پیام سپاهان

آخرين مطالب

سنگ بنای کج دولت مقالات

سنگ بنای کج دولت
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - سیاست روز / متن پیش رو در سیاست روز منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
نوسانات نرخ ارز و عبور قیمت دلار از مرز22 هزار تومان کار را به جایی رسانده که دولت با بستن شمشیر از رو به تهدید و اخطار نسبت به صادرکنندگانی که به تکلیفات خود عمل نکرده اند ،اقدام کرده است.
اخطاری که مهلت قانونی آن بیش از یک هفته است که به سرآمده و بنابر آنچه همتی مدعی شده بود با سررسید شدن تاریخ 16 تیرماه صاردکنندگانی که نسبت به انجام تکالیف قانونی خود اقدام نکرده باشند ؛ در گروه های 10 نفره برای پاسخگویی فراخوانده خواهند شد.
البته در کنار این ضرب العجل تا پیش از این راهکارهای قهریه دیگری از جمله انتشار اسامی متخلفین از طریق رسانه ،ابطال کدهای بازرگانی این افراد نیز مطرح شده بود اما نکته قابل تامل آن است که تاکنون که بیش از یک هفته از تاریخ های تعیین شده می گذرد هیچ خبری مبنی بر برخورد یا اقدامات جدی دراین زمینه به گوش نرسیده است. طبق گفته مدیر اداره صادرات بانک مرکزی که در تاریخ 3 تیرماه سالجاری مطرح شد حدود 27 و نیم میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات به چرخه اصلی اقتصاد کشور بازنگشته است و در واقع 22 میلیارد دلار از این رقم ( حدود 25 میلیارد دلار مربوط به سال 97 و دو و نیم میلیارد دلار مربوط به سه ماه نخست سالجاری ) برای 100 تا 200 صادرکننده بزرگ(عمدتا بخش خصوصی ) هستند که نمی‌خواهند ارزشان به چرخه اقتصادی باز گردد و این درحالی است که این رقم می‌تواند کل مصارف ارزی یک سال کشور را تامین کند.
این اعداد و ارقام یعنی چیزی حدود 5.7 درصد از ارزهای صادراتی به کشور بازگشنته است به این معنا که از بین 19 هزار و 176 صادر کننده 16 هزار و 435 نفر که حدود 86 درصد این بخش را تشکیل می‌دهند با تعهد صادراتی حدود 27 و نیم میلیارد یورو فقط پنج و هفت دهم میلیارد یورو به چرخه اقتصادی کشور باز گردانده اند و درمقابل حدود 6.8 میلیارد یورو ارزی که به کشور بازنگشته مربوط به 250 صادر کننده از 16 هزار و 435 صادر کننده است. بانک مرکزی می گوید اقدامات متعدد و حمایتی کافی طی سال‌های 1397 و 1398 داشته است که ازآن جمله می توان به تمدید مهلت بازگشت ارز حاصل از صادرات به مدت شش ماه تا پایان دی ماه 1398، تنوع در روش‌های بازگشت ارز حاصل از صادرات، پذیرش و اخذ کامل و 100 درصدی معافیت های مالیاتی و ارزش افزوده متعلقه صرفاً با بازگشت 70 درصد ارز حاصل از صادرات و تعدیل 20‌ درصد ارزش پایه صادراتی، عدم ایجاد محدودیت در استهلاک اظهارنامه‌های صادراتی سال‌های 1397 و 1398 اشاره کرد . اما با وجود تمام این اقدامات اما گویا این موارد و راهکارها آن طور که باید اثر گذارنبوده که دولت دست به دامان تهدید و اخطار و برخورد قهری با صادرکنندگان شده است.
نام و نشان متخلفان
بررسی های دقیق از نام و نشان این افراد حکایت از آن دارد که از یکسال قبل اطلاعات این 250 نفر متخلف نهاد‌های ذیربط داده شده است اما اینکه چرا تاکنون و با گذشت بیش از 365 روز این مهم به سرمنزل مقصود نرسیده است سوالی است که دراین گزارش بنا داریم تا پاسخی برای آن بیابیم.
کارشناسان و تحلیلگران در واکاوی این مساله موارد متعدد از جمله رویه تعاملی بانک مرکزی با صادرکنندگان را مطرح می کنند و معتقدند این رویه در تمام این سالها منجر به آن شده تا صادرکنندگاتن نسبت به اجرای تخلفات بی اهمیت باشند و به قولی تمایلی به اجرای قانون نداشته باشند.
برخی اخبار منتشر شده دراین خصوص حکایت ازآن دارد که عمده این صادرکنندگان با توجه به نوسانات بازار ارز و شرایطی که بر کشور حاکم است؛ می کوشند تا آنجایی که ممکن است این ارز را در اخحتیار دولت قرار ندهند تا اگرهم قرار باشد روزی به اجرا آن را تبدیل کنند با نرخ های بالاتری نسبت به معاوضه ان اقدام کنندو نکته قابل تامل دراین یبن آن است که این مهم به قدری برای آنها سودمند است که حاضرند برای آن جریمه نیز پرداخت کنند اما تن به بازگشت ارزهای صادراتی نکنند.
برخی دیگر از کارشناسان بروز چنین اتفاقی را ناشی از برخورد متفاوت دولت با بخش خصوصی و شرکت های دولتی برشمرده و می گویند ؛ تا مادامی که این برخورد ها با بی عدالتی همراه بود و متفاوت باشد ، دولت نمی تواندانتظار داشته باشد که بخش خصوصی نیز مانند بخش دولتی در این مهم اقدام کند.
نگاه یکسان
این گروه از منتقدان تعاملات دولت در برخورد با شرکت های پتروشیمی را مدنظر قرارداده می گویند در صورتی که دولت همانگونه که با شرکت های پتروشیمی برخورد می کند و آفرهای ویژه به آنها می دهد با بخش خصوصی تعامل و برخورد داشته باشد قطع به یقین شاهد بخش خصوصی با دولت همراه تر خواهد شد . به باور این افراد اگر دولت تلشاکند تا آن زمینی را که برای نقش آفرینی در اختیار بخش دولتی قرار دارد به بخش خصوصی نیز اختصاص دهد قطع به یقیقن بخش خصوصی با تعامل بیشتری ارز حاصل از صادرات خود را به کشور باز می گرداند.
البته این گروه ازکارشناسان با انتقاد از برخورد قهریه دولت با صادرکنندگان این مساله را عنوان می کنند که اگر دولت رویه درستی را در برخورد با صادرکنندگان در نظر می گرفت قطع به یقین بعد دو سال کار به جایی نمی کشید که مجبور شود از چنین ابزاری برای دست یافتن به ارز مورد نیاز خود اقدام کند و به سخنت دیگر تا مادامی که حرف دولت برش لازم داشته باشد ، دیگری چنین ابزاری به گزینه اول و آخر تبدیل نمی شود ضمن اینکه دولت از ابتدای دراین داستان سنگ بنای خود را درست بنا نکرده که امروز بعد از دو سال همچنان در کش و قوس بازگشت ارز های صادراتی است.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/160931/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

دشت لاله های واژگون در دهاقان اصفهان

فیلم/ مسدود شدن راهها در سیستان و بلوچستان

سپاهان - ذوب‌آهن؛ دربی نصف‌جهان در شرایط ویژه

قیمت طلا، سکه و ارز 28 فروردین ماه 1403؛ ریزش قیمت طلا تشدید شد

حمایت دستگاه قضایی از اجرای طرح عفاف و حجاب در اصفهان

حجم سد زاینده‌رود به 368 میلیون متر مکعب رسید

محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در اصفهان

بیش از 18 میلیارد تومان توسط شهرداری در منظریه هزینه شد

افزایش 51 درصدی بودجه منطقه 5 اصفهان در 1403

بخش خصوصی و کارگری هم مشمول قانون کاهش ساعت کار کارمندان می‌شوند؟

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

بهره برداری از 5 طرح اشتغالزایی خرد در شهرستان کاشان

9.5 میلیون نفر از جاذبه‌های اصفهان بازدید کردند

دانشگاه آزاد خمینی‌شهر میزبان نخستین همایش بین‌المللی «زیستن باکیفیت»

کیفیت هوای کلانشهر اصفهان قابل قبول است

کارخانه ریسباف در هفته فرهنگی اصفهان بازگشایی می‌شود

آزمون شبه نهایی در پایه‌های دهم و یازدهم در استان اصفهان

بهره برداری از 5 طرح اشتغالزایی خرد در شهرستان کاشان با حمایت بنیاد برکت

بازگشت دامنه نوسان بورس به حالت عادی از فردا

اجرای برنامه های متنوع فرهنگی،هنری در بهارستان

لحظه سرریز شدن سد در مهاباد + ویدئو

دیدار سپاهان - ذوب‌آهن؛ دربی نصف‌جهان

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز 28 فروردین 1403+ جدول

صرف 18 میلیارد و 800 میلیون تومان اعتبار در منظریه

برنامه پرواز‌های فرودگاه اصفهان در روز سه شنبه 28 فروردین 1403

محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش اعلام شد

دشت لاله های واژگون - دهاقان اصفهان

40 هزار هکتار اراضی حوضه زاینده‌رود زیر کشت غلات است

آگهی استخدام شرکت مترو اصفهان

برای پُررنگ شدن مشارکت‌ مردم و داده‌محوری در شهرداری تلاش می‌کنیم

839 باب واحد مسکونی برای مددجویان کمیته امداد اصفهان افتتاح شد

همکاری با ایران اولویت سیاست خارجه روسیه است

قرارگیری خریداران ارز در زیر چتر مالیاتی

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

برنامه سینماهای اصفهان امروز سه‌شنبه 28 فروردین + جدول فیلم و قیمت بلیت

ناکامی کاله در راه رسیدن به نیمه نهایی

بهره‌برداری از خط 5 بی‌آرتی اصفهان تا نیمه نخست 1403

هوای 5 شهر اصفهان قابل قبول است

زلزله در بازار طلا و سکه/ حباب سکه ترکید؟

دستمزد 1403 ثابت ماند، حق مسکن کارگران افزایش نیافت

سپاهان- ذوب‌آهن؛ دربی نصف‌جهان در شرایط ویژه

روز سبز بورس تهران

چرا بند ناف کشور و اقتصاد به بندناف دلار بسته شده؟

اعلام محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در اصفهان