پیام سپاهان

آخرين مطالب

سرایی:

آبی که برای فضای سبز مصرف می شود را پای کشاورزی نگذارید اقتصادی

آبی که برای فضای سبز مصرف می شود را پای کشاورزی نگذارید
  بزرگنمايي:

سپاهان نیوز - مدیر برنامه ریزی و توسعه کارآفرینی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی گفت: آبی که برای فضای سبز مصرف می شود را جزو کشاورزی حساب می کنند در صورتی که حوزه ای که مصرف می شود ربطی به کشاورزی ندارد.
به گزارش ایسنا منطقه اصفهان، پژمان سرایی در بین خبرنگاران اظهار کرد: کشور ما در محدوده جغرافیایی خشک و نیمه خشک قرار دارد که میانگین بارندگی در آن پایین است که قسمت های مرکزی از جمله اصفهان قطعا میانگین بارندگی پایین تری دارد و در نهایت نیز به دلیل عدم صحیح مدیریت منابع آبی دچار خشکی شدیم.
وی با بیان اینکه فاصله بحر تا بحران یک آن است، افزود: منابع آبی خوبی داشتیم، اما نتوانستیم مدیریت کنیم که سبب می شود در بخش شرب، صنعت، کشاورزی، درمانی و بهداشتی و منابع طبیعی دچار چالش شویم.
سرایی در خصوص کشاورزی، ادامه داد: کشاورزی امنیت غذایی کشور را تامین می کند اگر به صورت مقطعی صنعت در بخش هایی کمتر توسعه پیدا کند اتفاق خاصی نخواهد افتاد، اما امنیت غذایی پایه اصلی زندگی روزمره مردم است البته واردات نیز داریم، اما آبی که به کشاورزی نسبت می دهند در دو گروه دسته بندی می شود؛ آبی که در کشاورزی مصرف می شود و باعث تولید شده و دسته دیگر آبی که در کشاورزی مصرف شده و پای کشاورزی حساب می شود، اما جای دیگر اثر می گذارد.
مدیر برنامه ریزی و توسعه کارآفرینی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی ادامه داد: اگر کشاورزی شرق اصفهان احیا نشود قطعا دچار مشکل زیست محیطی می شویم پس اگر در توسعه کشاورزی و یا حداقل پایداری کشاورزی در آن جا نداشته باشیم دچار چالش هایی می شویم. 
وی با بیان اینکه آبی که در صنعت مصرف می شود بخش زیادی از آن غیر قابل بازیافت بوده و قابلیت این را ندارد که دوباره وارد چرخه آب شود، افزود: در کشاورزی علی رغم تبخیری که داریم، این چرخه رعایت می شود. پس مصرف شدن صرف از بین رفتن نیست. دسته بندی حوزه های مختلف در کشاورزی نیازهای ما را برطرف می کند، اما دسته بندی آب در حوزه خدمات و صنعت برطرف کننده نیازهای روز مره ما نیست.
سرایی اضافه کرد: آبی که برای فضای سبز مصرف می شود را جز کشاورزی حساب می کنند در صورتی که حوزه‌ای که مصرف می شود ربطی به کشاورزی ندارد آبی که در حاشیه زاینده رود مصرف می شود بخشی از آن در رابطه با حوزه فضای سبز شهری است یا حتی آن فضای سبزی که صنایع بزرگ ایجاد می کنند بخاطر مسائل زیست محیطی است و در نهایت پای کشاورزی حساب می شود.
وی با اشاره به اینکه بخش زیادی از آب در فولادمبارکه بازیافت می شود، گفت: اعتقاد داریم این بازیافت باید بیشتر و به سطح استاندارد جهانی نزدیک شود، زیرا صنعت به آن نیاز دارد. ما در بخش کشاوزی گام های موثری در زمینه سیستم های نوین آبیاری برداشته ایم.
سرایی با بیان اینکه فضای سبز نیاز روزمره است، افزود: میزان آبی که به فضای سبز اصفهان تخصیص می دهیم تقریبا یک دهم میزان آبی است که حاشیه رودخانه زاینده رود برای اینکه سرپا بماند و باعث تلطیف اصفهان شود مصرف می شود. ما می دانیم بخش زیادی از حاشیه رودخانه بیشه زار بوده و آب به صورت چرخشی در محله های اصفهان حرکت می کرده و فضای سبزی که الان در سطح اصفهان است از بین رفته و در حال حاضر آب فضای سبز ما یک دهم مصرف می شود.
سرایی اضافه کرد: متاسفانه هنوز می گویند که اصفهان چرا سبز است و گفته می شود که مصرف آب در فضای سبز اصفهان زیاد است هرچند که موضوع مطرح شده به این شکل که می‌گویند نیست، اما همان آب فضای سبز نیز پای بخش کشاورزی حساب می شود.
وی با بیان اینکه در اصفهان با مهندسی کردن کشاورزی در مورد مباحث آب و آبیاری اتفاق خوبی افتاده، اضافه کرد: امروز که کشاورز متوجه شده است آب نیست مدیریت آبی را در دستور کار خود قرار داده است، اما در جاهایی که آب به کشاورز نمی رسد این یک بحران اجتماعی ایجاد می کند و باید به داد مردم رسید.
سرایی ادامه داد: رسالت سازمان مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در استان و کشور این است که بتواند خدمات ارزنده مهندسی را در رابطه با بحث مدیریت آب، ایجاد الگوی کشت و تهیه نقشه کشاورزی که البته نیاز به آمایش سرزمینی دارد را ارائه دهد.
مدیر برنامه ریزی و توسعه کارآفرینی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی گفت: قانونگذار طی سال های اخیر قوانین خوبی در مورد اشتغال پایدار و حضور موثر سازمان نظام مهندسی کشاورزی منابع طبیعی، محیط زیست و کارشناسان مربوطه ایجاد کرده است و ما می توانیم قانون افزایش بهره وری در بخش کشاورزی و منابع طبیعی و قانون نظام جامع دامپروری را نام ببریم و پس از مطالعه برنامه پنجم و ششم توسعه در می‌یابیم که کشاورزی یکی از ارکان آن است و همچنین فرموده مقام معظم رهبری "حضور کارشناسان کشاورزی در کشاورزی یک الزام است" را می تواند یکی از زمینه های حضور کارشناسان کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست در بخش کشاورزی باشد که می تواند به مباحث کارآفرینی منجر شود.
سرایی ادامه داد: اقتصاد کشاورزی ما براساس کشاورزی پایدار باید تعریف و وقتی می توانیم در خصوص این مهم صحبت کنیم که حضور کارشناسان الزامی است و در حوزه های مختلف فعالیت هایی انجام گرفته باشد و قطعا نیاز به اطلاعات خوبی است که می توان درا ین حوزه کارهای خوبی انجام دهیم.
وی با اشاره به محصولات فرعی در کشور گفت: متاسفانه از این محصولات مغفول مانده ایم و باید به سمت این محصولات حرکت کنیم و تکنولوژی آن را وارد کنیم. در بحث دام کوچک سال ها از پشم و پوست گوسفند استفاده می کردیم که در حال حاضر بازار خوبی ندارد در شرق اصفهان نیز بهترین پنبه تولید می شده که در حال حاضر دیگر در آن جا پنبه تولید نمی شود.
سرایی اضافه کرد: باید نخبگان را دعوت کرد و در قالب سازمانی پویا بتوانیم بحث اشتغال اعضا را در سطح استان و کشور پوشش دهیم.
وی با بیان اینکه ویژگی صنعت کشاورزی خصوصی بودن آن است، ادامه داد: سرپا ماندن کشاورزی مدیون کشاورزان و بهره برداران و دامپروران است؛ پس کارآفرینی در کشاورزی اتفاق می افتد و تنها به یک همت عالی احتیاج دارد. آموزش بزرگسالان حلقه مفقوده بخش کشاورزی است و رسالت اصلی سازمان نظام مهندسی این است که با آموزش و ترویج بتوانیم دانش را وارد بخش کشاورزی کنید.
کد خبرنگار:13041
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/38206/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مصوبات دور اول سفر رییس جمهور در حوزه بنیاد شهید ایلام به صورت 100 درصد اجرایی شد

حضور 5 بانوی ووشو کار سپاهانی در رقابت‌های جام جهانی

برگزاری 40 ویژه‌برنامه به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان در منطقه 12

خداکند سیل نیایدچون مسئولان استان هنوز مطالعه نکرده اند

یک فوتی در تصادف محور ارومیه - مهاباد

در محضر آیت‌الله درچه‌ای هم‌زمان با هفته فرهنگی اصفهان

گلایه‌مندی مردم گلپایگان از افزایش قیمت اجاره مسکن

دستگاه‌ها در پیشبرد اهداف با فرمانداران تعامل کنند

پایان انتخابات چالش برانگیز؛ تیغ تیغ‌ساز بُرنده ماند

جایزه کتاب سال فراخوان داد

گیتی آذرپی درگذشت

مدل‌های ریفربیشد سری گلکسی S23 سامسونگ با قیمت ارزان‌تر رسما عرضه شد

ویدیو واقعی پیکسل 8a لو رفت

ماجرای رقابت پشت‌پرده ایران و پاکستان در بندر چابهار و گوادر!

بازگشت بازار خودرو به ساحل آرامش

جزئیات شلیک پدافند هوایی ارتش در اصفهان از زبان رئیس کمیسیون امنیت /با اردن تعارف نداریم، باید پاسخگو باشد /به هر حمله، پاسخ می دهیم

بودجه کاشان به اندازه میزان خدمات ارائه‌ شده نیست

طرح پویش دانشگاه آزاد، تلاقی آموزش مهارتی و اشتغال دانش‌بنیانِ نسل جوان

صید ماهی در دریاچه سد زاینده‌‍رود ممنوع است

لغو جایزه «انجمن قلم آمریکا» در پی تحریم نویسندگان

متا سیستم‌عامل هدست‌های کوئست را در دسترس سایر شرکت‌ها قرار می‌دهد

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

انتقال خون اصفهان به گروه‌های خونی O و A منفی نیازمند است

تدوام سامانه بارشی در استان تا فردا + فیلم

اطلاع‌رسانی سبد خدمات سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری اصفهان در آینده نزدیک

مجمع انتخاباتی هیئت ورزش کارگری استان اصفهان در حال برگزاری است

سخنان جالب دکتر کاکاوند در مورد شاعر مهستی گنجوی

ماجرای جت شخصی؛ 21 سال دیر فهمیدیم!

راحتی خیال از مرز شرقی؟

بازدارندگی متعارف ایران

قیمت طلا و سکه کاهشی می شود؟

امام صادقی ها باید مسئولیت فقر را بر عهده بگیرند/ رشد 6درصدی ادعایی دولت رئیسی پس کجاست؟

محاکمه دوباره کارگردان متهم به تجاوز

مرگ تلخ یک دانشجوی دندانپزشکی در رفسنجان

ماجرای دستگیری یک قاتل فراری در شوش

حرکت پر سر و صدای آمریکا علیه ایران

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: برای اتفاق اصفهان نمی‌توان عنوان «حمله» را به کار برد/ اردن باید پاسخگو باشد/ در دفاع از منافع ملی با هیچ کشوری تعارف نداریم

(ویدیو) مقایسه قبل و بعد محل پرتابه اسرائیل به پایگاه هوایی اصفهان

شرکت 28 کشور دنیا در جشنواره بین‌المللی پوپک

تصاویر ماهواره‌ای از رادار پایگاه هشتم شکاری اصفهان

هوای 4 شهر اصفهان قابل قبول است

4 فیلم کوتاه‌داستانی در سینمای جوان مهاباد تولید شد

تکلیف جانشین مدافع محروم پرسپولیس مشخص شد

انجام عملیات سم‌پاشی درختان در منطقه 5 اصفهان

ای مرغ سحر عشق ز پروانه بیاموز

شعرخوانی زیبا از دکتر کاکاوند

اپل احتمالاً حق پخش جام باشگاه‌های جهان 2025 را خریداری می‌کند

کی بود کی بود من نبودم؟!

قالیباف بازنده مشارکت حداقلی

آغاز بیستمین حراج شمش طلا از ساعت 12 امروز