پیام سپاهان

آخرين مطالب

پایتختِ نیازمند به گورستان مقالات

پایتختِ نیازمند به گورستان
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - روزنامه شهروند /متن پیش رو در شهروند منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
آرامستان ٥٠ ساله تهران تا ٣ سال دیگر پر می‌شود
با افزایش آمار متوفیان کرونا در تهران اخبار چند روزه اخیر به موضوع مشکل تدفین و کمبود جا در آرامستان بزرگ پایتخت پرداخته است؛ مدیران شهری معتقد‌ هستند مشکلی در تدفین و کمبود جا برای قربانیان کرونا نداریم. زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران، در این‌باره می‌گوید با پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته و برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در حال حاضر مشکل ظرفیت نداریم. اما باید برای درازمدت برنامه‌ریزی کنیم؛ هر چند واحدهای جدید برای سازمان بهشت‌زهرا(س) پیش‌بینی شده است.
مکان‌‌یابی برای گورستان‌های جدید تهران در برنامه توسعه‌ شهری قرار دارد و کارهای مقدماتی آن شروع شده است. مدیران شهری می‌گویند در حال حاضر مشکل ظرفیت در بهشت‌زهرا(س) نداریم؛ اما تا کی؟ «ظرفیت بهشت‌زهرا(س) تا سه سال دیگر تکمیل می‌شود.» سعید خال مدیرعامل سازمان بهشت زهرای شهرداری تهران است. او در گفت‌و‌گو با «شهروند» با اعلام تکمیل ظرفیت گورستان پنجاه ساله پایتخت تا سه سال آینده درباره فرآیند مکان‌یابی گورستان جدید تهران می‌گوید: «ما گروه مشاوره بسیار خبره‌ای برای این کار داریم که زیر نظر دو حوزه معاونت خدمات شهری و شهرسازی و معماری در یک کارگروه مشغول انجام مطالعات هستند.»
زمین گورستان بعدی تهران باید علمی و تخصصی انتخاب شود
قرار است آرامستان یا آرامستان‌های دیگری در نقاط مختلف تهران ساخته شود که مدت‌هاست مشاوران برای مکان‌یابی و اقدامات اولیه در حال کار و پژوهش هستند، مکان ولی هنوز مشخص نیست. به گفته خال قصد این است که آرامستان بعدی تهران چندگزینه‌ای باشد «همانطور که می‌دانید برای انتخاب مکان گورستان باید مسائل علمی اعم از جنس خاک، شیب زمین، دسترسی‌ها و مسائل ترافیکی، آب‌های زیرزمینی و جهت وزش باد به طور دقیق از نظر علمی بررسی شود و زمینی که قرار است گورستان شود از همه نظر مناسب باشد.» چند ماه است که گروه تحقیقاتی کارش را آغاز کرده و همان‌طور که مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا(س) اشاره می‌کند هدف این است که تهران چند آرامستان داشته باشد تا شهروندان بتوانند به لحاظ ترافیکی، زیست‌محیطی و دسترسی به راحتی برای رسیدن به این مکان‌ها تردد کنند. مشاوران در حال ارایه گزینه‌ها هستند اما تصمیم قطعی هنوز گرفته نشده است.
١٥هزار قبر اضطراری برای مواقع بحران تعریف شده‌اند؛ نه صرفا برای همه‌گیری کرونا
یکی از اعضای شورای شهر تهران درباره قبرهای اضطراری در تهران صحبت کرده است؛ ١٥ هزار قبر ذخیره‌ای که قرار است در مواقع بحران از آنها استفاده شود. خال درباره پیش‌بینی قبرهای اضطراری در پایتخت به «شهروند» می‌گوید: «براساس مصوبه ستاد بحران شهر تهران همواره همه دستگاه‌ها باید آمادگی لازم برای رویارویی با بحران را داشته باشند؛ برای همین منظور هم در شورای شهر تهران موضوع ١٥هزار قبر اضطراری آماده برای مواقع بحران مطرح شد.» او توضیح می‌دهد: «این موضوع به همه‌گیری بیماری کرونا ارتباطی ندارد؛ سازمان بهشت‌زهرا(س) مثل آتش‌نشانی، وزارت کشور و جمعیت هلال احمر باید آمادگی برای رویارویی با بحران را در شهر تهران داشته باشد. این بحران می‌تواند زلزله یا هر چیز دیگر باشد.»براساس مصوبه ستاد بحران شهر تهران همواره همه دستگاه‌ها باید آمادگی لازم برای رویارویی با بحران را داشته باشند؛ برای همین منظور هم در شورای شهر تهران موضوع ١٥هزار قبر اضطراری آماده برای مواقع بحران مطرح شد.
آرامستانی که زودتر از زمان پیش‌بینی‌شده پر شد
آرامستان بهشت‌زهرا(س) در سال ١٣٤٩ افتتاح شده است. البته شروع احداث از سال ٤٥ بوده است. خال با این مقدمه ادامه می‌دهد: «ابتدا قرار بود این گورستان ٣٠ سال کار کند ولی وقوع جنگ تحمیلی و سال‌های دفاع مقدس در کنار افزایش نرخ مرگ‌و‌میر باعث شد که بهشت‌زهرا(س) یکی دو سال زودتر یعنی در سال ٧٨ پر شود. در آن سال ١١٠ هکتار به ٣١٤ هکتار مساحت اولیه بهشت زهرا افزوده شد.»
١٠ سال بعد یعنی سال ١٣٨٨ نیز ١٦٠ هکتار دیگر به مساحت بهشت زهرا(س) افزوده شد تا امروز مجموع مساحت بهشت‌زهرا(س) به ٥٨٤ هکتار برسد. این آرامستان با دو بار افزایش ظرفیت حداکثر تا سه سال آینده ظرفیت پذیرش متوفیان را دارد و باید هر چه زوتر تصمیم علمی و کارشناسی درباره مکان جدید گورستان تهران گرفته شود.
ساخت گورستانی مدرن بر اساس الگوهای روز دنیا
مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا(س) می‌گوید: «مکان‌یابی زمین گورستان جدید صرفا به عهده شهرداری تهران نیست. دولت و وزارت کشور و به‌خصوص استانداری تهران باید کمک کنند تا هر چه سریع‌تر زمین مناسب این پروژه به ما تحویل داده شود؛ زیرا دست کم دو سال آماده‌سازی زیرساخت آن وقت می‌خواهد. تأسیسات آب و برق و گاز، فضای سبز، پارکینگ و آماده‌سازی راه‌ها زمان می‌برد. من از همه نهادها و ارگان‌های ذی‌ربط می‌خواهم به شهرداری تهران در موضوع تهیه زمین گورستان جدید یاری کنند.»
خال معتقد است سازمان بهشت‌زهرا(س) بر اساس تجربیات بسیار خوبی که طی
 ٥٠ سال کسب کرده، می‌تواند یک آرامستان بسیار مدرن و بر اساس الگوهای روز دنیا طراحی کند. با این حال تأکید می‌کند که وقت تنگ است.
کرونا بحران بی‌سابقه تاریخ ٥٠ ساله بهشت‌زهرا(س)
افزایش آمار شیوع کرونا در هفته‌های اخیر تهران شرایط را علاوه بر کادر درمانی، برای پرسنل سازمان بهشت‌زهرا(س) نیز سخت کرده است. اعداد و ارقام فوتی‌ها و مراجعه‌کنندگان به بهشت‌زهرا(س) قابل قیاس با سایر آرامستان‌ها نیست. سعید خال درباره چالش‌هایی که سازمان بهشت‌زهرا(س) در دوره همه‌گیری کرونا مواجه بوده، از نحوه خاص کفن و دفن تا ملزومات مهم پروتکل‌های بهداشتی به «شهروند» می‌گوید: «کرونا یکی از بحران‌های تصورناپذیر و بی‌سابقه تاریخ پنجاه ساله بهشت‌زهرا(س) بود. پرسنل بهشت زهرا ٧ ماه است که در خط مقدم خدمت‌رسانی به متوفیان این همه‌گیری هستند.»
او با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های این بحران مشخص‌نبودن پایان آن است، عنوان می‌کند: «با این حال پرسنل بهشت‌زهرا(س) در کنار مردم داغدار قرار دارند. تا این لحظه تلاش شده که در نهایت تکریم و احترام کار متوفیان انجام شود.»کرونا یکی از بحران‌های تصورناپذیر و بی‌سابقه تاریخ پنجاه ساله بهشت‌زهرا(س) بود. پرسنل بهشت زهرا ٧ ماه است که در خط مقدم خدمت‌رسانی به متوفیان این همه‌گیری هستند.
تطهیر و تغسیل متوفیان کرونا با رعایت همه پروتکل‌ها
به گفته این مسئول خدمات شهری، از روز شانزدهم فروردین کار تطهیر و تغسیل با آب برای متوفیان کرونا با رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود؛ کاری که در همه دنیا و حتی کشورهای جهان اسلام هم نظیر آن وجود ندارد و یک ایثار و از خودگذشتگی است.
توجه ویژه به حفظ جان مردمی که به بهشت‌زهرا(س) می‌آیند و همین‌طور سلامت پرسنل بهشت‌زهرا(س) از دیگر نکات مهمی است که خال عنوان می‌کند: «سالن‌های تطهیر در چند نوبت ضدعفونی می‌شود. تا الان هفت‌بار غربالگری پرسنل را داشتیم و پرسنلی که بیمار می‌شوند. سریع از محل کار و خدمت دور و قرنطینه می‌شوند. خوشبختانه تا امروز تلفات کرونایی نداشتیم. به هر حال شرایط بسیار سخت و منحصر‌به‌فرد است که در تاریخ پنجاه‌ساله بهشت‌زهرا(س) نداشته‌ایم.»

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/182966/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ضرورت توجه به سرمایه اجتماعی در تعامل مجلس و دولت/ وفاق و همدلی در اصفهان رو به ارتقا است

رفع نواقص پروژه بیمارستان بهارستان به خوبی پیش رفته است

اتخاذ بیش از 50 مصوبه برای حل مسائل و مشکلات شرق شهرستان اصفهان

نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا

جریمه راننده پراید به سبک جرثقیل‌داران! + فیلم

50 مصوبه برای حل مشکلات شرق شهرستان اصفهان

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اقامه نماز جمعه در مصلای امام خمینی شهر ایلام

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

7 اردیبهشت به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد

اصفهان موفق‌ترین استان در اجرای مأموریت ساماندهی اتباع خارجی است

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

آمریکا برای اولین‌بار خلبان هوش مصنوعی را در یک آزمایش هوایی در مقابل انسان قرار داد

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

قرارداد کار کارگران یک ماهه شد!

عمارت انگورستان ملک

رئیسی: داعیه‌داران دانشجو دوستی در آمریکا دانشجویان را به خاطر دفاع از مظلوم به خاک و خون می‌کشند

اصفهان پرچم‌دار شهرسازی الکترونیک است

هشدار زرد هواشناسی مدیریت بحران اصفهان را به حال آماده باش درآورد

تأکید بر حفظ فرهنگ ایرانی اسلامی و ترویج  فرهنگ حجاب و عفاف در مهاباد

تاکید استاندار اصفهان بر هم‌افزایی مدیران‌ اجرایی

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

اولین گوشی مون‌دراپ با 2 جک هدفون و نمایشگر اولد 120 هرتز رونمایی شد

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

7 اردیبهشت‌ به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد

7 اردیبهشت‌ به نام گز اصفهان شیرین و جهانی شد

کاهش آسیب های اجتماعی با حضور در یادواره شهدا

با توجه به مسائل متعدد در شهرستان اصفهان بازدیدهای مختلفی برنامه‌ریزی شده است

انهدام باند 3 نفره سارقان با اعتراف به 19 فقره سرقت

شهر هوشمند را تبدیل به تجربه عملیاتی کردیم