پیام سپاهان

آخرين مطالب

حرکت سرمایه‌های خرد به سمت بازار بیت کوین اقتصادی

حرکت سرمایه‌های خرد به سمت بازار بیت کوین
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اما اواخر آذر به یک باره موتور بیت‌کوین روشن شد و نه تنها از سقف تاریخی خود در سه سال گذشته عبور کرد، بلکه توانست در آخرین روز پاییز قله 24 هزار دلار را هم فتح کند تا امیدها به سرمایه‌گذاری در این حوزه را بیش از گذشته افزایش دهد.
پس از سال نو میلادی 2021 نیز این وضعیت ادامه پیدا کرد و در حال حاضر که در هفته دوم ژانویه هستیم قیمت بیت‌کوین به بیش از 40 هزار دلار رسیده است و تا این لحظه قیمت این ارز مجازی قله 40 هزار و570 دلار را هم رد کرده است. (یعنی رقمی بیش از یک میلیارد تومان) این در حالی است که نرخ بیت‌کوین، سال 2020 را در کانال 7 هزار دلار آغاز کرده بود و همه‌گیری کرونا باعث افت بهای آن شد به گونه‌ای که قیمت بیت‌کوین را طی چند روز به کمتر از 4 هزار دلار رساند، اما مجدد پس از چند ماه بازار با رشد قیمت همراه شد و تا کانال 10 هزار دلار خود را ترمیم کرد، اما هم‌اکنون این ارز مجازی به بالاترین قیمت از سال 2017 تا امروز رسیده است.
در این میان کارشناسان اقتصادی معتقدند؛ ارزش بیت‌کوین به دلیل سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ در این مدت افزایش یافته است ضمن آنکه بعضی بانک‌های بزرگ رویه خود را نسبت به دارایی‌های دیجیتال تغییر داده‌اند و ارزش بیت‌کوین به دلیل سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ در این ارز مجازی در مدت اخیر افزایش یافته اما ممکن است حباب آن خالی شود.
این رشدهای پیاپی باعث شد تا برایان آرمسترانگ، مدیر اجرایی کوین بیس، درباره ریسک سرمایه‌گذاری در این بازار هشدار دهد. آرمسترانگ درباره این بازار نوشت: همانند سال 2017، بیت‌کوین ممکن است بریزد، این بازار افت و خیزهایی دارد. قیمت بیت‌کوین در سال 2017، کمتر از یک‌هزار دلار بود که به بیش از 20 هزار دلار رسید و در نهایت در سال 2018، در کانال 3 هزار دلار قرار گرفت، ما همه از رشد ناگهانی بیت‌کوین ذوق‌زده‌ایم، اما مهم است بدانیم این دوره رشد قیمت با نوسان هم همراه است. با این اظهارنظر آرمسترانگ مشخص است که سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین ریسک بالایی دارد و با توجه به سابقه آن می‌توان پی برد که با این سرمایه‌گذاری می‌توان پول زیادی را به دست آورد یا همه‌ چیز را به یک‌باره باخت.
کامران ندری، استاد اقتصاد و کارشناس حوزه پولی معتقد است؛ با توجه به افزایش بالای قیمت بیت‌کوین در این شرایط سرمایه‌گذاری در این رمزارز نمی‌تواند از سوی مردم عادی صورت گیرد و در حال حاضر به دلیل تحریم‌ها و سخت‌گیری در نقل و انتقالات ارزی بیشتر برخی نهادهای شبه‌دولتی یا نزدیک به جریان حاکمیت از این رمزارز برای معامله با نهادهای خارج از کشور بهره می‌گیرند.
این استاد دانشگاه با اشاره به قیمت بیت‌کوین در سال گذشته به «اعتماد» گفت: بهای این رمزارز سال پیش در محدوده 10 هزار دلار قرار داشت و بسیار کمتر از امروز بود و سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ در این حوزه باعث رشد چند برابری آن شده است، اما این نکته را نباید فراموش کرد که ریسک سرمایه‌گذاری در این رمزارزها کم نیست و به همان نسبت که با افزایش قیمت همراه هستند، ریزش‌های زیادی را هم به همراه دارند. ندری در پاسخ به این پرسش که مردم در ایران چقدر از سرمایه‌گذاری در این حوزه استقبال می‌کنند، افزود: مردم عادی آشنایی و توان مالی برای سرمایه‌گذاری در این رمزارزها را ندارند و به ندرت پیش می‌آید فردی دارایی‌اش را برای کسب سود بیشتر وارد این حوزه کند، زیرا اکثر مردم در ایران ریسک گریزند و با سرمایه‌های اندک خود دنبال حضور در این حوزه نیستند. این کارشناس پولی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در بورس، طلا و دلار قابل مقایسه با سرمایه‌گذاری در رمزارزها نیست، خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین در حال حاضر از سوی برخی صرافی‌ها به صورت غیررسمی انجام می‌شود که تعدادشان هم محدود است، اما موانع جدی برای استفاده از این رمزارزها در ایران وجود دارد.
ندری با اشاره به ‌شدت تحریم‌ها و عدم انتقال منابع ارزی گفت: در حال حاضر برخی معاملات اقتصادی با نهادهایی در خارج از کشور از این رمزارز انجام می‌شود که آن هم برای همه معاملات نیست و در همه زمینه‌ها کاربرد ندارد. بنابراین سرمایه خرد برای حضور در بازار بیت‌کوین، نه سود بالایی دارد و نه می‌تواند امیدوار به کاهش نیافتن ارزش سرمایه باشد. بر اساس این گزارش؛ بیت‌کوین یک دارایی بسیار پرریسک است. نوسانات قیمت آن بالاست و حتی با تجربه‌ترین سرمایه‌گذاران این حوزه نیز با احتیاط معاملات را انجام می‌دهند. بدون اغراق، سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین واقعا خطرناک‌تر از دیگر دارایی‌هاست. تاکنون بارها اتفاق افتاده که قیمت بیت‌کوین طی چند ماه بیش از 80 درصد ارزشش را از دست داده است. نکته حایز اهمیت اینجاست که این اتفاق چندین بار در طول عمر بیت‌کوین رخ داده است.
ضمن آنکه حوزه ارزهای دیجیتال به دلیل نوظهور بودنش، به مکان مناسبی برای کلاهبرداران بدل شده است. این کلاهبرداران با سوءاستفاده از آگاهی کم فعالان این حوزه، آنها را به دام انداخته و عمدتا ضررهای هنگفتی را به آنها وارد می‌کنند. سایت‌هایی وجود دارند که ادعا می‌کنند با سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین سرمایه افراد را دوبرابر می‌کنند یا در کوتاه‌مدت زندگی‌شان را از این رو به آن رو می‌کنند، اما بیشتر این وب‌سایت‌ها در واقع افراد را ترغیب به ورود به یک طرح کاملا کلاهبرداری می‌کنند. این دسته وب‌سایت‌ها معمولا پول‌ها را از طریق اینترنت از افراد مختلف دریافت می‌کنند و به آنها وعده بازدهی سود مناسب می‌دهند و برای آن هم که اعتماد افراد را جلب کنند، در ماه‌های ابتدایی به صورت مرتب سودها را پرداخت می‌کنند و در نهایت دیگر خبری از آنها نمی‌شود.
این وب‌سایت‌ها معمولا امکان دعوت دیگران توسط کاربران را هم ایجاد می‌کنند و بار دیگر با وعده‌های دروغین، افراد بیشتری را جذب می‌کنند. این روند چیزی حدود سه الی چهار ماه ادامه می‌یابد تا جایی که از روز بعد دیگر وجود خارجی ندارند و وب‌سایت‌شان نیز از دسترس خارج می‌شود. دیگر نه خبر از پرداخت سود است و نه ادعاهای دروغین؛ فقط کاربران مانده‌اند و پولی که از دست داده‌اند. 
استخراج بیت‌کوین، متهم اول افزایش مصرف برق
مصطفی رجبی‌مشهدی، معاون برنامه‌ریزی اقتصادی شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران می‌گوید: بالا رفتن نرخ بیت‌کوین که یک زمان هشت هزار دلار بود و اکنون به بیش از 30 هزار دلار رسیده سبب افزایش تعداد استخراج‌کنندگان شده است. ارزانی نرخ برق در کشورمان نیز عامل دیگری در افزایش علاقه‌مندان به استخراج رمزارزها شده است.
وی معتقد است: برخی ادعا می‌کنند حدود 500 مگاوات برق توسط استخراج‌کنندگان ارزهای مجازی به صورت غیرمجاز مصرف می‌شود که البته میزان صحیح‌تر رقم بیش از 300 مگاوات است.
استخراج بیت‌کوین در ابعاد بالا نیاز به نصب تعداد زیادی کامپیوتر با قابلیت استخراج رمزارزها دارد. معمولا تعداد بالای کامپیوتر در مکانی که به اصطلاح مزرعه نامیده می‌شود به کار استخراج رمزارزها مشغول می‌شوند.
استخراج‌کنندگان بیت‌کوین بابت استخراج رمزارزها مقداری بیت‌کوین پاداش می‌گیرند. از این‌رو تعداد بیشتر ماشین‌های استخراج به معنای درآمد بیشتر است.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/221821/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اقامه نماز جمعه در مصلای امام خمینی شهر ایلام

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

7 اردیبهشت به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد

اصفهان موفق‌ترین استان در اجرای مأموریت ساماندهی اتباع خارجی است

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

آمریکا برای اولین‌بار خلبان هوش مصنوعی را در یک آزمایش هوایی در مقابل انسان قرار داد

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

قرارداد کار کارگران یک ماهه شد!

عمارت انگورستان ملک

رئیسی: داعیه‌داران دانشجو دوستی در آمریکا دانشجویان را به خاطر دفاع از مظلوم به خاک و خون می‌کشند

اصفهان پرچم‌دار شهرسازی الکترونیک است

هشدار زرد هواشناسی مدیریت بحران اصفهان را به حال آماده باش درآورد

تأکید بر حفظ فرهنگ ایرانی اسلامی و ترویج  فرهنگ حجاب و عفاف در مهاباد

تاکید استاندار اصفهان بر هم‌افزایی مدیران‌ اجرایی

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

اولین گوشی مون‌دراپ با 2 جک هدفون و نمایشگر اولد 120 هرتز رونمایی شد

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

7 اردیبهشت‌ به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد

7 اردیبهشت‌ به نام گز اصفهان شیرین و جهانی شد

کاهش آسیب های اجتماعی با حضور در یادواره شهدا

با توجه به مسائل متعدد در شهرستان اصفهان بازدیدهای مختلفی برنامه‌ریزی شده است

انهدام باند 3 نفره سارقان با اعتراف به 19 فقره سرقت

شهر هوشمند را تبدیل به تجربه عملیاتی کردیم

لزوم پیوست رسانه‌ای پروژه‌ها در شهر/ محتوای رسانه‌ها باید مورد سنجش قرار گیرد

گندم‌کاران مبارزه با آفت سن گندم را انجام دهند

راه اندازی سومین مرکز تخصصی نماز کشور در استان؛بزودی

ثبت 15 دستاورد هوشمندسازی در سازمان آتش‌نشانی اصفهان

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

ورزنه شهر فرشتگان چادر سفید ایران

آماده باش دستگاههای امدادی و خدمات رسان در مناطق جنوب و شرق استان

تجهیز نگهبانان دامداری‌ها به وسایل ارتباطی

افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد

صعود تیم مهاباد به دور دوم مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو کشور

نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان

نظام آموزشی اردستان، معاونت آموزشی و پرورشی ندارد

چرا اردستان معاونت آموزشی و پرورشی ندارد؟

پیش‌بینی بارش‌های رگباری و تندباد برای 11 شهرستان اصفهان تا آخر شب

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

«صفحه اول اینترنت» برای تمرکز بیشتر بر دیدگاه‌ها، آپدیت شد

گزارش درآمد سه ماهه متا اعلام شد؛ سقوط 16 درصدی سهام غول فناوری