پیام سپاهان

آخرين مطالب

آغاز مجلس تک صدایی مقالات

آغاز مجلس تک صدایی
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - ابتکار / متن پیش رو در ابتکار منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
زنگ آغاز مجلس یازدهم به صدا درآمد و صبح روز گذشته مجلس یازدهم شورای اسلامی با حضور مقامات کشوری و لشکری و پیام رهبر انقلاب رسما کار خودش را آغاز کرد. منتخبان مجلس یازدهم در شرایطی کار خود را آغاز کردند که هم رقابت‌شان برای ورود به بهارستان و هم آغاز فعالیت آنها با کرونا همراه شد. مجلسی که اکثریت نمایندگان آن از یک جریان سیاسی هستند و درواقع می‌توان آن را مجلسی تک‌صدایی نامید. هر چند حواشی زیادی قبل از شروع فعالیت خود داشته است و با اینکه اکثریت منتخبان متعلق به جریان اصولگرا هستند اما در درون چندپاره شده و رقابت آنها برای جانشینی علی لاریجانی ماه‌هاست که به چالش اصلی اصولگرایان تبدیل شده است. همان‌طور که روز گذشته لابی‌های مدعیان کسب صندلی ریاست در بهارستان توجه دوربین‌ عکاسان را به خود جلب کرده بود.
چهره‌های شاخصی چون رئیس‌جمهوری، رئیس قوه قضائیه، علی لاریجانی رئیس مجالس هشتم، نهم و دهم، فرمانده نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی ایران، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، حجت‫الاسلام سید حسن خمینی، حجت‫الاسلام و‫المسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، ناطق‌نوری رئیس مجلس شورای اسلامی در دوره‫های چهارم و پنجم و برخی دولتی‌ها در مراسم افتتاحیه حضور داشتند. با این حال غیبت برخی چهره‌ها از جمله آیت‌الله احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان و دبیر شورای نگهبان و آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، عضو شورای نگهبان و رئیس مجمع تشخیص در این مراسم مشهود بود.
اداره اولین جلسه مجلس یازدهم طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، بر عهده هیئت رئیسه سنی مجلس است. به همین دلیل حجت‫الاسلام سید رضا تقوی منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم که 74 ساله است و مسن‌ترین نماینده این دوره مجلس محسوب می‌شود ریاست سنی مجلس جدید را بر‫عهده گرفت و با حضور 268 نماینده جلسه رسمی مجلس آغاز شد.
مجلس با نمایندگان کارشناس، فعال و پاکدست در راس امور خواهد بود
در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی ‌گلپایگانی پیام رهبر انقلاب به مناسبت آغاز به کار یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را قرائت کرد. رهبر انقلاب در پیام خود با ابراز خرسندی از آغاز دور جدید مجلس و رخ نمایاندن این پیشانی باشکوه و درخشان مردم‌سالاری اسلامی در برابر چشم جهانیان، از همت و انگیزه ملت برای تشکیل مجلس تشکر کردند و به منتخبان جدید تبریک گفتند. در متن پیام رهبر انقلاب که توسط حجت‫الاسلام و‫المسلمین محمدی گلپایگانی قرائت شد،‌ آمده است: «امام راحل عظیم‌الشان، مجلس را در راس امور دانستند؛ این را می‌توان جامع‌ترین تعبیری دانست که شان مجلس و نیز وظیفه‌ آن را در یک جمله‌ کوتاه اعلام می‌کند. اگر قانون را راه و مسیر کشور به سمت قله‌ها و مقصدهایی بدانیم که در قانون اساسی معین شده است، مجلس‫ متعهّد این ریل‌گذاری و رهگشایی حیاتی است. همه‌ دستگاه‌های حکومتی و مردمی و همه‌ آحاد، وظیفه دارند از این مسیر حرکت کنند. ضمانت اجرای این وظیفه نیز علاوه بر قوه‌ قضائیه که مسئولیتش تضمین اجرای قانون است در خود مجلس پیش‌بینی شده است که حق تحقیق و تفحص، حق رد و قبول مدیران ارشد قوّه‌ مجریه، حق تذکر و سوال و استیضاح از آن جمله است. پس اگر قانون، درست و بسنده و قابل اجرا باشد و از ضمانت‌های اجرای آن به درستی استفاده شود، کشور به هدف‌های والای خود دست می‌یابد. این است شان والای مجلس و این است تکلیف حیاتی و مهم آن. آنکه می‌تواند مجلس را در این جایگاه شایسته بنشاند، شما نمایندگان محترم هستید. آنگاه که نمایندگان مجلس با شناخت درست از شرایط و اولویت‌های کشور‫ و با کارشناسی و با حضور فعال و منظم‫ و با پاک‌دستی و امانتداری، وظیفه‌ قانونگذاری و دیگر وظایف خود را انجام دهند، مجلس، نقطه‌ امید مردم و نقطه‌ اتکاء مجریان‫ و به معنی حقیقی، در راس امور کشور خواهد بود و چنین مجلسی در رساندن کشور به هدف‌های والا، سهم بسزا خواهد داشت. آفت عمده، سرگرم شدن نماینده به حواشی زیان‌بار‫ یا وارد کردن انگیزه‌های ناسالم شخصی و جناحی‫ یا سهل‌انگاری در کار‫ یا دسته‌بندی‌های احیانا ناسالم قومی و منطقه‌ای و قبیله‌ای و امثال آن است. در حال حاضر، اقتصاد و فرهنگ در صدر فهرست اولویت‌های کشور است. در باب اقتصاد، علاوه بر مشکلات عمده‌ مشهود، باید اذعان کنیم که در دهه‌ پیشرفت و عدالت، نمره‌ مطلوبی درباب عدالت به ‌دست نیاورده‌ایم.
این واقعیت ناخواسته باید همه را به تلاش فکری و عملی در باب معیشت طبقات ضعیف، به مثابه‌ اولویت، وادار سازد. توصیه‌ صاحب‌نظران به ما می‌گوید که راه درست برای این مقصود اصلاح خطوط اصلی اقتصاد ملی یعنی: اشتغال، تولید، ارزش پول ملی، تورم، اسراف و امثال آن است. سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در این زمینه، راهنمای معتبری است. توجه به تنظیم برنامه‌ هفتم که در شمار وظایف نزدیک مجلس یازدهم است و نیز توجه به کاهش نقش تعیین‌کننده‌ نفت خام در منابع مالی دولت که خود فرصت مغتنمی برای ترسیم خط اقتصادی کشور است، توصیه‌ دیگر اینجانب به شما عزیزان است. در اقدام به وظیفه‌ نظارتی، تاکید اینجانب بر رعایت تقوا و انصاف و اجتناب از حب و بغض‌های شخصی و جناحی است. نه حقی از مدیر و مجری خدوم و زحمت‌کش ضایع شود و نه اغماض و اهمالِ بی‌مورد صورت گیرد. همکاری نمایندگان با یکدیگر، درهم‌تنیدگی تجربه‌ مجرّبان با شور و حرارت جوانان و تازه‌واردان، مسابقه در عمل پاکیزه و نیکو و عدم مسابقه در احراز این یا آن جایگاه، موضع‌گیری‌های انقلابی در حوادث مهمّ جهانی و داخلی، اهتمام به مرکز پژوهشها و دیوان محاسبات، صدور آرامش و اطمینان به افکار عمومی کشور در نطق ها، تعامل برادرانه با قوای مجریّه و قضائیّه، نسخ قوانین زائد و مزاحم، و اجتناب از تکثّر و تراکم قوانین، توصیه‌های دیگر اینجانب به شما نمایندگان ملّت است. مطمئنّم که رعایت این سرفصل‌ها به ملّت ایران ثابت خواهد کرد که انتخاب آنان درست بوده است، و میل به حضور در انتخابات را در آنان افزایش خواهد داد. تقوا و توکّل و اعتماد به خدا را سرمایه‌ی بی‌پایان خود بدانید و با قدرت و جدّیّت حرکت کنید. خدا یارتان باد.
لازم می دانم از نمایندگان محترم دوره‌ی پیش بویژه از رئیس پُرانگیزه و پُرتلاش آن جناب آقای دکتر لاریجانی قدردانی کنم و اجر و ثواب الهی را برای هر عمل صالح آنان مسالت نمایم. سلام و صلوات خدا بر حضرت بقیّه‌الله اعظم (روحی فداه) و رحمت و مغفرت الهی نثار ارواح طیّبه‌ی شهیدان و امام و پیشوای آنان حضرت امام خمینی»
در ادامه مراسم حجت‫الاسلام سید رضا تقوی، رئیس هیئت رئیسه سنی مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه مجلس یازدهم دنبال حاشیه‫سازی نیست، گفت: ما به این حاشیه‫سازان متذکر می‌شویم که تلاش نکنند ما را به حاشیه برانند. ما می‌خواهیم در زندگی مردم تاثیرگذار باشیم. ما وکیل‫الدوله و معاندالدوله نیستیم. شیوع ویروس کرونا در کشور و لزوم رعایت اصول بهداشتی و در راستای فاصله‌گذاری اجتماعی باعث شد روز گذشته اصحاب رسانه نسبت به گذشته حضور کمرنگ‌تری داشته باشند و همچنین مهمانان کمتری در این مراسم حضور داشته باشند. همین امر نیز باعث شد که منتخبان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به دستور ستاد ملی مقابله با کرونا برخلاف رویه همیشگی به زیارت مرقد بنیان‌گذار انقلاب نروند.
روحانی: از مجلس اخوت می‌خواهیم
رئیس‌جمهوری، سخنران ویژه این مراسم روز گذشته با حضور در مجلس در سخنانی آغاز مجلس یازدهم را به نمایندگان این دوره و مردم تبریک گفت و اظهار کرد: هم دوران دولت چهار ساله و کوتاه است و هم دوران مجلس؛ اما با همکاری دولت و مجلس می‌توانیم‌ برای دهه‌ها و حتی قرن‌ها برای مردم یادگار ماندگاری به جا بگذاریم.
حسن روحانی با تاکید بر اینکه امیدوارم در یک سال باقی‫مانده دولت دوازدهم و آغازین سال مجلس یازدهم بتوانیم با یکدیگر همکاری داشته باشیم، افزود: مبنای ما برای همکاری چارچوب قانون اساسی است و ما تک تک نمایندگان مجلس را از دیدگاه قانون اساسی در برابر همه مردم ایران مسئول می‫دانیم. همه فکر‫ها باید برای منافع، مصالح و امنیت ملی و مسائل ملی را بر مسائل حوزه‫های انتخابیه و جناح‫ها ترجیح دهیم؛ چرا که مجلس شورای اسلامی خانه ملت است و از آن مردم ایران است. رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه ترجیح منافع ملی بر منافع بخشی به‌ عنوان اساس کار دولت و مجلس خواهد بود، گفت: دولت یازدهم و دوازدهم در دو مقطع 5 ساله و 3 ساله قرار گرفت؛ در 5 سال اول مبنای دولت گشایش و پیشرفت بود و بحمدالله در همه زمینه ها در سال‫های اولیه دولت یازدهم شاهد گشایش‫ها و پیشرفت در امور اقتصادی، احتماعی، سیاسی و فرهنگی بودیم. روحانی گفت: امروز در مرحله سوم قرار گرفته‌ایم، خواست من از مجلس یازدهم این است که در سال پایانی دولت و سال آغازین مجلس یازدهم بتوانیم دوران پیوند و پیروزی را شکل دهیم؛ امروز در دوره ایستادگی و بردباری هستیم اما می‌توانیم با پیوند و هم‫افزایی در کنار هم بایستیم. به هیچ عنوان دنبال این نیستیم که مجلس از دو وظیفه خود به عنوان تقنینی و نظارت کوتاه بیاید‫ چرا که ما به‌ دنبال مجلس کارآمد هستیم و همانطور که مقام معظم رهبری در پیام خود به مجلس یازدهم تاکید کردند به دنبال مجلسی هستیم که برای مردم امید و برای دولت تکیه‌گاه باشد. به دنبال آن هستیم که رابطه دولت و مجلس به گونه‫ای باشد که در سالی سخت که با تحریم دشمن و ویروس خطرناک کرونا مواجهیم، بتوانیم کشور را اداره کنیم و در مقابله با کرونا به موفقیت نهایی برسیم. رئیس‌جمهوری تاکید کرد: دولت دست خود را به سمت مجلس یازدهم دراز می‌کند. ما از مجلس اخوت را می‌خواهیم، همانطور که همه ما از رهبری بزرگوارمان ابوت را می‌خواهیم. مطمئنم هستم که در این سال سخت به مردم امید بیشتر و یاس بزرگی به دشمنان می‫دهیم و پیشرفت کشور را ادامه خواهیم داد. روحانی خاطرنشان کرد: دولت 10 لایحه مهم را به مجلس دهم تقدیم کرده بود که فرصت رسیدگی فراهم نشد، ان‌شاءالله این لوایح تقدیم مجلس یازدهم خواهد شد.
ان‌شاءالله در تحقق اهداف بلندی که برای اقتصاد مردمی و عدم تصدی‫گری دولت و نهادهای عمومی در اقتصاد کشور که جزو دستورات مقام معظم رهبری است، بهبود فضای کسب و کار، مبارزه با فساد و نشاط علمی و گسترش آزادی در کنار هم خواهیم بود و می‌توانیم امید جدیدی را برای ملت بزرگ ایران به وجود آوریم. وی با تقدیر و تشکر از نمایندگان، هیئت رئیسه و رئیس دهمین دوره مجلس شورای اسلامی خطاب به نمایندگان مجلس یازدهم تصریح کرد: دولت با همه وجود آماده است تا در کنار مجلس برای دستیابی به اهداف بلند مورد نظر نظام و رهبری همکاری خود را آغاز کند. در ادامه مراسم شعب 15 گانه برای بررسی اعتبارنامه منتخبان مجلس یازدهم در اولین جلسه علنی مجلس تعیین شد. بر اساس آیین‫نامه داخلی مجلس شورای اسلامی هر یک از شعب برای تمام دوره نمایندگی رسمیت دارند و وظیفه و اختیارات آنها رسیدگی به اعتبارنامه‌ها، تعیین اعضای کمیسیون تحقیق تعیین اعضای کمیسیون تدوین آیین‫نامه داخلی و بررسی و تشخیص صلاحیت‌های نامزدهای عضویت در کمیسیون‌های تخصصی است. همچنین منتخبان مجلس یازدهم در یک رای‫گیری استمزاجی با برگزاری دومین جلسه علنی در تاریخ امروز پنجشنبه هشتم خرداد ماه موافقت کردند. روزی که بالاخره وزن‌کشی جناح‌های اصولگرایی برای کسب صندلی ریاست پایان می‌یابد و جانشین علی لاریجانی مشخص می‌شود. البته دیروز مدعیان صندلی ریاست بهارستان چراغ خاموش همچنان با وجود آنکه از ماه‌ها قبل رایزی و لابی‌های خود را برای کسب رای در بین منتخبان شروع کرده‌ بودند، همچنان در صحن مشغول رایزنی بودند. در این میان شایعه کناره‌گیری حاجی‌بابایی به نفع قالیباف، در لحظات پایانی انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس مهم‌ترین حاشیه دیروز صحن مجلس بود. اما «حمیدرضا حاجی‌بابایی» منتخب مردم همدان در مجلس یازدهم درباره شایعه کناره‌گیری‌اش به نفع قالیباف و حضورش در جایگاه نایب رئیس اول، به ایلنا‫ گفته بود: این موضوع اصلا معنا ندارد. اگر به دلیل تغییر جلسه روز سه‌شنبه این موضوع مطرح شده، باید بگویم که آن جلسه را به دلیل اینکه از یک سو با برنامه آقای قالیباف تداخل داشت و از سوی دیگر جلسه فراکسیون از پیش برنامه‌ریزی و تعیین شده بود، ناچارا تغییر دادیم. حاجی‌بابایی درباره رایزنی‌های انجام شده با میرسلیم درباره کناره‌گیری به نفع خودش، گفته بود: ما همیشه با آقای میرسلیم جلسه داشته‌ایم اما اینکه من برای کناره‌گیری به نفع خودم با ایشان رایزنی کنم، نبوده است. اما تفاهم‌هایی بین من و آقایان حسینی و نیکزاد صورت پذیرفته است. جناب میرسلیم هم شخصیت بسیار بارز، عزیز و گرانقدری است که هرطور که صلاح بدانند، عمل می‌کنند.
رقابت 56 نفر فقط برای کسب 12صندلی
پس از پایان اولین جلسه منتخبان مجلس یازدهم اصولگرایان که اکثریت مطلق مجلس را در اختیار دارند وارد یک جلسه فراکسیونی شدند. عصر دیروز فراکسیون مردمی نیروهای انقلاب اسلامی جلسه‌ای برگزار کرد که در آن نامزدهای ریاست، نواب رئیس و دبیران و ناظران هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی مشخص شدند. در آن جلسه محمدباقر قالیباف، سیدمصطفی آقامیرسلیم، حمیدرضا حاجی‌بابایی و همچنین حسن نوروزی برای ریاست مجلس اعلام کاندیداتوری کردند. همچنین عبدالرضا مصری، علی نیکزاد، الیاس نادران، علیرضا منادی، سیدرضا تقوی، سید محمدرضا میرتاج‌الدینی، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و محمدمهدی زاهدی برای نواب رئیسی مجلس اعلام کاندیداتوری کردند. بر این اساس، 28 نفر برای دبیری و 16 نفر نیز برای ناظرین هیئت رئیسه مجلس یازدهم شورای اسلامی اعلام آمادگی کردند. درنهایت محمدباقر قالیباف با 166 رای موافق به عنوان نامزد ریاست مجلس انتخاب شد. بر این اساس حاجی‌بابایی 57 رای، میرسلیم 57 رای و نوروزی 2 رای کسب کردند.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/144436/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ماجرای شلیک پدافند در تبریز چه بود؟ / روایت مقامات رسمی درباره صداهای شنیده شده در اصفهان و تبریز

جزئیات مقابله سامانه‌های پدافند هوایی با اشیای مشکوک در اصفهان

نمایش اوج ذلت اسرائیل و اقتدار ایران در جریان انهدام ریزپرنده‌های صهیونیستی توسط پدافند هوایی کشور

اجرای سرود "ای ایران" در کنار زاینده رود ، پس از اتفاقات دیشب اصفهان (فیلم)

ببینید | شوخی کاربران با حمله «ریزپرنده‌ای»

اسرائیل به دنبال جاسوسی بود؟ /واکنش عضو کمیسیون امنیت ملی به شناسایی ریزپرنده ها در آسمان اصفهان

وزیر تندرو اسرائیل درباره حادثه اصفهان : ضعیف و مسخره / آژانس : آسیبی به تاسیسات هسته ای ایران نرسیده

فیلم | ارتفاع پست در تاج سد زاینده رود

اقتدار نیروهای مسلح در عملیات وعده صادق یوم‌الله دیگری را در تاریخ ایران اسلامی ثبت کرد

گروه 7: با هرگونه عملیات نظامی اسرائیل در رفح مخالف هستیم

(ویدئو) آرامش کامل در اصفهان به روایت گاردین

تصاویر صداوسیما از اتفاقات اصفهان

نیرو‌های‌مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند

فیلم | آخرین وضعیت ذخیره آب در سد زاینده رود

روزنامه اسراییلی: اسرائیل مسئولیت حادثه در اصفهان را نمی پذیرد

حادثه صبح امروز در اصفهان یک عملیات روانی بیش نیست

دشمن از نیرومندی سپاه پاسداران ترس دارد

جزئیات مقابله سامانه‌های پدافند هوایی با اشیای مشکوک در آسمان اصفهان + فیلم

(ویدیو) جزئیات مقابله سامانه‌های پدافند هوایی با اشیای مشکوک در آسمان اصفهان

خط و نشان فرمانده نیروی زمینی ارتش برای اسرائیل بعد از تیراندازی به اشیا مشکوک در آسمان اصفهان

طنین مرگ براسرائیل نمازگزاران اصفهان درراهپیمایی حمایت ازمردم غزه

باطل شدن سهمیه آبیاری از زبان کشاورزان نطنز

تداوم شدت ناپایداری‌های همرفتی همراه با رگبار و تندباد در اصفهان / هوا گرم‌تر می‌شود

عملیات وعده صادق ادعای گنبد آهنین را برهم زد

درگیری لفظی مقامات صهیونیست پس از پراندن چند شیء مشکوک در اصفهان | وزیر امنیت ملی: مسخره بود! + ویدئو

حمایت مردم اردستان از عملیات موفقیت‌آمیز «وعده صادق»

تقدیر باشگاه سپاهان از تیم فوتبال و حمایت هواداران

وزیر تندرو اسرائیل درباره حادثه اصفهان : ضعیف و مسخره / نخست وزیر سابق: هیچ کس اینگونه اسرائیل را رسوا نکرده / آژانس : آسیبی به تاسیسات هسته ای ایران نرسیده

ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

پدر گلاب ایران درگذشت

حمایت نمازگزاران بادرود از مردم غزه

کشف 523 میلیارد ریال لوازم یدکی احتکاری از انباری غیر مجاز در اصفهان

اولین تصاویر از فرمانده کل ارتش ساعاتی پس از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

تاکید مقام‌های اروپایی بر لزوم جلوگیری از تشدید تنش‌ها در پی حادثه اصفهان

دشمن برای جبران عملیات تحقیر امیز خود دست به عملیات روانی زده است

بیانیه عمان در محکومیت حادثه اصفهان + عکس

درخواست مهم باشگاه سپاهان از مورایس

واکنش یک امام جمعه به شلیک پدافند هوایی به ریزپرنده ها در اصفهان /منشا این ریزپرنده ها خارج از کشور نبوده است /آبروی اسرائیل رفت

دشمن برای جبران عملیات تحقیرآمیز خود دست به عملیات روانی زده است

پیش‌بینی آب و هوای اصفهان در 24 ساعت آینده؛ امروز پنجشنبه 31 فروردین

واکنش فرمانده نیروی زمینی ارتش به حادثه امروز اصفهان

ببینید | جزئیات مقابله سامانه‌های پدافند هوایی با اشیای مشکوک در آسمان اصفهان

واکنش مقامات اروپایی به حادثه امروز اصفهان

بارش‌های همرفتی مناطقی از اصفهان را فرامی‌گیرد

فیلم/ جزئیاتی از ماجرای صبح جمعه اصفهان

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

رقیب اپ استور آغازبه‌کار کرد؛ فروشگاهی جدید برای برنامه‌ها و بازی‌های آیفون

آیپد ایر 12.9 اینچی به پنل Mini-LED نمایشگر مجهز خواهد شد

متا مدعی شد: مدل زبانی لاما 3 عملکرد بهتری نسبت به اغلب رقبا دارد