پیام سپاهان

آخرين مطالب

کنکورِ بلاتکلیفی مقالات

کنکورِ بلاتکلیفی
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
«برای پیگیری درخواست‌های مکرر و ده‌ها هزار پیام نگرانی داوطلبان کنکور و خانواده‌هایشان، نامه‌ای به رییس‌جمهور محترم نوشتم و تعهد می‌دهم تا حصول بهترین نتیجه موضوع را از مسوولان ذی‌ربط دنبال نمایم.» احمد نادری، عضو کمیسیون آموزش در روزهای گذشته مدام صفحه توییترش را با موضوع برگزاری کنکور و احتمال‌ تعویق آن به‌روز کرده است. روز جمعه او تصویری از نامه‌اش به حسن روحانی منتشر کرد که در آن از رییس‌جمهور خواسته شده تا صدای داوطلبان نگران و خانواده‌های‌شان را بشنود و برای رفع نگرانی آنها در میانه بالا رفتن آمار مبتلایان و فوتی‌های بیماری کرونا اقدامی کند. نامه زمانی نوشته شده که به نظر می‌رسد، برخی از اعضای کمیسیون آموزش مجلس به این نتیجه رسیده‌اند که دیدار آنان با وزیر علوم نتیجه‌ای جز تاکید او بر برگزاری کنکور در زمان مقرر نداشته است. این صداها اما تا جایی بلند شد که سعید نمکی، وزیر بهداشت هم روز گذشته اعلام کرد در جلسه‌ای با سازمان سنجش در مورد کنکور تصمیم‌گیری می‌کنند. در این میان مهدی اسماعیلی، عضو دیگر کمیسیون آموزش مجلس در گفت‌وگویی با «اعتماد» می‌گوید که در این شرایط استثنایی باید تصمیم‌های استثنایی هم گرفته شود و این موضوع شامل کنکور هم می‌شود.
«ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران و رییس ستاد ملی مبارزه با کرونا... بخشی از داوطلبان و خانواده‌های ایشان «خواستار تعویق» کنکور هستند چون نسبت به شرایط بهداشتی محیط برگزاری و امکانات تهویه مطبوع هوا در این روزهای گرم سال-مخصوصا در مناطق گرمسیر کشور- نامطمئن هستند؛ عده‌ای دیگر «خواستار عدم تعویق» و برگزاری آزمون‌ها تحت هر شرایطی می‌باشند چون از آینده بیمناک‌اند و امیدی به بهبود شرایط آتی ندارند و تعویق در کنکور را صرفا عاملی در کاهش بازدهی خود می‌دانند؛ عده‌ای نیز در حال حاضر «مبتلا به بیماری» هستند و طبیعتا با آمادگی کامل امکان آزمون ندارند؛ و نهایتا گروهی دیگر از داوطلبان هستند که اساسا صدایشان شنیده نمی‌شود چون دسترسی مستقیم به درگاه‌های رسانه‌ای و مجازی برای ابراز نظر ندارند و متاسفانه تاکنون نیز یک نظرسنجی رسمی و عادلانه از کلیه داوطلبان به وسیله مراجع ذی‌ربط به عمل نیامده است. افزون بر این، دو عامل مهم دیگر یعنی «تعداد داوطلبان» و «شیوه برگزاری» کنکور در 3 مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری با یکدیگر متفاوت است و همین امر باعث می‌شود که برای هر مقطع نیاز به تصمیم‌گیری مجزا و اختصاصی وجود داشته باشد و مساله صرفا به یک نتیجه مشترک و رأی کلی «تعویق» یا «عدم تعویق» ختم نگردد.» این بخشی از نامه نادری خطاب به حسن روحانی بود که از او خواسته بود، زودتر تصمیم در مورد کنکور توسط یک منبع اعلام شود؛ مرجعی که تخصص و صلاحیت لازم درخصوص استانداردها و پروتکل‌های حفظ سلامتی مردم و بیماران را دارد. روز بعد از این نامه سعید نمکی، وزیر بهداشت در اینستاگرام خود نوشت:«امروز عصر(شنبه) در وزارت بهداشت، میزبان وزیر محترم علوم و مسوولان سازمان سنجش هستم تا سریعا درباره وضعیت و زمان برگزاری آزمون‌های سراسری تصمیم‌گیری کنیم. دغدغه‌ها و نگرانی داوطلبان عزیز را شنیدم و امیدوارم نتیجه این جلسه باعث برطرف شدن اضطراب و نگرانی چند ماهه این عزیزان شود. قطعا سلامت مردم عزیز مهم‌ترین اولویت تمام تصمیمات ما در وزارت بهداشت است.» تا لحظه تهیه این گزارش هنوز به صورت رسمی تصمیم این ستاد اعلام نشده اما روز گذشته سایت سازمان سنجش با یک «اطلاعیه فوری و مهم» به‌روز شد، اطلاعیه‌ای که در آن ذکر شده بود که دستورالعمل‌های بهداشتی با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای اجرا به دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی مجری آزمون‌های سراسری ابلاغ شده است:«زمان‌های برگزاری آزمون‌های سراسری با هماهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تنظیم و توسط ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا تصویب و ابلاغ شده است.» در این اطلاعیه همچنین از افزایش تعداد حوزه‌های برگزاری آزمون‌ها در سال 1399 صحبت شده تا پراکندگی جمعیت قابل قبول‌تر باشد. سازمان سنجش جدول مقایسه‌ای از تعداد داوطلبان آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکترا در سال‌های 98 و 99 منتشر کرده اما خبری از آمار مربوط به کنکور سراسری نیست.
در وضعیت استثنایی باید تصمیم استثنایی بگیریم
سازمان سنجش 25 ماده مربوط به استانداردهای بهداشتی و سلامت در زمان برگزاری آزمون‌ها را فهرست کرده با این حال آنچه در عمل اتفاق می‌افتد، حمایت دیگری است. برای همین است که مهدی اسماعیلی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون آموزش می‌گوید که باید سلامت مردم را در اولویت تصمیم‌گیری گذاشت. او در مورد جلسه کمیسیون و حضور وزیر علوم در مجلس به «اعتماد» می‌گوید: «جان دانش‌آموزان مهم‌تر از همه‌ چیز است. اگر بدانیم واقعا یک برنامه‌ای برای سلامتی مردم و جوانان ایجاد مشکل می‌کند باید محدودش کنیم و نباید بگذاریم این صدمه را ایجاد کند. این را من بارها در مصاحبه با همه رسانه‌ها گفته‌ام. زمانی که آقای وزیر به کمیسیون تشریف آوردند باز هم این نظرم را مطرح کردم. نظر ایشان این بود که کنکور در زمان مقرر انجام بگیرد، ما گفتیم و خود من تاکید کردم که باید این مساله را به مرجع کارشناسی که ستاد ملی مبارزه با کروناست‌، بسپاریم؛ اگر واقعا رصد و پایش کردند و به این نتیجه رسیدند که چنین تجمعاتی برای مردم مشکل ایجاد می‌کند باید نظر بدهند و ما هم در مجلس کارسازی‌های لازم را بکنیم. اگر هم گفتند، وضعیت مهار شده و ایجاد مشکل نمی‌کند و با فاصله‌گذاری اجتماعی و اصول ایمنی که روی آنها تاکید می‌شود، می‌توان آزمون‌ها را برگزار کرد همین کار را بکنیم.» با این وجود او معتقد است با این تبعاتی که کرونا داشته، تغییر تاریخ کنکور مشکل اصلی نیست:«هر چند ما هم صحبت‌هایی داریم. حرف خود من این است که الان چندین ماه است که سیستم آموزشی کشور مختل شده و دانش‌آموزان با اضطراب دارند، کارشان را پیش می‌برند. تاریخ کنکور اگر کمی این‌ور و آن‌ور شود، مشکلی ایجاد نمی‌کند چون سلامتی مهم‌تر از همه اینهاست. در جلسه آقای وزیر گفتیم که زمان را موکول می‌کنیم به آینده‌ای که ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کند که مشکلی هست یا نیست. این کلیت بحث‌های جلسه آن روز ما بود و اینکه آقای وزیر در مصاحبه‌های بعدش چه گفتند به خود ایشان مربوط می‌شود.»
یکی از مسائلی که وزارت علوم مطرح کرد، این بود که اگر صحبت از تعویق بیشتر کنکور شود به این معناست که در عمل دانشگاه‌ها نمی‌توانند سال آینده ورودی داشته باشند. با این حال به نظر اسماعیلی این دلیل نمی‌شود تا تن به روال عادی قبل کرونا داد و با همان مقیاس برای امروز تصمیم گرفت:«ببینید کرونا محدودیت‌هایی را ایجاد کرده؛ نه فقط به حوزه آموزش بلکه به کل سیستم حاکمیتی. در حال حاضر که همه امور به صورت عادی پیش نمی‌رود شاهدید که حتی مراسم عبادی و سیاسی نماز جمعه هم تحت تاثیر این شرایط قرار گرفته و مساله عظیم حج نیز تحت تاثیر قرار گرفته است. ما هم باید از روال عادی خارج شویم و قبول کنیم که یک وضعیت استثنایی به وجود آمده و تصمیمات ما هم باید اقتضایی و استثنایی باشد تا این مساله را پشت سر بگذاریم. ما در کمیسیون آماده هستیم تا در هر گونه تصمیم‌سازی در این زمینه مشارکت داشته باشیم.»
داوطلبان در اضطراب و بلاتکلیفی
چند روز قبل مهرداد ویس‌کرمی از اعضای کمیسیون آموزش مجلس ناگهان انگشت اتهام را به سمت معترضان به برگزاری کنکور نشانه رفت و به خانه ملت گفت:«برخی فرصت‌طلبان نیز در این میان با ایجاد کمپین‌هایی در فضایی مجازی به دنبال اعمال فشار بر تصمیم‌گیران و دست‌اندرکاران هستند لذا نباید حق افرادی که وقت خود را صرف درس خواندن برای شرکت در کنکور کرده‌اند را سلب کرد و اسیر تصمیمات پوپولیستی شد.» آیا دیگر اعضای کمیسیون آموزش هم چنین نظری دارند؟ اسماعیلی در پاسخ به این سوال «اعتماد» می‌گوید:«این حرف را هر کسی که زده باشد، نظر شخصی خودش را بیان کرده. اما این حجم درخواست‌ها، تماس‌ها و پیامک‌هایی که هر یک از ما دریافت می‌کنیم چنین چیزی را تایید نمی‌کند که مثلا 10 یا 15 نفر هستند که دارند جریان‌سازی می‌کنند. با حجم عظیمی از متقاضیان روبه‌رو هستیم. روزانه حدود 500 نفر به من پیامک می‌دهند یا تماس می‌گیرند که عدد بسیار زیادی است.به گفته او شرایط از چند جنبه قابل بررسی است و در این دل‌نگرانی و اعتراض‌ها دلایل عدیده‌ای نهفته است:«باید قبول کنیم که حجمی از استرس و نگرانی در جوانان و دانش‌آموزان ما به وجود آمده که یک طرفش به بیماری کرونا و آسیب‌هایش برمی‌گردد و یک طرفش هم این است که ماه‌هاست دانش‌آموزان و دانشجویان ما دچار بلاتکلیفی هستند. کنکوری‌ها مدت‌هاست نمی‌دانند که آیا این آزمون برگزار می‌شود یا نه در حالی که به لحاظ روان‌شناسی باید یک آرامش نسبی در میان داوطلبان برقرار باشد تا بتوانند از عهده کنکور برآیند. مدت‌هاست آرامش بچه‌های ما به هم ریخته و بحث کنکور را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مساله دیگر هم این است که بخشی از آمادگی برای کنکور برمی‌گردد به حضور در مدرسه و ارتباط با معلمان به صورت حضوری که در این هم باز محدودیت‌هایی ایجاد شده و این هم از عواملی است که سبب شده دانش‌آموزان تماس بگیرند و تعویق کنکور را از ما بخواهند. باید به این مشکل به صورت همه‌ جانبه نگاه کنیم و بر اساس این وضعیت غیرعادی تصمیم بگیریم.»

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/160604/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اقامه نماز جمعه در مصلای امام خمینی شهر ایلام

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

7 اردیبهشت به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد

اصفهان موفق‌ترین استان در اجرای مأموریت ساماندهی اتباع خارجی است

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

آمریکا برای اولین‌بار خلبان هوش مصنوعی را در یک آزمایش هوایی در مقابل انسان قرار داد

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

قرارداد کار کارگران یک ماهه شد!

عمارت انگورستان ملک

رئیسی: داعیه‌داران دانشجو دوستی در آمریکا دانشجویان را به خاطر دفاع از مظلوم به خاک و خون می‌کشند

اصفهان پرچم‌دار شهرسازی الکترونیک است

هشدار زرد هواشناسی مدیریت بحران اصفهان را به حال آماده باش درآورد

تأکید بر حفظ فرهنگ ایرانی اسلامی و ترویج  فرهنگ حجاب و عفاف در مهاباد

تاکید استاندار اصفهان بر هم‌افزایی مدیران‌ اجرایی

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

اولین گوشی مون‌دراپ با 2 جک هدفون و نمایشگر اولد 120 هرتز رونمایی شد

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

7 اردیبهشت‌ به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد

7 اردیبهشت‌ به نام گز اصفهان شیرین و جهانی شد

کاهش آسیب های اجتماعی با حضور در یادواره شهدا

با توجه به مسائل متعدد در شهرستان اصفهان بازدیدهای مختلفی برنامه‌ریزی شده است

انهدام باند 3 نفره سارقان با اعتراف به 19 فقره سرقت

شهر هوشمند را تبدیل به تجربه عملیاتی کردیم

لزوم پیوست رسانه‌ای پروژه‌ها در شهر/ محتوای رسانه‌ها باید مورد سنجش قرار گیرد

گندم‌کاران مبارزه با آفت سن گندم را انجام دهند

راه اندازی سومین مرکز تخصصی نماز کشور در استان؛بزودی

ثبت 15 دستاورد هوشمندسازی در سازمان آتش‌نشانی اصفهان

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

ورزنه شهر فرشتگان چادر سفید ایران

آماده باش دستگاههای امدادی و خدمات رسان در مناطق جنوب و شرق استان

تجهیز نگهبانان دامداری‌ها به وسایل ارتباطی

افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد

صعود تیم مهاباد به دور دوم مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو کشور

نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان

نظام آموزشی اردستان، معاونت آموزشی و پرورشی ندارد

چرا اردستان معاونت آموزشی و پرورشی ندارد؟

پیش‌بینی بارش‌های رگباری و تندباد برای 11 شهرستان اصفهان تا آخر شب

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

«صفحه اول اینترنت» برای تمرکز بیشتر بر دیدگاه‌ها، آپدیت شد

گزارش درآمد سه ماهه متا اعلام شد؛ سقوط 16 درصدی سهام غول فناوری