پیام سپاهان

آخرين مطالب

فرانسه در لبنان به دنبال چیست؟ مقالات

فرانسه در لبنان به دنبال چیست؟
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - تسنیم / متن پیش رو در تسنیم منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
احمد دستمالچیان سفیر اسبق ایران در لبنان گفت: سازماندهی آشوب‌ها و اعتراضات توسط جریان 14 مارس و با حمایت سیاسی فرانسه و آمریکا و پشتیبانی مالی عربستان سعودی انجام گرفته است.
احمد دستمالچیان سفیر اسبق ایران در لبنان و کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم درباره آرایش سیاسی لبنان در سالهای اخیر، اظهار داشت: در کشور لبنان دو جریان عمده سیاسی فعال هستند. یک جریان متعلق به گروه‌هایی است که با حزب‌الله لبنان ائتلاف دارند. این گروه‌ها اعم از گروه‌های شیعی، سنی و مسیحی هستند.
وی افزود: جریان دوم گروه‌هایی هستند که با "المستقبل" به رهبری سعد حریری ائتلاف دارند. در بین این گروه‌ها شیعیان نیستند، اما گروه‌های دیگر حضور دارند.
دستمالچیان با بیان اینکه این دو جریان براساس دیدگاه‌ها و خواسته‌های خود، تفکراتی را در کشور لبنان نمایندگی می‌کنند، خاطرنشان کرد: المستقبل و گروه‌های تابع آن طرفدار غرب هستند و از سوی عربستان سعودی تغذیه می‌شوند. در واقع آنان عامل اجرای سیاست‌های غربی در کشور لبنان هستند.
این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: گروه‌های اطراف حزب‌الله لبنان، طرفدار مقاومت هستند. هدف آنان تامین منافع ملی لبنان و کسب حداکثری امتیاز در مقابل دشمنان است. جنبش میهنی آزاد به رهبری میشل عون رئیس‌جمهور کنونی لبنان و جنبش امل به رهبری نبیه‌بری رئیس کنونی پارلمان لبنان در این دسته‌بندی و در کنار حزب‌الله لبنان قرار دارند.
وی عنوان کرد: جریان اول با عنوان ائتلاف 14 مارس و جریان دوم با عنوان ائتلاف 8 مارس در کشور لبنان شناخته می‌شود. این دو ائتلاف، دو جریان اصلی در لبنان هستند که در پارلمان نیز نماینده دارند.
دستمالچیان در خصوص افرادی همچون ولید جنبلاط، سمیر جعجع و امین جمیل گفت: این افراد از چهره‌های سنتی و طایفه‌ای کشور لبنان به حساب می‌آیند. ولید جنبلاط از رهبران دروزی‌های لبنان است که پس از پدر خود (کمال جنبلاط) رهبری حزب سوسیالیست ترقی‌خواه را برعهده گرفت که البته مخالفان جدی هم دارد. سمیر جعجع و امین جمیل نیز از رهبران مارونی‌ها و رهبران حزب فالانژ هستند که همواره مخالف سیاست‌های مقاومت و تابع سیاست‌های غربی بوده‌اند. تمامی این افراد در کنار سعد حریری، رهبران ائتلاف 14 مارس هستند.
وی خاطرنشان کرد: در کشور لبنان 17 طایفه وجود دارد که آن‌ها برای کسب قدرت و منافع با یکدیگر رقابت دارند.
ائتلاف 14 مارس تلاش دارد لبنان را به ناامنی بکشاند
سفیر اسبق ایران در لبنان در بخش دیگری از این گفتگو بیان کرد: اکنون گروه‌های ائتلاف 14 مارس تلاش دارند لبنان را به ناامنی بکشانند، برای اینکه دولت برآمده از پارلمان را که اکثریت آن، اعضای ائتلاف 8 مارس (جریان مقاومت) است، را شکست بدهند و خودشان قدرت را در دست بگیرند.
وی با بیان اینکه خاندان حریری سال‌های زیادی است که در کشور لبنان بر سر کار است، گفت: این خاندان، نماینده سیاست‌های عربستان سعودی، آمریکا و فرانسه در کشور لبنان است و براساس همین رابطه، فسادهایی از سوی خاندان حریری در لبنان صورت گرفته است.
فرانسه همچنان لبنان را جزو محیط جغرافیایی خود می‌داند
دستمالچیان در خصوص مداخله‌گری فرانسه در لبنان نیز گفت: با انعقاد توافق‌نامه سایکس_پیکو در سال 1916، سرزمین‌های امپراتوری عثمانی بین انگلیس و فرانسه تقسیم شد و کشور لبنان تحت سلطه فرانسه قرار گرفت که البته در سال 1943 لبنان از سلطه فرانسه خارج و استقلال پیدا کرد. ساختار طایفه‌ای از آن زمان توسط استعمار فرانسه در لبنان به وجود آمد که مشکلات کنونی لبنان ریشه در آن ساختار دارد.
وی با اشاره به سفر چند روز پیش مکرون رئیس‌جمهور فرانسه به لبنان اظهار داشت: فرانسه همچنان لبنان را جزو محیط جغرافیایی تحت تسلط خود می‌داند و همواره تلاش داشته، مداخله نظامی، امنیتی و سیاسی در این کشور داشته باشد، اما معادلات داخلی لبنان طی 80 سال گذشته تغییر کرده و شباهتی با آن دوران ندارد. اظهارات مداخله‌گرایانه مکرون ناشی از همان روحیه و تصور استعمارگرانه است. او سعی دارد مداخله مستقیم سیاسی و نظامی در کشور لبنان داشته باشد.
وی در خصوص سخنان اخیر سیدحسن‌ نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان هم گفت: ضرورت گفتمان ملی برای تغییر ساختار سیاسی در لبنان، امری آشکار و انکارناپذیر است. حزب‌الله لبنان از هر تلاشی که بدون مداخله با روحیه استعمارگرایانه باشد و بتواند لبنان را از این بن‌بست خارج بکند، استقبال خواهد کرد. از این رو فرمودند "ما نگاه مثبتی به هرگونه همبستگی و سفر به لبنان به ویژه اگر با هدف وحدت و گفتگو باشد، داریم."
دشمنان به دنبال این هستند لبنان به صحنه آشوب تبدیل شود
دستمالچیان در خصوص اعتراضات یک سال اخیر در لبنان هم گفت: سازماندهی آشوب‌ها و اعتراضات توسط جریان 14 مارس و با حمایت سیاسی فرانسه و آمریکا و پشتیبانی مالی عربستان سعودی انجام گرفته است. اعمال تحریم‌هایی از سوی آمریکا نیز زمینه را برای بروز این آشوب‌ها و در نتیجه مداخله سیاست‌های خارجی طی یک سال گذشته فراهم کرده است.
وی در خصوص اعتراضات چند روز گذشته هم گفت: در آشوب‌های چند روز گذشته مردم حضور نداشتند و تنها وابستگان به ائتلاف 14 مارس در میدان بودند. هدف آنان از حمله به وزارتخانه نیز از بین بردن پرونده‌های فساد مرتبط با این ائتلاف بود.
دستمالچیان عنوان کرد: انفجاری که در بندر بیروت به وقوع پیوست، از سوی ائتلاف 14 مارس مورد سوءاستفاده قرار گرفت تا نیت‌های خود را دنبال کنند.
سفیر اسبق ایران در لبنان در پایان بیان کرد: آمریکا و رژیم صهیونیستی با سیاست‌های مداخله‌جویانه به دنبال این هستند تا لبنان به صحنه آشوب و ناآرامی تبدیل شود. پیش‌بینی می‌شود که در آینده این مداخلات افزایش یابد، اما مداخله‌جویان باید توجه داشته باشند که اگر توازن قوا در لبنان به هم بخورد، دود آن ابتدا به چشم کسانی خواهد رفت که زمینه‌ساز ایجاد ناامنی در آن کشور بودند. با استعفای برخی وزرا نیز پیش‌بینی می‌شود که دولت روزهای سختی را پیش‌رو خواهد داشت.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/168066/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چاپ ایران چک 500 هزار تومانی تکذیب شد

اولویت کمیته امداد، توانمندسازی مددجویان در حوزه اشتغال و مسکن است

سیل در امارات، انجام پروازهای فرودگاه امام به دبی را متوقف کرد

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

دیدگاه دولت و مجلس سرمایه‌داری است؛ مشکلات کارفرما و نوسان قیمت دلار چه ربطی به کارگر دارد؟

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

چرا حقوق و مالیات‌ها متناسب نیست؟

ساخت کمپینگ گردشگری غارسهولان مهاباد

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

آمادگی کامل جمعیت هلال‌احمر سراوان جهت امدادرسانی

پیروزی شیرین فراز بام خائیز دهدشت بر سپاهان نوین اصفهان

پیروزی نزدیک سپاهان و گل کاشتن فرازبام

زاینده‌رود اصفهان دوباره جاری شد

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاه‌های کشور در مهاباد

برگزاری رویداد فن‌آب برای صرفه‌جویی مصرف آب در صنایع نساجی

همایش استانی روز فیزیک در دانشگاه صنعتی اصفهان + فیلم

اولین کنگره پژوهش و فناوری در حوزه بهداشت و سلامت + فیلم

ورود سامانه بارشی به استان از فردا

اختصاص 350 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه طرحهای آبیاری در شهرستان مهاباد

آیفون 16 پرو به پوشش ویژه لنز دوربین برای بهبود کیفیت تصویر مجهز خواهد شد

غربت مرتضی

دولت در وضع کنونی، منفعل بوده و کنترلی بر قیمت ارز ندارد/ نرخ دلار تا زمان برگزاری انتخابات آمریکا ظرفیت افزایش تا 100 هزارتومان را دارد

افزایش ناگهانی مالیات صدای این گروه را درآورد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ساخت کمپینگ گردشگری غار سهولان مهاباد

گرامیداشت یاد و خاطره سردار سرلشکر حجازی در مهاباد

برد شیرین فراز بام خائیز دهدشت بر سپاهان نوین اصفهان

تاریخ رونمایی گوشی پرچمدار 2024 سونی لو رفت

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

رفع 48نقطه حادثه‌خیز شناسنامه‌دار از راه‌های استان

معدوم‌سازی 2 تن مواد غذایی فاسد در اردستان

لزوم استفاده از ظرفیت مشاغل خانگی برای توانمندسازی محلات شهر اصفهان

توانمندسازی محلات شهر صرفا ایجاد اشتغال نیست

ارتقای برنامه سازی و تقویت نگرش حرفه‌ای در شبکه استانی

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاههای کشور در مهاباد

برنامه رادیویی «محبت بی دریغ» از رادیو سلامت