پیام سپاهان

آخرين مطالب

فارن پالیسی: «شرق» ایران را ناامید کرد مقالات

فارن پالیسی: «شرق» ایران را ناامید کرد
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - دیپلماسی ایرانی / متن پیش رو در دیپلماسی ایرانی منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
الکس وطنخواه-فارن پالیسی/ مقامات در ایران مسائل زیادی برای نگرانی دارند، آما آنچه به طور ویژه آنها را ناراحت و نگران کرده این است که کشورهای آسیایی خیلی سریع ایران را به عنوان یک شریک تجاری کنار گذاشتند. ایران امیدوار بود که «شرق» اقتصاد آن را از فشار تحریم های اعمال شده از سوی دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، نجات دهد. در سال 2018 که ترامپ و تیم او قصد داشتند شدیدترین رژیم تحریمی را علیه ایران اعمال کنند، رهبر این کشور دولت را به جستجوی شرکای تجاری در شرق ترغیب کرد.
روابط ایران با کشورهای آسیایی در دوران ریاست جمهوری ترامپ در سطوح مختلفی بوده، اما در کل، هیچگاه هیچ نشانه ‌ای از موفقیت در این روابط دیده نشده است. کره جنوبی و هند خیلی سریع تمایل خود را به احترام به تحریم ‌های ایالات متحده نشان دادند و خرید نفت از ایران و سرمایه‌گذاری ‌های بلندمدت در این کشور را متوقف کردند و حتی حاضر نشدند کالایی به ایران بفروشند. تنها در ماه ژوئن امسال و بعد از دو سال مذاکره بود که کره جنوبی حاضر شد محموله ای از کالاهای بشردوستانه به ارزش 500 هزار دلار را به ایران ارسال کند. ظاهرا قرار است یک محموله دو میلیون دلاری نیز در راه باشد، البته به شرطی که سئول بتواند موافقت واشنگتن را جلب کند. کره جنوبی همچنین برخی از پرداخت های مربوط به خرید نفت ایران در دوران پیش از تحریم ها را که مبلغی حدود 7 میلیارد دلار می‌شود، بلوکه کرده است. رسانه های ایرانی عمدتا در مطالب خود بازپرداخت بدهی های کره شمالی و دیگر کشورها را خواستار می شوند. حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، از دولت خواسته علیه سئول به صورت قانونی اقدام کند تا شاید بتواند دیگران را از پیشروی در همین مسیر بازدارد. اما اعتراض های ایران چندان نتیجه بخش نبودند. در سال 2019 که شرکت های سامسونگ و ال جی کره جنوبی اعلام کردند کار خود را در ایران متوقف می کنند، مقامات تهران به آنها هشدار دادند که بازگشت به بازار ایران ساده نخواهد بود. با این حال، آنها ایران را ترک کردند چرا که اگرچه ایران بازار بزرگی به شمار می رود، اما قطعا ایالات متحده بازار بزرگ تریست.
مساله تنها کره جنوبی نبوده و نیست. در رابطه با هند نیز اتفاقات مشابهی در جریان بوده است. دهلی نو در سال های اخیر تقریبا در هر شرایط حساسی که وجود داشته، به تهران پشت کرده است. در سال 2018 که ترامپ از اعمال تحریم ها علیه ایران خبر داد، دهلی نو ابتدا درصدد معامله ای شیرین تر با تهران برآمد. هند از دیرباز کسری تجاری بزرگی با ایران داشته است؛ برای نمونه، در سال 2018 واردات هند از ایران حدود حدود 13 میلیارد دلار بود و صادرات آن نهایتا 3 میلیارد دلار ارزش داشت. دهلی نو می خواست این عدم تعادل را از بین ببرد و از این رو، تجارت کالا در برابر نفت را پیشنهاد کرد. چنین شرایطی برای ایران مناسب نبود چون آن را از ارز مورد نیاز خارجی محروم می کرد. سرانجام، هند نتوانست زیر فشار آمریکا تاب آورد و روابط با ایران را کلا قطع کرد. هند حتی به رغم معافیت سرمایه گذاری ها در بندر چابهار از تحریم ها، از پروژه ها در خلیج عمان کناره گرفت. در مقابل، ایران شروع به انتقاد از سیاست های هند در کشمیر کرد؛ مساله ای که تا پیش از آن عمدتا درگیرش نمی شد.
در میان شرکای تجاری ایران در شرق، ژاپن و چین به دلایل مختلفی اهمیت بیشتری داشتند. ژاپن خیلی سریع با همکاری با تحریم های ایالات متحده علیه ایران موافقت کرد. اما در عین حال، توکیو با کمال میل حاضر بود نقش میانجی احتمالی را بین تهران و واشنگتن ایفا کند. از آنجایی که ژاپن یک متحد برجسته آمریکاست، ایران هرگز امید زیادی به ادامه تجارت با آن در میانه تحریم ها نداشته است، اما از تلاش های آن برای حصول راه حل دیپلماتیک قدردانی می کند.
در همین حال، ایران به چین به مثابه راه حل نهایی برای همه ناامیدی ها می نگریست. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در ماه مه سال 2019 برای یک ماموریت دو جانبه به چین رفت: از پکن بخواهد در نجات توافق هسته ای به تهران کمک کند و همچنین آن را برای ادامه خرید نفت و دور زدن تحریم های واشنگتن تحت فشار بگذارد. در ابتدا به نظر می رسید ظریف پیام خود را به خوبی منتقل کرده است؛ برای اولین مرتبه از اعلام ممنوعیت خرید نفت ایران از سوی ایالات متحده، یک محموله نفت ایرانی به بندر چینی رسید. اما در حقیقت، تجارت ایران و چین در سال 2019 حدود یک سوم کاهش یافته و به 23 میلیارد دلار رسیده بود.
اطلاعات در این زمینه در شرایطی منتشر شد که احساسات ضد چینی به دلیل شیوع ویروس کرونا تشدید شده بود. تنش ها به اندازه ای تشدید شد که سفیر چین به ایران نامه ای سرگشاده نوشت تا توضیح دهد کاهش مبادلات تجاری به دلیل بحران کووید 19 بوده و موقتی است. از آن زمان، سفیر چین به طور دوره ای این مساله را به اذهان عمومی ایران یادآوری می کند که چین برنامه های استراتژیک بلند مدت برای ایران دارد. با این حال، اگرچه چین در میان مقامات ایران از محبوبیت برخوردار است، مردم منطق گذاشتن همه تخم مرغ ها در سبد چینی را زیر سوال برده اند.
شکی نیست که روابط ایران با چین ورای تجارت است. همانطور که در رای چین علیه قطعنامه اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی در رابطه با ایران مشهود بود، تعاملات دو کشور چند جانبه است. مهم ترین مساله در این روابط این است که هر دو طرف به دیگری به چشم کارتی برای بازی در جنگ با ایالات متحده می نگرند. با این حال، باز هم چین آنطوری که ایران تصور و روی «شرق» برای نجات اقتصاد خود از تحریم های ایالات متحده حساب می کرد، کمک رسان نبوده است. مساله صرفا همخوانی برخی منافع چین با نیازهای ایران است و جدای از آن هیچ نشانه ای دال بر موفقیت سیاست ایران در چرخش به سمت شرق دیده نمی شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/159196/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فیلم|حضور مردم اصفهان کنار زاینده‌رود

آغاز عملیات پروژه مشارکتی حضرت ولی عصر(عج) در منطقه 12 اصفهان

بسکتبالیست‌های مهابادی نماینده ایلام را هم از پیش رو برداشتند

ریزپرنده‌های ساقط‌ شده در اصفهان هیچ خسارت مالی و جانی نداشتند/پیام ایران به روشنی به آمریکا و سایر طرف‌ها منتقل شده است

بررسی آخرین راهکارهای رفع مشکلات زیست‌محیطی اصفهان در جلسه مشترک شهرداری و استانداری

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه در اصفهان: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

واکنش امیرعبداللهیان به ماجرای اصفهان و ادعاهای اسرائیل

نخستین تصویر ماهواره ای از پایگاه هوایی ایران در اصفهان بعد از حمله صهیونیست ها

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم/ نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

(ویدئو) اصفهان، امروز چه گذشت؟

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

جنجال هوش مصنوعی؛ تریلر جعلی فیلم جیمز باند با بازی هنری کویل وایرال شد

برنامه/ ردیاب بهترین مکان تحت پوشش شبکه‌های تلفن همراه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

صرف هزینه 1250 میلیارد تومانی برای بیمارستان بهارستان

به دنبال جنگ با ایران نیستیم؛ ماموریت‌های مهم‌تری در جبهه غزه و لبنان داریم

جریان زندگی در زاینده رود اصفهان | تصاویر

واکنش عجیب آمریکا به حادثه اصفهان؛ به مجازات ایران پایبند هستیم!

گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم/نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

امیرعبداللهیان: در صورتی‌ که رژیم اسرائیل مجدداً اقدامی علیه منافع ایران انجام بدهد، پاسخ بعدی ایران فوری، حداکثری و قاطع خواهد بود؛ این پیام به روشنی به آمریکا و سایر طرف ها منتقل شده/ ریزپرنده‌های ساقط‌ شده {در اصفهان} هیچ خسارت مالی و جانی در بر نداشته

لحظه هدف قرار گرفتن چند ریز پرنده در آسمان اصفهان توسط پدافند هوایی

واکنش خنده‌دار کاربر اصفهانی به ماجرای دیشب اصفهان

حضور مردم اصفهان کنار زاینده‌رود + فیلم

(ویدئو) وزیر رژیم صهیونیست: ماجرای اصفهان؛ ضعیف نه! بی‌خاصیت!

واکنش خنده‌دار مردم اصفهان به حمله ریزپرنده‌ها؛ گالامب و گلومب بود!

اتحادیه اروپا : گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم / نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

من پیر فنا بدم جوانم کردی

ربات‌های دوپا گوگل به‌لطف هوش مصنوعی، حالا سریع‌تر و قدرتمندتر از قبل فوتبال بازی می‌کنند

سامسونگ حذف یکی از نرم‌افزارها را در One UI 6.1 غیرممکن کرد

مسخره‌ترین حمله ادعایی صهیونیست‌ها در یک کلمه

اتحادیه اروپا: حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم/نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

شغل عجیب بیش از 100 میلیون نفر در چین!

(ویدئو) واکنش لاوروف به حادثه اصفهان و عملیات وعده صادق

رهبر مخالفان نتانیاهو: «بن گویر» آبروی اسرائیل را برده است

واکنش ظریف به «آتش بازی رژیم» صهیونیستی در اصفهان

تداوم طرح مایه‌کوبی دام‌های سبک در مهاباد

واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان

تو مثل منی برف...

پردازنده دیمنسیتی 6300 مدیاتک برای گوشی‌های میان‌رده معرفی شد

خرید سه‌بعدی کالاهای جدید به اپل ویژن پرو اضافه شد

بایدن در آستانه شکست؟

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

واکنش اردوغان به حادثه اصفهان

ترقه بازی اصفهان توان واقعی اسرائیل را نشان داد

عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را درهم شکست

واکنش بلینکن به حادثه اصفهان؛ به مجازات ایران پایبند هستیم!

راهپیمایی نماز گزاران جمعه بهارستان در حمایت از عملیات وعده صادق

نظر وزیر اسرائیلی درباره ماجرای اصفهان؛ ضعیف نه! بی‌خاصیت

راهپیمایی مردم شهرستان‌های استان اصفهان در حمایت از عملیات موفق وعده صادق + فیلم

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان | تنش ها میان ایران و اسرائیل کاهش یافته است؟