پیام سپاهان

آخرين مطالب

دو راهی عربستان و کویت برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل مقالات

دو راهی عربستان و کویت برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - فرارو /متن پیش رو در فرارو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
پس از عادی‌سازی روابط امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی پیش بینی می‌شد دومینوی آشکار‌سازی روابط کشور‌های عربی با رژیم اسرائیل آغاز شده باشد، اما به نظر نمی‌رسد کویت و عربستان در این باره عجله‌ای داشته باشند.
به گزارش رویترز، روزنامه القبس به نقل از یک مقام بلندپایه کویتی اعلام کرده است: پس از انعقاد قرارداد صلح و ایجاد رابطه میان رژیم اسراییل و امارات متحده عربی، موضع کویت در قبال اسرائیل هیچ تغییری نکرده و کویت آخرین کشوری خواهد بود که با رژیم صهیونیستی رابطه برقرار خواهد کرد.
القبس همچنین به نقل از این مقام ناشناس وزارت خارجه کویت نوشت این کشور به دهه‌ها سیاست خود برای حمایت از مردم فلسطین ادامه می‌دهد و مطابق با سیاست اتحادیه عرب تنها زمانی یک راه‌حل را برای مسئله فلسطینی می‌پذیرد که مورد قبول فلسطینی‌ها باشد.
از سوی دیگر نیز یک رسانه آمریکایی مدعی اختلاف در خاندان آل‌سعود بر سر عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی شده است.
روزنامه وال‌استریت‌ژونال نوشته است پس از علنی شدن روابط بحرین و امارات با اسرائیل بحث پشت‌پرده در دربار سلطنتی آل‌سعود شکل گرفته با این موضوع که آیا عربستان نیز باید در این مسیر پیش برود یا خیر.
مطابق این ادعا، «ملک سلمان»، پادشاه عربستان سعودی با پسرش محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور بر سر این موضوع اختلاف دارد. ملک سلمان از دیرباز حامی بایکوت رژیم اسرائیل بوده، اما محمد بن سلمان طرفدار ورود عربستان به تجارت با اسرائیل است.
به گواهی اخبار رسیده کویت همچنان در برابر عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل مقاومت می‌کند و عربستان نیز در این باره درگیر اختلافات داخلی است، اما آیا به این زودی می‌توان شاهد تغییر موضع این کشور‌ها و برقراری رابطه آن‌ها با رژیم اسرائیل بود؟
 رضا صدرالحسینی کارشناس غرب آسیا و جهان اسلام در این باره در گفتگو با فرارو اظهار کرد: با توجه به اقداماتی که رژیم صهیونیسیتی و آمریکایی‎ها برای برقراری رابطه با کشو‌های کوچک خلیج فارس و عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی انجام دادند دومینویی در منطقه در این باره به وجود آمده است، اما برخی کشور‌ها همچون کویت و عربستان کشور‌هایی نیستند که در مرحله فوری آشکارسازی رابطه بعد از بحرین قرار بگیرند و بخواهند روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی سازی کنند.
وی افزود: مقاومت این کشور‌ها به دلیل مخالفت‌هایی است که در حوزه حاکمیت آن‌ها از سوی جمعیت‌ها، گروه‌ها و سران قبایل و عشایر دو کشور وجود دارد. به نظر می‌رسد حکام کویت با توجه به اینکه این کشور جمعیت زیادی ندارد و از سویی به دلیل فضای حاکم بر آن و وجود مجلس مشورتی که در آن شیعیان و سنی‌ها مخالفت جدی با روابط کشورشان با رژیم اشغالگر قدس دارند با احتیاط عمل می‌کنند و به سرعت علاقه‌مند نیستند این آشکارسازی را انجام بدهند، چون هزینه‌های آن را بیشتر از منافع آن می‌دانند.
این کارشناس ادامه داد: در خصوص عربستان هم باید به اختلافاتی که در لایه‌های مختلف آن وجود دارد، اشاره کرد اختلافاتی که بین حکام فعلی با شاهزادگان و بین شاهزادگان با نیرو‌های مذهبی و استوانه‌های وهابی در عربستان و بین حاکمیت و سران قبایل و عشایر وجود دارد. علاوه بر این‌ها، حاکمیت عربستان در استان‌های شرقی خود با مردم بر سر اقداماتی مشکل دارد که در حوزه یمن انجام داده است؛ بنابراین به نظر نمی‌رسد کویت وعربستان با سرعت این اقدام را انجام بدهند.
صدرالحسینی همچنین تأکید کرد: با این‌که آمریکایی‌ها علاقه‌مند هستند که کشور‌های موثر خلیج فارس از جمله عربستان و کویت به موضوع آشکارسازی روابط‌شان با رژیم اسرائیل بپردازند، اما ملاحظاتی هم دارند و نگران هستند که با جنبش‌های داخلی این کشور‌ها مواجه شوند و اصل حکومت را از دست بدهند.
وی افزود: باید این نکته را متذکر شد که موضوع اختلاف بین پادشاه عربستان و ولیعهد آن محمد بن سلمان نیز وجود دارد ملک سلمان با توجه به تجربیاتی که دارد و شناختی که از ساختار و روابط قبیلگی حکومت دارد علاقه‌مند به پذیرفتن این ریسک نیست، اما با توجه به قول‌هایی که به بن سلمان داده شده و نوع رفتار او تعجیل بن سلمان برای این کار بیشتر است به خصوص برای اینکه به غرب نزدیک‌تر بشود و بتواند حمایت نیرو‌های غربی را در رژیم سعودی داشته باشد.
این کارشناس غرب آسیا با اشاره به اینکه حکام این کشور‌ها برای کاستن از مخالفت‌ها قطعا در این رابطه اقداماتی صورت می‌دهند، گفت: آن‌ها باید بیشتر در حوزه فرهنگی و مذهبی اقداماتی را انجام بدهند. چون مسئله رژیِم صهیونیستی موضوعی است که مستقیما به آرمان فلسطین و سرزمین‌های اسلامی مربوط می‌شود. عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل آن هم برای کشور‌هایی که سال‌هاست شعار حمایت از آرمان مردم فلسطین وآزادسازی قدس شریف را دادند به این راحتی نخواهد بود. برای همین این موضوع حتما باید در دستور کار بن سلمان به عنوان بخش غربگرای رژیم سعودی قرار بگیرد و بی‌تفاوتی را در نسل جدید ایجاد کند. چون عربستان از جمله کشور‌هایی است که جمعیت جوان دارد و بن سلمان به دنبال این موضوع است که عادی سازی را موضوعی عادی جلوه دهد و آن را از حوزه دینی و سیاسی خارج کند و به حوزه دیپلماتیک و روابط بین‌الملل ببرد. به نظر می‌رسد او از سال‌های گذشته و به ویژه از دوسال پیش این امر را در حیطه وظایف خود قرار داده، اما هنوز به فعالیت بیشتر در حوزه اجتماعی و فرهنگی نیازمند است تا بتواند این اقدام را که خیانت به جهان اسلام و فلسطین است عادی جلوه بدهد و حساسیت‌ها را کم کند.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/179315/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری 24 نمایشگاه صنایع دستی در هفته فرهنگی اصفهان

آغاز فرآیند صدور اسناد مالکیت بازار تاریخی کاشان

برگزاری 135 هزار جلسه رسیدگی قضائی به صورت الکترونیکی در اصفهان

احداث و تعمیر 160 واحد مسکونی مددجویی در چادگان

شکستگی خط لوله آب در خیابان میر / محدودیت‌های ترافیکی تا پایان بازسازی ادامه دارد

بازداشت شهردار منتخب و یکی از اعضای شورای شهر نسیم شهر تهران

بهزیستی حامی سه قلو‌های متولد شده دراصفهان

آبگیری یک میلیون و 100 هزار متر مکعب از بند‌های خاکی و سنگی ملاتی

کوهپایه زاده رییس کمیته پزشکی پارالمپیک آسیا شد

کاشت 25 هزار بوته گل زنبق در منطقه 9 اصفهان

آمده ام بلکه نگاهم‌ کنی!

گوشی‌های تاشو دیگر دست نیافتنی نیستند

بازی‌های پلی‌استیشن و سگا به آیفون می‌آیند

سیستان و بلوچستان فراموش شده

درگذشت یار محمودها و پایداری

تاریخ انقضای اتهام‌زنی به روحانی؟

مشکل 50 ساله بازنشستگان حل شد

زباله گردها دختر تهرانی را دزدیدند

قتل راننده تاکسی ترکیه ای به دست مسافر ایرانی

ماجرای دستگیری شهردار و عضو شورای یک شهر

هشدار وزارت بهداشت به مادران باردار

توزیع 3500 تن شکر در استان اصفهان

انفجار و حریق در مغازه تولید رنگ و اسپری در خیابان معراج اصفهان

7 نکته درباره حادثه اصفهان

141 اهدای کلیه از افراد زنده در سال 1402 در اصفهان ثبت شد

برنامه ریزی برای برگزاری جشنواره جاده ابریشم در سمنان

فصل جدید همکاری‌های اصفهان و سن‌پترزبورگ در آینده نزدیک

حسینی یاد ذوبی‌های محبوب زنده نگه داشت(عکس)

حضور مردم در مناسبت‌ها و جامعه قدرت نرم جمهوری اسلامی است

وزش تندباد لحظه‌ای و رگبار پراکنده تا اواسط هفته در اصفهان/ ثبت دمای 33 درجه در استان

دوئل همسایه‌ها؛ ذوب آهن اصفهان میزبان آلومینیوم اراک

ممنوعیت صید ماهی در دریاچه سد زاینده‌رود

جریان گاز مناطقی از اصفهان 2 روز قطع می‌شود

دستور دولت بایدن به چند ارگان آمریکایی: درباره حادثه ایران به طور علنی صحبت نکنید

لزوم استفاده از رویدادهای هنری سن‌پترزبورگ در اصفهان

فراوانی کالا‌های اساسی در اصفهان

درباره حادثه ایران و ساقط شدن ریزپرنده ها علنی صحبت نکنید

شعرخوانی دختر شیرین زبان

خودروساز سرشناس به جمع گوشی‌سازان می‌پیوندد

اینتل از بزرگ‌ترین کامپیوتر نورومورفیک جهان رونمایی کرد

مسخره‌بازی

بامداد بی‌رمق

بازگشت «مهار» به سیاست خارجی آمریکا؟

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

امیرعبداللهیان: قصد پاسخگویی به اسرائیل را نداریم

توقیف تریلی حامل 29 هزار لیتر گازوییل قاچاق در کاشان

عمارت کوشک امیرسلیمانی حریم دار شد/ زندان هارون الرشید در مسیر گردشگری تهران

جاده ابریشم تجارت جهانی را نجات می دهد؟

کرامت‌بخشی بهترین روش در بازدهی امور فرهنگی است

بزرگداشت چهل و چهارمین سالگرد درگذشت سهراب سپهری