پیام سپاهان

آخرين مطالب

سرمقاله اطلاعات/ قتل مستبدانه! مقالات

سرمقاله اطلاعات/ قتل مستبدانه!
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اطلاعات / « قتل مستبدانه! » عنوان یادداشت "محک" در روزنامه اطلاعات به قلم ابوالقاسم قاسم زاده است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
انتشار گزارش نماینده ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر که کشتن سردار قاسم سلیمانی و همراهان او را «قتلی مستبدانه» دانسته است در صدر اخبار رسانه‌های جهان به ویژه در غرب (آمریکا) قرار گرفت.
«انی‌یس کالامار» گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل، گزارشی رسمی درباره اقدام غیرقانونی دولت آمریکا در «ترور و کشتن» مقام رسمی یک کشور در کشور مستقل دیگر ارائه داد که در آن تأکید کرده است، براساس بررسی‌های اطلاعاتی و حقوقی، اقدام دولت آمریکا یک کشتار غیرقانونی و ترور مقام مسئول دولتی، به نام سردار قاسم سلیمانی بوده و نمونه‌ای از «قتل مستبدانه» است. در این گزارش، نماینده ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر، به هرج و مرج در استفاده از پهپهادها به عنوان «سلاح تروریستی» اشاره کرده است که متأسفانه اکنون رایج شده و سازمان ملل هیچ قانون بازدارنده‌ای درباره آن ندارد! گزارش‌های رسمی و تحقیقاتی درباره تولید پهپهادهای نظامی ـ جنگی نشان می‌دهند در حال حاضر آمریکا و چین در صدر تولیدکنندگان آن با به کارگیری تکنولوژی نظامی و جنگی پیشرفته‌اند و فروش این تسلیحات نظامی از سوی آمریکا به عربستان سعودی و به کارگیری آن در جنگ یمن، موجب کشتار بسیاری از مردم عادی یمن، به ویژه کودکان، زنان و افراد سالخورده شده است. در گزارش نماینده ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر آمده است: «ترور سردار سلیمانی در زمینه درگیری‌های مسلحانه بی‌سابقه بود. باتوجه به این که این عملیات طی حمله‌ای پهپادی انجام شده است، در زمینه حمله‌های نظامی پهپادی باید تحقیقاتی مستقل و همه جانبه از سوی سازمان ملل انجام پذیرد. اکنون این گونه عملیات پهپادی به صورت لجام گسیخته در عراق رخ می‌دهند که یک خطر برای امنیت بین‌المللی محسوب می‌شوند. وی در ادامه اظهاراتش در نشست حقوق بشر سازمان ملل در ژنو گفت: «شورای امنیت باید به دنبال تعیین استانداردهایی برای به کارگیری برخی سلاح‌های جدید نظامی و به ویژه درباره «پهپادهای» نظامی ـ جنگی باشد. اگر اشاعه پهپادها را کنترل نکنیم، قربانی خواهیم شد و کشتن سردار سلیمانی، قتلی مستبدانه بوده است که دولت آمریکا مسؤول انجام آن است، آن هم در حالی که تاکنون هیچ سند و مدرکی برای توجیه قانونی این قتل ارائه نکرده است.»
نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در دفتر سازمان ملل در ژنو، در این نشست و بعد از انتشار گزارش نماینده سازمان ملل گفت: «… ترور سردار سلیمانی، اقدام غیرقانونی و جنایت بزرگی است که صلح و امنیت جهانی را به خطر انداخته است.»
وزیر خارجه ترامپ، «پمپئو» در توئیتی که حاکی از عصبانیت وی از گزارش سازمان ملل درباره کشتار سردار سلیمانی و فرمانده بسیج عراق و همراهان آنها است، نوشت:«… ما گزارش فریبنده گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره ترورهای هدفمند از طریق پهپهادهای مسلح در مورد ژنرال ایرانی، قاسم سلیمانی را رد می‌کنیم. عملکرد آمریکا در قبال مبانی قوانین بین‌المللی برای حملات نظامی شفاف بوده و همواره برای حفاظت از امنیت خود و بین‌الملل اقدام خواهد کرد.»
***
1 ـ این مجموعه خبری در صدر رسانه‌های بین‌المللی با جهت‌گیری رسانه‌ای و خبری متفاوت قرار گرفته است. در داخل آمریکا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و مشکلاتی که ترامپ و تیم وزارت خارجه او با رسانه‌های داخلی آمریکایی دارند، انتشار گزارش نماینده حقوق بشر سازمان ملل، بار دیگر پرونده قتل سردار قاسم سلیمانی و همراهان او را در بغداد باز کرده است و رسانه‌ها خواهان پاسخگویی کاخ سفید به آن شده‌اند. «پمپئو» و دیگر مشاوران ترامپ، عصبانی و دستپاچه‌اند و تلاش دارند تا هرچه زودتر بازتاب‌های رسانه‌ا‌ی و خبری این گزارش را محو کنند و از پی‌گیری حقوقی آن ممانعت به عمل آورند. انعکاس آن در اروپا با محکومیت رسمی وغیر رسمی اقدام ترامپ همراه بوده است. چین و روسیه نیز ضمن محکوم کردن اقدام رئیس جمهوری آمریکا، آن را اقدامی تروریستی نامیده‌اند. در کنار این جریان، رسانه‌های فارسی زبان در غرب که با مدیریت و هدایت رژیم صهیونیستی و سرمایه‌گذاری‌های دلاری سعودی‌ها اداره می‌شوند، تلاش دارند از بار سنگین انتشار این گزارش علیه ترامپ بکاهند و اصل اقدام را حرکتی «تدافعی» در برابر «تروریسم» جلوه دهند و در نهایت جمهوری اسلامی ایران را به لحاظ موازین حقوق بشری، محکوم کنند.
2‌ـ اگر چه فعلا انتشار این گزارش، آن هم از سوی نماینده سازمان ملل، انفجاری سیاسی ـ خبری علیه ترامپ شده است و پمپئو وزیر خارجه آمریکا با عصبانیت و دستپاچگی می‌خواهد از تثبیت حقوقی آن ممانعت کند، اما دولت جمهوری اسلامی ایران و به ویژه قوه قضائیه نیز باید به سرعت پرونده حقوقی رسیدگی به این جنایت به عنوان قتل مستبدانه از سوی دولت آمریکا را در مجامع رسمی حقوقی بین‌المللی تثبیت و باز کند.
همکاری وزارت خارجه، مجلس و قوه قضائیه در اجرای طرحی هماهنگ و فوری نیاز است و باید تلاش کرد تا رسیدگی به این گزارش در دستور کار شورای امنیت سازمان ملل قرار داده شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/160440/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تخریب ساخت و ساز‌های غیر مجاز در زمین‌های کشاورزی

شناسایی دو هزار و 613 کودک دارای اختلال اوتیسم در اصفهان

تشییع و خاکسپاری مادر شهید قاسمی در آران و بیدگل

مبارزه با «سِن گندم» در 12 هزار هکتار از اراضی استان

احداث 86 کیلومتر راه روستایی طی سال 1402 در استان اصفهان

ورود بیش از 3800 معلم به مدارس ابتدایی در استان

رفع 48 نقطه حادثه‌خیز شناسنامه‌دار از راه‌های استان

هشدار زرد هواشناسی برای این استان‌ها

خسارت بارش‌های بهاره به 6 هزار هکتار از مزارع استان

گازکشی نشدن برخی از محله‌های روستای بهارستان و دردسرساز شدن آن برای اهالی

پست اینستاگرامی عجیب مادر امیر تتلو ؛ شکر که درهای به ظاهر ناگشودنی بر روی تتلو گشوده شد (عکس)

فوت جوان 30 ساله بر اثر واژگونی نیسان در محور شیراز - اصفهان

هم‌افزایی شهرداران کلان‌شهرها در توسعه فرهنگ رضوی در ایام دهه کرامت

طبیعتِ تماشایی بهارِ میمه

برخی گوشی‌های سری گلکسی S21 سامسونگ با مشکل نمایشگر مواجه شده‌اند

چه شد که ون‌ها برگشتند؟

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

آخرین وضعیت شاخص آلودگی هوای اصفهان

◄ امضا کنید؛ کارزار دو بانده شدن جاده نصرآباد به شهرضا

راهپیمایی مردم اصفهان در حمایت از مردم غزه

حریق در کارگاه مکانیکی در شهر دولت آباد

سامسونگ احتمالاً کشوی عمودی برنامه ها را با One UI 7 ارائه خواهد کرد

بارش‌های فروردین به بیش از 6 هزار هکتار مزارع اصفهان خسارت زد

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

آغاز سرشماری سمندر کوهستانی در آذربایجان‌غربی

1مصدوم و 3 حادثه دیده درسانحه رانندگی محور میاندوآب- مهاباد

یک کشته و یک مصدوم بر اثر حادثه واژگونی نیسان در میمه

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

شبیه‌ساز بازی Delta برای آیفون منتشر شد

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

جدال بر سر تعطیلی شنبه‌ها/ از بخش خصوصی اصرار؛ از مجلس انکار!

اقامه نماز جمعه در مصلای امام خمینی (ره) شهر ایلام

رئیس جدید جامعه هتل، متل و هتل‌آپارتمان داران استان گلستان معرفی شد

شب سعدی فردا در کاشان

شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز پنجشنبه 30 فروردین 1403 + آخرین وضعیت

گزارش اختصاصی از تمرین ذوب آهن پس از دربی اصفهان / فیلم

ساخت کمپینگ گردشگری غار سهولان مهاباد در دستور کار

شدت و گستره بارش‌ها با وقوع صاعقه و بادهای شدید اصفهان را در می‌نوردد/افزایش 4 درجه‌ای دما

آسمان مال من است

تراشه Kirin 9010 هواوی با CPU دوازده هسته‌ای معرفی شد

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

42هزار نفر در اصفهان زیرپوشش کلاس‌های سوادآموزی قرار گرفتند

55 تن خشکبار قاچاق از یک انبار در بهارستان کشف شد

توالت هوشمند 1٫5 میلیارد تومانی در هفته طراحی میلان به‌نمایش درآمد

در دنیا فقط جیبوتی پنجشنبه ها تعطیل است!

افزایش مستمری بازنشستگان کارگری به کجا رسید؟

شناسایی 2613 کودک دارای اختلال اوتیسم در اصفهان

حوادث شبانه‌روز گذشته در اصفهان 18 مصدوم بر جا گذاشت

منطقه زیبای پامنار خوزستان