پیام سپاهان

آخرين مطالب

ابعاد نظامی سازی جوامع عربی حاشیه خلیج فارس مقالات

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - دیپلماسی ایرانی / متن پیش رو در دیپلماسی ایرانی منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
جیمز دورسی-ریسپانسیپل استیت کرافت / پیامدهای اقتصادی همه گیری ویروس کرونا شک و تردیدهایی درباره توانایی کشورهای حاشیه خلیج فارس در تامین هزینه رقابت پر هزینه تسلیحاتی منطقه ای ایجاد کرده است. این مساله نه تنها می تواند شکل وضعیت ژئوپلیتیک منطقه را تغییر دهد، بلکه می تواند در تلاش ها برای تبدیل ارتش به ستونی در هویت جدید ملی در روزگار اجبار برای مذاکرات مجدد بر سر قراردادهای منسوخ اجتماعی را دستخوش تحول کند. کاهش قابل توجه در درآمدها در نتیجه سقوط قیمت نفت و گاز و کاهش تقاضا در سطح جهانی این سوال را ایجاد کرده که آیا کشورهایی همانند عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر همچنان توانایی ادامه مخارج گسترده نظامی به عنوان بزرگ ترین خریداران تسلیحات را خواهند داشت؟
عامل محرک هزینه ‌های سعودی و اماراتی احساس نیاز به مواجهه با پیشرفت های ایران در توسعه موشک های بالستیک و پهپادها و همچنین قابلیت بلقوه هسته ای نظامی به علاوه گروه های متحد آن در کشورهای عربی بوده است. قطر همین اواخر به عنوان واکنشی به تحریم دیپلماتیک و اقتصادی تحت رهبری عربستان و امارات به این رقابت پیوسته. هزینه های صورت گرفته در این زمینه، نیروی نظامی را به عامل هویت سازی بر مبنای ملی گرایی به جای پیشینه های مذهبی و قومی تبدیل کرده که می تواند به دگرگونی احتمالا دردناک در جهت یک اقتصاد فرا-نفتی متنوع کمک کند.
خدمت سربازی داوطلبانه در امارات متحده عربی، قطر، کویت و عربستان سعودی برای مردان و زنان محلی در طی یک دهه گذشته بخشی از تلاش های دولت‌ های این کشورها برای افزایش مشارکت شهروندانشان در نیروی کار نظامی و کاهش مشارکت مهاجران و نیروی کار خارجی به شمار می رود. این اقدام اساسا با رویکرد پیشین حکام عربی که به نیروهای نظامی خود اعتماد نداشتند و نگران کودتا علیه سلطنت خود بودند، تفاوت دارد.
در همین حال، حاکمان سعودی و اماراتی تصور می کردند مداخله نظامی در یمن و مداخله اماراتی در جنگ لیبی می تواند پرستیژ نظامی آنها را در نتیجه یک پیروزی قطعی بالا ببرد. 5 سال از مداخله ای نظامی در یمن گذشته و نتیجه خاصی حاصل نشده است؛ امارات هم نتوانسته در لیبی به نتیجه دلخواه خود برسد. جیم ماتیس، وزیر دفاع پیشین ایالات متحده، خروج امارات از یمن را تلاشی برای کاهش خسارت ها خوانده بود. امارات که جمعیت ملی آن تنها یک میلیون و 400 هزار نفر است، در این جنگ ده ها کشته داده و در نتیجه، به طور فزاینده به نیروهای نیابتی و نیروهای نظامی مزدور روی آورده است. با این حال، شرایط امارات از عربستان سعودی که وجهه آن در جامعه بین المللی به شدت آسیب دیده، بهتر است.
عربستان سعودی اخیرا به طور ضمنی اذعان داشته که نمی تواند در جنگ یمن پیروز شود. طبق برخی گزارش ‌ها، دولت سعودی تامین بودجه عبدالربه منصور هادی در یمن را کاهش داده است. جنگ سعودی در یمن با حمله به اهداف غیرنظامی همراه بوده، زیرساخت‌های اقتصادی و غیرنظامی یمن را نابود کرده و این کشور را با بزرگ ترین فاجعه بشردوستانه جهان مواجه ساخته است. شورشی های لیبیایی تحت حمایت امارات که توسط خلیفه حفتر رهبری می ‌شوند نیز سرنوشت مشابهی داشته اند. حفتر حدود یک سال پیش وعده داد که طرابلس، پایتخت لیبی، را خواهد گرفت؛ اما نیروهای دولت لیبی تحت حمایت ترکیه در برابر شورشی ها ایستادند.
حاکمان عربستان سعودی و امارات متحده عربی امیدوار بودند که تاکید آنها بر ارزش های مرتبط با ملی گرایی و نیروهای مسلح همچون میهن پرستی، ایثار، نظم و انضباط، وظیفه شناسی و مفاهیم شهروندی قهرمانانه می تواند به افزایش توجه عمومی به ارتش به رغم سوابق نامناسب آن، شود. فعلا به نظر می رسد که امیدواری آنها بیهوده نبوده است. عربستان باوجود انتقادهای گسترده بین المللی، همچنان تلفات نظامی خود را فداکاری های میهن پرستانه توصیف و مرگ آنها را با دست و دلبازی برای خانواده هایشان جبران می کند. امارات متحده عربی هم رویکرد احترام به شهدای نظامی را نهادینه کرده است.
اما با توجه به سوابق ضد و نقیض ارتش های سعودی و اماراتی، این سوال وجود دارد که آنها تا چه زمانی می توانند از استاندارد جدید هویت ملی استفاده کنند؟ همچنین این سوال مطرح می شود که آیا مردم کشورهایی مانند عربستان که مجبور شده اند کاهش دردناک هزینه های اجتماعی را تحمل کنند و هیچ نشانه ای دال بر تقسیم این درد با نخبگان حاکم نمی بینند، به تحمل هزینه های گسترده نظامی ادامه خواهد داد؟
طبق آنچه در رسانه های اجتماعی مشاهده می شود، بسیاری از سعودی ها به دلیل بازگرداندن روحیه ملی گرایی، اطمینان از بازگشت همه اتباع سعودی از خارج از کشور در ابتدای همه گیری کرونا، تامین اعتبار برای قرنطینه به منظور جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس و یارانه حقوق های بخش خصوصی تا 60 درصد، قدردان دولت هستند. با این حال، برخی از ناظران در این باره ابراز نگرانی کرده اند که نهایتا طبقات متوسط و پایین جامعه مجبور به تحمل فشار اقتصادی همه گیری کرونا خواهند شد. این ناظران سرمایه گذاری های مداوم در غنائمی مانند باشگاه فوتبال نیوکاسل یونایتد توسط صندوق سرمایه گذاری دولت را زیر سوال برده اند، اما تا کنون کسی درباره هزینه های نظامی صحبتی نکرده است.
یک مساله بالقوه که می تواند شرایط را پیچیده تر کند، این است که بیشتر تلفات نظامی اماراتی و سعودی در جنگ یمن از استان های محروم در دو کشور و مناطق اقلیت های مذهبی با سابقه احساس تبعیض هستند و در نتیجه، باید دید که خدمات نظامی در نهایت شکاف های اجتماعی را کاهش یا گسترش خواهد داد. الئونورا آردماگنی، محقق حوزه خلیج فارس، هشدار داد: «نظامی سازی باعث تقویت امنیت رژیم می شود و از این طریق به امنیت ملی کمک می کند. با این حال، ملی گرایی احتمالا به تشدید چندقطبی شدن در منطقه می انجامد.» او در ادامه گفت خطر نظامی سازی در میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس این است که انسجام داخلی نسبی کنونی می تواند به جای ایجاد اتحاد در منطقه، به اختلافات بیشتر بینجامد.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/143930/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

دو اطلاعیه از قطعی گاز درمناطقی از اصفهان و بخشی از شرق

برگزاری آزمون المپیاد دانشجویی کشور در دانشگاه اصفهان

ارزیابی مرکز ملی فضای مجازی از واکنش‌ها به اتفاقات اصفهان

پرواز دو یا سه کوادکوپتر در اصفهان در حد اسباب‌بازی است/ حماس یک جریان ریشه‌دار مردمی و یک حرکت آزادی‌بخش در مقابل اشغال است

واکنش امیرعبداللهیان به حوادث اصفهان: سلاح‌هایشان شبیه اسباب‌بازی بچه‌هایمان بود

(تصویر) سی‌ان‌ان سند رو کرد؛ پایگاه هوایی اصفهان آسیبی ندیده است

لحظه به لحظه با بورس / افزایش 61 هزار واحدی شاخص کل

استان‌های همجوار اصفهان در معرض ریزگردهای ناشی از خشکی تالاب گاوخونی

عرضه نامحدود روغن موتور دیزلی اسپیدی در اصفهان

هشدار درباره خطرات تنش نظامی در منطقه | واکنش بغداد به اقدام تخریبی در اصفهان

افزایش تسهیلات شهرداری برای خرید موتورسیکلت‌های برقی در سال جاری

کناره‌گیری نویسندگان از «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

انتشار آپدیت HyperOS برای این گوشی‌ محبوب شیائومی آغاز شد

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

مالیات بر عایدیِ سرمایه در انتظار مجلسی‌ها

موشک‌ها و پهپادهای ایران از جایی عبور کردند که می‌گفتند پرنده از آن رد نمی‌شود

فیلم| درگیری لفظی مقامات صهیونیست پس از پراندن چند شیء مشکوک در اصفهان!

امیرعبداللهیان: قضاوت ما بر مبنای رفتار کاخ سفید است/ ریزپرنده‎‌های اصفهان درحد اسباب‌بازی بودند

نمایش درماندگی رژیم صهیونیستی / وزیر امنیت اسرائیل: مسخره و بی‌خاصیت بود

بازار گرم گیاهان بهاری در مهاباد

بستر مردمی تکریم منزلت معلم باید فراهم شود

نواختن زنگ اقتدار ایران اسلامی در مدارس استان اصفهان

هفت نکته درباره اتفاقات اصفهان و ساقط شدن ریزپرنده‌های مشکوک

خیرین استان اصفهان 104 میلیارد تومان برای آزادی زندانیان در ماه مبارک رمضان کمک کردند

جمع‌آوری اقلام حجیم قابلیت جدید اصپاک در اصفهان/ خبرهای خوش در راه است

فرمانده سپاه اصفهان: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشور‌ها خبر دادیم

فرار سارقان موتور سیکلت بی نتیجه بود

توضیح امیرعبداللهیان درباره حادثه اصفهان: سلاح‌های مورد استفاده اسباب‌بازی‌هایی بودند که کودکان ما با آن‌ها بازی می‌کنند!

از ظرفیت شهروندان استفاده می‌کنیم

یک‌صد و هفتاد و هفتمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان اصفهان برگزار شد

رشد 61 هزار واحدی صبحگاهی بورس

تسنیم: آسیب دیدن بخشی از سامانه پدافند هوایی در حادثه اصفهان کذب است

توضیح امیرعبداللهیان درباره حادثه اصفهان: سلاح‌های مورداستفاده اسباب‌بازی‌هایی بودند که کودکان ما با آن‌ها بازی می‌کنند!

پرواز دو یا سه کوادکوپتر در اصفهان در حد اسباب‌بازی است

بازدید دانشجویان از دستاوردهای صنعتی اصفهان

تسنیم: آسیب دیدن بخشی از سامانه پدافند هوایی در جریان مقابله با ریزپرنده‌ها در اصفهان کذب است

قوی سپید میزبان زردپوشان نصف جهان

چهار سؤالی که ارسطو به آنها پاسخ می‌دهد

آپدیت جدید بازی Marvel’s Spider-Man 2 منتشر شد

ایران و اسرائیل در منطقه خاکستری

حذف کامل کروکی های کاغذی تا پایان خرداد ماه

غرق‌شدگی مردی جوان در اصفهان

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

ارائه تسهیلات جدید به اصفهانی‌ها برای خرید موتور سیکلت برقی در 1403

موشک‌های سپاه از 5 لایه سامانه پدافندی اسرائیل عبور کرد