پیام سپاهان

آخرين مطالب

دلار 4200 تومانی عامل التهاب بازار ارز مقالات

دلار 4200 تومانی عامل التهاب بازار ارز
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - صبح نو /متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
بازار ارز، انگار قصد آرام شدن ندارد؛ هر روز در این بازار از قیمت‌های جدیدی رونمایی می‌شود که تا پیش از این در مخیله بدبین‌ترین افراد هم نمی‌گنجید. وضعیت بازار ارز به‌گونه‌ای پیش می‌رود که انگار کسی از مسوولان از صدر دولت گرفته تا نهادهای پایین‌تر قصد سامان دادن به آن را ندارد. نکته جالب آنکه در زمان انتخابات دولت دوازدهم، یکی از بنرهای تبلیغاتی حسن روحانی واهمه از رسیدن نرخ دلار به 10‌هزار تومان در صورت رأی آوردن رقیب بود، حال آنکه در این روزها نرخ دلار کمتر از 28‌هزار تومان نمی‌شود و در حال رسیدن به مرز 30‌هزار تومان است.
طبق آخرین نرخ‌هایی که از بازار ارز آمده، قیمت دلار تا شب گذشته 28‌هزار و 950‌تومان و قیمت یورو 33‌هزار و 750‌تومان بوده است! نرخ‌هایی که روزی در حد توهم عمیق هم نمی‌شد به آن فکر کرد.
بر این اساس، عدم ساماندهی بازار و بی‌توجهی دولت به آشفتگی و افسارگسیختگی آن، دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد اما در کنار همه دلایلی که تاکنون از سوی اقتصاددانان و کارشناسان مطرح شده، این گمان در حال تقویت شدن است که دولت چشم به دنیای غرب و تغییرات احتمالی آن دوخته تا پس از آن فکری به حال بازار داخل کند.
در واقع همانطور که طی سنوات گذشته و در مصادیقی همچون برجام چشم دولت بر تصمیمات و حرکات دولت‌های غربی بود، به نظر می‌رسد دولت تدبیر و امید این بار هم تمام تخم‌مرغ‌های خود را در سبد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گذاشته و منتظر مانده تا نتیجه انتخابات آمریکا مشخص شود.
بی‌در و پیکر ماندن بازار ارز و نرخ‌هایی که دیگر کلمه نوسان را هم به تمسخر گرفته است، علاوه بر افسارگسیخته‌کردن قیمت کالاهای مختلف از مواد خوراکی گرفته تا صنعتی و کشاورزی، اعتماد مردم را هم لکه‌دار کرده و امیدها را برای رسیدن روزهای آرام و بی‌دغدغه از بین برده است؛ آن هم در شرایطی که استرس ناشی از شیوع ویروس کرونا در جای خود، روند زندگی مردم را مختل کرده است.
سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا دولت به واقع قصد ساماندهی بازار ارز را ندارد و همچنان تا اواخر آبان‌ماه چشم به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواهد دوخت؟
شاکری: باید جلوی تبدیل آزادانه ارز گرفته شود
مجید شاکری، اقتصاددان در این رابطه به خبرنگار «صبح‌نو» می‌گوید: ایران جزو کشورهایی است که نیازمند سیاست پولی مستقل است . از آنجایی که بانک مرکزی زیرساخت‌های کنترل بازار را ندارد نیازمند اجرایی نوعی سیاست شبه نرخ‌گذاری یا نرخ‌گذاری حداقلی است البته این موضوع منحصر به پول ملی ما نیست شاید ریال عربستان یا لیر ترکیه همینگونه باشد. کشورهای در حال توسعه به ناچار هم باید ارز با قیمت فیکس شده داشته باشند و هم بازار را تا حدودی کنترل کنند.
این اقتصاددان با بیان اینکه نباید در چنین کشورهایی امکان تبدیل آزادانه پول ملی به ارزهای جهان روان از سوی همه افراد وجود داشته باشد، گفت: حتی زمان‌هایی که تحریم نیستیم و منابع ارزی مازاد داریم هم نباید چنین فعل‌وانفعالاتی به راحتی قابل انجام باشد بلکه بانک مرکزی باید از سیستم بستن حساب سرمایه ارزی که همان ممانعت از تبدیل آزادانه ارز است استفاده کند ولی متأسفانه به راحتی انتقال ارز تا بعد از برجام انجام می‌شد و مانند بچه پولدارها رفتار می‌کردیم.
 وی افزود: از زمان اعمال تحریم‌های جدید، دیگر این سیستم جواب نداد و مشکلاتی برای بازار ارز ما ایجاد شد که اجرای سیستم بستن حساب سرمایه ارزی تلاشی برای دور زدن تحریم‌ها بود. هرچند این سیستم‌ها معمولاً گروهی از فساد را در خود دارند اما این میزان فساد به این معنی نیست که باید کل این سیستم را کنار بگذاریم.
شاکری به خروج سرمایه ارزی با استفاده از جابه‌جایی درآمدهای ارزی از محل صادرات با ارز مورد نیاز واردات اشاره کرد و گفت: این روش به‌عنوان روش غیربازاری در دنیا مرسوم است و از مکانیزم‌های قانونی در آن استفاده می‌شود اما از آنجایی که بانک مرکزی ایران برای نخستین‌بار در دنیا تحریم شد لذا بانک مرکزی ما نمی‌تواند همزمان شبکه نقل و انتقالات ارزی داخل و خارج کشور را انجام دهد. بنابراین استفاده از سیستم بستر حساب سرمایه ارزی در چنین شرایطی سخت می‌شود.
ارز ‌4200 منابع ارزی کشور را تخلیه کرد
این اقتصاددان درباره نقش راه‌اندازی ارز‌4200 تومانی در وضعیت فعلی بازار ارز را یادآور شد و گفت: اشکال این سیستم این بود که نرخ تعیین شده با قیمت واقعی ارز فاصله زیادی داشت و سبب شد تا منابع واقعی ارزی ما تخلیه شود. بنابراین بانک مرکزی به سیستم تخصیص ارز صادراتی دربرابر واردات و فروش کوتاژ روی آورد که عملاً بانک مرکزی در آن دخالت نمی‌کند و فقط امکاناتی برای جابه‌جایی کوتاژهای صادراتی و وارداتی به بازرگانان ارائه می‌کند.
به گفته شاکری یکی از محسنات و ویژگی این سیستم برابر شدن ارز صادرات با واردات در کل سیستم و در یک بازه یک ساله است، در زمان جنگ هم از این روش استفاده کردیم اما ایرادی که این سیستم دارد این است که در داخل بازه یک ساله و در فواصل زمانی کمتر نمی‌تواند این برابری میان ارز مورد نیازصادرات و واردات را انجام دهد به‌خصوص در ماه‌های اخیر که فشار تقاضا زیاد شد و این سیستم را ناکارآمد کرد.
وی با اشاره به نقش کرونا در کاهش صادرات که به کاهش درآمدهای ارزی منجر شد و همچنین ایجاد نقصان در چرخه درهم که به تبدیل کوتاژ‌های ارزی به درهم منتهی می‌شد افزود: با حذف این سیستم‌ها از ابتدای مرداد‌ماه بانک‌مرکزی تغییر رویه داد و از سوی دیگر آمریکا فشار تحریم‌ها بر کل اقتصاد ایران را افزایش داد اما بانک مرکزی ابزار تغییر رویه برای تأمین ارز را ندارد. نتیجه این شد حجم زیادی از کالاهای وارد شده در گمرکات معطل تأمین ارز بود و امکان ترخیص را ندارند.
وی تاکید کرد: برای رفع این مشکل بانک مرکزی به وزارت صمت پیشنهاد داده تا برنامه تفصیلی تخصیص ارز به کالاهای وارداتی مختلف شامل اسامی کالاها، تاریخ واردات آن، حجم مورد نیاز و زمان ترخیص را به بانک مرکزی تعیین کنند تا ارز مورد نیاز به تدریج به این کالاها اختصاص یابد.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/182952/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هندبال اصفهان با پیروزی به تعطیلات رفت

همه چیز درباره کشفیات مرموز باستان‌شناسی در اصفهان / از کشف یک کوره اعجاب‌انگیز تاریخی تا لوله‌های عظیم آب و فاضلاب 1000 ساله و یک سازه عجیب مسقف احتمالا متعلق به یهودیان (فیلم)

چاپ ایران چک 500 هزار تومانی تکذیب شد

اولویت کمیته امداد، توانمندسازی مددجویان در حوزه اشتغال و مسکن است

سیل در امارات، انجام پروازهای فرودگاه امام به دبی را متوقف کرد

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

دیدگاه دولت و مجلس سرمایه‌داری است؛ مشکلات کارفرما و نوسان قیمت دلار چه ربطی به کارگر دارد؟

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

چرا حقوق و مالیات‌ها متناسب نیست؟

ساخت کمپینگ گردشگری غارسهولان مهاباد

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

آمادگی کامل جمعیت هلال‌احمر سراوان جهت امدادرسانی

پیروزی شیرین فراز بام خائیز دهدشت بر سپاهان نوین اصفهان

پیروزی نزدیک سپاهان و گل کاشتن فرازبام

زاینده‌رود اصفهان دوباره جاری شد

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاه‌های کشور در مهاباد

برگزاری رویداد فن‌آب برای صرفه‌جویی مصرف آب در صنایع نساجی

همایش استانی روز فیزیک در دانشگاه صنعتی اصفهان + فیلم

اولین کنگره پژوهش و فناوری در حوزه بهداشت و سلامت + فیلم

ورود سامانه بارشی به استان از فردا

اختصاص 350 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه طرحهای آبیاری در شهرستان مهاباد

آیفون 16 پرو به پوشش ویژه لنز دوربین برای بهبود کیفیت تصویر مجهز خواهد شد

غربت مرتضی

دولت در وضع کنونی، منفعل بوده و کنترلی بر قیمت ارز ندارد/ نرخ دلار تا زمان برگزاری انتخابات آمریکا ظرفیت افزایش تا 100 هزارتومان را دارد

افزایش ناگهانی مالیات صدای این گروه را درآورد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ساخت کمپینگ گردشگری غار سهولان مهاباد

گرامیداشت یاد و خاطره سردار سرلشکر حجازی در مهاباد

برد شیرین فراز بام خائیز دهدشت بر سپاهان نوین اصفهان

تاریخ رونمایی گوشی پرچمدار 2024 سونی لو رفت

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

رفع 48نقطه حادثه‌خیز شناسنامه‌دار از راه‌های استان

معدوم‌سازی 2 تن مواد غذایی فاسد در اردستان

لزوم استفاده از ظرفیت مشاغل خانگی برای توانمندسازی محلات شهر اصفهان

توانمندسازی محلات شهر صرفا ایجاد اشتغال نیست

ارتقای برنامه سازی و تقویت نگرش حرفه‌ای در شبکه استانی