پیام سپاهان

آخرين مطالب

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان خبر داد:

نجات سنگ نگاره های کوچری با تاسیس پایگاه پژوهشی پایش سنگ نگاره ها سیاسی

نجات سنگ نگاره های کوچری با تاسیس پایگاه پژوهشی پایش سنگ نگاره ها
  بزرگنمايي:

سپاهان نیوز - گلپایگان - مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان گفت: امیدواریم با تأسیس یک مرکز و پایگاه پژوهشی پایش در حوزه سنگ نگاره های کوچری بتوانیم در بخش نجات بخشی و حفاظت این سنگ نگاره ها اقدام کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر ، فریدون اللهیاری صبح پنجشنبه، در حاشیه افتتاح و بازدید از چند طرح اقامتگاه بومگردی در این منطقه که با حضور جمعی از مسئولان و علاقمندان به میراث فرهنگی و گردشگری صورت گرفت، در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه اظهار کرد: یکی از مزیت‌های مهم در زمینه گردشگری استان اصفهان توسعه گردشگاه‌های بومگردی در مناطق روستایی و شهرهای مختلف استان است که دارای بافت و بوم خاص تاریخی و طبیعی هستند.
وی افزود: با توجه به فعالیت بیش از 270 واحد اقامتگاه بوم گردی در استان اصفهان، اصفهان رتبه اول را در تعداد اقامتگاه های بومگردی دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با بیان اینکه یکی از اتفاقات مهم طی سال‌های اخیر توجه و توسعه متوازن دراستان، ایجاد اقامتگاه‌های بوم گردی در مناطق مختلف استان بوده است، افزود: به تبع این امر با توجه به ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی در گلپایگان حرکت در راستای تحقق ایجاد اقامتگاه بومگردی در این منطقه مورد توجه قرار گرفت.
وی تصریح کرد: طی ایام نوروز سال 96 نخستین اقامتگاه بوم گردی در منطقه حسن حافظ گلپایگان راه‌اندازی شد و خوشبختانه امسال با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته دو واحد اقامتگاه بوم گردی اضافه شد و هم اکنون در چهارمین اقامتگاه بوم گردی شهرستان گلپایگان هستیم و طی یک ماه آینده پنج واحد اقامتگاه بوم گردی جدید به اقامتگاه‌های شهرستان گلپایگان اضافه می شود و امیدواریم امسال شاهد یک تحرک جدی در این حوزه باشیم.
اللهیاری گفت: با توجه به ظرفیت‌های گردشگری در شهرستان گلپایگان، بحث توسعه گردشگری و افزایش ظرفیت اقامتگاه بوم گردی از اولویت های ما خواهد بود و با برنامه هایی که در حوزه اقامت داریم، در آینده بسیار نزدیک ظرفیت اقامتگاه شهرستان دو برابر خواهد شد و با توجه به شتابی که انجام شده است امیدواریم گردشگری در گلپایگان به عنوان یک ظرفیت اقتصادی بتواند در زمینه اشتغال و درآمدزایی جای مهم و ممتازی را پیدا کند.
وی با اشاره به اینکه در زمینه فعالیت اقامتگاه بوم گردی عمدتا سرمایه گذاران بخش خصوصی ورود پیدا می‌کنند، بیان داشت: آنچه مسلم است این که دولت در بخش تسهیلات به ویژه اعطای تسهیلات روستایی به اقامتگاه بوم گردی ظرفیت خوبی را ایجاد کرده است و در این زمینه استان اصفهان نیز سهم خاصی دارد و ما با توجه به این رویکرد توانستیم به این واحدها کمک هایی را داشته باشیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: یکی از ویژگی هایی که شهرستان گلپایگان به لحاظ تاریخی و باستان شناسی دارد، بحث سنگ نگاره‌های گلپایگان است که بیشتر آنها در منطقه کوچری و غرقاب است که تعداد قابل ملاحظه ای است و این سنگ‌ نگاره ها در فلات مرکزی ایران جزو آثار ارزشمندی محسوب می شود که به صورت پراکنده در مناطق مختلف وجود دارد که گلپایگان به لحاظ تعدد و تنوعی که در سنگ نگاره های آن وجود دارد، شاخص ترین حوزه فرهنگی و تمدنی در حوزه سنگ نگاره ها را به خود اختصاص داده است.
وی تصریح کرد: بخشی از این سنگ نگاره ها با توجه به احداث سد در کوچری دچار اشکالاتی شده بود که با توجه به پیگیری های سازمان میراث فرهنگی در استان و سازمان مرکزی و پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور، مطالبات خوبی انجام گرفت و امیدواریم با تأسیس یک مرکز و پایگاه پژوهشی پایش در حوزه سنگ نگاره های کوچری بتوانیم در بخش نجات بخشی و حفاظت این سنگ نگاره ها اقدامی انجام دهیم.
اللهیاری با اشاره به افتتاح و بازدید از اقامتگاه های بومگردی از جمله اقامتگاه شجاع نظام در شهر گلپایگان، مرکز خانه سیفی در روستای سعیدآباد و خانه مجیدی در روستای غرقاب افزود: سرای کربلایی فریدون در حسن حافظ از جمله خانه های بوم گردی فعال در شهرستان گلپایگان است.
وی با تأکید بر اینکه ایجاد خانه های بوم گردی توسط بخش خصوصی به دست سرمایه گذاران انجام می شود، افزود: در واقع مجوز و استانداردسازی و نظارت این اقامتگاه ها به عهده میراث فرهنگی است و تسهیلات بنا بر تقاضای ایجاد کنندگان این واحدها و ظرفیت آنها پرداخت می شود و با این روند تعدادی از تسهیلات روستایی نیز استفاده کردند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با اشاره به برگزاری جشنواره ملی کباب که قرار است با حضور مسئولانی از کشور طی عصر امروز در پارک جنگلی گلپایگان برگزار شود، اظهار داشت: یکی از بحث های مهم در حوزه گردشگری برندسازی و رویداد سازی در شهرستانها است و شهرستان های استان به ویژه گلپایگان از ظرفیت های مهمی در برخی امور برخوردار است، منتها برای اینکه ظرفیت ها شناسایی شود لازم است که رویدادهایی را ایجاد کنیم و براساس این رویدادها این برندها و ظرفیت ها را معرفی کنیم و با توجه به اینکه کباب گلپایگان دارای یک شهرت خاص در کل کشور بود منتها هیچ گاه به عنوان یک ظرفیت مهم برای توسعه گردشگری به آن توجه نشده بود و امروز با تلاش همکارانی که انجام شده بحث کباب گلپایگان از دو منظر مورد توجه قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: کباب گلپایگان به عنوان یک میراث ناملموس و مهارت تولید آن و به عمل آوردن آن به عنوان ثبت در فهرست آثار ملی ایران و خوراکی ها در حوزه گردشگری امروز یکی از جاذبه های مهم به شمار می رود که می تواند در حوزه گردشگری گلپایگان مورد استفاده قرار گیرد.
اللهیاری در راستای ارتقای دفتر نمایندگی میراث فرهنگی گلپایگان به اداره اظهار داشت: ساختار سازمانی میراث فرهنگی در کشور جزو اقدامات مهمی است که در دولت تدبیر و امید پیگیری شد و در استان اصفهان نیز توانستیم یک ظرفیت ویژه را ایجاد کنیم به طوری که طی دو سال گذشته ادارات شهرستان از دو اداره به 13 اداره افزایش یافته است منتها یک شاخص هایی وجود دارد که بر اساس آن شاخص ها تغییر صورت می گیرد.
وی افزود: خوشبختانه شهرستان گلپایگان به این شاخص ها نزدیک است و طی دو سال اخیر هم با توجه به افزایش تعداد ثبت آثار تاریخی، ملی، توسعه گردشگری و اقامتگاه ها، شاخصه های شهرستان را تغییر داده و امیدواریم در گام بعدی که یک بحث ارتقای سازمانی حوزه شهرستان های میراث فرهنگی در سازمان امور اداری است، امیدواریم نمایندگی میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان گلپایگان هم به اداره تبدیل شود.
در ادامه محمدرضا توسلی معاون فرمانداری گلپایگان با اشاره به افتتاح و بازدید از اقامتگاه های بومگردی در شهرستان اظهار کرد: یکی از مناطق گردشگری گلپایگان منطقه غرقاب است که در زمینه گردشگری و ... تاکنون مبلغ 600 میلیون ریال از تجهیزات استفاده شده است.
وی افزود: اقامتگاه بوم گردی سیفی در روستای سعیدآباد که امروز افتتاح شد، ظرفیت مناسبی برای اقامت گردشگران است.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/38216/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

آغاز رقابت داوطلبان نوبت اول کنکور 1403 در رشته علوم تجربی

کیفیت هوای کلانشهر اصفهان ناسالم برای گروههای حساس

لغو پی در پی کنسرت‌ها در ایران/ وقتی وزارت ارشاد نمی‌تواند پای مجوز خودش بایستد (فیلم)

3200مترمربع از معابر روستای ابیانه سنگ‌فرش شد

خورو بیابانک بارانی‌ترین منطقه اصفهان

عشق زندگی می بخشد

منتظر پیکسل تبلت 2 گوگل نباشید!

ایمیل اشتباه اپل به مشتریان آیفون، خبرساز شد

به‌روزرسانی نسل بعدی Fallout 4 منتشر شد

آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟

دوربین مخفی از پشت پرده کمبود شیرخشک/ ویدئو

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

راه‌اندازی مجدد دبیرخانه «شهر اسلامی» در شهرداری اصفهان

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

گام بلند شهرداری اصفهان در بودجه‌ریزی حوزه فناوری اطلاعات

حیدرآباد؛ اصفهانی نو در قلب هندوستان

نیاز به 6 هزار میلیارد ریال اعتبار برای طرح‌های پیشگیری از سیل در اصفهان

میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود

بررسی ابعاد سیاسی علامه سیدمحمد باقر درچه‌ای/ یک کنش‌گری سیاسی با شاگردپروری

تصویب بیش از 50 مصوبه برای توسعه شرق شهرستان اصفهان

برنامه سینماهای اصفهان امروز جمعه 7 اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار ویرا

برنامه پرواز‌های فرودگاه اصفهان در روز جمعه هفتم اردیبهشت 1403

موفقیت وشوکاران سپاهان در چین

دعوت هندبالیست های سپاهان به اردوهای تیم ملی

وضعیت قرمز هوا در دو ایستگاه اصفهان

چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان

هوای روز جمعه اصفهان و کاشان آلوده است

اجرای 29 ویژه برنامه در منطقه 8 ویژه هفته فرهنگی اصفهان

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

ماجرای خاوری که در سیل اردستان زیر آب ماند

ضرورت توجه به سرمایه اجتماعی در تعامل مجلس و دولت/ وفاق و همدلی در اصفهان رو به ارتقا است

رفع نواقص پروژه بیمارستان بهارستان به خوبی پیش رفته است

اتخاذ بیش از 50 مصوبه برای حل مسائل و مشکلات شرق شهرستان اصفهان

نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا

جریمه راننده پراید به سبک جرثقیل‌داران! + فیلم

50 مصوبه برای حل مشکلات شرق شهرستان اصفهان

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد