصویب شده بود و نیازی به بیان این واقعیات مسلم اقتصادی وجود نداشت و بدون تردید اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس بر ابعاد زیانبار این تصمیم عجیب برای اقتصاد کشور مهر تایید خواهند زد.
کشانی در نامه خود خاطرنشان کرد: کشور در وضعیتی نیست که با بی‌توجهی به مطالعات علمی و بر اساس آزمون و خطا در باره چنین مقوله مهمی تصمیم‌گیری شود و انتظار می‌رفت این کمیسیون با عنایات ویژه به شعار سال و با رویکرد تعاملی، بخش خصوصی را در این تصمیم‌سازی مشارکت می‌داد.
در این نامه افزوده شده است: با اینکه در قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار بصراحت دولت موظف به مشورت با بخش خصوصی قبل از تصویب آیین نامه‌ها شده است، اما مجلس شورای اسلامی در باره قانونی که بطور قطع تاثیر ویژه‌ای در فضای کسب و کار بویژه تجارت خارجی کشور دارد با وجود عدم مشورت و اعلام نظر صریح اتاق‌ها حتی از دعوت و شنیدن سخنان آنها نیز اجتناب ورزیده است.
در نامه رییس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان آمده است: جای سووال است چرا در حالی که دشمنان بدنبال انزوای اقتصاد ایران و کاهش تعاملات تجاری آن با جهان هستند، خودمان با اقدامات اینگونه در پی وارد کردن زیان‌های هنگفت ارزی به اقتصاد کشور هستیم، آیا نمایندگان کمیسیون اجتماعی مسوولیت آن بخش از افزایش قیمت ارز را که ناشی از تصمیم غلط آنها خواهد بود می‌پذیرند و حاضرند در پیشگاه الهی پاسخگوی اُفت ارزش پول ملی بدلیل این تصمیم و کاهش منابع ارزی کشور باشند؟
در بخش دیگر این نامه آمده است: مدت زیادی است که رُتبه سهولت کسب و کار کشور از بین 190 کشور دنیا بهتر از یکصد و بیست و هفتم نبوده و این در حالیست که در همسایگی ما ترکیه رُتبه سی و سوم و امارات متحده عربی حائز رتبه شانزدهم است.
کشانی در ادامه نامه خود تاکید کرده است: اعمال تحریم‌های ظالمانه بانکی، نفتی، لجستیک، حمل و نقل و تجارت خارجی، همگی رمق بخش خصوصی را به حداقل رسانده و تعطیلی پنجشنبه‌ها نیز باعث می‌شود که در عمل چهار روز در هفته امکان تجارت خارجی از بین برود و تولیدکنندگان و کارآفرینان از محل فعالیت مُولد اقتصادی در داخل کشور بشدت مُتضرر شوند.
در نامه رییس اتاق بازرگانی اصفهان هشدار داده است: برایند این وضعیت نامساعد 2 پیامد جانبی تعطیلی فعالیت‌های مُولد و خروج به سمت فعالیت‌های غیرمولد و کوچ سرمایه‌ها به کشور‌هایی که امکان تعاملات بین‌المللی در آنها بیشتر است را بدنبال خواهد داشت.
ادامه نامه کشانی حاکیست: تعطیلی پنجشنبه‌ها از هر نظر به زیان کشور است و تردید‌های جدی در باره دلایل آن وجود دارد و جا دارد که نمایندگان دلسوز مجلس با تجدیدنظر جدی در این باره، از ورود خسارت سنگین به اقتصاد کشور جلوگیری کنند و موجبات برگشت امید به بخش خصوصی را فراهم سازد.
 کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در هفته اخیر، افزایش تعطیلات رسمی هفتگی به 2 روز و کاهش چهار ساعته کار کارکنان را تصویب و روز پنجشنبه را به تعطیلات هفته اضافه کرد.
منبع : ایرنا
این مُصوبه در راستای لایحه اصلاح ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری و کاهش ساعات کاری هفته از 44 به 40 ساعت است، به این معنا که در ماه 16 ساعت از ساعات کاری موظفی کارکنان دولت کاسته می‌شود، آغاز و پایان ساعت کاری نیز با تصمیم دولت و متناسب با فصول سال تغییر می‌کند.
این مُصوبه هنوز به صحن علی مجلس شورای اسلامی نرفته و به تصویب نهایی نرسیده است.
فعالان بخش خصوصی اصفهان معتقدند که با تعطیلی روز پنجشنبه، فاصله اقتصاد ایران با اقتصاد جهانی به چهار روز افزایش می‌یابد.
باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/844354/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نواحی غربی کشور 17 اردیبهشت ماه بارانی می‌شود/صدور هشدار هواشناسی سطح زرد در کشور

اعتراض مردم خوی به بوی نامطبوع تصفیه خانه فاضلاب

برخی شرکت‌ها از کوپایلوت مایکروسافت به‌عنوان کارآموز استفاده می‌کنند

روسیه تمام تخم‌مرغ‌هایش را در سبد ایران نمی‌گذارد

موشک‌های ایرانی، امارات را بر سر عقل آورد؟

سیگنال نگران‌کننده واشنگتن برای تل‌آویو

کودک 6 ساله اصفهانی در کانال آب غرق شد

ما را ز تو غیر از تو تمنّایی نیست

سری ردمی K80 احتمالا در اواسط پاییز عرضه خواهد شد

درخت‌کُشی در تهران

مهدی نصیری و شتاب منحصر به فردش

اشتیاقی که گم شد؛ گذری بر 34 دوره نمایشگاه کتاب تهران

بازگشت احتمالی ترامپ و ضرورت آرایش تازه

دخل و خرج نابرابر

غبارروبی و عطر افشانی مزار شهدای مهاباد

اعضای شورای شهر حق دخالت در انتصابات شهرداری را ندارند

مورایس: تلاش و انگیزه ما فردا 2 برابر است

تساوی بی اثر گل گهر و شمس‌آذر/خبری از گل نبود

نواحی غربی کشور 17 اردیبهشت ماه بارانی می‌شود

چاپ کتاب تصویری «همه‌ش مال جوجه باشه!» برای کودکان

مرغ خوشخوان را بشارت باد کاندر راه عشق

حافظه عجیبی که 60 ساعت در دمای 600 درجه کار می‌کند!

کنسول دستی Rog Ally 2 ایسوس احتمالاً در کامپیوتکس 2024 معرفی می‌شود

جراح فلسطینی که اسرائیل او را ربود و زیر شکنجه به شهادت رساند

گسترش ماموریت سپاه به نیمکره جنوب

نظام درمانی را به کجا می‌برند؟

مورایس: بازی حساسی با استقلال خوزستان داریم

فوت یک دختربچه درپی غرق شدگی در کانال آب تیران

عرضه روایت ترس سربازرس مگره در بازار نشر

هوش مصنوعی iOS 18 را زیر و رو می‌کند

پیش‌ بینی قیمت دلار 17 اردیبهشت 1403 / دلار تغییر مسیر می دهد؟

انفجار نقدینگی در 22 سال!

رونمایی از برنامه کاربردی خودمراقبتی مبتنی بر تلفن هوشمند برای کنترل آسم در کاشان

مجازات قاچاقچی لوازم خانگی در مهاباد

تقابل تیم‌ هندبال آلومینیوم در اصفهان

پذیرش53 درصدی استاد محوری دانشجویان دکترای دانشگاه ها

اشعارش چنان بی‌نقص بود که باور نمی‌کردند کار اوست!

آمار رسمی اپل، افت فروش آیفون در چین را رد می‌کند

آغاز فعالیت سامانه ناپایدار همرفتی و وزش شدید باد از فردا

سرنوشت «تلخ» کارخانه‌ای که «موزه» نشد/«ریسباف» فقط «دست به دست» می‌شود!

طرح نهضت ملی مسکن رضوانشهر در مرحله صدور پروانه

طبیعت یک گام دیگر به فینال نزدیک شد

فولاد مبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی در سال 1402

اجرای طرح ساماندهی تردد موتورسیکلت‌ها در میدان امام اصفهان

نبرد هندبالیست‌های آلومینیوم در اصفهان

به مناسبت سالروز درگذشت شاعر غزل‌سرای ایرانی، حسین منزوی

رندر وان پلاس 13 طراحی متفاوت این محصول را نشان می‌دهد

آماده‌باش برای حضور ترامپ

پیشنهاد ظریف

حقوق یک کارگر ساده در ایران خودرو اعلام شد