پیام سپاهان

آخرين مطالب

جنگ قره باغ؛ اسرائیل، پاکستان و هند حامی کدام طرفند؟ مقالات

جنگ قره باغ؛ اسرائیل، پاکستان و هند حامی کدام طرفند؟
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - دیپلماسی ایرانی /متن پیش رو در دیپلماسی ایرانی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
یوراشیا تایمز/ تنش ها بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان با حملات مرگبار در منطقه قره باغ/ناگورنو به اوج خود رسیده است. وزارت دفاع ارمنستان گفته در جریان حمله به استان تاووش این کشور از هواپیماهای بدون سرنشین استفاده شد است. حکمت حاجیف، رئیس اداره امور سیاست خارجی جمهوری آذربایجان، هم ارمنستان را مسئول این حملات دانسته و گفته: «حمله جدید ارمنستان علیه جمهوری آذربایجان عملی متجاوزانه و استفاده از زور است. این یک تحریک دیگر ارمنستان از زمان حادثه تُووز به شمار می رود. رهبری سیاسی و نظامی ارمنستان مسئول است.»
در همین حال، رسانه های ترکیه ادعا کردند که ارمنستان «حملاتی» علیه جمهوری آذربایجان انجام داده است. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، ارمنستان را در پی این حمله محکوم کرد و پایان سریع اشغال سرزمین های آذربایجان زا خواستار شد و گفت: «ترکیه با همه امکانات و قلب خود در کنار جمهوری آذربایجان دوست و برادر ایستاده است.» جدای از ترکیه، پاکستان هم پشت جمهوری آذربایجان درآمد. وزارت امور خارجه پاکستان در بیانیه ای اعلام کرد: «پاکستان در کنار ملت برادر جمهوری آذربایجان است و از حق آنها برای دفاع از خودشان حمایت می کند. ما در مورد قره باغ کوهستانی از موضع آذربایجان پشتیبانی می کنیم که مطابق با چندین قطعنامه مصوب شورای امنیت سازمان ملل است.»
غیر از ترکیه و پاکستان، اسرائیل هم در پی روابط دیرینه خود با جمهوری آذربایجان، از این کشور در برابر ارمنستان حمایت می کند. بدین ترتیب، تل آویو به رغم روابط پرتنش با با آنکارا و اسلام آباد، در تنش های اخیر در منطقه با آنها همسو شده است. ست جی. فرانتزمن در یک گزارش تحلیلی نوشته: «مساله اسرائیل این است که ترکیه یکی از خصمانه ترین کشورها در برابر آن در خاورمیانه است. ترکیه و ایران در شدت ضد اسرائیلی بودن رقابت می کنند که بیشتر به دلیل حزب حاکم فعلی ترکیه است که برای منحرف کردن اذهان عمومی از مشکلات اقتصادی داخلی، روی ملی گرایی و نظامی گرایی متمرکز شده.» پاکستان هم با اسرائیل هیچ گونه روابط دیپلماتیکی ندارد و آن را به رسمیت نمی شناسد. کارشناسان معتقدند جدای از ایران، پاکستان احتمالا یکی از کشورهایی خواهد بود که هرگز اسرائیل را به رسمیت نخواهد شناخت و این مساله، اتحاد آنها در حمایت از جمهوری آذربایجان را پیچیده تر می کند.
در طرف دیگر، ارمنستان از سوی شریک امنیتی دیرینه خود یعنی روسیه حمایت می شود. مسکو علاوه بر اینکه سال گذشته موشک های بالستیک و هواپیماهای جنگنده جدید «سوخو-30اس ام» در اختیار ایروان گذاشته، از طریق کمک های نظامی نیز از آن حمایت کرده است. به علاوه، مسکو بخشی از سازمان پیمان امنیت جمعی، یک اتحاد نظامی مشابه ناتو با رهبری روسیه و متشکل از هفت کشور شوروی سابق، است. جمهوری آذربایجان از اعضای این سازمان نیست. ماموریت سازمان پیمان امنیت جمعی این است که از اعضایی که با تهدید خارجی مواجه هستند، حمایت کند. در نتیجه، در صورت تشدید تنش ها، ارمنستان می تواند به حمایت این سازمان رجوع کند.
کشور دیگری که احتمالا از ارمنستان پشتیبانی خواهد کرد، هند است. هند اخیرا یک توافق 40 میلیارد دلاری با ارمنستان برای تامین رادارهای مکان یابی سلاح «سواتی» بسته است. گفته می شود لهستان و روسیه هم برای امضای توافق با ارمنستان در حال رقابت بودند، اما هند موفق به توافق شد. 
با این حال، تحلیل گران معتقدند ارمنستان با توجه به اینکه بیشتر سامانه های دفاعی آن روسی هستند، تصمیم به متنوع سازی خریدهای نظامی خود دارد و از این نظر ممکن است حمایت روسیه را از دست بدهد. فواد شهبازوف، تحلیل گر ارشد تحقیقاتی در باکو، این مساله را که مسکو چشم خود را به روی حضور فزاینده دهلی نو در حیاط خلوت خود نمی بندد: «اتحاد هند-ارمنستان در واقع واکنشی به مثلث استراتژیک جمهوری آذربایجان، پاکستان و ترکیه است. جمهوری آذربایجان، پاکستان و ترکیه در چند سال گذشته مواضع خود را در بسیاری از موضوعات مهم مانند همکاری اقتصادی و حمایت از تمامیت ارضی یکدیگر هماهنگ کرده اند.»
در همین حال، هند و ترکیه در پی حمایت آنکارا از اسلام آباد در مساله کشمیر به وخامت گراییده است. ترکیه به دستور پاکستان، صریحا هند را به دلیل لغو وضعیت ویژه جامو و کشمیر در سال گذشته مورد انتقاد قرار داد.
ایران به عنوان یک کشور دیگر هم مرز با ارمنستان و جمهوری آذربایجان، به طور سنتی سیاست ایجاد توازن بین دو کشور را به اجرا گذاشته است؛ با این حال، ایران در پشت صحنه قاطعانه از ارمنستان حمایت می کند تا با نفوذ ترکیه در جمهوری آذربایجان مقابله کند. به علاوه، دلایلی مانند اختلافات ارضی بین ایران و جمهوری آذربایجان، نگرانی درباره چگونگی تقسیم منابع طبیعی دریای خزر، روابط نزدیک جمهوری آذربایجان با اسرائیل و تمایل سیاسی برای متعادل سازی روابط ترکیه و جمهوری آذربایجان همگی سبب می شوند ایران به حمایت از ارمنستان بیشتر تمایل داشته باشد.
با درهم تنیدگی روابط در دنیای مدرن، این درگیری منطقه ای می تواند بهترین متحدان را در برابر یکدیگر قرار دهد. در غیر این صورت، چه کسی می توانست تصور کند پاکستان، ترکیه و اسرائیل می توانند در برابر هند، روسیه و ایران قرار بگیرند.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/182936/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رئیسی: داعیه‌داران دانشجو دوستی در آمریکا دانشجویان را به خاطر دفاع از مظلوم به خاک و خون می‌کشند

اصفهان پرچم‌دار شهرسازی الکترونیک است

هشدار زرد هواشناسی مدیریت بحران اصفهان را به حال آماده باش درآورد

تأکید بر حفظ فرهنگ ایرانی اسلامی و ترویج  فرهنگ حجاب و عفاف در مهاباد

تاکید استاندار اصفهان بر هم‌افزایی مدیران‌ اجرایی

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

اولین گوشی مون‌دراپ با 2 جک هدفون و نمایشگر اولد 120 هرتز رونمایی شد

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

7 اردیبهشت‌ به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد

7 اردیبهشت‌ به نام گز اصفهان شیرین و جهانی شد

کاهش آسیب های اجتماعی با حضور در یادواره شهدا

با توجه به مسائل متعدد در شهرستان اصفهان بازدیدهای مختلفی برنامه‌ریزی شده است

انهدام باند 3 نفره سارقان با اعتراف به 19 فقره سرقت

شهر هوشمند را تبدیل به تجربه عملیاتی کردیم

لزوم پیوست رسانه‌ای پروژه‌ها در شهر/ محتوای رسانه‌ها باید مورد سنجش قرار گیرد

گندم‌کاران مبارزه با آفت سن گندم را انجام دهند

راه اندازی سومین مرکز تخصصی نماز کشور در استان؛بزودی

ثبت 15 دستاورد هوشمندسازی در سازمان آتش‌نشانی اصفهان

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

ورزنه شهر فرشتگان چادر سفید ایران

آماده باش دستگاههای امدادی و خدمات رسان در مناطق جنوب و شرق استان

تجهیز نگهبانان دامداری‌ها به وسایل ارتباطی

افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد

صعود تیم مهاباد به دور دوم مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو کشور

نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان

نظام آموزشی اردستان، معاونت آموزشی و پرورشی ندارد

چرا اردستان معاونت آموزشی و پرورشی ندارد؟

پیش‌بینی بارش‌های رگباری و تندباد برای 11 شهرستان اصفهان تا آخر شب

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

«صفحه اول اینترنت» برای تمرکز بیشتر بر دیدگاه‌ها، آپدیت شد

گزارش درآمد سه ماهه متا اعلام شد؛ سقوط 16 درصدی سهام غول فناوری

شاهکار ایرانی در سریلانکا

نجات روسیه با اقتصاد موازی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

هشدار زرد هواشناسی مدیریت بحران اصفهان را به حالت آماده‌باش درآورد

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

اهدای 14 سری جهیزیه به 14 زوج زیر پوشش بهزیستی در اصفهان

آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید

یکی از مشکلات شهرستان اصفهان وجود نگاه برخوردار است

آب مهمترین مسئله در شرق اصفهان است

امدادرسانی گروه‌های جهادی کاشان در سیل

نمایشگاه بین‌المللی صنایع وابسته فرش ماشینی برگزار می‌شود

بهره برداری از زورخانه ده ونک

افتتاح بخشی از رینگ چهارم ترافیکی اصفهان تا پایان سال

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش