پیام سپاهان

آخرين مطالب

اسکلت اصلی تورم آبان‌ماه اقتصادی

اسکلت اصلی تورم آبان‌ماه
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - به بیان دیگر، در آبان خانوارها عمدتا افزایش قیمت این خوراکی‌ها یا افزایش تورم را حس کردند. مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی گزارش تحلیلی از روند تورم آبان منتشر کرده است. در گزارش تحلیل آماری روند تورم(آبان ماه1399)، ضمن محاسبه ضریب تاثیر گروه‌های اصلی سبد کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور و تعیین موثرترین گروه‌ها در افزایش یا کاهش نرخ تورم، گروه‌هایی که بیشترین و کمترین نرخ تورم ماهانه، نقطه به نقطه و 12 ماهه را داشتند، شناسایی و معرفی شده است.
خوراکی‌ها، پیشرو در تورم ماهانه
در آبان سال 1399، گروه‌های «سبزیجات»، «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» و گروه «نان و غلات» بیشترین تاثیر را در افزایش تورم ماهانه ثبت کرده‌اند. گروه «سبزیجات (سبزی‌ها و حبوبات)» با اختلاف بالاترین تاثیر را بر تورم ماهانه آبان ماه داشته، به‌طوری که ضریب تاثیر آن 6/ 109 محاسبه شده است. گوشت قرمز نیز با ضریب تاثیر 2/ 98، بر نرخ تورم ماهانه آبان اثرگذار بوده‌است. بررسی تورم ماهانه آبان ماه نشان می‌دهد، گروه‌های «حمل‌ونقل»، «خدمات نگهداری و تعمیر واحد مسکونی (خدمت)» و گروه «ارتباطات»، به ترتیب کمترین اثرات را بر تورم ماهانه داشته‌اند. با توجه به بررسی‌ها، تورم ماهانه آبان تحت‌تاثیر منفی تغییر قیمت حمل‌ونقل قرار گرفته است. در این ماه ضریب تاثیر گروه «حمل‌ونقل» منفی 4/ 10 است. این موضوع نشان می‌دهد که گروه حمل‌ونقل در تورم آبان، نقش کاهشی داشته است.
حمل‌ونقل، عامل اصلی تورم نقطه به نقطه
در آبان سال‌جاری، نرخ تورم نسبت به ماه مشابه سال قبل(تورم نقطه به نقطه)، گروه‌های «حمل‌ونقل»، «مسکن» و «اجاره» بیشترین ضریب تاثیر را در افزایش تورم نقطه به نقطه داشته‌اند. ضریب تاثیر، از مجموع وزن گروه‌ها و نرخ تورم محاسبه شده است صدر‌نشینی ضریب تاثیر این سه گروه مشابه تورم نقطه‌ای مهر است. تورم نقطه به نقطه گروه حمل‌ونقل با تاثیر 1/ 908 بالاترین تاثیر را روی درصد تغییرات سطح عمومی قیمت‌های آبان 1399 نسبت به ماه مشابه سال قبل داشته است. گروه مسکن در رتبه دوم اثر‌گذاری بر تورم نقطه‌به‌نقطه، با ضریب تاثیر 8/ 883 و در رده سوم گروه «اجاره» دارای ضریب تاثیر 3/ 866 بر تورم نقطه‌ای اثرگذار بوده‌اند. با توجه به بالا بودن وزن گروه‌های «مسکن» و «اجاره»، حتی با وجود تورم نقطه‌ای پایین، ضریب اثر این گروه نسبتا بالا گزارش شده است. تورم نقطه به نقطه گروه مسکن در آبان ماه 28 درصد بوده است. ضریب تاثیر سایر کالاها کمتر از 400 واحد ثبت شده ‌است. ضریب تاثیر گروه سبزیجات(سبزی‌ها و حبوبات)، پوشاک و کفش نیز در این ماه، به ترتیب 2/ 277 و 1/ 205 ثبت شده‌است. پایین‌ترین ضریب تاثیر در تورم نقطه‌ای آبان، مربوط به گروه خدمات نگهداری و تعمیر واحد مسکونی(خدمت) است. ضریب تاثیر گروه خدمت در ماه گذشته 1/ 18 بوده ‌است. گروه «محصولات خوراکی طبقه‌بندی نشده در جای دیگر» با ضریب تاثیر 24 و گروه «دخانیات» با ضریب تاثیر 9/ 29، پایین‌ترین اثرگذاری را بر تورم نقطه‌ای آبان داشته‌اند. این گزارش پیش‌بینی می‌کند که نرخ تورم متوسط تا پایان سال به رقم 6/ 31 درصد برسد.
اثر گروه‌ها بر تورم 12 ماهه
در آبان ماه 1399، بیشترین ضریب تاثیر در افزایش نرخ تورم 12ماهه مربوط به گروه‌های مسکن، اجاره و حمل‌ونقل بوده است. در مهر نیز این گروه‌ها دارای بالاترین تاثیر بر نرخ تورم سالانه (12 ماهه) بوده‌اند. گروه مسکن با ضریب تاثیر 3/ 787 بر تورم 12 ماهه تاثیرگذار بوده است. ضریب تاثیر گروه اجاره با 13 واحد اختلاف در رده دوم بالاترین تاثیر‌گذاری بر نرخ تورم 12 ماهه، با ضریب تاثیر 3/ 866 در آبان ثبت شده است. گروه حمل‌ونقل نیز با ضریب تاثیر 600 در تورم ماهانه دیده شده است. همچنین، این گزارش سه گروهی که دارای پایین‌ترین ضریب تاثیر بوده‌اند را مشخص کرده است. ضریب تاثیر این سه گروه پایین تر از 14 واحد ثبت شده است. پایین‌ترین تاثیرات مربوط به سه گروه «محصولات خوراکی طبقه بندی نشده»، «دخانیات» و «خدمت» بوده است.
در آبان سال‌جاری، نرخ تورم نسبت به ماه مشابه سال قبل(تورم نقطه به نقطه)، گروه‌های «حمل‌ونقل»، «مسکن» و «اجاره» بیشترین ضریب تاثیر را در افزایش تورم نقطه به نقطه داشته‌اند
پیش‌بینی تورم 6/ 31 درصدی تا پایان سال
بخش دیگر گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، به پیش‌بینی‌ها در مورد نرخ تورم 12 ماهه اختصاص پیدا کرده است. در حال حاضر بانک‌مرکزی هدف‌گذاری تورم را تا پایان سال در سطح 22 درصد تعیین کرده که البته به نظر نمی‌رسد این روند محقق شود. در این گزارش، نرخ تورم پیش‌بینی شده و نرخ تورم تحقق یافته به تصویر کشیده شده است، به این شکل که نشان داد پیش‌بینی‌های این نهاد، اختلاف قابل توجهی با مقدار تحقق یافته ندارد. به‌عنوان مثال، پیش‌بینی‌های انجام شده از اسفند 1398 در این گزارش و نرخ تورم محقق شده از اسفند ماه سال گذشته تا آبان ماه سال‌جاری دارای حداکثر اختلاف سه واحد بین نرخ تورم پیش‌بینی شده و نرخ تورم محقق شده است. در این گزارش نرخ تورم پیش‌بینی شده برای آذر 27 درصد، برای دی 3/ 28درصد، برای بهمن 8/ 29درصد و برای اسفند، 6/ 31 درصد برآورد شده است. این درحالی است که صندوق بین‌المللی پول متوسط نرخ تورم توسط برای ایران را در سال‌جاری 30 درصد گزارش کرده است.
قله‌های تورم سالانه
بررسی‌ها نشان می‌دهد نرخ تورم سالانه طی سال‌های 1384 تا 1398 دارای سه صعود چشمگیر بوده است. اولین قله تورمی در سال 1387 اتفاق افتاده است. در سال 1388 نرخ تورم سالانه به کمتر از نیمی از نرخ تورم سال 1387 رسیده و با رقم 5/ 9 برای مناطق شهری و 3/ 10 برای مناطق روستایی، پایین‌ترین نرخ تورم میان موج اول و دوم را ثبت کرده‌است. قله‌های موج دوم تورم در اوایل دهه 90 دیده شده، نرخ تورم در سال 92 روند کاهشی پیدا کرده به‌طوری‌که در سال 1393 به رقم کمتر از 15 رسیده است. با این حال کاهش نرخ تورم در سال 1393 به‌عنوان استراحتگاهی برای رفتن به مسیر کاهشی دیگر در سال‌های بعد بوده است. روند کاهشی نرخ تورم سالانه کشور تا سال 1395 کاهشی بوده است. پس از گذر از سال 1395 نرخ تورم نتوانسته روند کاهشی خود را حفظ کند و با شیبی ملایم به تورم سالانه بالاتر در سال 96 رسیده است. سال‌های 1395 و 1396 تنها سال‌هایی از دهه 1380 تا کنون هستند که نرخ تورم تک رقمی طی دو سال پیاپی برای مناطق شهری و روستایی ثبت شده است. نرخ تورم سال 1396 آغازی برای شروع صعود نرخ تورم در مسیری با شیب بسیار تند تا رسیدن به نرخ تورم سالانه بالای 26 درصد در سال 1397 بوده است. توجه به نرخ تورم سالانه در سال‌های 1384 تا 1398 نشان دهنده فتح قله‌های جدید تورمی است. در سال 1387(قله اول)، نرخ تورم سالانه شهری 5/ 25 و نرخ تورم سالانه مناطق روستایی 7/ 26 ثبت شده است. در سال 1390 تورم سالانه مناطق شهری دارای نرخ 4/ 26 بوده و برای مناطق روستایی در کل کشور رقم 5/ 36 ثبت شده است. در ادامه همین افزایش‌ها، در سال 1392 نرخ تورم سالانه مناطق شهری 1/ 32 و برای مناطق روستایی 1/ 36 ثبت شده است. در سال 1398 نیز نرخ تورم سالانه برای مناطق شهری و روستایی به ترتیب 4/ 34 و 3/ 37 بوده است. براساس توضیحات مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، موج اول افزایش نرخ تورم در سال 1387 مربوط به افزایش نقدینگی در اقتصاد بوده است. همچنین دلیل ایجاد موج دوم در سال‌های 1390 تا 1392 را مرتبط به دور اول تحریم‌ها دانسته است. براساس یافته‌های این گزارش، افزایش تورم در سال‌های اخیر را می‌توان حاصل چهار عامل «افزایش حجم نقدینگی»، «افزایش قیمت دلار»، «افزایش تورم انتظاری» و «افزایش تقاضای یکباره برای برخی اقلام به علت شیوع بیماری کرونا» دانست.
سهم در مناطق شهری و روستایی
توجه به نرخ تورم ثبت شده به تفکیک شهری و روستایی نشان می‌دهد، نرخ تورم روستایی طی سال‌های 1387 تا 1392 و نیز سال‌های 1395 تا 1398 از نرخ تورم شهری پیشی گرفته است. به‌طور کلی براساس داده‌های بررسی شده در این گزارش تاثیر تورم در سال‌های مورد بررسی بر خانوار‌های روستایی بیشتر از شهری بوده است.
در مناطق شهری گروه مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها دارای بیشترین وزن بوده‌اند. درحالی‌که در مناطق روستایی گروه خوراکی و آشامیدنی‌ها بیشترین وزن در سبد خانوار را به خود اختصاص داده است. از این رو می‌توان گفت هرگونه تغییر قیمت در این بخش‌ها اثرات متفاوتی بر خانوارهای روستایی و شهری دارد.
افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل به واسطه افزایش قیمت سوخت، افزایش قیمت قطعات خودرو و... به‌طور غیرمستقیم بر افزایش قیمت‌ها در مناطق روستایی اثر بیشتری دارد.
شاخص قیمت کل از 95 تا 99
با توجه به شاخص قیمت ثبت شده طی فروردین 1395 تا آبان 1399 در کل کشور، مناطق شهری و روستایی تا شهریور ماه 1397 هر سه نرخ تورم بر هم منطبق هستند. با شروع فصل پاییز در سال 1397، نرخ تورم سالانه مناطق روستایی با شیبی ملایم از تورم سالانه کل کشور و مناطق شهری فاصله گرفته به‌طوری که در آبان ماه سال‌جاری بالاترین فاصله نرخ تورم سالانه روستایی نسبت به شهری و کل کشور بوده است.

پیام سپاهان


لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/205897/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کاهش دمای هوا در استان

گلایه اهالی روستای حمزه آباد مهاباد از وضعیت اینترنت

17 قبضه اسلحه‌کمری در پیرانشهر کشف شد

مرمت و بازسازی زورخانه ده‌ونک با قدمت بیش از یک قرن

مرکز آموزش شهروندی در شهرک منظریه شهرکرد راه‌اندازی می‌شود

برگزاری نوبت اول آزمون سراسری 1403 فردا همزمان با سراسر کشور در مهاباد+فیلم

هرروز یک سری مشکل هست!

نمایش داستان مرموز بازی INDIKA در تریلر جدید

این ویژگی امنیتی اندروید 15 شما را از اپلیکیشن‌های مشکل‌دار نجات می‌دهد

قابلیت انقلابی واتساپ معرفی شد؛ انتقال فایل بدون نیاز به اینترنت

از هوش مصنوعی تا تماس ویدیویی؛ قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن را ببینید

قابلیت عجیب P70 پرو را ببینید؛ عضو پرآوازه خانواده هواوی

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

تورم سالانه در سرازیری کانال 20 درصدی

پرداخت هزینه‌های خدماتی و درمانی بیماران سرطانی توسط دولت، به زودی

توماج صالحی به اعدام محکوم شد!

(ویدیو) لحظه تخریب یک خانه بر اثر بارندگی شدید در اصفهان

بارش باران بهاری در فولادشهر اصفهان + فیلم

تولید روزانه بیش از 170 تن زباله در مهاباد

توصیه نماینده ولی فقیه به فرماندار کاشان

آمادگی کامل سمرقند برای هرگونه همکاری در برگزاری هفته فرهنگی اصفهان

برداشت سه تُن گل محمدی ارگانیک از مزرعه تحقیقاتی دانشگاه آزاد مرکز زواره

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

فوری: رئیس‌جمهور آمریکا قانون فیلترشدن تیک‌تاک را امضا کرد

با گوشی جدید هواوی می‌توان بدون اینترنت تصویر ارسال کرد!

هوش مصنوعی جدید گوگل می‌تواند جان شما را نجات دهد

طرح تعویض رایگان سامسونگ برای گوشی هایی که این مشکل را دارند

برنامه/ فکرتان را به یک اثر هنری تبدیل کنید

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

برگزاری نوبت اول آزمون سراسری 1403 فردا همزمان با سراسر کشور در مهاباد

اصلاح هندسی و تعریض باند جنوبی خیابان میرزاطاهر شرقی

حرکت به سمت بیانیه گام دوم انقلاب وظیفه اصلی فرماندار کاشان

حال و هوای ابری و بارانی جاده بوئین میاندشت به روایت فیلم

خودنمایی زمستان در بهار سمیرم

اعلام حکم بی‌سابقه علیه توماج صالحی در دادگاه بدوی | جرم او دقیقا چیست؟

رقابت 64 هزار و 719 داوطلب اصفهانی نوبت اول آزمون سراسری از فردا

آسیب بارندگی‌ها به 70 واحد مسکونی در کاشان

تصرف و عدم لایروبی رودخانه‌ از مشکلات کاشان است+فیلم

لحظه هولناک تخریب یک خانه در اصفهان بر اثر بارندگی شدید (فیلم)

آسفالت محله های اندوان خوراسگان تا نیمه اول امسال

10 واحد صنعتی اردستان در فهرست صنایع آلاینده قرار گرفت

احتکار 35 میلیاردی لوازم خانگی قاچاق در اصفهان