پیام سپاهان

آخرين مطالب

ادبیات داستانی چه تأثیری در شکل‌گیری دیکتاتوری رضا‌خانی داشت؟ فرهنگی

ادبیات داستانی چه تأثیری در شکل‌گیری دیکتاتوری رضا‌خانی داشت؟
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - تسنیم / سعید تشکری در یادداشتی می‌نویسد: در دوره شلوغ و پرهیاهوی رضاخانی جنبشی شکل می‌گیرد به نام جنبش دو راهی تجدد و سنت، که رو در روی هم قرار می‌گیرند و دشمن اصلی فراموش می‌شود و به تبع آن ادبیاتی به وجود می‌آید که فاقد استراتژی و خاصیت است.
نزاع میان دو ادبیات مغلوب و معترض، که در دوران انتقال قدرت ـ از مشروطه تا رضاخان ـ سر و شکل آشکاری به خود گرفتند، اکنون می‌توانیم به تأثیر ادبیات داستانی در شکل‌گیری یک حکومت تک‌صدایی و دیکتاتوری رضاخان برسیم. در این دوران ما شاهد نزاع میان ادبیات مغلوب و ادبیات اعتراضی هستیم، که از دشمن اصلی غافل است، بخشی که ادبیات مغلوب است و داعیه روشنفکری و تجددخواهی دارد و فقط و فقط ادبیات غربی و شبه مدرنیته را در جامعه ایران گسترش می‌دهد و تلاش می‌کند تا مناسباتی را وارد جامعه کند که از سوی توده‌های مردم قابل درک نیست و به واسطه فاصله زیادی که با بخش زیادی از مردم دارد، مدام مهجور و تنها در جزیره مانده است و بخشی دیگر که ادبیات اعتراضی است و دراماتیک‌نویس‌ها و قصه‌نویس‌هایی که هنوز نگاه سنتی دارند و از تحولات جهانی دور هستند و با هرنوع تجددخواهی در نزاع.
در این دوران نگاه روشنفکران به تمدن و تجدد، یک نگاه انفرادی است و این نگاه انفرادی، تبدیل شد به نزاعی مدام درباره هر رفتار، که آیا این رفتار یک نگاه مدرن و تجددخواهانه است یا نه و این دعوا آنقدر پیش رفت که آدم‌هایی مثل محمد حجازی ـ مطیع‌الدوله ـ و محمد مسعود در این میان پیدا شدند، و به تبع آنها شاعران زیاد دیگری مثل فرخی یزدی و میرزاده عشقی، زاده شدند و رابطه‌های روزمره را تبدیل کردند به نوعی تهاجم به سمت سیاست‌های قزاقی رضاشاه. و در تمام این دوران، ما همچنان شاهد جنگ بین نویسندگان بسیار سنتی‌نویس و نویسندگان شبه مدرنیته‌نویس هستیم.
نزاعی که وجه اجتماعی به خود می‌گیرد و دو طیف سخت مشغول غلط‌گیری از یکدیگر می‌شوند، بی‌آنکه توجهی به مشکل اصلی داشته باشند و فارغ از اینکه در جامعه ایران قلدری به نام رضاخان سخت می‌تازد و می‌خواهد همان نگاه و سیستمی که پطرکبیر داشته را در ایران پیش بگیرد و نگاه جهانی و تمدن جدید را به زور و به خشونت بر سنت کهنسال ایران تحمیل کند.
ماحصل این نزاع، نمایشنامه‌هایی مثل بقال‌بازی است که در این دوران نوشته می‌شود، بقال‌بازی، نوعی کمدی سنتی ایرانی بود که برای اجرا، متن پیش‌نوشته‌ای نداشت و بداهه‌پردازی از مهم‌ترین ویژگی‌هایش بود. دو شخصیت اصلی این نمایش، بقالی خسیس و پولدار و نوکری تنبل و زیرک به نام نوروز بود که برگرفته از شخصیت کریم شیره‌ای، دلقک دربار ناصرالدین شاه است. نوروز، برای آنکه اربابش را آزار دهد، خود را نادان جلوه می‌داد و هرچه اربابش دستور می‌داد، برعکس رفتار می‌کرد. گاهی دزدی که به ظاهر برای خرید ماست می‌آمد، سبب درگیری‌های خنده‌دار و ماستی شدن بقال می‌شد. در مواردی دیگر، شخصیت‌های پادشاه، وزیر، و ماستی در نمایش می‌آمدند.
نمایشنامه دیگری که در این دوران نوشته می‌شود ـ جعفرخان از فرنگ آمده ـ به قلم حسن مقدم در سال 1300 است، حسن مقدم در این نمایشنامه به موضوع غرب‌زدگی و تحجر در اجتماع سنتی و فرنگ‌رفته ایران می‌پردازد، که بعد از اجراهای مختلف و موفق، علی حاتمی نیز سال‌ها بعد بر اساس این نمایشنامه فیلمی به نام ـ جعفرخان از فرنگ برگشته ـ می‌سازد.
نمونه دیگری از نمایشنامه‌های دوران انتقالی، جیجک علیشاه است؛ نمایش‌نامه‌ای به قلم ذبیح بهروز که در سال 1302 نوشته شد. این نمایش‌نامه روایتی از دربار ناصرالدین شاه قاجار است که محور اصلی آن به تصویر کشیدن وضعیت دربار قاجار و بی‌خبری آن‌ها از وضعیت کشور است. این نمایش‌نامه با زبان طنز به نوعی وضعیت حکومت قاجار را نشان می‌دهد.
این‌ها مواردی هستند که باعث می شود در این دوره انتقالی، ادبیات ما در عین حال که اعتراضی است، انسجامی نباشد، و شکل شعار به خود می‌گیرد، تا جایی که مذهب و سنت، اصلی‌ترین مسئله تمام این نویسندگان است و غرب‌زدگی و غرب‌نویسی آنقدر پیش می‌رود که اشخاصی مثل سن پل‌رو نویسنده قرن نوزدهمی فرانسوی و سن پتر شاعر که هیچ سوادی هم نداشتند، تبدیل به الگو می‌شوند و سعی می‌کنند تاریخ پیدایش حیات روی زمین را که مورد توافق یک ملت بود، زیر سؤال ببرند.
در این دوره شلوغ و پرهیاهو، جنبشی شکل می‌گیرد به نام جنبش دو راهی تجدد و سنت، که رو در روی هم قرار می‌گیرند و دشمن اصلی فراموش می‌شود و به تبع آن ادبیاتی به‌وجود می‌آید که فاقد استراتژی و خاصیت است، تا جایی که ادبیات در جنبش‌های مردمی زمانه خودش غایب است و رابطه پویایی با جنبش‌های مردمی دوران مثل جنبش جنگل و قیام میرزا کوچک خان جنگلی و شیخ محمد خیابانی برقرار نمی‌کند و این واکنش‌های مردمی، همچنان به ادبیات تبدیل نمی‌شود، که در پی این غیبت، هیچ تاریخ قطعی و سندی، درباره کم و کیف رابطه ما با غرب از آن دوران وجود ندارد و تنها مستندات و نوشته‌های آن دوران حاصل کار روزانه منشی‌های درباری است که از زمان صفویه به بعد مسئول نوشتن رویدادهای روزانه دربار و امور شاه بودند، که پیش از آنها ظهور این نوع نوشتار در دوره تیموریان به نام وجدنامه است و بعد از آن مثلا در زمان نادرشاه، یک منشی انگلیسی زبان کارهای روزانه نادرشاه را می‌نویسد و در دوره قاجار هم این منشی‌ها هستند که امور روزانه دربار را با زبانی سخت‌خوان و نثری سخت‌فهم می‌نویسند. در چنین ارتباطاتی ما نمی‌توانیم از طریق هنر و ادبیات به چگونگی وضع آن زمان برسیم و بیشتر به تاریخ پناه می‌بریم، تاریخی که هر روز و ماه و سالش اتفاقات عجیبی می‌افتد و پر از خرده روایت‌های داستانی است که در دوران خود نوشته نشده و تنها چیزی که از آن دوران مانده روایت‌های کلی و تاریخی است، حلقه مفقوده‌ای که هنرمندان در آن دوران از آن غافل هستند و برای آن ادبیات تولید نکردند، ورود هنر به شکل خام از غرب به ایران، و رابطه بین سنت و مدرنیته است، رابطه بین توده مردم و روشنفکران است، رابطه بین انقلاب مدرنیته شهری و جامعه روستایی است.
آنچه که باید مورد کنکاش قرار بگیرد این است که، چگونه هرج و مرج ادبی و شرایط سیاسی، در به قدرت رسیدن رضاشاه و شکل‌گیری یک دیکتاتوری مطلق و تک‌صدایی تأثیرگذار بوده است... .

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/157865/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تداوم خدمات‌رسانی به گردشگران در جاذبه‌های تاریخی و پایانه‌های مسافرتی استان اصفهان

عمان حمله ادعایی اسرائیل را محکوم کرد

واکنش فرمانده نیروی زمینی ارتش به حادثه اصفهان

خط و نشان صریح فرمانده نیروی زمینی ارتش برای اسرائیل بعد از تیراندازی به اشیا مشکوک در آسمان اصفهان

بخشی از طنزها در فضای مجازی درباره خسارت شدید حمله دیشب ریزپرنده ها به اصفهان (عکس)

واکنش چین به حمله ادعایی رژیم صهیونیستی

فیلم فعال شدن پدافندها برای هدف قرار دادن ریز پرنده‌ها در اصفهان

قهجاورستان کجای اصفهان است؟

فرمانده ارتش: تیراندازی به چند شیء پرنده انجام شد

تشییع وخاکسپاری پیکر مادر شهیدان حدادیان در کوهپایه

امیر حیدری: «وعده صادق» تحقق آیات سوره عنکبوت بود/ پدافند در حادثه اصفهان با هوشمندی عمل کرد

فیلم شبکه خبر از وضعیت خیابان‌های شهر بعد از حوادث بامدادی

ماجرای شنیده شدن صدای شدید در اصفهان / فرمانده‌کل ارتش: انفجار مربوط به تیراندازی پدافند به شئ مشکوکی بوده

تداوم خدمات‌رسانی در فرودگاه و جاذبه‌های گردشگری و تاریخی اصفهان

ایتالیا خواستار «کاهش تنش مطلق» در خاورمیانه است

لاپید: بن‌گویر با یک توئیت یک‌کلمه‌ای اسرائیل را مضحکه دنیا کرد

ردپای نفوذی‌ها در انفجارهای امروز؛ از اصفهان تا تبریـز؟

واکنش‌ های بین‌المللی به حادثه اصفهان؛ عمان: اقدام اسرائیل را محکوم می‌کنیم / انگلیس:کاهش تنش‌ها ضروری است/ هلند: از نزدیک وضعیت ایران را پیگیری می‌کنیم

واکنش یک کاربر عرب‌ به حادثه اصفهان (عکس)

اظهارات فرمانده کل ارتش درباره جزئیات حادثه امروز اصفهان

وزیر تندرو اسرائیل درباره حادثه اصفهان : ضعیف

گوشی ارزان جدید موتورولا با باتری پرظرفیت در راه است

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

شبکه اسرائیلی از زبان نتانیاهو: به دنبال جنگ با ایران نیستیم! / ماموریت‌های مهم‌تری در جبهه غزه و لبنان داریم

تیراندازی به چند شئ پرنده انجام شد

فصل گل وگلاب کاشان دیدنی است

تیراندازی به چند شیء پرنده انجام شد

کنایه سنگین حسام الدین آشنا به اسرائیلی ها: موشک یا موش کوچک؟!

حال خوب اصفهانی ها در آخرین جمعه فرودین

حادثه اصفهان از خارج از کشور اتفاق افتاده است یا داخل؟

خرابکاری با با ریز پرنده‌های پیتزا بَر+ عکس و فیلم

اولین تصاویر از اضطراب و وحشت عجیب امروز اصفهانی‌ها!

واکنش جالب مردم اصفهان به هدف قرارگرفتن چند ریز پرنده‌ توسط پدافند هوایی + فیلم

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

(ویدئو) واکنش جالب مردم اصفهان به ماجرای ریز پرنده‌ها

واکنش جالب مردم اصفهان به فعال شدن سامانه پدافند هوایی

نگرانی دستگاه‌های امنیتی تل آویو از اظهارات بن گویر درباره حادثه اصفهان

واکنش فرمانده ارتش به حادثه امروز صبح اصفهان

واکنش فرمانده کل ارتش به حادثه اصفهان

زندگی در اصفهان جاری است

تصاویر جالب از استراحت زیر سایه پل خواجو/ عکس

طعنه بن گویر به گزارش‌ها درباره انفجار‌های اصفهان: مسخره است

تجمع ضدصهیونیستی در روستای کچوئیه لنجان

فرمانده کل ارتش: تیراندازی به چند شیء پرنده انجام شد

بررسی مشکلات سرمایه‌گذاری در کمپینگ غار سهولان مهاباد

نگرانی دستگاه‌های امنیتی تل آویو از اظهارات بن گویر و عضو کنست درباره حادثه اصفهان