پیام سپاهان

آخرين مطالب

هفت خوان پرداخت حقوق کارگران هفت تپه! اقتصادی

هفت خوان پرداخت حقوق کارگران هفت تپه!
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - سازمان خصوصی سازی از تیر 1387 و با ابلاغ اصل 44 قانون اساسی مسئول تمام واگذاری‌ها و عرضه سهام در کشور شد، اما در نگاه این سازمان به انتقال مالکیت و شکلگیری بخش خصوصی اشکالاتی وجود داشت که در نهایت نتیجه اون بدهی‌های سنگین این سازمان به سایر بخش‌ها به خصوص سازمان گسترش و نوسازی صنای ایران و و نابودی شرکت‌های بزرگی مثل نیشکر هفت تپه، هپکو و چندین شرکت دیگر بود.
کارگران نیشکر هفت‌تپه از روز 25 فروردین و به مدت 22 روز است که دست به اعتراض کردند. چند ماه حقوق عقب افتاده و تمدید نشدن دفترچه‌های بیمه برای چندمین بار آن‌ها را به خیابان‌ها کشاند. بعد چند روز جنجال و درگیری و با ورود نهاد‌های دولتی، وعده رفع این مشکلات را به آن‌ها دادند، اما انگار تنها وعده و وعید نسیبشان شد.
محمد کعب امیر، نماینده شوش در مجلس روز پنجشنبه اعلام کرد که امروز حقوق فروردین کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه پرداخت شد و تلاش برای پرداخت بقیه مطالبات کارگران ادامه دارد. اما پیگیری‌های ما از بین گارگران نشان می‌دهد که واریز وجه تنها برای بخشی از آن‌ها انجام شده و مابقی هنوز چند ماه حقوق از شرکت طلب دارند.
بیست و دومین روز اعتراضات کارگران گذشت و به گفته برخی رسانه‌ها، روزگذشته اعتراضات به به فرمانداری شوش کشیده شده است. حالا صحبت کارگران صرفا حقوق نیست و خواستار لغو واگذاری شرکت به اسد بیگی شده‌اند؛ کارگران هم ریشه مشکلات امروز شرکت را واگذاری غلط می‌دانند. این تنها واگذاری غلط انجام شده توسط سازمان خصوصی سازی نیست، اما شاید بتوان آن را گل سرسبد تمام شکست‌ها دانست.
حقیقتی که تکذیب شد
امید اسدبیگی مدیرعامل مجتمع نیشکر هفت تپه به تازگی در مصاحبه با یکی از رسانه‌ها، حقوق معوق 3 ماهه کارگران را تکذیب کرد و گفت: فضاسازی‌هایی که هم‌اکنون برای مجموعه هفت تپه ایجاد شده، دلیل دیگری است که ما در شرایط غیرعادی قرار بگیریم. درست نیست با یک تولیدکننده و صنعتگر همانند یک دلال خیابانی برخورد شود.
مدیرعامل مجتمع نیشکر هفت تپه تصریح کرد: در حال حاضر ده تا یازده هزار نفر از این مجموعه ارتزاق می‌کنند، اما متاسفانه شاهد هستیم به جای حمایت از مجموعه، به ما کم لطفی شده و برایمان پرونده‌سازی می‌شود.
او در حالی این ماجرا‌ها را پرونده سازی می‌خواند که دادگاه‌های رسیدگی به فساد بخش خصوصی شرکت نیشکر هفت‌تپه از یک ماه و نیم قبل به صورت علنی برگزار شده و مبلغ اتهام قاچاق عمده و معاملات غیرمجاز ارزی آن‌ها، بیش از 1.4 میلیارد دلار بوده است؛ اسدبیگی هم فعلا و مشروط به پرداخت حقوق کارکنان این مجموعه آزاد است، اما هنوز حقوق کارگران پرداخت نشده و او هم یا معترضین را تهدید، یا با حضوردر رسانه‌ها از خود رفع اتهام می‌کند.
از ضعف مدیریتی تاشرایط سخت اقتصادی
اگرچه شرایط سخت اقتصادی و فشاری که بر این شرکت وارد شده بود را نمی‌توان نادیده گرفت، اما به راستی مشکل اصلیاز مدیریت غلط بوده است. شرایط فعلی بخش عمده‌ای از شکر مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شود درحالی که این شرکت بزرگ ظرفیت بسیار بالایی برای تولید شکر دارد. میزان ظرفیت‌های خالی به حدی بالاست که همین فرد چند ماه قبل یعنی اواخر آذر مدعی شده بود امسال حدود 30 هزار تن شکر تولید خواهد شد و این مقدار سال آینده به 70 هزار تن می‌رسد. حالا، اما معتقد است که 2 هزار نیروی مازاد درشرکت وجود دارد. با چنین ظرفیت بالایی برای تولید مازاد نیرو معنایی ندارد و ریشه تمام مشکلات مدیریت نامناسب است.
حسین آمیلی نماینده تام الاختیار شرکت نیشکر هفت تپه هم روز گذشته درخصوص پرداخت حقوق معوقه کارگران شرکت نیشکر هفت تپه گفت: حقوق فرورین ماه کارگران بخش کشاورزی، حراست، کارخانه و نیروهای قراردادی پرداخت شده است و واریز حقوق مابقی کارگران فردا انجام خواهد شد.
او افزود: براساس برنامه ریزی شورای تامین استان خوزستان و شهرستان شوش، درصورتیکه پول های بلوکه شده شرکت امروز آزاد شوند، حقوق مابقی کارگران و مطالبات اردیبهشت ماه نیز فردا و حقوق خرداد ماه، در مرداد امسال پرداخت می‌شود، البته تلاش می‌کنیم واریز حقوق ها را بطور منظم انجام دهیم تا مشکلی برای این قشر زحمتکش بوجود نیاید.
تاریخی که تکرار شد
چند روز زمان مشخص خواهد کرد که با پرداخت معوقات اعتراضات کارگران متوقف خواهد شد یا مطالبه گری‌ها برای لغو واگذاری ادامه خواهد داشت. کارگران نیشکر هفت‌تپه در گذشته هم برای بیش از چهارده روز دست به اعتصاب و اعتراض زدند و در نهایت منجر به دستگیری اسماعیل بخشی نماینده کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه و دو نفر دیگر در 27 آبان 1397 شد. با افزایش اعتراضات تعداد دستگیر شدگان به 29 نفر رسید و در ادامه فرایند اعتراضی تعدادی از آن‌ها آزاد و تعداد دیگری دستگیر شدند.
اوضا بعد از مدتی آرام شد و کارگران سر کارشان بازگشتند امه مدت زیادی طول نکشید؛ بعداز چند ماه تصفیه حقوق، دوباره معوقات این شرکت آغاز شد و همین موضوع دوباره کرگران دستخالی را سمتتجمع‌های اعتراضی کشید.
کشت و صنعت نیشکر هفت تپه تا سال 1394 یکی از بزرگترین کارخانه‌های صنعتی استان خوزستان و از بزرگ‌ترین تولید کنندگان شکر محسوب می‌شد، اما نحوه اداره این شرکت توسط دولت باعث شد تا نیشکر هفت‌تپه تا مرز ورشکستگی پیش برود، به طوری که به گفته علی اشرف عبدالله پوری حسینی رئیس وقت سازمان خصوصی سازی زیان انباشته این شرکت در سال 1394 و قبل از واگذاری را حدود 345 میلیارد تومان اعلام کرد.
آغازی برای پایان هفت تپه
در نهایت 21 شهریور 1394 تصمیم گرفته شد، 100 درصد سهام شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه به صورت مزایده واگذار شود. شرکت 291 میلیارد تومانی به دلیل شرایط سختی که در آن گرفتار شده بود در بهمن 1394 و به ‏صورت نقد و اقساط شامل 5 درصد نقد و مابقی به ‏صورت اقساط 8 ساله طی 16 قسـط مساوی بـا فـواصل زمانی 6 ماهه واگذار شد. دو شرکت زئیوس و آریاک تنها با پیش پرداخت 6 میلیارد تومان صاحب این شرکت عظیم شدند.
همین واگذاری ارزان قیمت برای شروع شدن حواشی کافی بود؛ احتمال زیادی وجود داشت که عده‌ای به عمد شرکت را تا مرزتعطیلی پیش برده و با قیمت دلخواه خریداری کنند. یش پرداخت 6 میلیاردی برای در اختیار گرفتن شرکتی که 24 هزار هکتار زمین مرغوب از قرار هر هکتار 100 میلیون تومان در اختیار داشت بسیار عجیب به نظر می‌رسید.
رئیس سازمان خصوصی سازی از واگذاری این شرکت به بخش خصوصی کاملاً ابراز رضایت می‌کردو بار‌ها این موضوع را در مصاحبه‌های خود عنوان کرد. پوری حسینی در برنامه گفت وگوی ویژه خبری 27 آبان 1397 از واگذاری نیشکر هفت تپه دفاع کرد و گفت: صاحبان جدید شرکت نیشکر هفت تپه از زمان واگذاری حدود 300 میلیارد تومان در این شرکت سرمایه گذاری کرده‌اند. این دفاعیات در حالی انجام گرفت که حدود دو هفته از اولین دوره اعتراضات کارگری این شرکت نسبت به 5 ماه حقوق‌های معوقه می‌گذشت، کشت و صنعت هفت تپه از چاله مدیریتی‌ها به چاه خصوصی‌ها افتاد.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/160039/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عراق: ما به طور مداوم تنش‌ها در منطقه را رصد می‌کنیم

جلوه معماری اصیل ایران در کوچه دوطبقه کاشان (فیلم)

برق در دولت آباد وصل شد

پیتزابر اسرائیلی در اصفهان!

گزارش Surfshark: از سال 2004 تاکنون، میلیاردها حساب کاربری هک شده‌اند

اپل پیام‌رسان‌های واتساپ و تلگرام را از اپ استور چین حذف کرد

ناراحتی عجیب تلویزیون سعودی از اتفاقات اصفهان!

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

فوت یک نفر در پی غرق شدگی در استخر کشاورزی

دومین پیروزی بسکتبالیست‌های مهابادی مقابل نماینده ایلام

واژگونی 405 در جاده شهرضا - دهاقان 6 مصدوم داشت

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در دامنه کوه سبلان

قدیمی‌ترین عکس از میدان نقش جهان اصفهان

سی ان ان: هیچ آسیبی به پایگاه هوایی اصفهان وارد نشده است

واکنش امیرعبداللهیان به ماجرای اصفهان و ادعا‌های اسرائیل

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد

کوچک‌ترین نفوذ دشمن زیر چشم نیروهای مسلح قرار می‌گیرد

سی‌ان‌ان: اتفاق خاصی برای پایگاه هوایی ایران رخ نداده

توضیح امیرعبداللهیان درباره ریزپرنده‌های ساقط‌ شده در اصفهان

تصویر واضح تر از مکان مورد حمله صهیونیست ها در اصفهان + جزئیات

پیش بینی رگبار باران و وزش باد همراه با گردوخاک

هیچ آسیبی به ‌پایگاه هوایی اصفهان وارد نشده است

هاآرتص: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد | باید به باتلاق غزه برگردیم

واکنش ظریف به آتش بازی‌های امروز در اصفهان

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

مارک زاکربرگ می‌گوید متا در حال توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک است

گوشی وان پلاس Ace 3 Pro طراحی کاملاً جدیدی خواهد داشت؟

قیمت هدست متا کوئست 2 به‌طور دائمی افت کرد

فیلم|حضور مردم اصفهان کنار زاینده‌رود

آغاز عملیات پروژه مشارکتی حضرت ولی عصر(عج) در منطقه 12 اصفهان

بسکتبالیست‌های مهابادی نماینده ایلام را هم از پیش رو برداشتند

ریزپرنده‌های ساقط‌ شده در اصفهان هیچ خسارت مالی و جانی نداشتند/پیام ایران به روشنی به آمریکا و سایر طرف‌ها منتقل شده است

بررسی آخرین راهکارهای رفع مشکلات زیست‌محیطی اصفهان در جلسه مشترک شهرداری و استانداری

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه در اصفهان: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

واکنش امیرعبداللهیان به ماجرای اصفهان و ادعاهای اسرائیل

نخستین تصویر ماهواره ای از پایگاه هوایی ایران در اصفهان بعد از حمله صهیونیست ها

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم/ نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

(ویدئو) اصفهان، امروز چه گذشت؟

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

جنجال هوش مصنوعی؛ تریلر جعلی فیلم جیمز باند با بازی هنری کویل وایرال شد

برنامه/ ردیاب بهترین مکان تحت پوشش شبکه‌های تلفن همراه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

صرف هزینه 1250 میلیارد تومانی برای بیمارستان بهارستان

به دنبال جنگ با ایران نیستیم؛ ماموریت‌های مهم‌تری در جبهه غزه و لبنان داریم