پیام سپاهان

آخرين مطالب

آیا ماجرای مهر 97 تکرار می‌شود؟ مقالات

آیا ماجرای مهر 97 تکرار می‌شود؟
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - فرارو / متن پیش رو در فرارو منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
اوضاع آشفته بازار ارز شرایط پیچیده‌ای در کشور ایجاد کرده است. امروز قیمت دلار به 22 هزار تومان نزدیکتر شد. دلار هر روز رکوردی تازه می‌زند و موجب شده است دیگر بازار‌ها را هم دچار تنش کند. این در حالی است که رییس کل بانک مرکزی وضعیت موجود را ناشی از شرایط کرونایی کشور می‌داند.
 دلار در صرافی‌های بانکی امروز (دوشنبه) در مقایسه با دیروز 200 تومان افزایش قیمت داشت و به بهای 21 هزار و 850 تومان فروخته شد.
نرخ خرید هر دلار در ساعت 13 امروز در تابلوی صرافی‌های بانکی 21 هزار و 750 تومان و فروش 21 هزار و 850 تومان بود.
قیمت خرید و فروش یورو هم نسبت به روز گذشته رشد داشت و وارد کانال 24 هزار تومانی شد. بر این اساس، نرخ خرید هر یورو 24 هزار و 100 تومان و نرخ فروش آن 24 هزار و 200 تومان شد.
میانگین بهای هر یورو در روز معاملاتی گذشته در سامانه سنا 23 هزار و 590 تومان و هر دلار 21 هزار و 342 تومان اعلام شده است. همچنین هر حواله دلار در سامانه نیما در روز معاملاتی گذشته 16 هزار و 350 تومان، حواله یورو نیز 19 هزار و 313 تومان به فروش رسید.
افزایش شدید نرخ ارز نگرانی‌های زیادی را در کشور ایجاد کرده است. همزمان با این افزایش، قیمت کالا‌ها مصرفی مردم نیز گران شده و بازار‌های دیگر هم تحت تاثیر قرار گرفته‌اند. روند صعود دلار باعث شده بازار سهام نیز صعود با شیب تندتری را تجربه کند. بازار مسکن و خودرو هم طبیعتا تحت تاثیر دلار قرار گرفته‌اند.
در بازار سکه هم وضعیت مشابهی حاکم است. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران امروز (دوشنبه) با کاهشی 200 هزار تومانی نسبت به دیروز، به قیمت 10 میلیون و 200 هزار تومان فروخته شد.
قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم و همچنین نیم سکه و ربع سکه نسبت به روز گذشته بدون تفاوت ثابت باقی ماند.
دو هشدار رییس کل بانک مرکزی
در این وضعیت مقامات دولتی کمتر درباره بازار ارز سخن می‌گویند. مسئولان اقتصادی دولت در این باره سکوت کرده‌اند و فقط عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی در این باره اظهار نظر می‌کند. احتمالا تقسیم کاری صورت گرفته است و برای کنترل شرایط صرفا رییس کل بانک مرکزی گزارش می‌دهد.
همتی بیشتر گزارش هایش را در صفحه اینستاگرامش منتشر می‌کند. او در آخرین گزارش خود تاکید کرده است که "تلاطم این روز‌های بازار، عمدتاً از عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار حواله ارز، به خاطر مشکلات ناشی از کرونا در ابتدای سال، نشأت گرفته است. "
او معتقد است که بافروکش کردن تجمیع چند ماهه تقاضا و افزایش عرضه در سامانه نیما بازار نیز متعادل می‌شود. این چندمین بار است که رییس کل بانک مرکزی وعده متعادل شدن قیمت دلار را می‌دهد و البته اتفاق نمی‌افتد.
با این حال همتی به صادرکنندگان هشدار جدی داده که زودتر ارز‌های خود را در بازار عرضه کنند. او نوشته است: «فرصت برای برگرداندن میلیارد‌ها دلار ارز صادراتی در دو هفته آتی پایان می‌یابد. این فرصت به هیچ‌وجه تمدید نخواهد شد. از فردا، با هماهنگی بانک مرکزی، قوه محترم قضائیه، وزارت صمت و نهاد‌های نظارتی، صادرکنندگانی که تاکنون تعهد خود را ایفا نکرده‌اند، در لیست‌های 10 نفره برای توضیح در مورد نحوه ایفای تعهدات دعوت می‌شوند.»
به دلیل اختلاف قیمت ارز دولتی با قیمت ارز در بازار آزاد صادر کنندگان تمایلی به بازگرداندن منابع ارزی حاصل از صادرات خود به داخل ایران ندارند. در شرایطی که آمریکا تحریم‌های فراگیری علیه ایران از جمله صادرات نفت این کشور اعمال کرده، خودداری صادرکنندگان از بازگشت همه منابع ارزی خود به داخل، به یکی از مشکلات بانک مرکزی در تامین ارز دامن زده است.
بانک مرکزی اوایل تیر ماه تهدید کرده بود که اسامی صادرکنندگان کالا و خدماتی که ارز‌های صادراتی را به چرخه اقتصاد بر نمی‌گردانند در رسانه‌ها منتشر خواهد کرد. این اعلام بانک مرکزی پس از درخواست حسن روحانی رییس جمهور صورت گرفت.
اخیرا محسن زنگنه از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، اعلام کرده که ارزش ارز‌های صادراتی برنگشته به اقتصاد کشور حدود 20 میلیارد دلار است.
رییس کل بانک مرکزی هشدار دومی هم به سرمایه گذاران در بازار ارز داده است. او از دخالت "هدفمند" بانک مرکزی در راستای "مصالح عالیه" اقتصادی کشور سخن گفته و با یادآوری کاهش نرخ دلار در مهر ماه سال 97 نوشته است: «برخی به خاطر اشتباه محاسباتی تا دو سال برای فروش دلار‌های 19 هزار تومانی خود معطل ماندند. امروز نیز ریسک بازار ارز برای سرمایه گذاری به شدت افزایش پیداکرده است و من نیز وظیفه دارم این را به فعالان اقتصادی گوشزد نمایم.»
ماجرای سال 97
قیمت ارز در بهار و تابستان سال 97 به شکل سرسام آوری افزایش یافت و در چند ماه نرخ دلار از چهار هزار تومان به 19 هزار تومان رسید. افزایشی عجیب که کل اقتصاد ایران را تکان داد. دولت در این مسیر ابتکارِ شکست خورده تک نرخی کردن دلار در رقم 4200 تومان را پیاده کرد. سیاستی که از اواخر فروردین همان سال در پیش گرفته شد و خیلی زود ناکارآمدی و شکستش معلوم گردید.
پس از آن دلار 4200 تومانی به دلیل اینکه با دستور معاون اول رییس جمهور اجرایی شده بود به دلار جهانگیری مشهور شد.
در ماجرای دلار 4200 تومانی رییس کل وقت بانک مرکزی یعنی والله سیف در حاشیه قرار گرفت و حتی روشن نبود که آیا او موافق این طرح است یا نه. به هر ترتیب تلاطم ارزی سال 97 موجب شد که سیف زودتر از پایان ماموریتش در بانک مرکزی از این سمت کنار برود. عبدالناصر همتی که در آن زمان به تازگی به عنوان سفیر ایران در چین منصوب شده بود، با ماموریت ویژه کنترل بازار ارز ریاست بانک مرکزی را برعهده گرفت.
ماموریتی که او در کمتر از سه ماه پس از انتصاب توانست تا حدودی به آن عمل کند. بانک مرکزی با مدیریت همتی ابتدا آرام آرام توانست مقداری از قیمت ارز بکاهد تا اینکه در شامگاه 10 مهر ماه سال 97 ناگهان قیمت دلار به شکل عجیبی فروریخت و از حدود 16 هزار تومان به محدوده 12 هزار تومان رسید، در آن شب در برخی ساعات و در برخی شهر‌ها دلار از 10 هزار تومان هم کمتر شد.
کنایه امروز همتی به دلالان و سرمایه‌گذاران بازار ارز اشاره به همان شب دارد.
پس از آن بانک مرکزی توانست تا ماه‌ها قیمت دلار را در محدود 13 هزار تا 15 هزار تومان نگه دارد و نوسانات جزیی آن را کنترل کند.
اما چند ماهی است که اوضاع فرق کرده است. فشار تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا همچون بسیاری از کشور‌ها به اقتصاد ایران نیز ضربات سختی وارد کرده است. در کنار آن تحولات درونی اقتصاد از جمله افزایش نقدینگی نیز در ایجاد بحران تازه ارزی در کشور موثر بوده است.
با اینکه مقامات دولتی اطمینان می‌دهند که اقتصاد ایران "فرو نمی پاشد "اما در دو هفته اخیر نگرانی درباره وضعیت دوچندان شده است. در هفته‌های اخیر برخی اقتصاددانان درباره احتمال "ونزوئلایی" شدن ایران هشدار داده اند. موضوعی که با واکنش همتی روبه رو شد و او ان را رد کرد. رییس کل بانک مرکزی معتقد است نقدینگی نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری نداشته است.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/159208/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

کلاهبرداری 190 میلیارد تومانی با وعده خرید خودرو

راهکارهایی برای به روزرسانی نقشه جامع علمی کشور

بازدید اعضای کمیسیون محیط زیست شورای شهر از مرکز کنترل عملیات شهرداری اصفهان

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

سامسونگ شارژر جدید 50 واتی USB PD خود با دو پورت Type-C را معرفی کرد

بازگشت دلار به کانال 62 هزار تومان؛ بازاری ها فروشنده شدند

مأمور دولتی در بهارستان قلابی از آب درآمد

اجرای نمایش تشریفات ساده در تماشاخانه ماه در اصفهان

همه اقشار در برپایی کنگره شهدای کاشان مشارکت کنند

استقبال از «مدل مشارکت» در حوزه حمل‌ونقل/ هفته آینده 2 قرارداد همکاری مشارکت امضا می‌شود

رینگ چهارم با منابع استانی تکمیل نمی‌شود/ آلودگی هوا دغدغه اصلی برای اصفهان است

اقامه نماز جمعه به امامت آیت الله مهدوی

هواشناسی اصفهان هشدار سطح زرد صادر کرد

شاخص بازگشت درآمد به اصفهان 4 تا 8 درصد است/سهم 6 هزار میلیاردی اصفهان از مولدسازی

گوشی خوش‌قیمت جدید اوپو از شارژ 100 وات پشتیبانی می‌کند

بیشترین بارندگی اصفهان در پادنا؛ هشدار زرد برای سامانه‌های بارشی

توماج صالحی کیست؟ او اعدام می‌شود؟

احداث زیرگذر حصه شمالی در 1403

مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر + فیلم

شرکت‌های دانش‌بنیان به رفع مشکل پرداخت بر پایه ارز در حوزه گردشگری بپردازند

طبیعت تماشایی گندم‌زار‌های شرق اصفهان + فیلم

اقامه نماز جمعه اصفهان به امامت آیت الله مهدوی

وزارت اقتصاد پیشتاز رفع آفت تمرکززدایی باشد/ سرمایه 435 هزار میلیاردی حبس شده در اصفهان

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

اپل ظاهراً در تأمین نمایشگر OLED آیپد پرو 11 اینچی با محدودیت‌هایی روبه‌رو است

دلار پتانسیل کاهش بیشتر را دارد؟

لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نهایی می‌شود یا فراموش؟

طبیعت تماشایی گندم‌زار‌های شرق اصفهان

مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر

اجرای نمایش تشریفات ساده در تماشاخانه ماه در عمارت سعدی اصفهان

یک گردش خوشمزه در نصف‌جهان

کیفیت هوای کلانشهر اصفهان سالم است

سارق مامورنما در «سبزدشت» بهارستان دستگیر شد

دیدار با خانواده شهدا و جانبازان منطقه 9 در هفته بزرگداشت اصفهان

ورزشگاه شهدای فولاد میزبان سپاهان در یک هشتم نهایی جام حذفی

هوای کلانشهر اصفهان سالم است

باران سیل‌آسای زواره خشت‌های شهر را با خود برد

تمدید قرار داد مربی دروازه‌بانان تیم فوتسال گیتی پسند اصفهان

بارش‌های اخیر اردستان در نیم قرن گذشته بی‌سابقه بود

تجلیل و تکریم خانواده شهدا باید به عنوان یک فرهنگ در جامعه نهادینه شود

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

سرنوشت تیک‌تاک با تصویب قانون آمریکایی چه می‌شود؟

قیمت طلا، سکه و ارز 6 اردیبهشت‌ماه 1403؛ سکه دوباره جهشی شد

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

آغاز رقابت بیش از سه هزار داوطلب کنکور در مهاباد

آموزش تفکیک پسماند به بیش از 1000 دانش‌آموز پیش‌دبستانی در اصفهان

خواهرخوانده اصفهان میزبان عظیم‌ترین پنجره شیشه‌ای رنگی جهان

کنترل استرس و روش‌های خاص طب سنتی برای آن