پیام سپاهان

آخرين مطالب

توسعه کشاورزی اصفهان با جهش طرح‌های آبیاری تحت فشار اقتصادی

توسعه کشاورزی اصفهان با جهش طرح‌های آبیاری تحت فشار
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان- افزایش بهره وری، سهولت آبیاری، امکان آبیاری زمین‌های شیب‌دار و جلوگیری از فرسایش خاک، صرفه جویی در نیروی کار، پیشگیری از کارهای سخت در روش‌های سنتی و تسهیل فعالیت‌های کشاورزان از جمله مزایای گسترش طرح‌های آبیاری تحت فشار است.

بر اساس گزارش‌ وزارت جهاد کشاورزی طرح توسعه سامانه‌های جدید آبیاری به دلیل اینکه بیشترین اثربخشی را در افزایش بهره‌وری از منابع آب و خاک و تقویت امنیت غذایی کشور دارد، در سطح 2 میلیون و 400 هزار هکتار از اراضی مدرن و سنتی ایران اجرا شده است.

آبیاری تحت فشار در کشور هر ساله و پیش از آغاز برداشت از صندوق توسعه ملی در سطح حدود 56 هزار هزار هکتار زمین کشاورزی انجام می شد و پس از تخصیص اعتبارات از این صندوق هر سال  این رقم به طور متوسط به 150 هزار هکتار رسید که از جهش سه برابری حکایت دارد.

به اعتقاد کارشناسان و پژوهشگران آب و کشاورزی، استان اصفهان در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد و  هر ساله کاهش منابع آبی را در این منطقه شاهد هستیم و از سوی دیگر زاینده‌رود در شرایط خشکسالی بسر می برد که همین امر وضعیت هرساله کشاورزی استان را در هاله ای از ابهام قرار می‌دهد لذا نیاز است که شبکه‌های آبیاری تحت فشار کشاورزی توسعه پیدا کند.

افزایش چشمگیر آبیاری تحت فشار در مزارع اصفهان با حمایت دولت

بنا به اعلام مدیر امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان حجم طرح‌های آبیاری تحت فشار انجام شده فعلی در مقایسه با ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید حدود 81 درصد افزایش داشته است به این صورت که در سال 92 حدود 68 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان به این نوع آبیاری مجهز شد و این رقم اکنون به 123 هزار هکتار رسیده است.

مجید امینی در گفت و گو با ایرنا درباره دلایل این پیشرفت قابل توجه اظهارداشت: در دوران حضور محمود حجتی وزیر اسبق کشاورزی برای موضوع آبیاری تحت فشار  و سامانه‌های جدید آبیاری مشاور و دفتر مستقل در وزارتخانه تشکیل شد تا امور مرتبط با این امر به صورت مجزا انجام بگیرد وسازمان‌های جهاد کشاورزی در استان‌ها بتوانند با جلب اعتبارات و تصمیمات بموقع در راستای افزایش اراضی تجهیز شده به این سامانه‌ها بکوشند.

وی ادامه داد: این طرح‌ها از  اقدامات مثبت دولت تدبیر و امید در توسعه آبیاری تحت فشار در مزارع سراسر کشور بود که در استان اصفهان نیز به رشد قابل توجه منجر شد.

مدیر امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با بیان اینکه افزایش راندمان و بهره وری، مدیریت و صرفه جویی بهتر منابع آبی و بهبود در عملیات کاشت، داشت، برداشت از مزایا و نتایج توسعه آبیاری تحت فشار به شمار می‌رود تصریح کرد: پیش‌تر زمین‌های کشاورزی بزرگ با مساحت‌های زیاد برای طرح‌های آبیاری تحت فشار در نظر گرفته می‌شد اما در طرح‌های کنونی با حمایت از خرده مالکان با زمین‌های کشاورزی کوچک برای مثال زیر 50 هکتار، به تجهیزات آبیاری تحت فشار تجهیز می‌شود.

امینی ادامه داد: نباید از یاد برد که تخصیص اعتبارات از محل صندوق ذخیره ارزی و توسعه ملی نقش شایانی در توسعه این پروژه‌ها در سال‌های گذشته ایفا کرد و از سوی دیگر باید بدانیم که صندوق حمایت از توسعه کشاورزی با اقدامات مناسب دولت توانست سهم قابل توجهی از شبکه‌های آبیاری تحت فشار استان اصفهان را حمایت کند.

وی با اشاره به معضلات اقتصادی و مشکلات نقدینگی که اجرای طرح‌ها را به عقب می‌اندازد گفت: پیش‌تر اعتبارات دولتی پروژه‌های آبیاری تحت فشار 85 درصد از کل طرح را شامل می‌شد و 15 درصد باقی مانده را بخش خصوصی و یا همان کشاورزان پرداخت می‌کردند اما شرایط فعلی و کاهش نقدینگی که در پی تحریم‌ها رخ داد سبب شده است تا حدود 50 یا 60 درصد از این سهم به کشاورز تحمیل شود و باقی‌مانده را دولت پرداخت کند.

مدیر مدیریت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با بیان اینکه گرانی لوله و اتصالات در سال‌های اخیر مشهود است خاطرنشان کرد: برای ابتدای سال 99 تا الان تا 2 برابر افزایش قیمت لوله و اتصالات داشته‌ایم و در کنار آن دستمزدها نیز بیشتر شده است و این در حالی است که اعتبارات ثابت مانده و تخصیص آن‌ها هم به سختی صورت می‌گیرد.

قابلیت تجهیز 250 هزار هکتار مزارع اصفهان به آبیاری تحت فشار

امینی در پایان گفت: بر اساس مطالعات انجام شده در حدود 250 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان اصفهان قابلیت انجام طرح‌های آبیاری تحت فشار را دارد و مطالعات این امر انجام شده و در صورت تامین اعتبار می‌توان مزارع باقی‌مانده را به تجهیزات مذکور تجهیز کرد.

در این ارتباط استادیار دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: توسعه کشاورزی اگرچه از اهمیت بالایی برخوردار است اما استفاده از فنون نو و پیشرفته بخصوص در زمینه آبیاری‌های تحت فشار باید بیش از گذشته در دستور کار قرار گیرد.

حمیدرضا عشقی زاده اضافه کرد: کاهش منابع آبی در منطقه مرکزی ایران و بویژه اصفهان باید جدی گرفته شود و در این ارتباط مصرف بهینه آب کشاورزی با اجرای شبکه‌های جدید آبیاری امکان‌پذیر خواهد بود.

وی ارائه تسهیلات در این ارتباط را ضروری ارزیابی کرد و گفت: پیشرفت و توسعه کشاورزی بدون توجه به روش‌های جدید در تمامی زمینه‌های کاشت داشت برداشت میسر نیست که آبیاری و شیوه‌های جدید آن در تحقق این مهم نقش شایانی ایفا می‌کند.

استان اصفهان با دارا بودن 563 هزار هکتار اراضی کشاورزی 3.5 درصد از اراضی کشاورزی کشور را  به خود اختصاص داده است و در مناطق گرم و خشک استان خرما، انار و پسته و در مناطق سرد و کوهستانی استان بادام و گردو و در مناطق معتدل و معتدل سرد انواع محصولات دانه دار و هسته دار کشت می‌شود.

مجموع  اراضی زراعی استان حدود  486 هزار هکتار است که در سال‌های نُرمال از حیث بارندگی حدود 70 درصد آن به کشت محصولات زراعی مانند انواع غلات، حبوبات و محصولات علوفه ای، جالیزی و انواع سبزی و صیفی و گیاهان زینتی اختصاص می‌یابد و تولید سالانه محصولات زراعی استان در شرایط عادی حدود چهار میلیون و پانصد هزار تن است.

مجموع اراضی باغی استان نیز حدود 80 هزار هکتار است و بطور عمده شامل محصولاتی مانند انواع سیب درختی، انار، به، انگور، بادام، پسته، گلابی و زردآلوست و مجموع تولیدات باغی و گلخانه‌ای استان در شرایط عادی حدود 800 هزار تن برآورد می‌شود.

از تولیدات شاخص محصولات کشاورزی استان می‌توان به شیرخام با تولید یک هزار و 443 تن (رتبه اول کشور)، گوشت مرغ با تولید حدود 200 هزار تن و تخم مرغ 105 هزار تن در سال (رتبه دوم)، گوشت قرمز با تولید هفتاد هزار تن در سال (رتبه پنجم)، عسل هفت هزار و سیصد تن در سال (رتبه سوم) ، گوشت بوقلمون 10 هزار تن (رتبه اول) و شترمرغ با تولید هزار تن در سال (رتبه دوم) در سال اشاره کرد.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/182792/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پدر گلاب ایران درگذشت

حمایت نمازگزاران بادرود از مردم غزه

کشف 523 میلیارد ریال لوازم یدکی احتکاری از انباری غیر مجاز در اصفهان

اولین تصاویر از فرمانده کل ارتش ساعاتی پس از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

تاکید مقام‌های اروپایی بر لزوم جلوگیری از تشدید تنش‌ها در پی حادثه اصفهان

دشمن برای جبران عملیات تحقیر امیز خود دست به عملیات روانی زده است

بیانیه عمان در محکومیت حادثه اصفهان + عکس

درخواست مهم باشگاه سپاهان از مورایس

واکنش یک امام جمعه به شلیک پدافند هوایی به ریزپرنده ها در اصفهان /منشا این ریزپرنده ها خارج از کشور نبوده است /آبروی اسرائیل رفت

دشمن برای جبران عملیات تحقیرآمیز خود دست به عملیات روانی زده است

پیش‌بینی آب و هوای اصفهان در 24 ساعت آینده؛ امروز پنجشنبه 31 فروردین

واکنش فرمانده نیروی زمینی ارتش به حادثه امروز اصفهان

ببینید | جزئیات مقابله سامانه‌های پدافند هوایی با اشیای مشکوک در آسمان اصفهان

واکنش مقامات اروپایی به حادثه امروز اصفهان

بارش‌های همرفتی مناطقی از اصفهان را فرامی‌گیرد

فیلم/ جزئیاتی از ماجرای صبح جمعه اصفهان

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

رقیب اپ استور آغازبه‌کار کرد؛ فروشگاهی جدید برای برنامه‌ها و بازی‌های آیفون

آیپد ایر 12.9 اینچی به پنل Mini-LED نمایشگر مجهز خواهد شد

متا مدعی شد: مدل زبانی لاما 3 عملکرد بهتری نسبت به اغلب رقبا دارد

فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟/ بابایی: می‌خواهند توپ دستمزد را به زمین قوای دیگری بیندازند و مجلس را با جامعه کارگری درگیر کنند

وزیر تندرو اسرائیل درباره حادثه اصفهان : ضعیف / آژانس : آسیبی به تاسیسات هسته ای ایران نرسیده

(تصاویر) نمایشگاه خودرو و موتورسیکلت‌ در اصفهان

بازگشت کاروان قرآنی اهل‌بیت (ع) خمینی شهر به کشور

نخستین واکنش مقامات اسرائیل به اتفاقات اصفهان

واکنش آژانس انرژی اتمی به حمله امروز صبح در اصفهان

حادثه اصفهان/ واکنش‌های بین‌المللی چه بود؟

عکسی از تغییر مسیر پروازها از آسمان ایران همزمان با حوادث اصفهان

پشت‌پرده ماجرای انفجار در اصفهان چه بود؟

بن‌گویر با یک توئیت یک‌کلمه‌ای اسرائیل را مضحکه دنیا کرد

تصاویری از وضعیت در اطراف پایگاه هشتم شکاری اصفهان

واکنش صداوسیما به انفجار صبح امروز اصفهان: جنگ روانی است | فیلم

آزرده خاطر شدن رانندگان از روکش آسفالت فرسوده در جاده اصفهان - کاشان + فیلم

(تصاویر) امروز در اصفهان

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

مشخصات Redmi 13 5G و پوکو M7 پرو 5G لو رفت

جزئیات مقابله سامانه‌های پدافندی با اشیای مشکوک در آسمان اصفهان

تداوم خدمات‌رسانی به گردشگران در جاذبه‌های تاریخی و پایانه‌های مسافرتی استان اصفهان

عمان حمله ادعایی اسرائیل را محکوم کرد

واکنش فرمانده نیروی زمینی ارتش به حادثه اصفهان

خط و نشان صریح فرمانده نیروی زمینی ارتش برای اسرائیل بعد از تیراندازی به اشیا مشکوک در آسمان اصفهان

بخشی از طنزها در فضای مجازی درباره خسارت شدید حمله دیشب ریزپرنده ها به اصفهان (عکس)

واکنش چین به حمله ادعایی رژیم صهیونیستی

فیلم فعال شدن پدافندها برای هدف قرار دادن ریز پرنده‌ها در اصفهان

قهجاورستان کجای اصفهان است؟

فرمانده ارتش: تیراندازی به چند شیء پرنده انجام شد

تشییع وخاکسپاری پیکر مادر شهیدان حدادیان در کوهپایه

امیر حیدری: «وعده صادق» تحقق آیات سوره عنکبوت بود/ پدافند در حادثه اصفهان با هوشمندی عمل کرد

فیلم شبکه خبر از وضعیت خیابان‌های شهر بعد از حوادث بامدادی

ماجرای شنیده شدن صدای شدید در اصفهان / فرمانده‌کل ارتش: انفجار مربوط به تیراندازی پدافند به شئ مشکوکی بوده