پیام سپاهان

آخرين مطالب

سایه مرگ بر سر رویای دموکرات‌ها مقالات

سایه مرگ بر سر رویای دموکرات‌ها
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اعتماد /متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
محمدحسین لطف‌الهی/ دونالد ترامپ در شرایطی که تنها 43 روز تا زمان برگزاری انتخابات امریکا باقی مانده با یک خوش شانسی بزرگ روبه‌رو شده است و اکنون این شانس را دارد که ترکیب دیوان عالی فدرال را به نفع خود تغییر دهد. راث بیدر گینسبرگ یکی از 9 قاضی دیوان عالی فدرال امریکا جمعه شب به دلیل ابتلا به بیماری سرطان لوزالمعده جان خود را از دست داد. او یکی از 4 قاضی لیبرال دیوان عالی بود که در کنار 5 عضو محافظه‌کار این دیوان به فعالیت می‌پرداخت و با توجه به سن و تاثیرگذاری قابل توجهی که داشت، توانسته بود اثرگذاری زیادی بر روند کاری دیوان داشته باشد. با مرگ او دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا خواهد توانست فرد مورد نظر خود را که به احتمال بسیار زیاد یک قاضی محافظه‌کار خواهد بود به مجلس سنا معرفی کند تا ترکیب دیوان عالی فدرال 6 به 3 به نفع محافظه‌کاران تغییر کند. این در حالی است که به نوشته ان‌پی‌آر، نوه گینسبرگ بیانیه‌ای را منتشر کرده که مدعی است مادربزرگش چند روز قبل از مرگش نوشته و طی آن درخواست کرده جانشینش از سوی رییس‌جمهور بعدی امریکا تعیین شود.
دیوان عالی امریکا بالاترین مرجع حل اختلاف در امریکاست و تصمیم‌گیری نهایی در موارد بروز اختلاف بین دولت و کنگره نیز بر عهده این نهاد است. عضویت در هیات قضات دیوان عالی امریکا مادام‌العمر است و تغییر در ترکیب این هیات می‌تواند سال‌ها بر وضعیت موازنه قوا در این کشور اثرگذار باشد. دیوان عالی امریکا هشت قاضی و یک رییس دارد. هرچند که هر یک از این 9 نفر، آرایی برابر دارند، اما در عمل پس از رییس که از سوی رییس‌جمهور منصوب می‌شود، قاضی ارشد که بیشترین سابقه را در میان قضات دیوان عالی دارد، دارای بالاترین نفوذ است. با مرگ گینسبرگ، این فرصت در اختیار دونالد ترامپ و جمهوری‌خواهان سنا قرار گرفته تا برتری خود در این نهاد تاثیرگذار را تقویت کنند. به نوشته نیویورک‌تایمز، این موضوع از این‌رو تاثیرگذاری ویژه‌ای دارد که بدون در نظر گرفتن اینکه چه کسی در انتخابات نوامبر پیروز می‌شود، جمهوری‌خواهان خواهند توانست در برخی موارد مورد اختلاف میان دو جناح که به رای دیوان عالی نیاز دارد، برای سال‌ها اکثریت خود را تضمین کنند. در دوره گذشته دیوان عالی، رییس این دیوان که از سوی رییس‌جمهور انتخاب می‌شود در اکثر موارد چالش برانگیز که دعوا بر سر آزادی‌های فردی بالا می‌گرفت، از رای قضات لیبرال حمایت می‌کرد و همین امر باعث شده بود جمهوری‌خواهان قادر نباشند تا برخی خواسته‌های خود را عملی کنند. در چنین شرایطی اگر ترامپ بتواند در فرصت باقیمانده فرد مورد نظر خود را به دیوان بفرستد، آنها با کسب اکثریت قاطع رای رییس را نیز بی‌تاثیر خواهند کرد و این دموکرات‌ها را برای سال‌ها در موضع ضعف قرار خواهد داد.
جمهوری‌خواهان و جای خالی گینسبرگ
دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا روز گذشته با صدور بیانیه‌ای مرگ این قاضی ارشد را تسلیت گفت. در این بیانیه او از گینسبرگ به عنوان زنی با ذهنی درخشان و قدرتی مثال زدنی نام برده که برای 27 سال در دیوان عالی فدرال ایالات متحده خدمت کرده و اکنون پس از مبارزه طولانی مدت با بیماری سرطان جان خود را از دست داده است. واشنگتن‌پست نوشته است هرچند که ترامپ در این بیانیه از ناراحتی خود از خالی بودن جای خالی گینسبرگ سخن گفته اما در عمل خوشحال است که خواهد توانست با رای خود یک قاضی دیگر را به دیوان عالی بفرستد. میچ مک کانل، رهبر جمهوری‌خواهان سنا که در سال 2016 در مقابل باراک اوباما ایستاد و مانع از آن شد که رییس‌جمهور وقت امریکا پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، کاندیدای مدنظر خود را برای حضور در دیوان عالی معرفی کند، روز گذشته در موضعی متفاوت و متناقض گفت تلاش خواهد کرد تا پیش از برگزاری انتخابات کاندیدای مدنظر ترامپ را تایید و راهی دیوان عالی کند.
مک کانل درباره علت اتخاذ این موضع متناقض گفته که این‌بار شرایط متفاوت است، چراکه اکثریت مجلس سنا و ریاست‌جمهوری در اختیار یک حزب است و کشور دچار مشکل و تنش نخواهد شد. او در بیانیه خود که روز گذشته منتشر شد، نوشته است: «مردم امریکا یک بار در سال 2016 و یک بار نیز در سال 2018 با رای خود اکثریت مجلس سنا را در اختیار جمهوری‌خواهان قرار دادند تا با همکاری با رییس‌جمهور و حمایت از مواضع او کار را پیش ببریم». او تاکید کرده «ما این‌بار نیز به وعده خود وفا خواهیم کرد و به کاندیدایی که رییس‌جمهور معرفی کند، رای خواهیم داد.» جمهوری‌خواهان در حال حاضر حایز 53 کرسی از مجلس سنا هستند و برای تایید کاندیدای مدنظر رییس‌جمهور امریکا به 50 رای نیاز دارند. هر چند در نگاه اول این عدد برای جمهوری‌خواهان سهل‌الوصول به نظر می‌رسد، اما در پیش بودن انتخابات کنگره و نیاز برخی نمایندگان به رای مردم باعث خواهد شد که برخی از آنها نتوانند از موضع ترامپ حمایت کنند. نشانه‌های این مخالفت از سوی برخی سناتورهای جمهوری‌خواه نیز از هم‌اکنون آشکار شده و تا لحظه نگارش این گزارش دو سناتور مخالفت خود را با تصمیم میچ مک کانل اعلام کرده‌اند. سوزان کالینس در این باره به نیویورک‌تایمز گفته است: «من در ماه اکتبر به کاندیدای مدنظر رییس‌جمهور رای نخواهم داد، چراکه فکر می‌کنم به این سرعت نمی‌توان جایگزین مناسبی برای گینسبرگ یافت.» سناتور لیزا مورکوفسکی نیز جمعه شب در گفت‌وگو با نشریه محلی آلاسکا پابلیک اعلام کرده کاندیدای معرفی شده از سوی ترامپ را تایید نخواهد کرد. لیزا مورکوفسکی گفته که کمتر از 50 روز تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری باقی مانده و نباید حق مردم را برای تاثیرگذاری در این انتخاب سلب کرد. در مقابل جمهوری‌خواهانی نظیر لیندسی گراهام اعلام کرده‌اند به هر کسی که از سوی رییس‌جمهور معرفی شود، رای خواهند داد. نیویورک‌تایمز نوشته است برخی سناتورها نظیر میت رامنی هنوز پاسخ نداده‌اند که موضع‌شان در این خصوص چیست، اما تصمیم آنها در آینده امریکا می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.
دموکرات‌ها نگرانند
مواضع دموکرات‌ها نشان می‌دهد که هر چند ممکن است جمهوری‌خواهان نتوانند به خواسته خود دست یابند و اکثریت مجلس سنا را قانع کنند تا به کاندیدای مدنظر ترامپ رای دهند اما آنها به ‌شدت نگران این مساله هستند و عقیده دارند اگر این اتفاق بیفتد تا سال‌ها دولت‌های احتمالی دموکرات آسیب خواهند دید. اکثریت دموکرات‌ها ضمن ابراز ناراحتی از مرگ این زن «پیشرو» امریکایی خواستار به تعویق افتادن انتخاب جانشین او تا زمان روی کار آمدن رییس‌جمهور بعدی شده‌اند. هیلاری کلینتون نوشته است: «او راه را برای زنان امریکایی از جمله من گشود.» جو بایدن نیز با گوشزد کردن خطر حاکمیت محافظه‌کاران بر دیوان عالی هشدار داده که «رییس‌جمهور بعدی را باید مردم انتخاب کنند و این رییس‌جمهور بعدی است که وظیفه دارد جایگزین راث بیدر گینسبرگ را تعیین کند.» همچنین باراک اوباما، رییس‌جمهور پیشین امریکا از مجلس سنا خواسته که انتخاب جایگزین برای وی را تا بعد از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 به تعویق بیندازد. رییس‌جمهور پیشین امریکا با اشاره به اتفاقی که بعد از مرگ «آنتونین اسکالیا» یکی از قاضیان محافظه‌کار دیوان عالی امریکا در سال 2016 رخ داد، این اقدام را ممکن دانست. 

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/179325/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انتقاد از بی توجهی به از کارافتادگی جایگاه cng شهرعلویجه اصفهان

ببینید | تصاویری از وضعیت در اطراف پایگاه هشتم شکاری اصفهان پس از شنیدن صدای انفجار

تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت ملی کذب است

این تصویر رسانه اسرائیلی از اصفهان جعلی از آب درآمد +جزئیات

فوری /اولین واکنش ارتش به انفجار در اصفهان

انتقاد از نرخ پایین کرایه های باربری در نسیم شهر اصفهان

تسنیم: فرودگاه شکاری اصفهان در امنیت کامل است /مردم اصفهان در صف خرید حلیم هستند یا ورزش صبحگاهی می کنند /وضعیت غیرعادی نیست

ببینید| لحظه هدف قرار گرفتن چند ریز پرنده در آسمان اصفهان توسط پدافند هوایی ارتش

تکذیب برگزاری جلسه اضطراری شورای عالی امنیت کشور

لحظه هدف قرارگرفتن ریز پرنده ها در آسمان اصفهان توسط پدافند هوای

ببینید | واکنش کارشناس صدا و سیما به شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان؛ جنگ روانی است

(ویدئو) مقابله با ریزپرنده‌ها در آسمان اصفهان؛ حادثه اصفهان هیچ خسارتی نداشته است

لحظه هدف قرارگرفتن ریز پرنده ها در آسمان اصفهان توسط پدافند هوایی

زمین‌های قولنامه‌ای نخرید

آیفون 17 پلاس ظاهراً با نمایشگر کوچک‌تر از گوشی‌های فعلی پلاس معرفی می‌شود

امنیت کامل در سایت هسته‌ای اصفهان

ببینید | واکنش خبرگزاری تسنیم به ادعای انفجار در آسمان اصفهان

خبرهای جدید از تاسیسات هسته ای اصفهان /چرا پدافند هوایی پایگاه شکاری فعال شد؟

اصابت موشک به اصفهان صحت ندارد/ علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز

منشاء صدای انفجار در تبریز و اصفهان +فیلم

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | شلیک پدافند ایران به پهپادهای مهاجم | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه

گزارش ایرنا از مراکز حساس نظامی و امنیتی در کشور همزمان با شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز

خبرنگار صداوسیما: شهر اصفهان در امنیت و آرامش است

منشاء صدای انفجار در تبریز و اصفهان/ تا این لحظه هیچ گزارشی مبنی بر حمله از خارج وجود ندارد +فیلم

آرامش کامل در سطح شهر اصفهان

تکذیب برگزاری جلسه اضطراری شورای‌ عالی امنیت کشور

شرکت فرودگاه‌ها اعلام کرد: پروازها در این شهرها تعلیق شد

ببینید | روایت تسنیم از امنیت در کوه‌های انرژی هسته‌ای در اصفهان پس از شنیدن صدای انفجار

تاسیسات هسته‌ای در استان اصفهان در امنیت کامل است/ مقابله با چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی/ صدایی که بامداد امروز در تبریز شنیده شد به دلیل فعال شدن سامانه پدافند هوایی بود/ پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد

مقام ایرانی به رویترز: هیچگونه حمله موشکی به خاک ایران صورت نگرفته /المیادین: چیزی جز یک حباب رسانه ای نبود /تمسخر اسرائیل از سوی رسانه های عربی

ببینید | تصاویری از وضعیت در حوالی پایگاه هشتم شکاری اصفهان پس از شنیدم صدای انفجار

ارشد نظامی ارتش در استان اصفهان: صدای نسبتا شدید مربوط به شلیک پدافند هوایی اصفهان بود

لحظه هدف قرار گرفتن چند ریز پرنده در آسمان اصفهان توسط پدافند هوایی/ ویدئو

لحظه هدف قرار گرفتن چند ریزپرنده در آسمان اصفهان توسط پدافند هوایی

انفجار در آسمان اصفهان و تبریز /تاسیسات هسته‌ای در امنیت کامل است /تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

صدای انفجار در اصفهان / مورد هدف قرار گرفتن چند ریزپرنده در آسمان اصفهان

تا این لحظه هیچ گزارشی از حمله خارجی به ایران وجود ندارد

اصابت موشک به اصفهان صحت دارد؟ /علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز

اصفهان در امنیت کامل است؛ انهدام سه ریز پرنده توسط پدافند غیرعامل

وضعیت عادی در سایت هسته ای اصفهان

جلسه هم اندیشی بازگردانی اتباع در شهرستان بهارستان

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه

فارس و صدا و سیما: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل هستند

(ویدئو) جزئیات جدید از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

شنیده شدن صدای نسبتا شدید در شرق اصفهان/ تاسیسات هسته‌ای در امنیت کامل است

تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل قرار دارد

جزئیات جدید از انفجارها در آسمان اصفهان/ خبرگزاری مهر: سه ریزپرنده در آسمان اصفهان منهدم شد

واکنش فوری به ادعای رسانه‌های اسرائیلی درباره حمله به ایران

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه| شورای امنیت ملی تشکیل جلسه داد

شنیده شدن صدای انفجار در اطراف شهر قهجاورستان اصفهان