پایگاه خبری تحلیلی پیام سپاهان

آخرين مطالب

◄ تسریع راه‌آهن سریع‌السیر تهران_قم_اصفهان اجتماعي

◄ تسریع راه‌آهن سریع‌السیر تهران_قم_اصفهان
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - تین نیوز عباس قربانعلی‌بیک* :
اخبار رسانه‌ها در هفته پایانی مهر در مورد جلسه کمیسیون عمران مجلس با وزیر راه و شهرسازی و نامه مجمع نمایندگان استان اصفهان در این مورد به ریاست کمیسیون یادآور رخدادهایی بود که بررسی مجدد آنها مناسب به‌نظر می‌رسد. 
فاز اول را‌ه‌آهن سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان در مسیر تهران- محمدیه در سال 1377 (خط دوم 1379) در زمان مرحوم دکتر دادمان افتتاح شد و اکنون بعد از 2 دهه با پیشی گرفتن هزینه از بودجه مصوب اولیه شورای اقتصاد با بروز مشکلات کشور، نگرانی تاخیر بیشتر این پروژه افزایش یافته است‌.
به‌ویژه با 2 برابر شدن هزینه برآوردی اروپایی‌ها توسط پیمانکار چینی و پرداختن پیمانکار به بخش‌های بی‌اولویت که پرهزینه، زمانبر و در تحقق به‌هنگام پروژه بی اثر است.
بیش از 30 سال از پیشنهاد اولیه این راه‌آهن می‌گذرد و به‌نظر می‌رسد این طرح قبل از طرح راه‌آهن سریع‌السیر سئول-بوسان کره جنوبی به ایران پیشنهاد شد، طرح جامع سئول-بوسان به طول 430 کیلومتر در سال 1990 پیشنهاد، احداث آن در سال 1992 آغاز و تامین کننده ناوگان در سال 94 انتخاب شد و در سال 98 طرح جامع به 2 فاز تغییر یافت و سال 99 برقی کردن خط موجود آغاز شد (برای جلوگیری از طولانی شدن پروژه تصمیم گرفتند آن‌را مانند راه‌آهن سریع پاریس- لیون در 2 فاز اجرا کنند)، آزمایشات سال 2003 شروع و در سال 2007 جمع مسافران از 100 میلیون گذشت.
طراحی اولیه خط برای سرعت 350 انجام شد اما ناوگان 350 در آن هنگام (نیمه دهه 90 میلادی) وجود نداشت لذا ناوگان 300 سفارش داده شد ولی برای ناوگان با سرعت 350 صنایع ریلی کره وارد میدان شدند که شخصا در سال 2003 از قطار سریع‌السیر طراحی و ساخت روتم کره با سرعت 350 بازدید نمودم. (سرعت طرح در خط HS2 انگیس 400 منظور شد)
اما پروژه راه‌آهن سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان بر اساس گزارش مطالعات چندین مشاور خارجی و مطالعات مهندسی ارزش سال 1388، طول مسیر 414 کیلومتر (مسیر کنونی 548 کیلومتر) و مطالعات اولیه از سال 1370 شروع و بازنگری از حدود 1385 انجام گردید و پیش‌بینی شده بود بهره‌برداری از 1392 با سرعت 270 کیلومتر بر ساعت آغاز گردد.
ترافیک سنگین قطارهای باری و مسافری راه‌آهن تهران-محمدیه (قم) و تجربه لغو قطارهای خودکشش زیمنس در اواسط دهه هشتاد در مسیر تهران-اراک سبب شد پیشنهادی برای احداث راهآهن سریع‌السیر مستقل تهران-قم به مجلس ارسال و تایید گردد و از سوی دیگر کهنه شدن فناوری مورد نظر دهه هفتاد و دستیابی صنایع پیشرفته ریلی جهان به سرعت‌های بالاتر از 350 باعث شد پیشنهاد بازنگری سرعت و افزایش از 270 به 350 به وزیر راه ارائه گردد. همچنین با تجربیات تدوین جدول SWOT برای برقی‌کردن را‍‌ه‌آهن جدول مشابهی برای خطوط سریع‌السیر تهیه گردید.
زمان 11 ساله مذاکره تا ورود اولین لکوموتیو زیمنس و زمان هشت ساله مذاکره تا ورود اولین ترنست زیمنس، نشان از بالا بودن ریسک تامین ناوگان جدید راه‌آهن سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان داشت و می‌توانست حلاوت این پروژه پرهزینه ملی را در کام مردم شریف کشور کاهش دهد که برای آن نیز چاره‌اندیشی شد از جمله استفاده از خودکشش زیمنس دیزلی با سرعت 200 و حتی برقی کردن این ناوگان نیز از ابتدای مذاکرات در 1376 با سرعت250 مورد نظر قرار داشت.
بر این اساس به کمیسیون عمران و نمایندگان استان اصفهان پیشنهاد می‌شود برای آغاز بهره‌برداری از این خط با ناوگان خودکشش دیزلی زیمنس با سرعت 160 (200) که سرعت میانگین 130 و زمان سیر حدود 3 ساعت را میسر می‌نماید (پیشنهاد 13/7/79 به معاونت زیربنایی راه‌آهن و نامه 657 مورخ 14/12/97 به وزیر راه) اقدامات لازم معمول گردد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

تهیه‌ لایحه‌ای درباره حضانت مادران

حمایت خاص از اقشار مختلف زنان در لایحه بودجه 1400

سازمان حفاظت محیط زیست چه الزاماتی برای نصب کاتالیست بر موتورسیکلت ها اعمال کرده است؟

تلف شدن نزدیک به 500 پرنده مهاجر بر اثر آنفلوآنزا پرندگان

خبر خوش لایحه بودجه 1400 برای محیط‌بانان/سهم قانون هوای پاک از بودجه

معلولین و نیازهای مادی و معنوی

سرمایه‌گذاری هلدینگ جاده ابریشم در خراسان جنوبی وارد فاز عملیاتی شد

مدیران بانک‌های کاشان در وصول چک و پرداخت بدهی مساعدت کنند

برتری پرگل سپاهان مقابل پرسپولیس در لیگ برتر هندبال زنان

نحوه بازگشایی اماکن و باشگاه‌های ورزشی اصفهان مشخص شد

بستری 33 بیمار جدید مبتلا به کرونا ویروس در مراکز درمانی کاشان وآران وبیدگل

توقف عملیات خاکبرداری در حریم مسجد شیخ لطف‌الله

بارش در سرشاخه زاینده رود 12 درصد افزایش یافت

طرز تهیه کیک تولد خامه‌ای شیک و مجلسی

از ازدحام برای تهیه داروی بیماری کلیوی در شیراز تا رعایت شدن محدودیت‌های کرونایی در بازار کاشان + فیلم و تصاویر

پیگیری مطالبه گری صحیح از مسئولان برای حل مشکلات مردم مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب

مدیریت جهادی با بی حالی، مصرف گرایی و انحراف از مسیر آرمان گرایی ایمانی تقابل دارد

نماز جمعه پایگاهی برای امید بخشی به نسل جوان است

توقف عملیات خاکبرداری در حریم مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان

توقف خاکبرداری در حریم درجه 2 مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان

کاهش 20 درصدی بیماران بستری کرونا در استان اصفهان/ 39 درصد از تست‌ها منجر به کرونا می‌شود

برگزیدگان نخستین جشنواره ملی دلنوشته ایلام معرفی شدند

مبارزه با مواد مخدر نیازمند کار گروهی است

از سرگیری فعالیت مراکز تعویض پلاک در شهرهای نارنجی و زرد استان اصفهان

تأسیس اولین مجتمع قضایی ویژه امور اقتصادی در اصفهان

جلیلی: برجام، دلیل انفجار در نطنز شد

سعید جلیلی: برجام باعث انفجار سایت هسته‌ای نطنز شد!/ دفاع از مصوبه ضدبرجامی مجلس

2هزار خانوار در رضوانشهر توسط بسیج جامعه پزشکی غربالگری شدند

دستگیری سارق خودروهای پراید در اصفهان

هشدار دادستان بهارستان به شهرداران؛ صدور فیش برای ساخت و ساز ممنوع و غیرقانونی است

مدیریت پسماند از دغدغه های اصلی زیست محیطی در رضوانشهر است

اصفهان می‌تواند سرآمد مناسب‌سازی برای معلولان در کشور باشد

سعید جلیلی: بند 5 برجام، دلیل انفجار در نطنز شد

پیروزی سپاهان مقابل پرسپولیس

ابتلای 385 نفر از حافظان سلامت مهاباد به کرونا

تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی اصفهان در دستور کار قرار گیرد

بیش از 6 تن مواد غذایی غیر قابل مصرف در مهاباد معدوم شد

سعید جلیلی: تمرکز فعالیت‌ها در یک مکان، دلیل انفجار نطنز بود

تمام توانم را برای ایران، اصفهان و سپاهان به کار می‌گیرم

پرداخت 108 فقره تسهیلات به معلولان اردستان و چند خبر از شمال اصفهان

جزئیات محدودیت های کرونایی در استان اصفهان از روز شنبه(15آذر 99)

پرداخت تسهیلات به معلولان و چند خبر از شمال استان اصفهان

مسؤول جدید شورای سیاست‌گذاری ائمه‌جمعه استان اصفهان معرفی شد

تشریح آخرین وضعیت محدودیت‌های اصفهان از روز شنبه

غلط ننویسیم؛ کَنْکاش یا کَنکاج؟

صوت/ مثنوی خوانی- قسمت پنجاه و هفتم- عقل وعشق های مذموم در نزد مولوی

شاعرانه/ شهدا خورشیدند

تازه های نشر/ «چرا پزشک شدم» منتشر شد

بشتابید به سوی خرید خاطرات سیاستمداران آمریکا!

آموزش مستر کلاس نویسندگی خلاق "مارگارت اتوود" - قسمت سیزدهم