پیام سپاهان

آخرين مطالب

چرا بایدن عجله چندانی برای واکنش به کله‌شقی‌های نتانیاهو ندارد؟ مقالات

چرا بایدن عجله چندانی برای واکنش به کله‌شقی‌های نتانیاهو ندارد؟
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - انتخاب / متن پیش رو در «انتخاب» منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست.
برای اسرائیل باید روشن باشد که وقتی حمایت چاک شومر را از دست می‌دهد، یعنی حمایت کل آمریکا را از دست داده است. با این حساب، همچنان به نظر می‌رسد که دولت بایدن تا حدودی نسبت به اقدامات اخیر دولت نیانیاهو بی تفاوت است و عجله چندانی برای واکنش نشان دادن به بی توجهی، کله شقی و بی اعتنایی وی نسبت به منافع آمریکا ندارد.
هاآرتص نوشت: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و تیمش اطمینان دارند که نتانیاهو را می‌شناسند و رای دهندگان یهودی را درک می‌کنند. اما حقیقت این است که آن‌ها باید یک جلسه توجیهی جدی درباره مواضع یهودیان آمریکایی و روند‌های سیاسی این جامعه اقلیت در حضور چاک شومر، رهبر اکثریت سنا بگذرانند.

پیام سپاهان

برای اسرائیل باید روشن باشد که وقتی حمایت چاک شومر را از دست می‌دهد، یعنی حمایت کل آمریکا را از دست داده است. با این حساب، همچنان به نظر می‌رسد که دولت بایدن تا حدودی نسبت به اقدامات اخیر دولت نیانیاهو بی تفاوت است و عجله چندانی برای واکنش نشان دادن به بی توجهی، کله شقی و بی اعتنایی وی نسبت به منافع آمریکا ندارد. تیم بایدن به آنچه از ماه نوامبر در حال رخ دادن است با صبر و طمانینه نگاه می‌کنند: نتانیاهویی که مصمم به یک زورآزمایی تمام عیار با بایدن است.
شخص رئیس جمهور آمریکا اذعان کرده که دقیقا می‌داند نتانیاهو دارد چه می‌کند. اما واکنش‌های او نشان نمی‌دهد که وی درک خود از اقدامات نتانیاهو را وارد جهت گیری و سیاست گذاری دولت خود نکرده باشد.
3 انگاره به ظاهر منطقی، اما مخدوش و نادرست رویکرد همراه با خونسردی دولت بایدن در قبال نتانیاهو را شکل می‌دهد. اولین فرض این است که آن‌ها اطمینان دارند نتانیاهو را می‌شناسند و او را درک می‌کنند. هر چه باشد، او یک سیاستمدار شناخته شده با ویژگی‌های روحی و سیاسی آشناست و به زبان انگلیسی سخن می‌گوید، هرچند با لهجه غلیظ جمهوری خواهان.
شخص بایدن بیش از 30 سال است که نتانیاهو را می‌شناسد، اما به نظر می‌رسد که درباره اسرائیلی که دیگر وجود خارجی ندارد آنچنان نوستالژیک می‌اندیشد که در حال نادیده گرفتن تجربه‌های منفی متعدد اسلاف و دوستانش، یعنی بیل کلینتون و باراک اوباما و حتی شخص خودش است.
نتانیاهو تمام حقیقت را درباره اسرائیل‌ها و جنگ غزه به بایدن نگفت. آمریکا در نهایت متوجه شد. نتایناهو یک اتحاد غیرقابل گسست را در هم شکست. بله دولت آمریکا او را می‌شناسد، اما این تصور که می‌توان از افکار او رمزگشایی کرد، انچه در پس رفتار‌های ضد و نقیض او می‌گذرد را دید، جلوی اقدامات فریبکارانه او پیش دستی کرد و دروغ هایش را برملا نمود و نهایتا او را مدیریت کرد، خیال خام و خود فریبی است. به ویژه در مقطعی که وابستگی اسرائیل به ایالات متحده در بالاترین زمان خود است. دولت بایدن نمی‌تواند چنین کاری انجام دهد. استعداد نتانیاهور در فریبکاری و دورویی بسیار فراتر از توانانیی دولت بایدن برای خواندن دست نتانیاهو است.
تردیدی نیست که دلسوزی بایدن برای اسرائیل واقعی است، اما هرچند تمایز مصنوعی بین "اسرائیل" و "نتانیاهو" از نظر سیاسی و روانشانسی منطقی به نظر می‌رسد، اما این موضوع بر سیاست عملی آمریکا تاثیری نداشته، به خصوص زمانی که بایدن از رو کردن بلوف نتانیاهو و معرفی او به عنوان دشمن ایالات متحده امتناع می‌ورزد. شناختن او یک چیز است و رو کردن دست او در بلوف‌هایی که می‌زند امری دیگر.
فرض دوم این است که حسن نیت اسرائیل دوستانه بایدن قوی و غیر قابل خدشه است و این او را در برابر هرگونه برخورد نامطلوب دولت اسرائیل واکسینه می‌کند. دولت بایدن به اشتباه تصور می‌کند که محبوبیت رئیس جمهور در اسرائیل از 7 اکتبر به این طرف یک سرمایه سیاسی است که می‌توان آن را به یک اهرم فشار سیاسی تبدیل کرد. این تصور نیز اشتباه است. محبوبیت در دنیای سیاست یک مطاع رو به زوال است و از قضا نتانیاهو نیز سخت مشغول تضعیف این محبوبیت بایدن است. در حقیقت، وی در متقاعد نمودن بسیاری از شهروندان اسرائیلی به اینکه بایدن "در حال اعمال فشار بر اسرائیل است" موفق عمل کرده است. بر پایه کدام مدرک؟ با کدام شاهد؟ نیازی نیست. کافی است این گزاره را هر روز با صدای بلند اعلام کنید تا مردم شروع به باور کردن این ادعای ساختگی کنند.
نتانیاهو از ماه اکتبر با صبر و حوصله در حال ایجاد بنیان‌های یک شکاف آشکار با رئیس جمهور آمریکا بوده است. این اقدام از پیش طراحی شده بوده و ارتباطی با اقدامات بایدن ندارد. وی بار‌ها درخواست‌های امریکا در خصوص توقف جنگ را نادیده گرفته و علنا ایده‌های آمریکایی در مورد "غزه پس از جنگ" را مورد تمسخر قرار داد. این بی توجهی و حتی تقابل با نگاه منطقه‌ای کلی بایدن محسوب می‌شد و موضع آمریکا در قبال دولت آینده فلسطینی را به واقعیتی جایگزین تبدیل می‌کند که شخص نتانیاهو در برابر تحمیل آن قهرمانانه ایستادگی می‌کند. هرگز فشاری وجود نداشته و هیچ کس در واشنگتن حتی برای ثانیه‌ای تصور نمی‌کند که یک کشور فلسطینی در این مرحله قابل اجرا باشد یا بتواند بر اسرائیل تحمیل گردد.
سومین فرض نادرست این است که بایدن، به رغم دلسوز بودن در قبال اسرائیل، باید از رویارویی با اسرائیل و نتانیاهو امتناع کند و از این طریق در سال منتهی به انتخابات دل یهودیان آمریکا را به دست بیاورد. هیچ گزاره‌ای نمی‌تواند اشتباه‌تر از این باشد. 
روند‌های رای دهی یهودیان امریکا در انتخابات ریاست جمهوری این کشور از یک الگوی ثابت پیروی کرده است: از سال 1916 تقریبا 70 درصد از یهویدیان به کاندیدا‌های دموکرات از وودرو ویلسون گرفته تا جو بایدن رای داده اند. جمعیت یهودیان آمریکا حدود 6 میلیون نفر یعنی بین 1.8 تا 2.3 درصد کل جمعیت 335 میلیونی این کشور است. از این جهت وزن رای دهندگان یهودی در انتخابات سراسری نسبتا پایین است. یهودیان آمریکا عمدتا دارای وابستگی بالایی به اتحادیه‌های تجاری هستند و از الگو‌های رای دهی شهری تبعیت می‌کنند. 
در انتخابات‌های اخیر آرای اکثریت یهودیان به سبد دموکرات‌ها ریخته شده است. بیل کلینتون در سال‌های 1992 و 1996 به ترتیب 78 و 80 درصد آرای یهودیان را به خود اختصاص داد. اوباما نیز در دو انتخابات 2008 و 2012 به ترتیب 78 و 70 درصد رای رای دهندگان یهودی را جلب کرد. هیلاری کلینتون و جو بایدن هم در دو انتخابات اخیر 75 و 70 درصد آرای یهودیان را به خود اختصاص داده اند.
اعداد و ارقام مشخص است و حکایت از یک گرایش صریح و بدون ابهام دارد. اما این اعداد یک موضوع مهم را بیان نمی‌کند: یهودیان امریکا به اسرائیل رای نمی‌دهند. نظرسنجی‌ها و تحقیقات متعددی که انجام گرفته حکایت از ان دارد که یهودیان آمریکا به موضوعاتی همچون بهداشت و درمان، حق تولید مثل زنان، اقتصاد و مقابله با جرائم رای می‌دهند. اسرائیل هرگز جزء 5 اولویت این گروه اقلیت نبوده است. از این جهت تفاوتی میان ان‌ها و هیچ گروه دیگری در آمریکا نیست، اما آن‌ها وفادارترین و ثابت قدم‌ترین سبد رای دموکرات‌ها در بین گروه‌های مختلف رای دهنده را تشکیل می‌دهند. اگر بایدن و مشاورانش به این ارقام اعتماد ندارند، باید با جری نادلر، عضو مجلس نمایندگان آمریکا و رئیس انجمن حزبی یهودیان، یا چاک شومر صحبت کنند و در خصوص مواضع و روند‌های سیاسی جامعه یهودیان آمریکا از آن‌ها مشورت بگیرند.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/836815/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

آغاز رقابت داوطلبان نوبت اول کنکور 1403 در رشته علوم تجربی

کیفیت هوای کلانشهر اصفهان ناسالم برای گروههای حساس

لغو پی در پی کنسرت‌ها در ایران/ وقتی وزارت ارشاد نمی‌تواند پای مجوز خودش بایستد (فیلم)

3200مترمربع از معابر روستای ابیانه سنگ‌فرش شد

خورو بیابانک بارانی‌ترین منطقه اصفهان

عشق زندگی می بخشد

منتظر پیکسل تبلت 2 گوگل نباشید!

ایمیل اشتباه اپل به مشتریان آیفون، خبرساز شد

به‌روزرسانی نسل بعدی Fallout 4 منتشر شد

آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟

دوربین مخفی از پشت پرده کمبود شیرخشک/ ویدئو

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

راه‌اندازی مجدد دبیرخانه «شهر اسلامی» در شهرداری اصفهان

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

گام بلند شهرداری اصفهان در بودجه‌ریزی حوزه فناوری اطلاعات

حیدرآباد؛ اصفهانی نو در قلب هندوستان

نیاز به 6 هزار میلیارد ریال اعتبار برای طرح‌های پیشگیری از سیل در اصفهان

میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود

بررسی ابعاد سیاسی علامه سیدمحمد باقر درچه‌ای/ یک کنش‌گری سیاسی با شاگردپروری

تصویب بیش از 50 مصوبه برای توسعه شرق شهرستان اصفهان

برنامه سینماهای اصفهان امروز جمعه 7 اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار ویرا

برنامه پرواز‌های فرودگاه اصفهان در روز جمعه هفتم اردیبهشت 1403

موفقیت وشوکاران سپاهان در چین

دعوت هندبالیست های سپاهان به اردوهای تیم ملی

وضعیت قرمز هوا در دو ایستگاه اصفهان

چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان

هوای روز جمعه اصفهان و کاشان آلوده است

اجرای 29 ویژه برنامه در منطقه 8 ویژه هفته فرهنگی اصفهان

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

ماجرای خاوری که در سیل اردستان زیر آب ماند

ضرورت توجه به سرمایه اجتماعی در تعامل مجلس و دولت/ وفاق و همدلی در اصفهان رو به ارتقا است

رفع نواقص پروژه بیمارستان بهارستان به خوبی پیش رفته است

اتخاذ بیش از 50 مصوبه برای حل مسائل و مشکلات شرق شهرستان اصفهان

نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا

جریمه راننده پراید به سبک جرثقیل‌داران! + فیلم

50 مصوبه برای حل مشکلات شرق شهرستان اصفهان

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد