پیام سپاهان

آخرين مطالب

چه کسی برنده مناظره شد؟ مقالات

چه کسی برنده مناظره شد؟
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - فرارو / متن پیش رو در فرارو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
اولین مناظره انتخاباتی دونالد ترامپ و رقیب دموکراتش جو بایدن شامگاه سه‌شنبه به وقت آمریکا برگزار شد؛ مصاف رو در روی این نامزد‌ها پرهیاهو، مملو از انتقادات دو طرفه بود.
مناظره انتخاباتی این دو رقیب جمهوری‌خواه و دموکرات در دانشگاه «کیس وسترن ریزرو» در کلیولند ایالت اوهایو با مجری‌گری «کریس والاس» که در فاکس نیوز مشغول به کار است و در شش بخش 15 دقیقه‌ای حول محور‌های سوابق این دو نامزد، دیوان عالی آمریکا، کووید-19، اقتصاد، نژاد و خشونت در شهر‌ها و درستی انتخاباتی انجام شد.
با وجود اینکه بسیاری تصور می‌کردند در اولین مناظره ترامپ می‌تواند برنده باشد، اما نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بایدن عملکرد بهتری داشته است.
نظر سنجی سی بی اس نیوز، جو بایدن را برنده اولین مناظره 90 دقیقه‌ای بین نامزد‌ها معرفی کرد. در این نظرسنجی‌ها، 48 درصد می‌گویند بایدن برنده شده است، در حالی که 41 درصد می‌گویند ترامپ پیروز مناظره است. 10 درصد هم می‌گویند عملا دو رقیب مساوی شده‌اند. البته نتایج نظرسنجی‌های رسانه‌ها درباره مناظره متفاوت است.
در این بین برخی ناظران می‌گویند این مناظره برای آمریکا یک "آبروریزی" بوده است. ریچارد هاس رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا در توئیتی نوشت: «دعا می‌کنم مارشال مک لوهان (فیلسوف کانادایی) اشتباه کرده باشد و کل جهان تماشاگر این مناظره نباشند، در غیر این صورت این مناظره باقی‌مانده نفوذ آمریکا را در جهان تضعیف می‌کند و آرمان دموکراسی را با مشکل مواجه می‌کند.»
از حواشی مهم مناظره این بود که وقتی ترامپ بار‌ها و بار‌ها وسط حرف‌های رقیبش پرید، بایدن عصبانی شد و خطاب به ترامپ گفت: "خفه شو مرد!"
بایدن در جای دیگری از حرف‌هایش هم وقتی ترامپ گفت «بگو قضیه اینکه پسرت از همسر شهردار مسکو 3.5 میلیون دلار پول گرفته چیست»، گفت: "خیلی سخت است آدم بخواهد با این دلقک حرف بزند."
برخی نظرسنجی‌های می‌گویند بایدن پیروز مناظره بوده است
محسن جلیلوند کارشناس مسائل بین‌الملل درباره اولین مناظره به فرارو گفت: «مناظره ترامپ و بایدن خروجی زیادی نداشت. نظرسنجی‌ها هم همین را نشان می‌دهد. مناظره‌ها در گذشته این هدف را دنبال می‌کرد که آرای خاکستری را به سمت یک کاندیدا بکشانند، اما حالا مردم آمریکا عموما تصمیم خود را از قبل گرفته‌اند و بخش خاکستری به نوعی کوچک شده است. این موضوع از تاثیر مناظره‌ها کاسته است.»
او افزود: «این مناظره آغازگر دور تازه‌ای از تنش‌های انتخاباتی خواهد بود. مناظره بعدی سیاست خارجی است که حساس‌تر است. بایدن به ترامپ می‌گوید تو سگ دست‌آموز پوتین هستی و ترامپ هم به بایدن می‌گوید چین علاقمند به پیروزی توست، در سیاست خارجی تنش میان دو نامزد بالاتر می‌رود.»
جلیلوند درباره اینکه چه کسی در مناظره اول موفق بوده، گفت: «بایدن تا حدودی موفق‌تر ظاهر شد، ترامپ تلاش می‌کرد او را عصبانی کند، اما بایدن کارکشته است و 50 سال در سیاست آمریکا کار کرده و رفتار کاسبکارانه ترامپ را می‌شناسد.»
او تاکید کرد «این مناظره تاثیر آنچنانی در فضای انتخابات نداشت باید دید در دو مناظره دیگر چه اتفاقی رخ می‌دهد، اما کلا این مناظره‌ها نهایتا در جابه جایی 5 یا 6 درصد آرا موثر است.»
احتمال اقدامات غافلگیر کننده در فضای انتخابات
مهدی مطهرنیا کارشناس و تحلیلگر مسائل بین الملل به فرارو گفت: «ایالات متحده آمریکا درگیر نوعی فرو ریزش اخلاق قدرت در گسترده ادبیات سیاسی است. (زبان سیاسی با ادبیات سیاسی پهلو پدیده هم‌اند، اما یکسان نیستند) ادبیات سیاسی به شکل توامان در برگیرنده زبان و کنش سیاسی است. به نظر می‌رسد ادبیات سیاسی ایالات متحده آمریکا به واسطه کاربرد زبان سیاسی غیر فاخر دچار لغزش‌های شدید شده است.»
او افزود: «از جرج واشنگتن تا ترامپ به عنوان چهل و پنجمین رییس جمهوری آمریکا، چهر‌ه‌های برجسته‌ای همچون جفرسون، آبراهام لینکلن، روزولت، کندی، تاحدودی اوباما و... بر اریکه ریاست جمهوری تکیه زده‌اند و توانسته‌اند این کشور تازه تاسیس را به قله‌های بلند قدرت در نظام بین الملل صعود دهند و اکنون در بالای این قله ترامپ ادبیاتی بسیار خشن و فاقد وزانت به کار می‌برد در برابر آن جو بایدن هم در انعکاس و پژواک در مسیر همین ادبیات قرار می‌گیرد.»
این کارشناس مسائل بین الملل افزود: «ترامپ تلاش کرد جو بایدن را عصبانی کند و عصبانیت او به حدی بالا رفت که عبارت "خفه شو مرد" را به کار برد. استفاده از این عبارت در ادبیات سیاسی ایالات متحده آمریکا با وجود کاربرد آن که در مجامع غیر رسمی تا حدودی پذیرفته شده است، اما در یک مناظره تلویزیونی بین دو کاندیدای انتخابات بحث‌برانگیز است.»
مطهرنیا درباره اینکه کدام یک برنده انتخابات بودند گفت: «من فکر می‌کنم هیچکدام برنده این میدان نبودند. آنانکه با بایدن بودند در کنار او ماندند و آنانکه با ترامپ بودند هم در کنارش ماندند. اگرچه ممکن است نظرسنجی‌های امروز و فردا از سوی موسسه‌های گوناگون ارزیابی‌های متفاوتی را به نمایش بگذارند، ولی دور اول مناظره نمایانگر نوعی شکست برای ادبیات سیاسی آمریکاست. ترامپ و بایدن در مناطره اول به جای اینکه درباره سیاست‌ها صحبت کنند به نقد شخصیت و رفتار و کردار یکدیگر پرداختند.»
این کارشناس درباره اینکه مناظره شب گذشته فضای انتخابات آمریکا را به چه سمت‌وسویی می‌برد، گفت: «آنچه که سپهر حاکم بر انتخابات ایالات متحده آمریکاست، افزایش باند اصطکاک میان حزب دموکرات و جمهوری خواه و تعارضات درونی هر دو حزب در حمایت از کاندیدای مطلوبشان است. هم در حزب دموکرات بایدن کاندیدای ایده‌ئال نیست و هم در حزب جمهوری خواه ترامپ نامزد کامل و ایدئالی نبوده و نیست. در سال 2016 هم ژنرال‌های حزب جمهوری خواه با او همراه نبودند؛ لذا باید گفت باند پرپهنای اصطکاک درون حزبی و برون حزبی در رویایی ترامپ و بایدن افزایش یافته است و این می‌تواند مسئله سورپرایز انتخابات را تشدید کند. به گونه‌ای که ترامپ دست به اقدام غافلگیر کننده بزند و از طرف دیگر بایدن و طرفدارانش تلاش کنند، محیط عمل و اقدام ترامپ را به کنکاش‌های رسوا کننده متمایل سازند. این می‌تواند در آستانه انتخابات بازی را به سمت تشدید مسائل ببرد.»
او افزود: «ترامپ هشیاری و تمرکز بیشتری در یادآوری اطلاعات و بازگو کردن به موقع آن‌ها دارد، در حالیکه بایدن از همین حرکت ترامپ به سرعت عصبی می‌شود و عباراتی مانند "خفه شو" و یا "دلقک" را به کار می‌برد. بایدن تلاش کرد به چند موضوع که پاشنه آشیل ترامپ از دید دموکرات هاست از جمله بحران کرونا بپردازد»
مطهرنیا معتقد است: «این مناظره تا حدودی وزن کشی نخست برای انتخابات کنونی است. مناظره دوم می‌تواند بسیار جنجالی‌تر هم باشد.»

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/182940/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اقامه نماز جمعه در مصلای امام خمینی شهر ایلام

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

7 اردیبهشت به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد

اصفهان موفق‌ترین استان در اجرای مأموریت ساماندهی اتباع خارجی است

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

آمریکا برای اولین‌بار خلبان هوش مصنوعی را در یک آزمایش هوایی در مقابل انسان قرار داد

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

قرارداد کار کارگران یک ماهه شد!

عمارت انگورستان ملک

رئیسی: داعیه‌داران دانشجو دوستی در آمریکا دانشجویان را به خاطر دفاع از مظلوم به خاک و خون می‌کشند

اصفهان پرچم‌دار شهرسازی الکترونیک است

هشدار زرد هواشناسی مدیریت بحران اصفهان را به حال آماده باش درآورد

تأکید بر حفظ فرهنگ ایرانی اسلامی و ترویج  فرهنگ حجاب و عفاف در مهاباد

تاکید استاندار اصفهان بر هم‌افزایی مدیران‌ اجرایی

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

اولین گوشی مون‌دراپ با 2 جک هدفون و نمایشگر اولد 120 هرتز رونمایی شد

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

7 اردیبهشت‌ به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد

7 اردیبهشت‌ به نام گز اصفهان شیرین و جهانی شد

کاهش آسیب های اجتماعی با حضور در یادواره شهدا

با توجه به مسائل متعدد در شهرستان اصفهان بازدیدهای مختلفی برنامه‌ریزی شده است

انهدام باند 3 نفره سارقان با اعتراف به 19 فقره سرقت

شهر هوشمند را تبدیل به تجربه عملیاتی کردیم

لزوم پیوست رسانه‌ای پروژه‌ها در شهر/ محتوای رسانه‌ها باید مورد سنجش قرار گیرد

گندم‌کاران مبارزه با آفت سن گندم را انجام دهند

راه اندازی سومین مرکز تخصصی نماز کشور در استان؛بزودی

ثبت 15 دستاورد هوشمندسازی در سازمان آتش‌نشانی اصفهان

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

ورزنه شهر فرشتگان چادر سفید ایران

آماده باش دستگاههای امدادی و خدمات رسان در مناطق جنوب و شرق استان

تجهیز نگهبانان دامداری‌ها به وسایل ارتباطی

افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد

صعود تیم مهاباد به دور دوم مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو کشور

نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان

نظام آموزشی اردستان، معاونت آموزشی و پرورشی ندارد

چرا اردستان معاونت آموزشی و پرورشی ندارد؟

پیش‌بینی بارش‌های رگباری و تندباد برای 11 شهرستان اصفهان تا آخر شب

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

«صفحه اول اینترنت» برای تمرکز بیشتر بر دیدگاه‌ها، آپدیت شد

گزارش درآمد سه ماهه متا اعلام شد؛ سقوط 16 درصدی سهام غول فناوری