پیام سپاهان

آخرين مطالب

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان:

فعالیت‌های جدید معنوی جایگزین مناسک معنوی محرم شود فرهنگی

فعالیت‌های جدید معنوی جایگزین مناسک معنوی محرم شود
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اصفهان- رییس دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان گفت: فعالیت‌های جدید معنوی جایگزین مناسک معنوی محرم شود چراکه حفظ سلامت و صیانت از جان انسان‌ها، واجب است و در احکام شرعی، تکلیف انکارناپذیر به شمار می‌رود.

حجت الاسلام محمد قطبی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: از سوی دیگر دفع ضرر محتمل و حفظ جان، از قواعد و مسائل فقهی است که همه فقهای بزرگ شیعه نسبت به آن اظهار نظر داشته و به وجوب آن فتوا داده‌اند.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان افزود: همه ساله آیین ها و مراسم تعزیت و عزاداری در اقصی نقاط کشور برگزار می‌شد که امسال به دلیل شدت فراگیری ویروس کرونا و تهدید جدی آن نسبت به جان و سلامت انسان‌ها شرایط را متفاوت کرده است.
وی با بیان اینکه سلامت ما عین دیانت ماست، ادامه داد: التزام به رعایت اصول بهداشتی و سلامت شکوه و عزت جامعه اسلامی را بیشتر کرده و عظمت تمسّک به فرامین الهی را در جامعه عیان خواهد ساخت.
قطبی اضافه کرد: برگزاری بدون قید مراسم عزاداری بی‌منطقی و از سوی دیگر تعطیل کردن آن و خاموش کردن این چراغ هم مخالف با حکمت الهی و مغایر عرف و عادتواره های اجتماعی شیعیان است.
وی برگزاری مراسم عزاداری کارمندی در محیطهای کارمندی و کارگری را از جمله فعالیت‌های ممکن برشمرد و گفت: این برنامه‌ها در ساعت اولیه صبح یا پس از نماز ظهر و عصر به میزان یک ساعت عزاداری می تواند عطش عزاداری را تا حدودی برای این قشر برطرف کند.
قطبی بیان اینکه قرائت و ختم قرآن، برترین و بالاترین حقیقت عالم هستی است، تصریح کرد: ختم قرآن در ایام محرم الحرام و هدیه ثواب آن به شهدای کربلا از دیگر اقداماتی است که می‌تواند در این ایام به عنوان یک اقدام جایگزین معنوی استفاده شود.
وی خاطرنشان کرد: برخی نرم افزار قرآنی مانند نرم‌افزار "سراج" برای برگزاری ختم قرآن در گروه های خانوادگی و هیات‌های مذهبی امکان مناسبی فراهم آورده است.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان افزود: مدرسه محیطی عاشورایی از دیگر برنامه‌هایی است که با بهره گیری از محیط‌های عمومی شهرها و فضاسازی مناسب می‌تواند شهر عاشورایی را به نمایش گذارد.
وی تصریح کرد: استفاده از تصاویر عزاداری سال‌های قبل به عنوان طرح‌های محیطی، همچنین نصب ابزار و ادوات عزاداری از قبیل سنج، دهل، طبل، علم، نخل، ابزارهای موسیقی تعزیه و امثال آن در قالب نمایشگاه‌های عمومی در فضاهای شهری می‌تواند فضا و محیط عاشورایی به وجود بیاورد.
قطبی اظهارداشت: خیرات و مواسات اجتماعی اکنون که به سفارش شبکه بهداشت پذیرایی در عزاداری ها محدودیت و ممنوعیت دارد و شایسته است هزینه‌ها و نذورات مردمی در راستای خدمت به مستمندان و نیازمندان در قالب موسات مومنانه، خیرات و هدایا و در اشکال مختلف در محیط های فقیرنشین توزیع شود، بدون تردید ثواب اینگونه اعمال نه تنها کمتر از پذیرایی در عزاداری سیدالشهدا نیست که شاید ارزش بالاتری هم داشته باشد.
وی ادامه داد: نامگذاری هایی که در این ایام صورت می گیرد اعم از نام فرزندان، نام اماکن و نام رویدادها برگرفته از نام و عناوین حسینی و عاشورایی باشد تا نام و نشان محرم و عاشورا عمیق‌تر در تاریخ ماندگار شود، ترویج نام هایی مثل حسین، عباس، علی اصغر. زینب برای فرزندان و نوزادان متولد شده در این ایام اجر و پاداش وافری خواهد داشت.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان افزود: توسعه و تقویت نماز جماعت هدف و غایت جریان کربلا اقامه دین و نماز است و شایسته است در این ایام نمازهای جماعت البته با رعایت دستورات پزشکی پرشور و گسترده تر برگزار شود شکوه و عظمت اینگونه جماعت ها می تواند شور و شکوه تعزیت و عزاداری سالار شهیدان را به نمایش بگذارد.
وی تصریح کرد: گسترده شدن رسانه ها و شبکه های اجتماعی فرصتی را فراهم کرد تا بخش زیادی از برنامه ها و آیین های مذهبی در فضای اینترنت و سایبر تداوم یابد و مخاطبین این عرصه‌ها از فیض برنامه‌های دینی و مذهبی محروم نمانند و لذا راه اندازی پیجها و کانالها و شبکه های زنده و تلویزیونی در فضای مجازی و تولید و بازپخش برنامه های مذهبی و عزاداری ها ضرورت انکارناپذیر است.
قطبی تاسیس قرض الحسنه، وقف، تاسیس اماکن و بناهای فرهنگی و مذهبی با بهره گیری از نذورات و نیتهای خیرین به نام امام‌حسین (ع) را از دیگر برنامه‌های امسال برشمرد و گفت: این برنامه‌ها می‌تواند میراث ماندگاری باشد که به یادگار از شرایط سخت تعزیت و عزاداری سید و سالار شهیدان به جای می ماند و برای همیشه ارادت بانیان و متولیان آن را به ساحت مقدس شهدای کربلا به نمایش خواهد گذاشت.
وی اضافه کرد: نصب پرچم عزا بر در خانه ها، قرائت زیارت عاشورا به صورت خانوادگی، گوش دادن به برنامه های مذهبی تلویزیون و کانالهای هیات ها و مساجد و برگزاری ختم قرآن و پرداخت صدقه و هدیه ثواب آنها به شهدای کربلا می تواند خانه هایمان را به بیت الحسین تبدیل کند.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تاکید کرد: نفس صیانت از سلامت جامعه تلاش برای رعایت توصیه نامه های سلامت و حفظ جان انسان‌ها به ویژه حفظ سلامت و جان عزاداران حسینی می توانند از یکی از مهمترین الگوهای عرض ارادت و تسلیت عزای شهدای کربلا باشد و با نیت کسب ثواب و خیرات برای همه درگذشتگان ناشی از ویروس کرونا در یک خیر جمعی شریک شویم.
برچسب‌ها
اصفهان هیأت عزاداری استانداری اصفهان
پروندهٔ خبری
کرونا و آیین های محرم

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/167890/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

7 تا از ارزان‌ترین کشورها برای خرید طلا را بشناسید

ویدیو/ افتتاح زورخانه در منطقه ده ونک تهران

کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران (فیلم)

اگر از تبلیغات داخل سیستم عامل متنفرید ویندوز 11 را آپدیت نکنید!

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

270 کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی غیر بهداشتی در نایین معدوم شد

انهدام باند سرقت مسلحانه در اصفهان

توقیف 11 میلیارد ریال کالای قاچاق در نایین

فیلم| امدادرسانی هلال‌احمر نایین در روستای مغار اردستان

فیلم| بارش برف در ارتفاعات سمیرم

رقابت بیش از 64 هزار و 719 داوطلب استان اصفهان در نوبت اول آزمون سراسری 1403

معرفی برگزیدگان رویداد مدیریت مصرف آب در صنعت نساجی

17 گروه ارزیاب خسارت سیل اصفهان را برآورد می‌کنند

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

تعداد کاربران فعال اسپاتیفای 19 درصد رشد کرد

هوش مصنوعی شیطانی هم ساخته شد!

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره رقم دستمزد کارگران

کاهش دمای هوا در استان

گلایه اهالی روستای حمزه آباد مهاباد از وضعیت اینترنت

17 قبضه اسلحه‌کمری در پیرانشهر کشف شد

مرمت و بازسازی زورخانه ده‌ونک با قدمت بیش از یک قرن

مرکز آموزش شهروندی در شهرک منظریه شهرکرد راه‌اندازی می‌شود

برگزاری نوبت اول آزمون سراسری 1403 فردا همزمان با سراسر کشور در مهاباد+فیلم

هرروز یک سری مشکل هست!

نمایش داستان مرموز بازی INDIKA در تریلر جدید

این ویژگی امنیتی اندروید 15 شما را از اپلیکیشن‌های مشکل‌دار نجات می‌دهد

قابلیت انقلابی واتساپ معرفی شد؛ انتقال فایل بدون نیاز به اینترنت

از هوش مصنوعی تا تماس ویدیویی؛ قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن را ببینید

قابلیت عجیب P70 پرو را ببینید؛ عضو پرآوازه خانواده هواوی

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

تورم سالانه در سرازیری کانال 20 درصدی

پرداخت هزینه‌های خدماتی و درمانی بیماران سرطانی توسط دولت، به زودی

توماج صالحی به اعدام محکوم شد!

(ویدیو) لحظه تخریب یک خانه بر اثر بارندگی شدید در اصفهان

بارش باران بهاری در فولادشهر اصفهان + فیلم

تولید روزانه بیش از 170 تن زباله در مهاباد

توصیه نماینده ولی فقیه به فرماندار کاشان

آمادگی کامل سمرقند برای هرگونه همکاری در برگزاری هفته فرهنگی اصفهان

برداشت سه تُن گل محمدی ارگانیک از مزرعه تحقیقاتی دانشگاه آزاد مرکز زواره

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟