پیام سپاهان

آخرين مطالب

معضلات اقتصادی ما لاینحل نیست/حذف طبقه متوسط، خطری جدی برای کشور اقتصادی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان- باید توجه داشت تحلیل چرایی رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی مردم در اقتصاد تأثیر مهمی بر پیشگیری و یا کاهش و شدت آن دارد. اینکه مردم بدانند در چرخه یک اقتصاد بیمار، احتکارهای خانگی و انباشت اجناس و کالاهای بیش از نیاز هفتگی یا ماهیانه‌شان تأثیری در افزایش قدرت خرید و بهبود شرایط اقتصادی ندارد و حتی آنان را بیش‌ازپیش با مشکل مواجه می‌کند، تا حدودی از شدت این رفتارها کاسته و آرامش را به جامعه بازمی‌گرداند. آنچه در ادامه می‌خوانید گفتگو با «علیمراد شریفی»، استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان است. شریفی در این گفتگو به تحلیل عملکرد چهل ساله دولت‌های ایران در عرصه اقتصاد پرداخته و نقاط ضعف آن را عامل مهمی در بروز رفتارهای مردم در این ایام می‌داند.

طی چند ماه گذشته شاهد گسترش انبارها و احتکارهای خانگی در بین مردم هستیم. چه عواملی موجب شکل‌گیری این رفتارهاست؟

عوامل داخلی و خارجی مؤثری در ایجاد این پدیده نقش دارند. چنانچه مشاهده کردیم در عرصه دیپلماتیک، خروج آمریکا از برجام اثرات خود را به عنوان یک شوک اقتصادی به کشور وارد کرد و به دنبال آن چنین فضایی در جامعه شکل گرفت، از سوی دیگر عوامل داخلی مختلفی نیز در ایجاد این وضعیت تأثیر گذاشت که مهم‌ترین آن‌ها ناکارآمدی عملکرد دولت در زمینه وضع سامانه‌های مالیاتی است.

به اعتقاد شما سیستم مالیاتی برای کنترل رانت و این وضعیت تأثیر دارد؟

 بله کاملاً؛ در دانش اقتصاد مالیات عامل مهمی در مقابل رانت‌طلبی و افزون‌خواهی اشخاص حقیقی و حقوقی است. مثلاً در کشورهای اروپای شمالی مانند فنلاند و دانمارک یکی از اهرم‌هایی که از سوی دولت برای مبارزه با رانت‌طلبی در میان مردم به کار گرفته شد، وضع جریمه‌های مالیاتی بود که در جلوگیری از احتکارهای ناخواسته و تعادل بازار بسیار مؤثر واقع شد.

در شرایط فعلی اقتصاد کشور اجرای سیستم مالیاتی قادر به ایفای چه نقشی خواهد بود؟ 

در ماه‌های گذشته با خروج آمریکا از برجام رفتارهای رانت طلبانه زیادی در جامعه شکل گرفت. به‌عنوان‌مثال دولت می‌توانست در عرصه پیش‌فروش سکه از طریق وضع مالیات پلکانی و صعودی به کنترل قیمت‌ها بپردازد . می‌توانست اعلام کند که هر شهروند می‌تواند تنها پنج سکه خریداری کند و اگر طالب خرید سکه بیشتری است باید به صورت پلکانی و تصاعدی مثلاً حدود 60 تا 75 درصد مالیات بپردازد. در چنین شرایطی کسی نمی‌توانست با خرید 38 هزار سکه، تعادل بازار را به هم بریزد. در خصوص طرح ثبت‌نام خودرو نیز از طریق شناسنامه مالکیت خودرو که نام افراد در آن ثبت شده و نشان می‌دهد هر فرد ایرانی صاحب چند خودرو است، این جریان را کنترل کرد و یا حتی در نهایت از طریق حکم حکومتی جلوی خریداری چندین خودرو توسط یک فرد را گرفت و آن را مشمول پرداخت مالیات و جریمه کرد. در واقع به‌طور طبیعی احتکار در ذات همه افراد وجود دارد. وقتی قیمت‌ها متشنج می‌شود، انگیزه‌های منفعت‌طلبی افراد شکوفا می‌شود و فرقی ندارد این اتفاق در آلمان رخ دهد یا در ایران، اما تفاوت این است که در آلمان خِرد جمعی اقتضا می‌کند از سامانه مالیاتی به عنوان یک اهرم کنترل از سوی دولت استفاده شده و انگیزه‌های آحاد جامعه از این طریق کنترل شود.

پس به اعتقاد شما عدم وجود سیستم مالیاتی به خصوص در شرایط فعلی از نقاط ضعف دولت است؟

دقیقاً همین‌طور است. آقای روحانی به راحتی می‌تواند به عنوان مسئول کشور به سیستم مالیاتی فرمان دهد تا از این طریق بازار کنترل شود.  هرچند در ابتدا معتقد بودم رئیس‌جمهور با تدبیر و امید کمر به حل مشکلات بسته است، اما متأسفانه در برخورد با فساد با مسامحه برخورد می‌کند. درحالی‌که انتظار می‌رفت مبارزه با فساد اقتصادی را از همان سال اول پیگیری کند.

البته دولت اخیراً برای حل معضل گرانی‌ برای کمک به قدرت خرید اقشار متوسط و پایین جامعه از ارائه کوپن الکترونیکی سخن گفته است، به اعتقاد شما از این طریق می‌توان بازار را کنترل کرد؟

براساس آنچه در علم اقتصاد است، برقراری رابطه متعادل میان فروشنده و خریدار می‌تواند منجر به کنترل قیمت در بازار شود، اما در این میان راهکارهایی همچون سهمیه‌بندی و کوپن پیش‌بینی شده که می‌تواند در شرایط خاص به ایجاد تعادل در بازار کمک کند. البته باید توجه داشت که این راهکار شرط و شروط خود را دارد. گاهی ممکن است دولت قصد مداخله در امور اقتصادی را نداشته باشد و سعی کند از طریق مشوق‌های مالیاتی به تعدیل بازار بپردازد. مثلاً در چند ماه اخیر عده‌ای با آزادسازی نرخ ارز باهدف به تعادل رسیدن قیمت‌ها موافق بودند، اما من مخالف سرسخت این مسئله بودم و معتقدم اقتصاد ایران یک اقتصاد بینابینی است و چنین راه‌حلی نه تنها منجر به حل مشکل نمی‌شود، بلکه آن را چند برابر می‌کند.

پس در این شرایط چه راهکارهایی برای حل معضلات اقتصادی کشور توصیه می‌کنید؟

آنچه به عقیده من ضعف بزرگ اقتصاد ایران محسوب می‌شود و متأسفانه در چهار دهه گذشته از نگاه تمام روسای جمهور کشور پنهان مانده، وابستگی ایران در تأمین مواد اولیه است. امروز حدود 70 تا 75 درصد مواد اولیه ما وارداتی است و این از بزرگ‌ترین نقص اقتصادی محسوب می‌شود. ما هنوز در صنعت نساجی و حتی تولید مواد بهداشتی نیازمند واردات مواد اولیه هستیم و این مسئله سبب می‌شود با افزایش نرخ ارز با کمبود این کالاها و در نهایت ترس و نگرانی مردم از قحطی مواجه شویم.

برخی شرایط کنونی اقتصاد ایران را با کشوری همچون ونزوئلا مقایسه می‌کنند، آیا این تشبیه درست است؟

بله. کشور ونزوئلا نیز در تأمین مواد اولیه کالاهای ضروری مردم نیازمند واردات بود و وقتی اقتصاد این کشور با مشکل مواجه و از تأمین مواد اولیه عاجز شد، مردم از حیث اقتصادی فلج شدند و به غارت فروشگاه‌ها پرداختند. تأکید می‌کنم تأمین مواد اولیه بزرگ‌ترین پاشنه آشیل اقتصاد یک کشور است.

پس دشمنان ایران از این نقطه ضعف علیه ما استفاده می‌کنند؟

متأسفانه ترامپ و مشاوران اقتصادی او دقیقاً دست بر روی نقطه‌ضعف ایران گذاشته‌اند و به خوبی می‌دانند بالاترین میزان صادرات نفت ایران بیش از 2 میلیون و 500 هزار بشکه در روز نیست. همچنین با توجه به سرمایه‌گذاری عظیمی که آمریکا، روسیه و چین در عرصه تأمین نفت و گاز کرده‌اند، صادرات و استخراج روزانه نفت در آمریکا به 11 میلیون بشکه در روز رسیده و آن‌ها به‌راحتی می‌توانند از نفت ایران بی‌نیاز شوند. متأسفانه این معضل ناشی از کم‌کاری دولت‌های مختلف است.

اما موضوعی که در ماه‌های اخیر به وضوح شاهد آن هستیم حذف تدریجی طبقه متوسط جامعه است. به عقیده شما این مسئله چه آسیب‌هایی را متوجه اقتصاد کشور خواهد کرد؟

این نکته‌ بسیار مهم و ظریف است. باید توجه داشت که در علم اقتصاد، "طبقه متوسط به عنوان عامل پیشرفت یک کشور" به اثبات رسیده است. کشورهایی که طبقه متوسط آن‌ها گسترش یابد و طبقات ثروتمند و فقیر محدودتری داشته باشند، بدون تردید در مسیر رشد حرکت کرده و وارد مدار توسعه می‌شوند. متأسفانه کشور ما در حال حاضر در مسیر حذف طبقه متوسط حرکت می‌کند که این برای ما بسیار خطرناک خواهد بود. 

آیا آماری از کاهش طبقه متوسط در ایران منتشر شده است؟

خیر، اما مشاهدات عینی نشان می‌دهد که فقر در حال دامن زدن در میان طبقه متوسط است و نمونه بارز آن افزایش چشمگیر بدهکاران ریز بانکی است. بسیاری از وام‌هایی که شاغلان مشاغل آزاد از بانک‌ها دریافت کرده‌اند با هدف تأمین سرمایه در گردش بوده و این نشان می‌دهد که طبقه متوسط در حال کوچک شدن است و ناگزیر دست به دامان وام و شبکه بانکی شده است. متأسفانه اگر تیم اقتصادی دولت فکری برای این مسئله نکند، وضعیت بدتری پیش روی کشور قرار می‌گیرد.

بنابراین دولت در این شرایط چه وظیفه‌ای دارد؟

واقعیت این است که معضلات اقتصادی ما آن‌قدرها بغرنج و لاینحل نیست، کافی است دولت با شفاف‌سازی به مردم اطلاع‌رسانی کند که هر نهادی چه عملکردی دارد. این کار شاید باعث حل همه مشکلات نشود، اما اعتبار دولت را نزد مردم افزایش می‌دهد و برای آن سرمایه اجتماعی ایجاد می‌کند. برخورد کج‌دار و مریض با مردم ضربه بزرگی به سرمایه اجتماعی دولت خواهد زد.

اما چرا امروز بی‌اعتمادی مردم به دولت حتی بیش از دوره‌های گذشته شده است.

باید این‌گونه تفسیر کرد ما همواره از نرخ حقیقی ارز سخن می‌گوییم، درحالی‌که نمی‌توان قیمت ثابتی برای آن تعیین کرد. نرخ ارز به ارزش پول ملی بستگی دارد و مهم‌ترین فاکتور در اقتصاد تعیین نسبت مؤلفه «آ» به «ب» است که باید نسبتی منطقی باشد. امروز متأسفانه دولت برای حل معضل نرخ ارز مؤلفه «ب» را دست‌کاری کرده و تعجب می‌کند که چرا مؤلفه «آ» واکنش نشان می‌دهد! بعد هم با سیاست‌های دستوری و سرکوبی اقدام به رفع واکنش مؤلفه «آ» می‌کند. در این وضعیت نه تنها مشکل مؤلفه «آ» حل نمی‌شود، بلکه مؤلفه «ب» نیز بر هم می‌ریزد! متأسفانه دولت در چهار دهه گذشته نرخ تنزیل اجتماعی را کاهش داده است که یکی از مصادیق آن افزایش نرخ سپرده‌گذاری‌های بلندمدت به 24 درصد است. این نرخ به عنوان یک متغیر مجازی، سمبلی از نرخ ترجیحات آحاد جامعه شناخته می‌شود و هرچه بالاتر رود، نشان می‌دهد مردم احساس دلهره و بی‌اعتمادی به آینده دارند. 

مثلاً نرخ سود سپرده‌های بلندمدت پنج‌ساله در سوئد یک‌ صدم درصد است. یعنی به مردم این اطمینان داده شده که ارزش پول شما امروز با فردا تفاوتی ندارد، ولی اگر این نرخ بالا برود و به 3 یا 4 درصد برسد به شهروند القا می‌کند که ارزش پول و دارای وی، فردا تا بین 3 تا 4 درصد کاهش می‌یابد و این باعث می‌شود که مردم نقدینگی‌ خود را به سکه، ارز، اتومبیل، مسکن و ... تبدیل کنند، چون تصور می‌کنند ارزش این دارایی‌ها بسیار بیشتر است. متأسفانه در چهار دهه گذشته بالا بودن نرخ سپرده‌گذاری‌ها موجب افزایش نرخ تنزیل اجتماعی شده است. باید برای مردم اعتماد ایجاد کرد که ارزش پول آن‌ها کاهش پیدا نخواهد کرد. در این صورت انگیزه‌های احتکار در بین مردم خودبه‌خود کاهش می‌یابد و آن‌ها با آرامش بیشتری به مسائل نگاه می‌کنند.

آیا مشخص است در جامعه امروز احتکار توسط کدام طبقه انجام می‌شود؟

در این خصوص هنوز تحقیق و پژوهش کاملی انجام نگرفته است، اما در پایان‌نامه دکتری یکی از دانشجویان با محوریت "شبیه‌سازی رفتار اقتصادی مردم ایران با سایر کشورها" انجام شده و به زودی نتایج آن را اعلام خواهد شد. این بررسی نشان می‌دهد که حتی شهروندان نمونه ایران نیز تا 24 درصد انگیزه‌های رانت طلبی دارند. این انگیزه حتی شامل افرادی می‌شود که نیازی به پوشک بچه ندارند، اما آن را در زمان گرانی می‌خرند تا بعد گران‌تر بفروشند! این وادی انتهایی ندارد و به دلیل بالا بردن نرخ رجحان زمانی، تمام آحاد جامعه نسبت به آینده اقتصادی احساس تردید و بدگمانی دارند.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/71893/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است

فیلم/ لحظه هدف قرارگرفتن ریز پرنده ها در آسمان اصفهان

صدای شنیده شده در شرق اصفهان مربوط به پدافند هوایی بود/ هیچ خسارتی نداشتیم

منشاء صدای انفجار در تبریز و اصفهان، شلیک پدافند بوده است

فهرست پرواز‌های فرودگاه اصفهان (31 فروردین 1403)

علت شنیده شدن صدا ی انفجار در اصفهان چه بود؟ | حادثه اصفهان خسارتی به همراه داشت؟

جزئیات صدای انفجار در اصفهان | کار اسرائیل بود؟

فیلم/ آرامش کامل در سطح شهر اصفهان

(ویدئو) لحظه هدف قرار گرفتن چند ریز پرنده در آسمان اصفهان توسط پدافند هوایی

صدای شنیده شده در شرق اصفهان ناشی از شلیک پدافند هوایی

واکنش شورای عالی امنیت ملی به ادعای حمله خارجی به اصفهان

(ویدئو) در اصفهان و تبریز چه خبر بود؟ | آیا پای اسرائیل در میان بود؟

ارتش: هیچ حادثه و خسارتی نداشته‌ایم

توضیح مقام ارشد ارتش درباره حادثه در اصفهان

تهاجم خارجی علیه ایران صورت گرفته است؟ | واکنش رسانه آمریکایی

عملیات اصفهان نوعی فرافکنی آمریکا بود

(ویدئو) لحظه هدف قرار گرفتن ریز‌پرنده‌ها توسط پدافند هوایی در اصفهان

گاف رسانه اسرائیلی درباره انفجار در اصفهان /این تصویر جعلی است

شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز جمعه 31 فروردین 1403 + آخرین وضعیت

مبارزه علیه آفت‌ سن‌ گندم در مهاباد به 15 هزار و 400 هکتار رسید

مقام ارشد نظامی: حادثه اصفهان هیچ خسارتی نداشته است

المیادین: هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است

در اصفهان و تبریز چه خبر بود؟ | تصاویر

داستانک/ شنوایی کم

نسخه‌ آیفون واتساپ با دستور دولت چین از اپ استور حذف شد

قیمت طلا، سکه و ارز امروز 31 فروردین‌ماه 1403

گاف رسانه اسرائیلی درباره انفجار در اصفهان!

رگبار باران و رعدوبرق نیمه جنوبی و غربی اصفهان را فرا می‌گیرد

ارشد نظامی ارتش در استان: حادثه اصفهان هیچ خسارتی نداشته است

انتقاد از بی توجهی به از کارافتادگی جایگاه cng شهرعلویجه اصفهان

ببینید | تصاویری از وضعیت در اطراف پایگاه هشتم شکاری اصفهان پس از شنیدن صدای انفجار

تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت ملی کذب است

این تصویر رسانه اسرائیلی از اصفهان جعلی از آب درآمد +جزئیات

فوری /اولین واکنش ارتش به انفجار در اصفهان

انتقاد از نرخ پایین کرایه های باربری در نسیم شهر اصفهان

تسنیم: فرودگاه شکاری اصفهان در امنیت کامل است /مردم اصفهان در صف خرید حلیم هستند یا ورزش صبحگاهی می کنند /وضعیت غیرعادی نیست

ببینید| لحظه هدف قرار گرفتن چند ریز پرنده در آسمان اصفهان توسط پدافند هوایی ارتش

تکذیب برگزاری جلسه اضطراری شورای عالی امنیت کشور

لحظه هدف قرارگرفتن ریز پرنده ها در آسمان اصفهان توسط پدافند هوای

ببینید | واکنش کارشناس صدا و سیما به شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان؛ جنگ روانی است

(ویدئو) مقابله با ریزپرنده‌ها در آسمان اصفهان؛ حادثه اصفهان هیچ خسارتی نداشته است

لحظه هدف قرارگرفتن ریز پرنده ها در آسمان اصفهان توسط پدافند هوایی

زمین‌های قولنامه‌ای نخرید

آیفون 17 پلاس ظاهراً با نمایشگر کوچک‌تر از گوشی‌های فعلی پلاس معرفی می‌شود

امنیت کامل در سایت هسته‌ای اصفهان

ببینید | واکنش خبرگزاری تسنیم به ادعای انفجار در آسمان اصفهان

خبرهای جدید از تاسیسات هسته ای اصفهان /چرا پدافند هوایی پایگاه شکاری فعال شد؟

اصابت موشک به اصفهان صحت ندارد/ علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز

منشاء صدای انفجار در تبریز و اصفهان +فیلم

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | شلیک پدافند ایران به پهپادهای مهاجم | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه