پیام سپاهان

آخرين مطالب

جریان نسیه آب در زاینده‌رود اجتماعی

جریان نسیه آب در زاینده‌رود
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، سال‌هاست که یک پای نصف جهان لنگ می‌زند و بستر زاینده‌رودش با آن جریان‌های خروشان به ساحلی وسیع و شنی‌ بدل شده؛ گستره‌ای مهجور از زمین آفتاب‌خورده که دور قلب اصفهان پیچیده است. وعده‌های مکرر مسئولان استانی و کشوری هم برای جریان دائمی زندگی در زاینده‌رود محقق نشده و کاهش چشمگیر منابع آبی و خشکی آن حتی معیشت کشاورزان را با چالش مواجه کرده است.
بی‌بهره‌ ماندن تالاب گاوخونی از حقابه، آلودگی هوا، تخلیه آب‌های زیرزمینی و فرونشست زمین هم دستاورد همین تشنگی زاینده‌رود است که هر روز تشنه‌تر از قبل می‌شود. درست از زمانی که زاینده‌رود دیگر مثل سابق رنگ آب را به‌خود ندید، ده‌ها هزار هکتار زمین کشاورزی به بیابان بدل شد و خشکید. شهر هم دیگر آن نشاط سابق را ندارد. خطر خشکی زاینده‌رود، بناهای تاریخی و پل‌های بناشده روی ‌رود را هم تهدید می‌کند و فعالان محیط‌زیست و کارشناسان میراث از فرونشست زمین در نقاط مختلف استان و خشکی تالاب گاوخونی خبر می‌دهند. سال‌هاست که مشکلات خشکی زاینده‌رود در صدر چالش‌های استان و مطالبات اصلی مردم قرار دارد و تدبیرهای مقطعی و فصلی برای جاری شدن آب در زاینده‌رود هم نتوانسته از دغدغه اهالی اصفهان و خشک نشدن آن کم کند.
کاهش 63درصدی ذخیره آب زاینده‌رود کاهش آب ذخیره شده در پشت سد زاینده‌رود در سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده و نسبت به میانگین بلندمدت(٥٠ساله) در ایامی ٨٠درصد و حتی بیشتر نیز کاهش داشته است؛ حتی در روزهایی میزان آب ذخیره شده در سد به یک‌دهم ظرفیت کلی آن رسیده و چالش‌های بسیاری را در بخش‌های مختلف به‌وجود آورده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان درباره آخرین وضعیت زاینده‌رود می‌گوید: حجم سد زاینده‌رود 1400میلیون متر‌مکعب است که اکنون 167میلیون متر‌مکعب ذخیره آب دارد و نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته 63درصد کاهش داشته است. به‌دلیل اینکه امسال برای کشت تابستانه کشاورزان آب اختصاص داده شد و طبق مصوبه کارگروه احیای زاینده‌رود باید تا پایان شهریور 200میلیون مترمکعب آب در سد باقی می‌ماند، در مهر‌ماه آب بازگشایی نشد و اگر بارندگی‌ها مطلوب باشد، کشاورزان می‌توانند در بهمن‌ماه آب دریافت کنند. برآورد ما طبق نقشه‌های هواشناسی و بارندگی‌های امسال حدود یک‌میلیارد مترمکعب آب در سد است که امیدواریم محقق شود. مسعود میر‌محمد‌صادقی درباره دائمی شدن جریان رودخانه عنوان می‌کند: برای دائمی شدن جریان زاینده‌رود نیازمند منابع جدید تامین آب هستیم که در این زمینه چند پروژه در دستور کار قرار دارد؛ سد و‌ تونل کوهرنگ3 که امیدواریم اواخر1400 به بهره‌برداری برسد و سد و‌ تونل بهشت‌آباد که درصورت تکمیل، 250میلیون مترمکعب آب به حوضه زاینده‌رود اضافه می‌شود.
زلزله خاموش در کمین اصفهان مقطعی شدن جریان زاینده‌رود ‌در سال‌های اخیر، نه‌تنها در حوزه کشاورزی، بلکه مشکلات متعددی را در حوزه محیط‌زیستی این رودخانه نیز ایجاد کرده است که‌ مهم‌ترین آن پراکنش ریزگردهای سمی از سوی تالاب گاوخونی، بر هم خوردن تعادل گرمایی هوای اصفهان، آلودگی بیش از اندازه هوای نصف جهان، تخلیه آب‌های زیرزمینی و در نتیجه فرونشست زمین یا زلزله خاموش در بخش‌های مختلف استان اصفهان است. کارشناسان معتقدند باز و بسته کردن مداوم جریان زاینده‌رود، علاوه بر آسیب‌های زیست‌محیطی فراوانی که به همراه داشته، موجب خالی شدن آبخوان‌های زیرزمینی به‌عنوان مهم‌ترین عامل فرونشست زمین شده است؛ به‌طوری که سالانه افت 41سانتی‌متری را در سطح آب‌های زیرزمینی در اصفهان شاهد هستیم. این عوامل علاوه بر فرونشست در دشت‌ها، شهر اصفهان را نیز تهدید می‌کند و در برخی از مناطق شهری به غیراز درز و شکاف در ساختمان‌ها، بعضی خیابان‌ها نیز نشست کرده و گاهی منجر به حادثه شده است. همچنین با خشک شدن پیاپی بستر رودخانه، ترک و شکاف‌های گسترده‌ای روی سی‌وسه پل پدیدار شده که زنگ خطری برای دیگر پل‌های این شهر به شمار می‌آید. کارشناسان، حیات این پل‌ها را وابسته به آب می‌دانند؛ زیرا این سازه‌های تاریخی از آغاز در بستر رودها و رودخانه‌ها پدید آمده‌ و با آب دمساز و هماهنگ شده‌اند و برای ماندگاری نیاز به آب دارند. بسیاری از درختان مشرف به زاینده‌رود به‌ویژه درختان بید و چنار نیز در سال‌های گذشته با خشک شدن رودخانه، خشک شده و شهروندان هرروزه شاهد افتادن بسیاری از آنها بوده‌اند.
کارشناس مطالعات آب‌های زیرزمینی پدیده فرونشست زمین را یکی از عواقب افت آبخوان‌ها عنوان می‌کند و می‌گوید: عامل فرونشست در دشت‌های استان اصفهان، برداشت بی‌رویه از منابع آب‌های زیرزمینی خارج از توان آبخوان در 3 تا 4دهه گذشته است و عدم‌تداوم جریان زاینده‌رود و باز و بسته شدن مهم‌ترین رود فلات مرکزی، نقش مهمی در این امر داشته است.
محمد سیاری با تأکید بر اینکه خشکی زاینده‌رود به‌عنوان یک منبع تغذیه‌کننده آبخوان بر پدیده فرونشست دامن می‌زند، می‌گوید: به‌طور متوسط نرخ سالانه فرونشست در دشت اصفهان -برخوار حدود 15تا17سانتی‌متر برآورد شده است. وی معتقد است به‌سادگی نمی‌توان فرونشست را کنترل کرد و تأکید می‌کند: زمانی که زلزله خاموش آغاز شود، نمی‌توان با یک تصمیم و راهکار این پدیده را متوقف کرد. اگر امروز برخی اقدامات برای جلوگیری از افت آب‌های زیرزمینی آغاز شود، چندین سال طول می‌کشد تا بتوانیم آثار منفی فرونشست را متوقف کنیم. در مجموع، مقابله با پدیده فرونشست نه‌تنها راهکار فوری ندارد، بلکه نیازمند برنامه‌ریزی درازمدت است؛ بنابراین باید به سمت کاهش برداشت از منابع آب زیرزمینی و همچنین تقویت تغذیه آبخوان‌ها برویم.
پربیننده ترین ماجرای افزایش سرمایه پتروشیمی گچساران و دفاعی که از حقوق سهامداران جزء و مردم منطقه شد/ اعلام آمادگی برای پاسخ به ‌هر ابهام سهامداران افزایش قیمت بنزین و تورم حمله به پالایشگاه آرامکو عربستان با موشک قدس2 برای جلوگیری از کم شدن سهمیه بنزین بخوانید سردار دهقان: حادثه نطنز یک خرابکاری صنعتی بود
منبع: اقتصاد آنلاین

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/206335/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازدید طبیعت دوستان از حاشیه رودخانه زاینده رود در سودجان + تصاویر

هندبال اصفهان با پیروزی به تعطیلات رفت

همه چیز درباره کشفیات مرموز باستان‌شناسی در اصفهان / از کشف یک کوره اعجاب‌انگیز تاریخی تا لوله‌های عظیم آب و فاضلاب 1000 ساله و یک سازه عجیب مسقف احتمالا متعلق به یهودیان (فیلم)

چاپ ایران چک 500 هزار تومانی تکذیب شد

اولویت کمیته امداد، توانمندسازی مددجویان در حوزه اشتغال و مسکن است

سیل در امارات، انجام پروازهای فرودگاه امام به دبی را متوقف کرد

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

دیدگاه دولت و مجلس سرمایه‌داری است؛ مشکلات کارفرما و نوسان قیمت دلار چه ربطی به کارگر دارد؟

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

چرا حقوق و مالیات‌ها متناسب نیست؟

ساخت کمپینگ گردشگری غارسهولان مهاباد

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

آمادگی کامل جمعیت هلال‌احمر سراوان جهت امدادرسانی

پیروزی شیرین فراز بام خائیز دهدشت بر سپاهان نوین اصفهان

پیروزی نزدیک سپاهان و گل کاشتن فرازبام

زاینده‌رود اصفهان دوباره جاری شد

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاه‌های کشور در مهاباد

برگزاری رویداد فن‌آب برای صرفه‌جویی مصرف آب در صنایع نساجی

همایش استانی روز فیزیک در دانشگاه صنعتی اصفهان + فیلم

اولین کنگره پژوهش و فناوری در حوزه بهداشت و سلامت + فیلم

ورود سامانه بارشی به استان از فردا

اختصاص 350 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه طرحهای آبیاری در شهرستان مهاباد

آیفون 16 پرو به پوشش ویژه لنز دوربین برای بهبود کیفیت تصویر مجهز خواهد شد

غربت مرتضی

دولت در وضع کنونی، منفعل بوده و کنترلی بر قیمت ارز ندارد/ نرخ دلار تا زمان برگزاری انتخابات آمریکا ظرفیت افزایش تا 100 هزارتومان را دارد

افزایش ناگهانی مالیات صدای این گروه را درآورد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ساخت کمپینگ گردشگری غار سهولان مهاباد

گرامیداشت یاد و خاطره سردار سرلشکر حجازی در مهاباد

برد شیرین فراز بام خائیز دهدشت بر سپاهان نوین اصفهان

تاریخ رونمایی گوشی پرچمدار 2024 سونی لو رفت

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

رفع 48نقطه حادثه‌خیز شناسنامه‌دار از راه‌های استان

معدوم‌سازی 2 تن مواد غذایی فاسد در اردستان

لزوم استفاده از ظرفیت مشاغل خانگی برای توانمندسازی محلات شهر اصفهان

توانمندسازی محلات شهر صرفا ایجاد اشتغال نیست