پیام سپاهان

آخرين مطالب

اجرای 41 درصد طرح‌های آبیاری نوین اصفهان در دولت، گواهی برنامه و حمایت اقتصادی

اجرای 41 درصد طرح‌های آبیاری نوین اصفهان در دولت، گواهی برنامه و حمایت
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اصفهان- برآیند بررسی آمارها مبین اینست که اجرای 41 درصد طرح آبیاری نوین در بخش کشاورزی اصفهان برغم محدودیت‌های مالی و اعتباری در دولت تدبیر و امید انجام شده است و این اقدامات کم‌نظیر همچنان در این استان ادامه دارد.

بر مبنای گزارش‌های وزارت جهاد کشاورزی، 2 میلیون و 400هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور تا کنون مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده که بیش‌از یک میلیون و 100 هزار هکتار آن در دولت تدبیر و امید به انجام رسیده است.
به گفته کارشناسان امر برای اجرای سیستم‌های نوین آبیاری هیچ محدودیتی وجود ندارد و این وزارتخانه خود را موظف به پشتیبانی مالی در تجهیز اراضی کشاورزی کشور به این سیستم‌ها می‌داند.
آنان صرفه جویی در مصرف آب، سرعت بالای رویش گیاه، بکارگیری کود همزمان با آبیاری، جلوگیری از رشد بی رویه علف‌های هرز، صرفه جویی در مصرف انرژی، برداشت راحت تر محصولات و افزایش کمی و کیفی محصولات را از مزایای به کارگیری روش‌های آبیاری نوین برشمردند.
تحلیل گزارش‌های یاد شده نشان از توجه دولت به اجرای سیستم های آبیاری نوین در سراسر کشور و استان اصفهان دارد و این مهم با سرعت خوبی در طول هفت ساله فعالیت دولت در حال انجام است.
از زاویه ای دیگر، کم‌آبی مناطق مرکزی ایران و خشکی زاینده‌رود به‌عنوان شاهرگ حیاتی این مناطق یکی از اصلی‌ترین مشکلات امروز کشورمان است، زاینده‌رود که قرن‌ها سرچشمه حیات و رشد در مرکز ایران زمین بوده، سالهاست که بر اثر بی‌توجهی و دخالت بی‌حساب و کتاب در طبیعت، گرفتار خشکی شده، نوسانات دوره‌ای جریان این رودخانه که مشکلات متعددی برای محیط‌زیست، پوشش گیاهی و گونه‌ای جانوری منطقه ایجاد کرده، کشاورزی به‌عنوان یکی از مشاغل اصلی فلات مرکزی را تحت‌الشعاع قرار داده است که بی شک یکی از راهکاری جلوگیری از این امر، مدیریت صحیح منابع آبی بویژه در بخش کشاورزی خواهد بود.
استان اصفهان با دارا بودن568 هزار هکتار اراضی کشاورزی معادل پنج درصد از مساحت استان، 3.9 درصد از اراضی کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده و با دارا بودن شرایط متنوع آب و هوایی، استعداد تولید انواع محصولات کشاورزی را دارد، در مناطق گرم و خشک استان خرما، انار و پسته و در مناطق سرد و کوهستانی بادام و گردو و در مناطق معتدل و معتدل سرد انواع محصولات دانه‌دار و هسته‌دار کشت می‌شود، افراد شاغل در بخش کشاورزی استان حدود 171 هزار نفر هستند.
در همین ارتباط مدیر امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: 350 هزار هکتار از مزارع استان مستعد اجرای طرح های گوناگون آبیاری نوین است و این پروژه‌ها تاکنون در 123 هزار هکتار اجرا شده که افزون بر 51 هزار هکتار آن مربوط به طول فعالیت دولت یازدهم و دوازدهم از سال 92 تا آخر 98 است.
مجید امینی ادامه داد: در سال‌های 92 تا 96 در دولت یازدهم اجرای طرح های نوین آبیاری برای هر هکتار بالغ بر هفت میلیون تومان هزینه داشت و طی سال های 96 تا 98 در دولت دوازدهم این رقم به 10 میلیون تومان به ازای هر هکتار افزایش یافت.
وی با اشاره به اهمیت اجرای این طرح‌ها برای مدیریت مصرف آب کشاورزی اضافه کرد: پیاده سازی پروژه‌های نوین آبیاری در استان در هر هکتار به مدیریت مصرف چهار هزار و 300 لیتر منجر می‌شود.
مدیر مدیریت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی اصفهان، تخصیص به موقع و کافی اعتبارات را مهم ترین عاملی دانست که بر اساس آن طرح های نوین آبیاری به موقع پیاده سازی شود.
امینی با اشاره به اینکه مناطق شرقی اصفهان بیشتر به روش آبیاری کم فشار و مناطق غربی به آبیاری بارانی تجهیز می‌شوند، خاطرنشان کرد: برنامه این سازمان برای امسال در این بخش، اجرای پروژه آبیاری نوین در هفت هزار هکتار از اراضی استان است.
نگاه ویژه جهاد کشاورزی اصفهان به اجرای روش‌های نوین آبیاری
رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: اجرای طرح‌ها و روش‌های نوین آبیاری به‌عنوان نیازی اساسی در منطقه خشک و نیمه‌خشک مرکز کشور، از اولویت‌های این سازمان است.
مهرداد مرادمند در گفت و گو با ایرنا افزود : بهره‌وری در مصرف آب و افزایش راندمان از مزایای اجرای چنین طرح‌هایی به شمار می‌رود و با توجه به کاهش بارندگی‌ها و کم شدن منابع آب بویژه در مناطق مرکزی ایران و استان اصفهان، بی شک اهمیت چنین طرح‌هایی بیش از گذشته شده است.
وی ادامه داد: طرح‌ها و روش‌های نوین آبیاری که نقش بسزایی در مصرف بهینه آب دارد تاکنون در سطح 123 هزار هکتار معادل نیمی از سطح کشت فعلی استان اجرا شده است و به‌دنبال افزایش این سطح خواهیم بود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با تاکید بر ضرورت تغییر تاریخ کاشت در بعضی از محصولات زراعی بهاره به پاییزه در راستای پایداری هرچه بیشتر منابع آبی اضافه کرد: اصلاح الگوی کشت محصولات زراعی با جایگزینی و توسعه کشت گیاهان مقاوم به خشکی از دیگر برنامه‌های اصلی این نهاد محسوب می‌شود.
مرادمند با اشاره به اهمیت حذف تدریجی محصولات کم بازده تصریح کرد: تهیه و تدوین الگوی بهینه کشت محصولات زراعی و باغی استان نقش بسزایی در این پیوند ایفا خواهد کرد.
وی به اهمیت جایگزینی و توسعه باغ‌های مقاوم برابر خشکی نظیر پسته، انار، بادام، انگور و گل محمدی اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه گلخانه‌ها در استان با مساحت هزار و 856 هکتار سالانه 277 هزار تُن انواع محصولات تولید می‌کنند، اما باز هم با برنامه‌ریزی و مشارکت کشاورزان می‌توان این نوع کشت را ارتقا داد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با اشاره تهیه اطلس نیاز آبیاری محصولات کشاورزی تصریح کرد: با وجود تمام محدودیت‌های آبی در این منطقه، تلاشگران عرصه کشاورزی و دامداری و محصولات مرتبط در بسیاری از زمینه‌های تولیدی در جایگاه‌های برتر در سطح کشور قرار دارند و نیازهای اساسی کشور را تامین می‌کنند.
مرادمند، میزان تولید انواع محصولات زراعی در سال زراعی 98 - 97 را حدود 4.5 میلیون تُن اعلام کرد و افزود: با توجه به بارندگی‌های مناسب در این سال زراعی و تامین آب از محل شبکه آبرسانی زاینده‌رود و افزایش سطوح زیر کشت، میزان تولید محصولات در مقایسه با گذشته افزایش داشت.
وی ادامه داد: از 564 هزار هکتار اراضی با قابلیت کشاورزی در سال زراعی گذشته حدود 290 هزار هکتار معادل 51.5 درصد به کشت محصولات زراعی که 254 هزار هکتار مربوط به زراعت کشت های آبی و 36 هزار هکتار مربوط به کشت های دیم و مابقی اراضی زراعی آبی و دیم آیش و باغ‌ها بود.
ضرورت استفاده از آب حفظ شده برای رفع کمبودها
یک پژوهشگر حوزه آب و کشاورزی در این پیوند در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: اجرای درست طرح‌های آبیاری نوین در کشور و استان می‌تواند بسیار ثمربخش باشد در صورتی که که منابع آبی حفظ شده برای حوزه‌های مختلف مانند تغذیه آب‌های زیرزمینی و سفره‌های زیرسطحی مورد استفاده قرار بگیرد
لطف الله ضیایی خاطرنشان کرد: آب حفظ شده از طریق گسترش شبکه‌های نوین آبیاری برای مصرف در راستای حفظ محیط زیست و حقابه این بخش نیز حائز اهمیت است.
وی اضافه کرد: شبکه‌های گوناگون آبیاری نوین در سراسر جهان استفاده می‌شود و یکی از مزایای آن حفظ منابع آبی و جلوگیری از هدر رفت آب است.
این محقق آب افزود: بر اساس برنامه ششم توسعه کشور، قرار است از طریق توسعه شیوه‌های نوین آبیاری به حفظ 11 میلیارد متر مکعب کمک شود، بنابراین این آب را باید بدرستی در مواردی که کمبود وجود دارد استفاده کرد.
ضیایی با اشاره به اینکه میزان آب حوضه آبریز را باید مورد توجه قرار داد، تاکید کرد: آب حفظ شده از روش‌های نوین آبیاری باید در حوضه آبریز مربوطه به بهترین شکل مدیریت و مصرف شود.
باید در نظر داشت که پیاده‌سازی و اجرای به‌ موقع و فراگیر طرح‌های آب و خاک در استان به همکاری بیشتر کشاورزان نیاز دارد، بی شک همکاری و تعامل از سوی کشاورزان اجرای طرح‌های مهندسی در مزارع استان اصفهان را تسریع و تسهیل می‌کند و در صورت همکاری نکردن سبب کم‌شدن بهره‌وری در مصرف انرژی و راندمان تولید خواهد شد، بویژه اجرای پروژه‌های مرتبط با آبیاری نوین در این منطقه که با مشکل کم آبی روبروست، از اهمیت شایانی برخوردار است.
نباید فراموش کرد که مدیریت بعد از اجرای طرح‌های آب و خاک بویژه در طرح های آبیاری نوین با اهمیت است، از آنجا که پس از بهره برداری طرح‌های یاد شده، مدیریت و هزینه نگهداری با خود کشاورزان است، لذا باید برای این امر برنامه‌ریزی شود تا امکانات و تجهیزاتی مانند موتور پمپ با عمر بیشتری کار کند و در صورت معیوب بودن در اسرع وقت تعمیر شود.
برچسب‌ها
وزارت جهاد کشاورزی آبیاری اراضی کشاورزی اصفهان الگوی کشت

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/156580/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

آغاز رقابت داوطلبان نوبت اول کنکور 1403 در رشته علوم تجربی

کیفیت هوای کلانشهر اصفهان ناسالم برای گروههای حساس

لغو پی در پی کنسرت‌ها در ایران/ وقتی وزارت ارشاد نمی‌تواند پای مجوز خودش بایستد (فیلم)

3200مترمربع از معابر روستای ابیانه سنگ‌فرش شد

خورو بیابانک بارانی‌ترین منطقه اصفهان

عشق زندگی می بخشد

منتظر پیکسل تبلت 2 گوگل نباشید!

ایمیل اشتباه اپل به مشتریان آیفون، خبرساز شد

به‌روزرسانی نسل بعدی Fallout 4 منتشر شد

آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟

دوربین مخفی از پشت پرده کمبود شیرخشک/ ویدئو

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

راه‌اندازی مجدد دبیرخانه «شهر اسلامی» در شهرداری اصفهان

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

گام بلند شهرداری اصفهان در بودجه‌ریزی حوزه فناوری اطلاعات

حیدرآباد؛ اصفهانی نو در قلب هندوستان

نیاز به 6 هزار میلیارد ریال اعتبار برای طرح‌های پیشگیری از سیل در اصفهان

میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود

بررسی ابعاد سیاسی علامه سیدمحمد باقر درچه‌ای/ یک کنش‌گری سیاسی با شاگردپروری

تصویب بیش از 50 مصوبه برای توسعه شرق شهرستان اصفهان

برنامه سینماهای اصفهان امروز جمعه 7 اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار ویرا

برنامه پرواز‌های فرودگاه اصفهان در روز جمعه هفتم اردیبهشت 1403

موفقیت وشوکاران سپاهان در چین

دعوت هندبالیست های سپاهان به اردوهای تیم ملی

وضعیت قرمز هوا در دو ایستگاه اصفهان

چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان

هوای روز جمعه اصفهان و کاشان آلوده است

اجرای 29 ویژه برنامه در منطقه 8 ویژه هفته فرهنگی اصفهان

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

ماجرای خاوری که در سیل اردستان زیر آب ماند

ضرورت توجه به سرمایه اجتماعی در تعامل مجلس و دولت/ وفاق و همدلی در اصفهان رو به ارتقا است

رفع نواقص پروژه بیمارستان بهارستان به خوبی پیش رفته است

اتخاذ بیش از 50 مصوبه برای حل مسائل و مشکلات شرق شهرستان اصفهان

نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا

جریمه راننده پراید به سبک جرثقیل‌داران! + فیلم

50 مصوبه برای حل مشکلات شرق شهرستان اصفهان

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد