پیام سپاهان

آخرين مطالب

انقلاب سفید کاظمی مقالات

انقلاب سفید کاظمی
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - صبح نو / متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
روح الله فرقانی / عراق در هفته‌های اخیر با برخی رخدادها و تحولاتی روبه‌رو بود که تحلیلگران معتقدند فتنه‌های سعودی و صهیونیستی در این کشور جنگ‌زده بار دیگر از سرگرفته شده است؛ فتنه‌هایی که تلاش دارند تا عراق باثبات را به سمت ناآرامی‌های دوباره سوق دهد، البته رسانه‌های منطقه هم در تلاشند تا با گزارش‌های غیر‌واقعی بر آن بدمند، مانند «العربی الجدید» که ادعای جنگ سرد «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق با کشورهای همجوارش(ایران) را عنوان می‌کند و علت آن را برکناری یا جابه‌جایی برخی رهبران مقاومت (فالح الفیاض، قاسم الاعرجی) در حشدالشعبی می‌داند؛ البته اینگونه ادعاها و تحلیل از سوی رسانه‌های منطقه را عراقی‌ها رد می‌کنند و معتقدند انتشار اینگونه اخبار به‌منظور انحراف افکار عمومی از مساله توهین رسانه سعودی به مراجع بزرگ عراق و تظاهرات ضد‌سعودی صورت گرفت که ترور «هشام الهاشمی» هم در این راستا انجام شد تا تنش‌ها و اعتراضات به سمتی که سعودی‌ها و صهیونیست‌ها می‌خواهند کشانده شود.
الخیرو: الکاظمی به ماندگار‌شدن در دولت عراق می‌اندیشد
«یاسر الخیرو» فعال رسانه‌ای عراق در گفت‌وگو با روزنامه «صبح‌نو» با اشاره به رفتارهای دوگانه مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، عنوان کرد: آقای الکاظمی شخصیتی اطلاعاتی است و مدتی در سازمان‌های اطلاعاتی بغداد مشغول به کار بود؛ او آشنایی کاملی با همه افراد و فعالان سیاسی عراق دارد و به‌خوبی می‌داند که چه رفتاری یا چگونه و کجا با گروه‌ها و فعالان سیاسی داشته باشد. وی با اشاره به اینکه یک‌سال تا انتخابات جدید پارلمان عراق باقی مانده است، افزود: الکاظمی می‌داند که تا انتخابات جدید فاصله چندانی نمانده و به گونه‌ای کارهایش را پیش می‌برد که بتواند خودش را تثبیت کند. او با موضوعات خبری تلاش می‌کند تا در عرصه سیاسی عراق باقی بماند؛ حتی یک دعوای رسانه‌ای با برادرش در ابتدای شروع به کارش داشت که خطاب به برادرش گفت نباید از اسم من استفاده ابزاری کنی. او که نسبت به رسانه شناخت دارد، موضوعات را به گونه‌ای دنبال می‌کند که رسانه و افکار عمومی را با خود همراه کند.
فشار بر الکاظمی برای حذف مقاومت
این کارشناس عراقی با اشاره به برخی رفتارها نسبت به حشد الشعبی ادامه داد: حشد الشعبی جزو نیروهای مسلح عراق است که از فرمانده خود یعنی الکاظمی دستور می‌گیرد. کتائب حزب‌الله که در هفته گذشته مورد بدرفتاری و بازداشت قرار ‌گرفتند، گروهی هستند که نگاه سیاسی خاص خودشان را دارند و سابقه کاری آنها از حشد‌الشعبی بیشتر است اما درباره رفتاری که اخیرا از سوی سازمان مبارزه با تروریست عراق نسبت به این گروه شکل گرفت باید گفت کسانی که الکاظمی را ‌‌آوردند، به دنبال حذف گروه‌های مقاومت هستند. آنها می‌خواهند اقدامی که برای حزب‌الله لبنان در پیش گرفته بودند را هم در عراق دنبال کنند؛ به همین خاطر به الکاظمی فشار می‌آورند تا آنها را منحل کنند.
دفاع ابومهدی المهندس از حشد
وی افزود: خط فکری‌ای که رسانه‌های غربی دنبال می‌کنند این است که موجودیت حشد الشعبی یا گروه‌های مقاومت را قبول ندارند، حتی اگر به فرماندهی الکاظمی نیز باشد؛ به همین خاطر است که برخی موضوعاتی را پیش می‌کشند تا بگویند حشد، ایرانی است؛ حتی در مصاحبه‌ای که برخی رسانه‌های عراقی قبل از شهادت ابومهدی المهندس با وی داشتند، این موضوع را پیش کشیدند که آقای المهندس از حشد الشعبی به‌خوبی دفاع کرد و در پاسخ آنها گفت که هم حشد ایرانی داریم و هم حشد نجفی و تفاوتی میان آنها نیست.
انقلاب سفید یا کودتای بدون جنگ
این فعال رسانه‌ای عراق با اشاره به جابه‌جایی رهبران حشد الشعبی، یادآور شد: آقای الکاظمی در واقع آدم‌های خودش را بر سرکار می‌آورد تا حرف‌شنوی بیشتری داشته باشند؛ البته فشارهای رسانه‌ای در داخل عراق هم بر این موضوع وجود دارد. در واقع می‌توان گفت الکاظمی با این اقدامات انقلاب سفید یا کودتای بدون جنگ انجام داده و برنامه‌ها یا افراد خودش را می‌آورد.
نزدیکی الکاظمی به کاخ سفید
وی با اشاره به تعییر جنگ سرد مصطفی الکاظمی و ایران از سوی رسانه «العربی الجدید»، گفت: اینها آرزوهایشان را در قالب اینگونه اخبار و گزارش‌های خبری می‌گویند. ایران آنقدر نفوذ فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در عراق دارد که بیشتر نشان‌دهنده اتحاد دو کشور است. تحولات و رخدادهایی که این روزها در عراق روی می‌دهد، نشان می‌دهد که آقای الکاظمی هنوز در اداره یا مدیریت کشور قوی نیست که باز بخواهد به جنگ سرد بپردازد. الکاظمی توان مقابله با کسی را ندارد اما برای ثبات و ماندگاری بیشتر خود در تلاش است تا آدم‌های خودش را سر کار آورد. این روزها کرونا در عراق شیوع یافته و بیمارستان‌ها از نبود برخی امکانات همچون کپسول اکسیژن برای بیماران رنج می‌برند که در رسانه‌های اجتماعی عراق این مشکل دیده می‌شود و آقای الکاظمی در تهیه اینگونه خدمات توانا نیست. وی با اشاره به اینکه نخست‌وزیر عراق با رفتارها و اعمالش در این دو ماه کاری نشان داد به آمریکا نزدیک است، تصریح کرد: الکاظمی حتی کمیته‌ای که به آمریکا فرستاد، ضعیف بودند و آدم‌های ضعیف با دسته‌بندی طایفه‌ای(شیعه، سنی و کرد) به آمریکا فرستاد که می‌توانست افراد باتجربه و شایسته به آمریکا بفرستد تا برنده مذاکرات باشد.
انحراف افکار عمومی با ترور الهاشمی
این فعال رسانه‌ای عراق با اشاره به سناریو ترور هشام الهاشمی گفت: برای تشریح و بررسی ترور این کارشناس و تحلیلگر عراقی باید به عقب برگردیم. این ترور همزمان شد با ادامه اعتراضات به کاریکاتور موهونی که رسانه سعودی نسبت به مرجعیت عراق داشت. هفته پیش افکار‌عمومی عراق نسبت به توهین رسانه سعودی نسبت به آیت‌الله سیستانی واکنش زیادی نشان داد. باید گفت که منافع یک عده‌ای در خطر بود که این حادثه را رقم زدند تا متضرر نشوند. الهاشمی یک تحلیلگر بود که ترور او را می‌توان یک بازی سیاسی توصیف کرد تا یک بحث جدی همچون اعتراضات به رسانه سعودی از میان برود و همچنین با یک موج خبری متفاوت، توپ را به سوی ایران بیندازند.
وی با اشاره به فضای سیاسی عراق در روزها و هفته‌های آتی، افزود: فضای سیاسی عراق را در روزهای آتی ملتهب‌تر می‌بینم، به‌خصوص که کرونا و گرمای هوا هم می‌تواند مزید بر علت باشد. مطالباتی که آقای الکاظمی برای رفع آنها بر سرکار آمد، یعنی مطالبات مردم در حال افزایش است. آمریکایی‌ها هم که از الکاظمی حمایت ‌کردند تا نخست‌وزیر شود بیشتر به خاطر منافع شرکت‌هایشان در عراق بود.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/160590/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دلیل انصراف نامزد‌های جایزه قلم آمریکا چه بود؟

HMD از اولین گوشی‌های برند خود رونمایی کرد؛ ارزان‌قیمت با اندروید 14

بازی/ Soccer Stars؛ حریف را گل باران کنید

هواوی با تکیه بر «هارمونی او اس» رویای جهانی شدن را در سر دارد

اینترنت در روزهای کنکور قطع نمی‌شود

بازگشت دلار به کانال 63 هزار تومان

مادر شهیدان «محمد حسن و محمدحسین نیرنگ» آسمانی شد

نشست مقدماتی اجرای برنامه عملیاتی در بنیاد شهرستان‌های استان تهران برگزار شد

واژگونی اتوبوس مسافربری در اصفهان

کفشور های سال 1403 به قیمت درب کارخانه

عملیات «وعده صادق» اثبات ایستادگی رهبر و ملت ایران بر مواضع نظام بود

هواشناسی اصفهان فردا پنجشنبه 6 اردیبهشت؛ بارش باران و رعد و برق

لحظه وحشتناک تخریب یک خانه بر اثر بارندگی و سیلاب! | ویدئو

مهاجم استقلالی در اصفهان، دور از دست حسینی (عکس)

توزیع رایگان کیسه‌های پارچه‌ای در بازارهای کوثر ویژه هفته نکوداشت اصفهان

آذربایجان‌غربی گرم‌تر می‌شود

پیش‌بینی آب و هوای اصفهان در 24 ساعت آینده؛ امروز چهارشنبه 5 اردیبهشت

اجرای 80 میلیارد ریال پروژه در منطقه 5 اصفهان

باران در خوروبیابانک رکورد زد/ تداوم فعالیت سامانه همرفتی

آغاز ثبت‌نام اینترنتی کتب درسی دانش‌آموزان

5 اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر، نویسنده و مترجم معاصر، دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن

خاطرات پردردسر برادر «جین آستن»

گوگل پلی هفته آینده رفع فیلتر می‌شود؟

لایحه فیلترشدن تیک‌تاک در سنای آمریکا تصویب شد

هشدار به خریداران طلا؛ عیار طلا را چک کنید

مدیریت پرسپولیس به کدام نهاد رسید؟

واژگونی اتوبوس در موته اصفهان 11 مصدوم برجا گذاشت

تکثیر و پرورش حلزون‌های غیربومی ممنوع است

آغاز ثبت‌نام اینترنتی کتب درسی دانش‌آموزان در اصفهان

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 5 اردیبهشت 1403

آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم

برگزاری دوره آموزش مبانی انقلاب اسلامی مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران

کارگر قشری تاثیرگذار در رشد وشکوفایی اقتصاد درکشور

آماده گسترش روابط با ایران و اصفهان هستیم

34 درصد مردم از کارت جایگاه داران استفاده می‌کنند

استفاده از الگوهای نوین مشارکتی در پروژه‌های شهری اصفهان

تأکید بر گسترش تعاملات میان ایران و ازبکستان با محوریت استان اصفهان

حمله به سایت اس 300 اصفهان؛ از ادعا تا واقعیت

«محلوجی» سرپرست امور اجرایی کمیسیون‌های ماده 100 شهرداری اصفهان شد

اتوکلاو پسماندهای پزشکی به صورت مرتب در حال انجام است/ بالاترین استاندارهای جهانی را داریم

«صادقانی» سرپرست اداره کل طرح‌های توسعه شهری و منطقه‌ای شهرداری اصفهان شد

برخورد با 6 پزشک متخلف در اصفهان/ظرفیت LDR بیمارستان‌ها خالی ماند

اولین اجلاس شهرستانی نماز در شهرضا

یارانه 600 هزار تومانی برای مادرانِ فرزندان کمتر از دوسال

پیگیری وضعیت بیمه کارگران و تاکسی داران در سمنان

داستانک/ گره های زندگی

کتاب «اُمّ علاء» نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود

عینک هوشمند جنجالی متا با ویژگی‌های هیجان‌انگیز آپدیت شد

پاسخ معاون وزیر کار درباره رقم دستمزد کارگران: افزایش حقوق بی‌سابقه بوده؛ 119 درصد افزایش یافت

آیا تابستان 1403 با شوک تورمی آغاز می‌شود؟