پیام سپاهان

آخرين مطالب

هرآنچه که باید درباره باتری سامسونگ گلکسی S21 بدانید علمی

هرآنچه که باید درباره باتری سامسونگ گلکسی S21 بدانید
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - گجت نیوز / در این مطلب میزان دوام باتری سامسونگ گلکسی اس 21 – Galaxy S21 را بررسی کرده و آن را با نمونه سال گذشته در گلکسی اس 20 مقایسه خواهیم کرد.
چند روزی از عرضه گوشی‌های سری Galaxy S21 شرکت سامسونگ می‌گذرد و پس از شیائومی می 11، ظاهرا این پرچمداران دومین گجت‌هایی خواهند بود که از چیپ 5 نانومتری اسنپدراگون 888 بهره می‌برند. البته قدرت و سرعت این چیپ هرگز در تست‌های بنچمارک با چیپ A14 اپل برابری نکرده، اما قابلیتی دارد که می‌تواند در بهینه‌سازی مصرف باتری، برگ برنده آن باشد.
این ویژگی درواقع همان حالت داخلی مودم کوچک 5G است که در مقایسه با حالت مجزا به کار رفته در A14 شرکت اپل، بشدت در مصرف کمتر باتری عملکرد خوبی را نشان می‌دهد.
به هر حال شرکت کوالکام اعلام کرده که چیپ جدید پنج نانومتری این شرکت تا 3 برابر سرعت بیشتری را نسبت به مدل اسنپدراگون 865 به کار رفته در گلکسی اس 20 را دارد؛ همچنین این قانون کلی برای چیپ اگزینوس 2100 سامسونگ نیز صدق می‌کند که در برخی دیگر از گوشی‌های Galaxy S21 استفاده شده است.
با این وجود، از نقاط قوت از نظر ذخیره باتری در سامسونگ گلکسی اس 21 علاوه بر موارد ذکر شده، می‌توان به کیفیت نمایشگر پایین (1080) و همچنین حالت پویا نرخ‌تازه سازی تصویر 120 هرتز اشاره کرد که بدون شک در مصرف باتری تاثیر بسزایی را خواهد داشت.
باتری سامسونگ گلکسس اس 21
مشخصات کلیدی این بخش:
ظرفیت باتری 4,000 میلی‌آمپر ساعت
سرعت شارژ سریع 25 – 45 وات
شارژ 15 وات بی‌سیم
در میان هر سه عضو جدید خانواده گلکسی سری اس، شرکت سامسونگ تنها نام مدل پایه یعنی Galaxy S21 را به عنوان پرچمداری که شارژ آن تا بیشتر از یک روز دوام می‌آورد ذکر کرد. این درحالی است که مدل پایه کوچک‌ترین سایز باتری بین دو برادر دیگرش را دارد که البته در مقایسه با آن‌ها، نمایشگر کوچک‌تر 6.1 اینچی به ذخیره‌سازی انرژی آن کمک خواهد کرد.
در سال گذشته، مدل پایه گلکسی اس 20 در نرخ تازه‌سازی تصویر 60 هرتز توانست رتبه خوبی را با قدرت دوام 12 ساعت و 12 دقیقه بدست آورد؛ اما هنگامی در نرخ تازه‌سازی تصویر 120 هرتز آزمایش شد، با حدود 30 درصد کاهش عملکرد، توانست 7 ساعت و 45 دقیقه رکورد خود را ثبت کند.
مقایسه مصرف باتری گلکسی اس 21 و گلکسی اس 20
با این حال نکته قابل توجه اینجاست که مدل باتری سامسونگ گلکسی اس 20 از نوع EB-BG991ABY بود که دقیقا نسخه مشابه آن در سامسونگ گلکسی اس 21 مشاهده می‌شود. اما آیا این بدان معناست که باز هم میزان دوام باتری پرچمدار جدید مانند سابق خواهد بود؟ به هیچ وجه؛ چراکه دلایل زیر به کلی مانع به حقیقت پیوستن این موضوع می‌شوند.
نمایشگر FHD (اس 21) در مقابل QHD (اس 20)
درحالی که سال گذشته گوشی گلکسی اس 20 نمایشگر 6.2 اینچی فوق‌العاده با کیفیت QHD با وضوح تصویر 1440p را ارائه می‌کرد، امسال برای Galaxy S21 راه دیگری را انتخاب کرده و این وضوح تصویر را در نمایشگر 6.1 اینچی FHD خود به 1080p کاهش داده است.
این کار باعث می‌شود تا در هر اینچ از نمایشگر سامسونگ گلکسی اس 21 تراکم پیکسل‌ها کاهش یابد و درنتیجه انرژی کمتری برای روشن کردن هر پیکسل مصرف شود. همچنین طبق دادها می‌توان اعلام کرد که معمولا نمایشگرهای FHD در مقایسه با QHD از 20 تا 30 درصد هنگام ذخیره‌سازی انرژی عملکرد بهینه‌تری را ارائه می‌کنند.
به علاوه نمایشگر گلکسی اس 21 یک دهم اینچ کوچک‌تر است، و این باعث می‌شود تا باز هم تا حدودی انرژی کمتری مصرف شود. در نهایت، با جمع‌بندی موارد مربوط یه وضوح تصویر و نمایشگر، می‌توان گفت که باتری سامسونگ گلکسی اس 21 تا 2 ساعت بیشتر از اس 20 دوام خواهد آورد.
پردازنده 5 نانومتری (اس 21) در مقابل 7 نانومتری (اس 20)
در مقایسه با پردازنده 7 نانومتری و نسل دومی اسنپدراگون 865 که در کارخانه TSMC ساخته شده بود، مدل جدید 888 نه‌تنها به صورت 5 نانومتری طراحی شده، بلکه در کارخانه EUV خود سامسونگ مورد آزمایش قرار گرفته است‌.
طبق اعلام رسمی سامسونگ، پردازنده‌های 5 نانومتری تحت آزمایش و ساخت کارخانه EUV این شرکت، نه‌تنها قدرت بیشتر و سایز کوچکتر، بلکه در مصرف انرژی نیز حدود 20 درصد از پردازنده‌های قبلی عملکرد بهتری خواهند داشت که برآورد آن در بهینه‌سازی مصرف باتری برای استفاده روزمره گوشی، به 10 درصد می‌رسد.
با در نظر گرفتن اینکه قدرت پردازنده‌های حاضر در گوشی‌های موبایل برای انجام هرگونه پردازشی (در قلمرو یک گوشی هوشمند) کافی است، چیپ جدید اسنپدراگون 888 نیز زیاد به سمت سرعت بالاتر نرفته و پردازنده آن در نرخ 2.84 گیگاهرتز تنظیم شده تا تمرکز بیشتر روی ذخیره‌سازی باتری گوشی برود.
ساختار داخلی مودم 5G چیپ جدید در مقابل حالت مجزا
گرچه بزرگ‌ترین مصرف‌کننده باتری در گوشی‌های هوشمند نمایشگر آن‌ها است، اما اتصال به شبکه 5G نیز می‌تواند باک دستگاه را به سرعت خالی کند. به هر حال اگر دقت کرده باشید معمولا هنگام استفاده از اینترنت سیمکارت (حتی 4G و 3G) دستگاه شما کمی حرارت بیشتری را تولید می‌کند؛ و این یعنی مصرف باتری افزایش پید کرده و روشن بودن اینترنت شبکه از مصرف‌کنندگان بزرگ باتری در گوشی است.
با این حال اگر چیپ مورد استفاده در گوشی از مودم 5G مجزا استفاده کند، این مصرف باتری حتی بیشتر نیز خواهد شد. به همین دلیل، ابتدا شرکت هواوی فناوری استفاده از مودم داخل چیپ را عملی کرد و پس از آن، شرکت کوالکام در چیپ اسنپدراگون 765 سعی کرد تا همین کار را انجام دهد که در گوشی‌های گوگل پیکسل 5 و ال جی ولوت نیز مورد استفاده قرار گرفت. اما حتی با داخلی بودن مودم 5G به کار رفته در این چیپ، قدرت اجرایی آن در مقابل نمونه حاضر در پرچمداران جدید سامسونگ بسیار ضعیف‌تر است.
به همین دلیل امسال شرکت کوالکام برای ارتقا سرعت چیپ جدید خود، سریع‌ترین هسته‌های ARM Cortex در پردازنده Adreno 650 را در کنار مودم داخلی 5G به کار گرفت که نتیجه آن نیز اسنپدراگون 888 است. همین کافی است تا باتری سامسونگ گلکسی اس 21 در مقایسه با سایر پرچمداران عملکرد فوق‌العاده بهتری را ارائه کند؛ اما با این وجود، نکته دیگری نیز درباره استفاده از اینترنت 5G و مصرف شارژ توسط آن وجود دارد.
آنتن‌های به کار رفته در گوشی
هنگامی که به یک شبکه اینترنت متصل هستید که سیگنال قدرتمندی ندارد، گوشی شما تلاش می‌کند تا با استفاده از تمامی توان خود این وضعیت را بهتر کند. به همین دلیل، سازندگان گوشی‌های هوشمند معمولا داخل هر دستگاه چندین آنتن در نقاط مختلف آن‌ها قرار می‌دهند که باعث می‌شود تا عملکرد آنتن‌دهی بهبود یافته و اتصال به اینترنت سیمکارت راحت‌تر انجام شود.
این درحالی است که تمامی این آنتن‌ها خود شارژ بسیاری را مصرف می‌کنند و شرکت سامسونگ برای جلوگیری از این اتفاق، در پرچمداران جدید خود دست به کار تازه‌ای زده است؛ به نحوی که با استفاده از پلی‌آمدی با فشار کم برای ساخت آنتن‌های 5G گوشی خود استفاده کرده که هم باعث مصرف شارژ کمتر و هم آنتن‌دهی بهتر می‌شود.
به هر حال تمامی این اطلاعات تا گرفتن یک تست کامل تنها مزایای روی کاغذ باتری سامسونگ گلکسی اس 21 هستند و باید صبر کنیم تا ببینیم که آزمایش‌هایی که از این گوشی در مقابل سایر پرچمداران گرفته می‌شود، چه نتیجه‌ای حاصل خواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/225642/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

شبکه 12 تلویزیون اسرائیل: ایرانی‌ها، ما را مسخره‌ می‌کنند

7 نکته مهم درباره ساقط شدن ریزپرنده‌های مشکوک در آسمان اصفهان

تغییرات در مجموعه شهرداری اصفهان رو به پایان است/ لزوم توجه به دیپلماسی مالی

ضرورت توجه توأمان به ابعاد شخصیتی حضرت معصومه و حضرت رضا (ع) در دهه کرامت

شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز شنبه 1 اردیبهشت 1403 + آخرین وضعیت

اجرای برنامه‌های متنوع ویژه هفته فرهنگی اصفهان در منطقه 7

گردشگران در پهنه اصفهان در امنیت کامل هستند

وقوع انفجار و حریق در مغازه تولید رنگ و اسپری در خیابان معراج + عکس

90 درصد پیله تر گلستان برای فرآوری به دیگر استان‎ها منتقل می شود

شهردار و عضو شورای نسیم‌شهر دستگیر شدند

بزرگداشت شاعری که پیشانی زبان پارسی است/ گوته تا شجریان از «سعدی» اعتبار گرفتند

به مناسبت روز بزرگداشت شاعر و نویسنده بزرگ قرن هفتم، سعدی شیرازی

ویژگی احتمالی بعدی اندروید، در آیفون وجود ندارد

بنچمارک ناامیدکننده چیپست جدید Kirin 9010 هواوی

بورس جهش کرد

آماده شوید؛ سقوط قیمت دلار نزدیک است

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

واکنش کودک اصفهانی در حمایت از سپاه + فیلم

واکنش بغداد به اقدام تخریبی در اصفهان

آسیب دیدن سامانه پدافند هوایی در مقابله با ریزپرنده‌ها در اصفهان تکذیب شد

واکنش عراق به اقدام تخریبی اسرائیل در اصفهان

پیش‌بینی آب و هوای اصفهان در 24 ساعت آینده؛ امروز شنبه 1 اردیبهشت

ایران و روسیه ظرفیت برقراری روابط شهروند دیپلماتیک را دارند

آغاز کوچ ایل قشقایی و بختیاری به مناطق ییلاقی اصفهان

برخورد پژو 405 با عابر پیاده در محور سمیرم به شهرضا

کشف 9 میلیاردی سوخت قاچاق در کاشان

شهردار اصفهان با شهروندان منطقه 12 دیدار می‌کند

فیلم واکنش امیرعبداللهیان به حمله اصفهان: این ارزش اطلاع قبلی نداشت

«وعده صادق» و سقوط پروپاگاندای رسانه‌ای اسرائیل

مشارکت معلولان با کمک خیران در شرکت‌های تعاونی اصفهان

هر آنچه که در که حادثه اصفهان گذشت/ وقتی تیر صهیونیست‌ها به سنگ خورد

انتصابات جدید در شهرداری شهرضا

یک اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر و نویسنده ممتازِ معاصر، ملک‌الشعرا بهار

طلبِ عشق زهر بی سروپایی نکُنیم….!

هاوینگ چهارم بیت کوین انجام شد؛ آیا شاهد پرواز قیمت پادشاه رمزارزها خواهیم بود؟

پیکسل 9 پرو در اولین تصاویر زنده درکنار آیفون 14 پرو مکس فاش شد

اطلاعات غلطی که دولت در باره کاهش نرخ بیکاری می دهد، فقط حلوا حلوا گفتن است؛ با آن دهان شیرین نمی شود

پیش‌بینی آب و هوای اصفهان در 24 ساعت آینده

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

کاهش 10 درصدی بارندگی در استان اصفهان/ روند بارش‌ها معکوس شد

عناوین برنامه‌های شاخص هفته فرهنگی اصفهان در منطقه 6 اعلام شد

رونق شهرداری‌ها به‌معنای رونق اقتصاد دنیا است

سند CNN از پایگاه هوایی شکاری اصفهان بعد از حوادث اصفهان

قدیمی‌ترین عکس از میدان نقش جهان اصفهان را ببینید