پیام سپاهان

آخرين مطالب

رایزنی برای ساماندهی مالی سراهای محله

کرونا 3500 شاغل سرای محلات را بیکار کرد شهرداری تهران

کرونا 3500 شاغل سرای محلات را بیکار کرد
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - شهر: رئیس ستاد ساماندهی مشارکت اجتماعی در محلات تهران گفت: حدود 3 هزار و 500 نفر در مجموعه سراهای محله شغل تمام وقت و پاره وقت داشتند و از این محل ارتزاق می کردند که با توجه به کرونا و از دست دادن درآمد، این عده بدون شغل شده و به شدت آسیب دیده اند و هنوز نتوانستیم به ساز و کار جبرانی برای این افراد برسیم.

مهدی شیرزاد، رئیس ستاد ساماندهی مشارکت اجتماعی در محلات تهران در گفتگو با خبرنگار شهر درباره محله محوری در شهرداری تهران گفت: زیست روزمره شهروندان در محلات اتفاق می افتد چه در محل کار و چه زندگی. هر شهروندی در طول روز ساعت های زیادی را در یکی از محلات شهر تهران سپری می کند و طبعا این کالبد و محیطی که در طول روز در آن نفس می کشد روی زندگی روزمره و سلامت جسم و جان او تأثیر می گذارد.
او ادامه داد: اگر محل یک شهروندی در منطقه آلوده به لحاظ آلودگی هوا یا آلودگی صوتی و ... باشد فارغ از اینکه محل سکونت او می تواند جای دیگری باشد، حضور در چنین محلی روی شرایط روحی و روانی او تأثیر خواهد گذاشت.
شیرزاد گفت: رویکرد محله محوری تا حد زیادی به این موضوع توجه دارد و قائل به این است که مگا پروژه هایی که در گذشته اجرا شده است، بخشی از زندگی روزمره شهروندان را به خود اختصاص می دهد ولی شاید بخش بزرگ تری از ساعات طول روز کمتر مورد توجه قرار گرفته است و تلاش در رویکرد محله محوری این بوده است که به این بخش بزرگ تر توجه شود. به جای اینکه بودجه های عمرانی را صرف پروژه هایی مانند پل صدر یا تونل نیایش بکنیم، این بودجه را در سطح خرد محله ای هزینه کنیم و صرف پروژه هایی که احتمالا رضایت بیشتری برای ساکنان محلات دارد بشود.
او ادامه داد: رویکرد حاکم بر این موضوع این بوده است که تلاش شود این کار با مشارکت مردم محلی اتفاق بیافتد. در تعریف پروژه خواسته ها، مطالبات و دغدغه های ساکنان محلات مدنظر قرار بگیرد. به خصوص بعد از ابلاغ دستورالعمل آقای شهردار درخصوص پروژه های توسعه محلات، در این جهت گیری تلاش شده است که این نگاه به همه مناطق تسری پیدا کند و در سطح محلات اجرایی شود.
شیرزاد با بیان اینکه گام های خوبی در این مسیر برداشته شده است، گفت: با توجه به اینکه این نگاه، نگاه نویی به موضوع محله و محله محوری بوده است قدری طبیعی است که جا انداختن این گفتمان در بدو امر زمان بر است. باید بتوانیم سازمان شهرداری را متناسب با این رویکرد تطبیق کنیم تا بتوانیم یک چنین ایده ای را اجرا کنیم.
او توضیح داد: با همتی که معاونت برنامه ریزی داشته و هماهنگی و همکاری بین بقیه معاونت های تخصصی در این مسأله بوده است در مجموع این رویکرد در دست اقدام و رو به جلو است. البته مسائل و محدودیت های اجرایی جدی بر سر راه وجود داشته است. یکی از سخت ترین و تلخ ترین برای ما در حوزه اجتماعی شرایطی است که متأثر از کرونا ایجاد شده است و خیلی از پروژه ها که نیازمند تسهیل گری و جلب مشارکت و گفتگوی با مردم است دچار چالش و مشکل است چون نمی تواتیم از مردم انتظار حضور داشته باشیم.
رئیس ستاد ساماندهی مشارکت اجتماعی در محلات تهران در پاسخ به این سوال که آیا رویکرد محله محوری توانسته است در موضوعات مانند کرونا در مشارکت عمومی شهروندان نقشی ایفا کند، بیان کرد: در موضوع کرونا تحت فرماندهی سازمان بحران کار کرده ایم و اختیارات شهردار تهران به رئیس سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران تفویض شده بود که ذیل این موضوع کارگروه هایی تشکیل شد و این کارگروه ها فعالیت های مختلفی را پی گرفتند. یکی از کارگروه ها مربوط به جلب مشارکت مردمی بود که از ستاد سمن ها و ستاد شورایاری ها در این کارگروه عضو بودند.
او ادامه داد: با توجه به اینکه شورایاری ها به عنوان بازوی نظارتی و مشورتی شورای شهر محسوب می شدند یکی از خروجی های این کارگروه یک چک لیست نظارتی در خصوص نحوه ضد عفونی اماکن و معابر بود که تا حد زیادی کار نظارت بر این موضوع در سطح خرد محلی به شورایاری ها سپرده شده بود.
شیرزاد گفت: از سوی دیگر شورایاری ها از محل بودجه ای که ستاد هماهنگی شورایاری ها در اختیار آنها قرار می داد در ماه های فروردین و اردیبهشت فعالیت هایی را تعریف کرده بودند و بسته هایی را برای افراد بی بضاعت فراهم کردند. در مجموع با توجه به طولانی شدن مسأله کرونا این فعالیت ها تا حدودی کم رنگ تر شده است. امیدواریم با جلسه ای که اخیرا در خدمت رهبری برگزار شد شاهد تحرکات بیشتری در سطح محلات باشیم.
او در پاسخ به این سوال آیا کمبود بودجه شهرداری باعث توقف اقدامات در این حوزه شده است، گفت: به شدت در بحث بودجه دچار چالش هستیم. شهرداری تنها نهادی است که زیر ساختی به نام سرای محله دارد. در همین موضوع کرونا در طرح غربالگری که وزارت بهداشت انجام می داد، همکاران ما در خانه های سلامت که در سراهای محله مستقر هستند کمک شایانی به وزارت بهداشت داشتند.
شیرزاد با اشاره به اینکه در شهر تهران اطلاعات حدود 70 درصد جمعیت در سامانه های وزارت بهداشت وجود نداشت، بیان کرد: با طرح غربالگری این اطلاعات برای وزارت بهداشت در حد مطلوبی تکمیل شد. زیرساختی بوده است که در موضوع کرونا خیلی به کمک شهر آمده است و حتی در زمانی که سپاه و بسیج هم به میدان آمدند در خیلی از مناطق تکیه گاه همین سراهای محلات بوده است و تمرکز کانونی فعالیت ها حول سراهای محلات بوده است.
شیرازد گفت: هزینه های این اقدام در جایی دیده نشده است. گفته شده که سراهای محلات باید خودگردان باشند و به دلیل شرایط کرونایی خود ما سرای محلات را از خیلی فعالیت هایی که قبلا برای آنها درآمدزا بوده است منع کرده ایم. در عین حال از زیر ساخت بدون اینکه هزینه های آن را تأمین کنیم در مبارزه با کرونا استفاده کرده ایم.
او توضیح داد: جمعیت قابل توجهی از این مجموعه که حدود 3 هزار و 500 نفر هستند از مجموعه سراهای محله ارتزاق می کردند و شغل تمام وقت و پاره وقت داشتند که به شدت آسیب دیده اند و هنوز نتوانستیم به ساز و کار جبرانی برای این افراد برسیم. نه گروه ضعیفی هستند که بسته حمایتی به آنها واگذار شود نه کسانی هستند که بدون این درآمد بی آسیب بمانند. نه مستمری بگیر کمیته امداد و بهزیستی هستند و نه شرایطشان طوری است که زندگی آنها آسیب نبیند. رایزنی های زیادی در این باره کرده ایم و امیدواریم با هماهنگی با معاونان شهردار به خصوص بعد از تأکیدات مقام معظم رهبری به این موضوع رسیدگی شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/191550/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

همه چیز درباره کشفیات مرموز باستان‌شناسی در اصفهان / از کشف یک کوره اعجاب‌انگیز تاریخی تا لوله‌های عظیم آب و فاضلاب 1000 ساله و یک سازه عجیب مسقف احتمالا متعلق به یهودیان (فیلم)

چاپ ایران چک 500 هزار تومانی تکذیب شد

اولویت کمیته امداد، توانمندسازی مددجویان در حوزه اشتغال و مسکن است

سیل در امارات، انجام پروازهای فرودگاه امام به دبی را متوقف کرد

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

دیدگاه دولت و مجلس سرمایه‌داری است؛ مشکلات کارفرما و نوسان قیمت دلار چه ربطی به کارگر دارد؟

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

چرا حقوق و مالیات‌ها متناسب نیست؟

ساخت کمپینگ گردشگری غارسهولان مهاباد

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

آمادگی کامل جمعیت هلال‌احمر سراوان جهت امدادرسانی

پیروزی شیرین فراز بام خائیز دهدشت بر سپاهان نوین اصفهان

پیروزی نزدیک سپاهان و گل کاشتن فرازبام

زاینده‌رود اصفهان دوباره جاری شد

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاه‌های کشور در مهاباد

برگزاری رویداد فن‌آب برای صرفه‌جویی مصرف آب در صنایع نساجی

همایش استانی روز فیزیک در دانشگاه صنعتی اصفهان + فیلم

اولین کنگره پژوهش و فناوری در حوزه بهداشت و سلامت + فیلم

ورود سامانه بارشی به استان از فردا

اختصاص 350 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه طرحهای آبیاری در شهرستان مهاباد

آیفون 16 پرو به پوشش ویژه لنز دوربین برای بهبود کیفیت تصویر مجهز خواهد شد

غربت مرتضی

دولت در وضع کنونی، منفعل بوده و کنترلی بر قیمت ارز ندارد/ نرخ دلار تا زمان برگزاری انتخابات آمریکا ظرفیت افزایش تا 100 هزارتومان را دارد

افزایش ناگهانی مالیات صدای این گروه را درآورد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ساخت کمپینگ گردشگری غار سهولان مهاباد

گرامیداشت یاد و خاطره سردار سرلشکر حجازی در مهاباد

برد شیرین فراز بام خائیز دهدشت بر سپاهان نوین اصفهان

تاریخ رونمایی گوشی پرچمدار 2024 سونی لو رفت

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

رفع 48نقطه حادثه‌خیز شناسنامه‌دار از راه‌های استان

معدوم‌سازی 2 تن مواد غذایی فاسد در اردستان

لزوم استفاده از ظرفیت مشاغل خانگی برای توانمندسازی محلات شهر اصفهان

توانمندسازی محلات شهر صرفا ایجاد اشتغال نیست

ارتقای برنامه سازی و تقویت نگرش حرفه‌ای در شبکه استانی

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاههای کشور در مهاباد