پیام سپاهان

آخرين مطالب

سیم‌کشی‌های غیراصولی برق میدان تاریخی امام اصفهان را تهدید می‌کند اجتماعی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اصفهان - سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: بیشتر حوادث و آتش‌سوزی‌هایی که در میدان امام (ره) اصفهان رخ داده است بدلیل سیم‌کشی غیراصولی برق است که این اثر بی بدیل جهانی را تهدید می‌کند

فرهاد کاوه آهنگران روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مشکل اصلی از نظر ایمنی در برابر حوادث و حریق در میدان امام اصفهان، سیم‌کشی برق است که در مواردی بصورت غیر اصولی در محدوده بازار و راهروها اجرا شده و نسبت به آن در جلسه‌های مختلف هشدار و تذکر داده شده است.
وی با بیان اینکه متولیان این بخش باید نسبت به اصلاح سیم‌کشی‌های معیوب که به شکل هوایی و عنکبوتی پیش رفته است، اقدام کنند، اظهار داشت: برخی از مغازه‌های داخل میدان امام نیز کلید محافظ جان (RCCB) ندارند یا کنتور برق آنها قدیمی است که باید هرچه زودتر نسبت به نصب یا اصلاح آن اقدام کنند.
کاوه آهنگران با تاکید بر اینکه با وجود رسیدگی‌ها و تذکرهای زیاد هنوز میدان امام اصفهان با مشکلات ایمنی زیادی مواجه است، اظهار داشت: برخی از واحدهای صنفی نیز کاربری‌های اضافی در مغازه خود انجام می‌دهند که همین امر احتمال بروز حوادث را چند برابر می‌کند.
وی به حادثه آتش سوزی که روز دوشنبه پنجم خرداد در میدان امام اتفاق افتاد، اشاره و اضافه کرد: در این حادثه که حدود ساعت 17 در یک مغازه نقره فروشی در یکی از راهروهای بازار داخل میدان امام رخ داد، آتش نشانان با سرعت عمل آتش سوزی را مهار و از سرایت آتش به مغازه‌های مجاور و سقف راهرو جلوگیری کردند.
کاوه آهنگران با بیان اینکه اگر در این حادثه دیر اطلاع داده می‌شد یا نیروهای امدادی دیر می رسیدند، حریق به مغازه‌های دیگر میدان سرایت می‌کرد، ادامه داد: در راهروهای بازار میدان امام چوب بکار رفته است و اگردر آنجا آتش سوزی رخ دهد، به سرعت گسترش می‌یابد.
وی دلیل این حریق را اتصالی در کنتور برق اعلام و تصریح کرد: بدلیل سرعت عمل نیروهای آتش نشانی، خسارت این حریق فقط به کنتور و سیم کشی برق وارد شد اما بررسی‌ها نشان داد که جعبه مخصوص اطفا حریق در پشت ویترین مغازه مجاور قرار داشت و امکان استفاده از آن وجود نداشته است.

پیام سپاهان


سخنگوی سازمان آتش نشانی اصفهان به حادثه آتش سوزی بازار تبریز که سال گذشته رخ داد، اشاره و تاکید کرد: در آن حادثه حدود 120 مغازه در آتش سوخت و بخشی از میراث ملی آسیب دید بنابراین باید از این حادثه، پند آموخت و به این نکته دقت کرد که باید کار کیفی و با کاربری بالا انجام داد.
آتش سوزی سرای «ایکی قاپیلار» بازار تاریخی بزرگ تبریز در اردیبهشت سال 98 باعث وارد شدن خسارت‌های به بدنه این بازار و واحدهای صنفی مستقر در آن شد.
کاوه آهنگران با بیان اینکه کار کمی و کاغذبازی درباره مسائل ایمنی، فایده ای ندارد، اضافه کرد: میدان امام اصفهان نیازمند کار جهادی درباره ایمنی است و یک متولی خاص می‌خواهد.
کاوه آهنگران با اشاره به اینکه سقف بازار میدان امام در حال ریزش است و هر لحظه امکان حادثه جبران ناپذیری در آن وجود دارد، خاطرنشان کرد: لازم است در درجه نخست، خود بازاریان و متصدیان واحدهای صنفی به فکر تامین امنیت و رعایت مسائل ایمنی باشند که آموزش‌های لازم در این زمینه به آنها داده شده است.
وی با بیان اینکه ما از برخی از کاربری‌های زیرزمینی در این محدوده اطلاعی نداریم، تاکید کرد: انواع و اقسام کالا در محدوده این میدان و بازار آن وجود دارد و آتش گرفتن یکی از مغازه‌ها با توجه به دسترسی مشکل در برخی نقاط می‌تواند کل میدان را به خطر بیندازد.
وی در پاسخ به اینکه طرح جامع ایمنی بازار آیا در میدان امام اجرا می‌شود، گفت: تا جایی که اطلاع دارم هنوز این طرح اجرایی نشده است.
سال گذشته مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از برگزاری جلسه های طرح جامع ایمنی بازار اصفهان با حضور نهادهای امدادی، خدماتی و فرهنگی خبر داد و گفت: در جلسه مدیریت بحران به منظور ایمنی بازار مقرر شد تا اداره برق استان با همکاری اصناف مکان‌هایی را برای نصب سه پست برق برای ایمنی شبکه‌های داخلی برق بازار ایجاد کند.
منصور شیشه فروش همچنین گفت: تامین و تعبیه 15 شیر هیدرات برای تامین آب آتش نشانی در مواقع اضطراری توسط شرکت آب و فاضلاب در دستور کار قرار گرفته ‌است و مقرر شده با همکاری اتاق اصناف شارژ کپسول‌های آتش‌نشانی در بناهای میراث فرهنگی انجام شود.
وی سبک‌سازی بام مغازه‌های بازار را از بار اضافی و نخاله با همکاری و پیگیری معاونت شهرسازی شهرداری اصفهان برای ایمنی سازه‌های بازار از دیگر مصوبات این جلسه برشمرد و یادآور شد: معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری برای دسترسی آسان در سطح شهر امکان تخلیه اضطراری و امدادی ماشین‌های آتش‌نشانی و اورژانس را در مسیرهای مختلف مشخص کند.
مدیر امور برق مرکز اصفهان نیز درباره اجرای طرح جامع برق بازار گفت: طرح جامع برق بازار بزرگ اصفهان با همکاری سازمان نوسازی و بهسازی و شهرداری اصفهان و میراث فرهنگی تهیه شده است اما به دلیل عدم همکاری کسبه و صنف بازار نمی‌توانیم آن را کامل اجرا کنیم.
سید علیرضا عُریضی با تاکید بر اینکه این طرح جامع به منظور نوسازی و بهسازی محدوده بازار تاریخی اصفهان باید اجرا شود افزود: بخشی از طرح جامع برق بازار تاریخی اصفهان در حال اجرا بود که بازاریان در مقابل اجرای آن مقاومت کردند و ناتمام ماند.
میدان امام (ره) در زمان صفویه و حدود 400 سال قبل بنا شد. معماری و مهندسی این مجموعه تاریخی که زنجیره ای از نیازهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی از جمله بازار، مسجد و مدرسه را در خود جای داده نه تنها همچنان کاربردهای و نقش خود را حفظ کرده بلکه به کانون جذب گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شده است. 
بناهای تاریخی موجود در چهار طرف این میدان شامل عالی قاپو، مسجد شاه (اصفهان)، مسجد شیخ لطف الله و سردر قیصریه است. علاوه بر این بناها 200 حجره دو طبقه در اطراف میدان واقع شده که بیشتر جایگاه عرضهٔ صنایع دستی اصفهان است. 
میدان امام در بهمن 1313 به شماره 102 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و در اردیبهشت 1358 جزو نخستین آثار ایرانی بود که به عنوان میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت جهانی رسید.
برچسب‌ها
آتش‌نشانی میدان نقش جهان اصفهان

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/144072/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ضرورت توجه به سرمایه اجتماعی در تعامل مجلس و دولت/ وفاق و همدلی در اصفهان رو به ارتقا است

رفع نواقص پروژه بیمارستان بهارستان به خوبی پیش رفته است

اتخاذ بیش از 50 مصوبه برای حل مسائل و مشکلات شرق شهرستان اصفهان

نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا

جریمه راننده پراید به سبک جرثقیل‌داران! + فیلم

50 مصوبه برای حل مشکلات شرق شهرستان اصفهان

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اقامه نماز جمعه در مصلای امام خمینی شهر ایلام

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

7 اردیبهشت به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد

اصفهان موفق‌ترین استان در اجرای مأموریت ساماندهی اتباع خارجی است

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

آمریکا برای اولین‌بار خلبان هوش مصنوعی را در یک آزمایش هوایی در مقابل انسان قرار داد

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

قرارداد کار کارگران یک ماهه شد!

عمارت انگورستان ملک

رئیسی: داعیه‌داران دانشجو دوستی در آمریکا دانشجویان را به خاطر دفاع از مظلوم به خاک و خون می‌کشند

اصفهان پرچم‌دار شهرسازی الکترونیک است

هشدار زرد هواشناسی مدیریت بحران اصفهان را به حال آماده باش درآورد

تأکید بر حفظ فرهنگ ایرانی اسلامی و ترویج  فرهنگ حجاب و عفاف در مهاباد

تاکید استاندار اصفهان بر هم‌افزایی مدیران‌ اجرایی

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

اولین گوشی مون‌دراپ با 2 جک هدفون و نمایشگر اولد 120 هرتز رونمایی شد

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

7 اردیبهشت‌ به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد

7 اردیبهشت‌ به نام گز اصفهان شیرین و جهانی شد

کاهش آسیب های اجتماعی با حضور در یادواره شهدا

با توجه به مسائل متعدد در شهرستان اصفهان بازدیدهای مختلفی برنامه‌ریزی شده است

انهدام باند 3 نفره سارقان با اعتراف به 19 فقره سرقت

شهر هوشمند را تبدیل به تجربه عملیاتی کردیم